2008-04-26, 16:27
Medlem
schabo-labos avatar
Idag kommer beskedet till alla vittnen att bokstudiet försvinner. Och att Satan är argare på dem än någonsin.
2008-04-26, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Idag kommer beskedet till alla vittnen att bokstudiet försvinner. Och att Satan är argare på dem än någonsin.

Oj då... Vad har de nu gjort?

Vet du några detaljer? Inte för att jag misstror dig, men blev lite nyfiken på att få veta mer. För det är väl knappast lönt att fråga ett vittne om man vill ha ett ärligt svar..."Nytt ljus" får man väl nöja sig med!
2008-04-26, 16:47
Medlem
Citat:
Enligt Resonera-boken kommer denna generation som upplevde 1914 ej försvinna innan slutet kommer. Starka ord. MEN nu har man alltså ändrat synen på generationen.

Kan nån berätta mer ingående om detta med Bulgarien och blodhistorien där?

Men även om man nu har ändrat synen på generationen, så kvarstår att man har sagt, mycket tydligt, att slutet kommer innan de som upplevde 1914 har försvunnit.
Hur de än försöker nu kan det inte göras osagt.
2008-04-26, 16:48
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Oj då... Vad har de nu gjort?

Vet du några detaljer? Inte för att jag misstror dig, men blev lite nyfiken på att få veta mer. För det är väl knappast lönt att fråga ett vittne om man vill ha ett ärligt svar..."Nytt ljus" får man väl nöja sig med!
Vittnena vet inte om det, de kommer bli upplysta på dagens möte. Bokis bakas in i ett annat möte, man läser inte styckena bara ställer frågorna.
2008-04-26, 16:49
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men även om man nu har ändrat synen på generationen, så kvarstår att man har sagt, mycket tydligt, att slutet kommer innan de som upplevde 1914 har försvunnit.
Näe precis. De skrev in det i sten, det budskapet hamrades jag med i all oändlighet. Denna bild illusterar det jättebra:
http://www.jwfacts.com/images/w84_1914_generation.JPG
2008-04-26, 16:50
Bannlyst
Citat:
Vittnena vet inte om det, de kommer bli upplysta på dagens möte. Bokis bakas in i ett annat möte, man läser inte styckena bara ställer frågorna.

Nej, jag förstår att det kommer som en överraskning för vittnena (utom våra "kära bröder" i tråden, då!). Tänkte om du hade lite mer detaljer, bara.
2008-04-26, 16:54
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Nej, jag förstår att det kommer som en överraskning för vittnena (utom våra "kära bröder" i tråden, då!). Tänkte om du hade lite mer detaljer, bara.
Tydligen går de enskilda bokis för mycket OffTopic och folk kommer med egna fakta och teorier som bokis-ledaren inte kan tackla därav kommer man kunna kontrollera sina bröder och systrar bättre.
Det nya bokis kommer vara ca 25min, sen teokratiska skolan 30min och tjänstemöte 35min.

Detta är inte skrivet i sten utan rykten på nätet.
Men dessa upplysningar ska enligt dessa rykten läsas upp idag efter mötet.
2008-04-26, 17:03
Bannlyst
Citat:

Precis. Som sagt, den där länken jag nämnde var ytterst informativ, där fick man se att ordet "generation" har fått ny betydelse inte bara en, utan flera gånger:
Minst 7, fktiskt.

Kan ju citera lite av texten för den som inte har läst!

"This has allowed the end of the generation to shift constantly.

To end in 1914- 36½ year generation from 1878
To end by 1950- 30-40 year generation frpm 1914
To end 1975- 70-80 year life expectancy of a 10 year old in 1914
To end early 80's- 70-80 year life expectancy of baby in 1914
To end early 2000's- maximum lifespan of baby 1914
To end 'soon'- lenght of generation unspecified"

I början sade man tydligen bestämt att "bebisar" inte skulle räknas in i generationen, och inte heller yngre barn. Bara de som "var medvetna om vad som hände 1914" skulle räknas till "generationen".
Men alltefetrsom "slutdatumen" presenteras och går förbi utan att något händer måste ju ledningen revidera dessa åldersgränser så att det passar läran.

