2008-02-21, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Bibelns ord har inte ändrats. Det är människan som måste söka svaren och göra de nödvändiga justeringarna i sitt liv. Det som en gång är nedskrivet finns ju redan där. Oförändrat.

Just därför ifrågasätter jag att alla de ändringar som gjorts genom åren är "sanktionerade" av Gud.

Det lustiga är ju att JV alltid är så tvärsäkra i sina uppfattningar, och lika tvärsäkra är de när de har ändrat en lära så att den är precis tvärtom mot vad de tidigare sagt.

Jag tycker att det här med jul/födelsedagsfirande, rökning osv är ganska små och "ofarliga" justeringar. När människoliv går till spillo, som i fallen med organtransplantationer och blådfrågan, blir det otäckt.

Man kan ju, om man vill vara snäll, säga att det är bevis för ödmjukhet att man kan ändra sig.
Men i mina ögon, och även en del andras, blir det bara larvigt...
När styrande kretsen säger att de fått "nytt ljus" får man ju intrycket av att de vandrat i totalt mörker innan, som någon uttryckte saken på ett annat forum.
2008-02-22, 00:20
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Det vore väldigt intressant att se siffror som bekräftar ditt påstående om det jag har fetstilat. Inte för att jag misstror dig, utan för att jag vill ha en bekräftelse bara!
-------------------------------------------------

Nej du, jag har inga källor på det. Det var min eftertanke på dagens samhälle.

Nu vet jag inte hur gammal du är, men det är en annars en gåta för mig hur du har kunnat undgå att märka hur den skrämmande utvecklingen på våldet och brottligheten i samhället har blivit, milt sagt, betydligt råare under de senaste decennierna? Med tanke på att du enbart reagerade med att vilja få se en källa på något som är så uppenbart för dom flesta. Bor du avskilt?
Senast redigerad av Bingy Bunny 2008-02-22 kl. 00:52.
2008-02-22, 00:23
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Visst kan man jämföra våldet på medeltiden med våldet i vår tid. Våldet var ojämförligt mycket större förr, det är alla forskare i kriminologi ense om. Antalet mord per 1000 invånare var mycket större i Sverige på 1840-talet än det är i dag. Det är kalla fakta, och liknande statistik finns i andra länder. På den tiden var ett människoliv värt ännu mindre än i dag.
-----------------------------

Ja, helt enkelt för att de inte levde i en ”upplyst värld” som vi gör nu och det var lättare att komma undan med mord och våld i ett feodaltstyrt samhälle där även kyrkan som bekant gärna använde sig av tortyr. Men det gör ju knappast dagens våld och hot om extremt våld mindre lömskare med tanke på all jämlikhet, och skyddande av mänskliga rättigheter som vi har nu så blir det ju knappast tryggare att leva med den likgiltiga mentaliteten som råder.

Till skillnad mot medeltiden så vet vi nu vad som sker omkring oss, men gör inget åt det. Ett människoliv är mer värt idag än vad det var då men samtidigt har dödandet blivit mer avancerat. De vapen som nu står till förfogande som onekligen gör det lättare att massmörda fanns ju knappast på medeltiden och är ständigt redo att användas om allt skulle ”skita” sig. Så man behöver nog inte vara JV för att inse att det inte kommer att bli bättre med tiden.
2008-02-22, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
-----------------------------

Ja, helt enkelt för att de inte levde i en ”upplyst värld” som vi gör nu och det var lättare att komma undan med mord och våld i ett feodaltstyrt samhälle där även kyrkan som bekant gärna använde sig av tortyr. Men det gör ju knappast dagens våld och hot om extremt våld mindre lömskare med tanke på all jämlikhet, och skyddande av mänskliga rättigheter som vi har nu så blir det ju knappast tryggare att leva med den likgiltiga mentaliteten som råder.

Till skillnad mot medeltiden så vet vi nu vad som sker omkring oss, men gör inget åt det. Ett människoliv är mer värt idag än vad det var då men samtidigt har dödandet blivit mer avancerat. De vapen som nu står till förfogande som onekligen gör det lättare att massmörda fanns ju knappast på medeltiden och är ständigt redo att användas om allt skulle ”skita” sig. Så man behöver nog inte vara JV för att inse att det inte kommer att bli bättre med tiden.

Statistiken säger att det var mer våld förr, det verkar du hålla med om. Om du sen påstår att det var ett större mörkertal då så stärker det inte din tes om att det var bättre för. Så du får nog utvekla ditt resonemang om varför dåtiden oupplysta värld innebär att vi har det sämre nu.

