2007-11-24, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Nej, det är ju det jag menar? Att man inte krigade i bokstavligt talat hela världen, men att länder från hela världen var med. Eller nåt. Jag är inte så bra på att uttrycka alla fantastiska och genialiska tankar som flyger genom mitt lilla huvud...

Jag tror många med dig delar det problemet. De har bra åsikter och tankar, men ofta problem med att förmedla dem vidare.
2007-11-24, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jag tror många med dig delar det problemet. De har bra åsikter och tankar, men ofta problem med att förmedla dem vidare.

Du kunde ju varit lite snäll och sagt att jag är jätteduktig på att förmedla mina tankar...
Men jag vet vad du menar. Som Nalle Puh säger, och nu citerar jag kanske inte ordagrant: "Ibland märker man att en idé som är riktig idéaktig inne i huvudet ser helt annorlunda ut när den kommer ut och andra ser den".
2007-11-24, 18:51
Bannlyst
Citat:
Du kunde ju varit lite snäll och sagt att jag är jätteduktig på att förmedla mina tankar...
Men jag vet vad du menar. Som Nalle Puh säger, och nu citerar jag kanske inte ordagrant: "Ibland märker man att en idé som är riktig idéaktig inne i huvudet ser helt annorlunda ut när den kommer ut och andra ser den".

He he, brukar vara så.
2007-11-24, 18:56
Bannlyst
FRÅGA:
Om det nu är så att Jehovas Vittnen är som vilken sekt som helst, hur kommer det sig då att barnen som växer upp i JV-familjer påfallande ofta fortsätter vara JV livet ut?

Jag känner till ett par personer som är JV, hur kommer det sig att utav alla i en arbetsgrupp t ex, så är ca en 6 procent just JV och hur kommer det sig att de oftast är de otrevligaste, minst hjälpsamma, mest på-sin-vakt-personerna???

Trivs de inte med oss "ofrälse"? Tycker de vi är syndare?
2007-11-24, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
FRÅGA:
Om det nu är så att Jehovas Vittnen är som vilken sekt som helst, hur kommer det sig då att barnen som växer upp i JV-familjer påfallande ofta fortsätter vara JV livet ut?

Jag känner till ett par personer som är JV, hur kommer det sig att utav alla i en arbetsgrupp t ex, så är ca en 6 procent just JV och hur kommer det sig att de oftast är de otrevligaste, minst hjälpsamma, mest på-sin-vakt-personerna???

Jag är själv inte så hemsk kunnig om JV, men visst ligger det något i vad du säger. De anser inte att det är bra att umgås för mycket med folk av "den här världen", har jag fått veta på tråden. Men det är tydligen ändå okey att umgås med dem ibland.
2007-11-24, 19:03
Bannlyst
Citat:
FRÅGA:

Kanske för att om du blir utesluten ur JV behandlas du som död av din familj. Du har inga vänner kvar, eftersom alla dina vänner är JV:n. Kort sagt: Det är lättare att bara "vara kvar" och slippa ta de obehag som följer av att du gör dig fri.

Din andra fråga kan jag inte besvara.

Den tredje: Alla som inte är JV är "världsliga". Dem kan man vara trevlig mot, men JV beblandar sig inte gärna för mycket med sådana människor.
2007-11-24, 20:41
Medlem
Citat:
FRÅGA:

Det är oftast så att då du berättar på din arbetsplats att du är ett JV blir du oftast utfryst av den övriga arbetsgruppen.

Dom blir automatiskt misstänksamma mot dig och tror att du hela tiden bara är ute efter att frälsa dem.

Ofta blir du dock vänligt bemött av chefen som ser dig som en ärlig person.
2007-11-24, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Det är oftast så att då du berättar på din arbetsplats att du är ett JV blir du oftast utfryst av den övriga arbetsgruppen.

Dom blir automatiskt misstänksamma mot dig och tror att du hela tiden bara är ute efter att frälsa dem.

Det där är sånt bullshit. Jag kan berätta om en aktuell situation. Det är ingen som visste att de här var JV. Det har de själva berättat. De har själva VALT att bara gå 2 o 2 men det är inte bara det! De är liksom kalla, konstiga, vågar inte släppa loss...
2007-11-24, 22:11
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Har du svårt att acceptera två av JV:s största läror kanske du ska se dig om efter en annan religion. JV är inte ett religiöst sällskap där man kan tillämpa "lösgodisvarianten", dvs du kan inte plocka det du tycker är "bra" och strunta i resten. Du måste acceptera ALLT. Och när den dagen kommer då yrande kretsen märker att de har fel, och "får nytt ljus" måste du snabbt släppa det du trott på och tro på det nya som predikas. Annars är du snart utesluten.
Håller med dig.
2007-11-24, 23:09
Medlem
Citat:
Det där är sånt bullshit. Jag kan berätta om en aktuell situation. Det är ingen som visste att de här var JV. Det har de själva berättat. De har själva VALT att bara gå 2 o 2 men det är inte bara det! De är liksom kalla, konstiga, vågar inte släppa loss...

Och vad för ni för att släppa in dom i gruppen?? Fortsätter att prata om brudar med stora tuttar och dra fräcka vitsar??

Och vad är definitionen på konstig? Är det för att dom inte vill hänga med på fredagsölen eller på julfesten.

För övrigt förekommer grupperingar på alla arbetsplatser, ÄVEN dem där det inte finns några JV.
2007-11-24, 23:46
Medlem
Citat:

Nej, där har du helt fel.
Min erfarenhet är att om JV blir särbehandlade av gruppen, så är det för att de själva så tydligt visar att de tar avstånd från alla andra, och anser sig veta allting bättre (även när de bevisligen har fel).
2007-11-24, 23:52
Medlem
Citat:
Och vad för ni för att släppa in dom i gruppen?? Fortsätter att prata om brudar med stora tuttar och dra fräcka vitsar??

Och vad är definitionen på konstig? Är det för att dom inte vill hänga med på fredagsölen eller på julfesten.

För övrigt förekommer grupperingar på alla arbetsplatser, ÄVEN dem där det inte finns några JV.

Fördomar, fördomar. JV är nog världsmästare i fördomar.
Eftersom jag jobbar på en till största delen kvinnlig arbetsplats, så kan jag lova dig att det inte pratas om stora tuttar. Och ingen fredagsöl.

Förresten, på en utbildning jag gick var det ett kvinnligt JV som var den enda som drog fräcka vitsar, vilket togs illa upp av vissa.

Dåligt vittnesbörd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in