Helt i sann Vakttornsanda!

*Fniss* Just som jag skriver detta kommer Maken hem från jobbet. Med sig har han ett stort kuvert med mitt namn på, inte skickat med post utan lämnat i brevlådan. Gissa vad det innehåller? 2 Vakna! och 2 Vakttornet! Ska nog ta och läsa om "Vad är Harmageddon?" (Eller kanske snarare "Vad är Harmageddon för tillfället?"
2008-04-26, 17:06
Bannlyst
Citat:
Tydligen går de enskilda bokis för mycket OffTopic och folk kommer med egna fakta och teorier som bokis-ledaren inte kan tackla därav kommer man kunna kontrollera sina bröder och systrar bättre.
Det nya bokis kommer vara ca 25min, sen teokratiska skolan 30min och tjänstemöte 35min.

Detta är inte skrivet i sten utan rykten på nätet. Men dessa upplysningar ska enligt dessa rykten läsas upp idag efter mötet.

Ach so! Ja, då förstår jag. Borde ju ha fattat det själv, har ju varit med på "några" bokstudier och sett hur OT de kan gå!
2008-04-26, 17:06
Medlem
Citat:
Näe precis. De skrev in det i sten, det budskapet hamrades jag med i all oändlighet. Denna bild illusterar det jättebra:
http://www.jwfacts.com/images/w84_1914_generation.JPG

Tack för den

Kommer ihåg ett ganska hetsigt samtal med en mig närstående presiderande, det var något år innan 1975.
Han hävdade att Harmageddon MÅSTE komma 1975, som mest + - ett år.
Detta med tanke på att de som upplevde 1914 måste ha varit några år gamla då, och Bibeln talar om människans ålder som 70 år, eller 80 "om man blir gammal".

Jag hävdade, att även om alla Sällskapets teorier stämde, så kunde slutet dröja till 1980, el tom 1985.

Absolut omöjligt hävdade denne äldste.
Men 1985 är de som föddes 1905 ju 80 år, hävdade jag.

Ja, men det var som generation dessa skulle leva kvar, inte bara dessa som blev gamla, alltså 80 år!

Vi var, milt sagt, ganska oense.

Naturligtvis erkände han aldrig att jag hade haft rätt.
Senast redigerad av Gitte 2008-04-26 kl. 17:17.
2008-04-26, 17:18
Bannlyst
Citat:
Tack för den
Kommer ihåg ett ganska hetsigt samtal med en mig närstående presiderande, det var något år innan 1975.
Han hävdade att Harmageddon MÅSTE komma 1975, som mest + - ett år.
Detta med tanke på att de som upplevde 1914 måste ha varit några år gamla då, och Bibeln talar om människans ålder som 70 år, eller 80 "om man blir gammal".

Jag hävdade, att även om alla Sällskapets teorier stämde, så kunde slutet dröja till 1980, el tom 1985.

Absolut omöjligt hävdade denne äldste.
Men 1985 är de som föddes 1905 ju 80 år, hävdade jag.

Ja, men det var som generation dessa skulle leva kvar, inte bara dessa som blev gamla, alltså 80 år!

Vi var, milt sagt, ganska oense.

Naturligtvis erkände han aldrig att jag hade haft rätt.

Det vore nästan lite skrattretande om det inte vore så oändligt dumt! Nej, självklart har JV aldrig fel. Det är de som tror på vad JV säger som tolkar fel, det säger ju ledningen och de äldsta själva (naturligtvis utan att inse vad det är de säger!)
2008-04-26, 17:58
Bannlyst
Jaha. Nu har jag läst "Vad är Harmageddon?" (Vakttornet för den 1 april 2008) och blev lite besviken. Inget nytt, inga fräscha "slutdatum". Bara det gamla vanliga "...kan vi faktiskt se fram emot Harmageddon, ett krig som verkloigen kommer göra slut på människors krigföring."

Men det är klart. JV kommer ju inte med några profetior. Det har de ju aldrig gjort...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in