Vist har vapnen blivit otroligt mer avancerade det senaste 100 åren, men vi har även blivit mycket bättre på att inte använda dom. Sen får du inte glömma bort vad utveckling inom jordbruk, medicin och industri har gjort för våran levnadsstandard. Vi lever längre, är friskare, har större personlig frihet och är rikare än vi någonsin varit. Så att säga att det går utför med världen och att det var bättre för är nog bara en del av din världsbild, inte hur det faktiskt ligger till.
2008-02-22, 12:16
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:

Nu vet jag inte hur gammal du är, men det är en annars en gåta för mig hur du har kunnat undgå att märka hur den skrämmande utvecklingen på våldet och brottligheten i samhället har blivit, milt sagt, betydligt råare under de senaste decennierna? Med tanke på att du enbart reagerade med att vilja få se en källa på något som är så uppenbart för dom flesta. Bor du avskilt?

Helt fel! Du måste ta med i beräkningen att befolkningen har ökat lavinartat! Hur kan ett mord bli råare? Om man blir skjuten som ofta fallet är idag eller ihjälslagen med en påk som förr? Förresten gäller detta bara Sverige eller gäller det t ex USA där faktiskt brottsligheten minskat rent statistiskt? Snacka om att förvränga fakta för att få sin världsbild att stämma! Men så har sekter gjort i alla tider!
2008-02-22, 12:39
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Helt fel! Du måste ta med i beräkningen att befolkningen har ökat lavinartat! Hur kan ett mord bli råare? Om man blir skjuten som ofta fallet är idag eller ihjälslagen med en påk som förr? Förresten gäller detta bara Sverige eller gäller det t ex USA där faktiskt brottsligheten minskat rent statistiskt? Snacka om att förvränga fakta för att få sin världsbild att stämma! Men så har sekter gjort i alla tider!
---------------------------------
Eh,läs om,uppfatta rätt (part 2)

Ps,jag är inte JV och kommer aldrig att bli det heller...
2008-02-22, 13:35
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
Statistiken säger att det var mer våld förr, det verkar du hålla med om. Om du sen påstår att det var ett större mörkertal då så stärker det inte din tes om att det var bättre för. Så du får nog utvekla ditt resonemang om varför dåtiden oupplysta värld innebär att vi har det sämre nu.

Vist har vapnen blivit otroligt mer avancerade det senaste 100 åren, men vi har även blivit mycket bättre på att inte använda dom. Sen får du inte glömma bort vad utveckling inom jordbruk, medicin och industri har gjort för våran levnadsstandard. Vi lever längre, är friskare, har större personlig frihet och är rikare än vi någonsin varit. Så att säga att det går utför med världen och att det var bättre för är nog bara en del av din världsbild, inte hur det faktiskt ligger till.
-----------------
Ähum, var god och lägg inte ord i munnen på mig,jag har aldrig påstått att "det var bättre förr" det är väldigt grovt förenklat eller feltolkat.Däremot anser jag det vara moraliskt förkastligt att människan inte tycks ha lärt sig speciellt mycket av dåtida begångna oförrätter.Och självklart lever vi i en på många sätt bättre ,men också desto farligare värld ,även om vi inte använder oss av de farligaste vapnen i arsenalen för att förgöra och underkuva varandra ,så försvinner inte hotbilden för det. Alting handlar som bekant om makt och politik.

"vi lever längre och är friskare" o.s.v. gäller väl knappst hela världens befolkning såsom man tycker att det borde vara i en "upplyst och rättvis modern värld" ,så där drar du själv till med resonemang som tycks vara starkt präglad av din egen i-lands baserade värlsdbild.Har du någonsin sett extrem fattigdom och svältande människor på nära håll?Tror du att de femtio människor som dagligen dör av svält i Darfur eller de som drabbas av våld och fråntas sina mänskliga rättigheter bryr sig om skiftande statistik?
2008-02-22, 14:54
Medlem
Citat:
-----------------
Ähum, var god och lägg inte ord i munnen på mig,jag har aldrig påstått att "det var bättre förr" det är väldigt grovt förenklat eller feltolkat.Däremot anser jag det vara moraliskt förkastligt att människan inte tycks ha lärt sig speciellt mycket av dåtida begångna oförrätter.Och självklart lever vi i en på många sätt bättre ,men också desto farligare värld ,även om vi inte använder oss av de farligaste vapnen i arsenalen för att förgöra och underkuva varandra ,så försvinner inte hotbilden för det. Alting handlar som bekant om makt och politik.

"vi lever längre och är friskare" o.s.v. gäller väl knappst hela världens befolkning såsom man tycker att det borde vara i en "upplyst och rättvis modern värld" ,så där drar du själv till med resonemang som tycks vara starkt präglad av din egen i-lands baserade värlsdbild.Har du någonsin sett extrem fattigdom och svältande människor på nära håll?Tror du att de femtio människor som dagligen dör av svält i Darfur eller de som drabbas av våld och fråntas sina mänskliga rättigheter bryr sig om skiftande statistik?

Du får rätta mig om jag missförstått dig, men utifrån #1424 och #1430 så fick jag uppfattningen att våldet ökat och blivit "betydligt råare" den senaste tiden. Att det var bättre förr helt enkelt, iallafall med avseende på våldet. Något som jag jag inte anser stämmer med verkligheten.

Jag påstår inte att välden är perfekt och rättvis idag, men den rör sig i rätt riktning. Det finns starka krafter som vill hjälpa människor i nöd. Men skillnaden idag mot för är att idag finns resurser att hjälpa alla, det är bara politik som hindrar hjälpen. För i tiden fanns inte ens resuserna. Men då slapp man också se problemen på tv, så det var lättare att inte bry sig.
2008-02-22, 17:08
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
Du får rätta mig om jag missförstått dig, men utifrån #1424 och #1430 så fick jag uppfattningen att våldet ökat och blivit "betydligt råare" den senaste tiden. Att det var bättre förr helt enkelt, iallafall med avseende på våldet. Något som jag jag inte anser stämmer med verkligheten.

Jag påstår inte att välden är perfekt och rättvis idag, men den rör sig i rätt riktning. Det finns starka krafter som vill hjälpa människor i nöd. Men skillnaden idag mot för är att idag finns resurser att hjälpa alla, det är bara politik som hindrar hjälpen. För i tiden fanns inte ens resuserna. Men då slapp man också se problemen på tv, så det var lättare att inte bry sig.
------------------------
Nej, jag förstår nu att vissa av mina förklaringar möjligen har varit lite luddiga.

Alltså ,utan att ha några siffror så är min uppfattning att våldet och attityden har blivit råare med tiden.Som exempel kan jag nämna hur människor nu för tiden rånas med hjälp av skjutvapen eller tillhyggen ,eller helt enkelt misshandlas för i princip "skitsaker" ,där det allt som oftast förekommer sparkar och slag mot en persons huvud utan att förövarna tar någon som helst hänsyn till varken offret eller konsekvenserna av sina handlingar. Iaf inte förräns det är för sent.Det är helt enkelt mycket lättare att gå över gränserna när det gäller bruket av våld i samhället.Jag är själv en av dessa som höll till i Kungsan på 80-talet och ser nu den tiden som rena söndagsskolan jämfört hur det har blivit nu.Tyvärr är det inget som tyder på att det håller på och lättar.Annars kan du väl ta och kolla med de stora sjukhusens akutmottagningar för att göra en egen bedömning. Sedan får man tillägga att det är inte lika vanligt längre att man polisanmäler överfall, helt enkelt på grund av rädslan för repressalier.Och sådana fall hamnar ju inte direkt i "statistiken"
Senast redigerad av Bingy Bunny 2008-02-22 kl. 17:10.
2008-02-22, 18:57
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
---------------------------------
Eh,läs om,uppfatta rätt (part 2)

Ps,jag är inte JV och kommer aldrig att bli det heller...

Det var ju du som hävdade att brottsligheten ökat? Och mitt svar var att den inte alls ökat rent procentuellt men det gick väl förbi dig kan jag tänka!
2008-02-22, 20:39
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Det var ju du som hävdade att brottsligheten ökat? Och mitt svar var att den inte alls ökat rent procentuellt men det gick väl förbi dig kan jag tänka!
--------------------
ÅKÄJ rå Sherlock,vi säger väl att det är lugnare på gatorna nu än vad det var för 20 år sedan...
2008-02-22, 22:05
Bannlyst
Citat:

Jag är snart 38 år, och bor några mil utanför Stockholm. Vad det nu har för betydelse för diskussionen...

Att jag undrade om det fanns siffror på det du sa beror på att du tvärsäkert hävdade att "det som förr skedde på ett år, nu sker under en månad". Visst finns det mycket våld i samhället i dag, men att det skulle ha ökat markant tor jag inte på.

Precis som andra här undrar jag hur du tänker när du säger att våldet är råare och mer utbrett nu, med tanke på att folk har dräpt varandra från Dag Ett i princip. Redan Kain mördade, som du säkert vet...

Och som sagt, vad gäller antal offer för våld, krig, naturkatastrofer osv måste man ha i beräkningen att folkmängden är betydligt större nu än t ex under medeltiden, vilket tyvärr medför att fler drabbas. Men rent procentuellt har våldet inte ökat eller blivit råare. Jag hänvisar fortfarande till tortyr, inkvisationen, häxbränning osv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in