2007-11-22, 21:05
Medlem
schabo-labos avatar
Tycker föregående post kan sammanfatta JV´s uppfattning om varför det finns ondska. Tycker förklaringen är rimlig, vad tycker ni andra? Finns det luckor i teorin med stöd av bibeln?
2007-11-22, 21:20
Bannlyst
Även om jag är uppväxt inom sekten (jag tycker att det är en sekt iaf) så förundras jag över det här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_regenters_valspr%C3%A5k

Karl IX hade Jehovah med som sitt valspråk. Varför då?
2007-11-22, 21:33
Medlem
schabo-labos avatar
Därför att som jag förstått det är JHVH det namn som används i biblen för Gud. Dvs Jehova ligger nära det namnet när man lägger in vokalerna. Man tolkade bibeln så och hade det i sitt tal uppenbarligen.
2007-11-22, 22:20
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
...uppväxt inom sekten...
Skulle vara intressant att få din uppfattning om utstötningsfunktionen mot avfällingarna. Anser du den ha avtagit med åren eller vara oförändrad?
2007-11-23, 00:16
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Ondaksn är pga att det är satan som styr över världen. Anledningen till att han gör detta är att han utmanaade Jehova på en "kamp", där satan påstod att han kunde få hela mänskligheten över på sin sida, och att Jehova skulle stå där utan någon som tillbad honom.

Och hur satan har lyckatspå sin post som "chef" över jorden kan vi ju alla se.

Det började med 1:a och 2:a världskriget och sen har det bara accelererat.

"Gläd er därför, ni himlar och ni som bor i dem! Ve jorden och havet, ty Djävulen har kommit ner till er i stor förbittring, eftersom han vet att han har en kort tidsfrist.” (Uppenbarelseboken 12:12)

Du tycker inte att den här förklaringen är otroligt löjlig? Varför skulle en allsmäktig gud hålla på med sån smörja? Det räcker väl att han knäpper med fingrarna så är problemet löst. Men det blir ju såna här fullständigt knäppa förklaringar när människor ska skriva ihop en bok. Det visar ju dessutom att dem som beskrev sin bild av guden från början inte ansåg den som omnipotent utan det är en efterkontruktion. Fan Day after tomorrow verkar ju fullt logisk jämfört med detta nonsens.
2007-11-23, 07:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Du tycker inte att den här förklaringen är otroligt löjlig? Varför skulle en allsmäktig gud hålla på med sån smörja? Det räcker väl att han knäpper med fingrarna så är problemet löst. Men det blir ju såna här fullständigt knäppa förklaringar när människor ska skriva ihop en bok. Det visar ju dessutom att dem som beskrev sin bild av guden från början inte ansåg den som omnipotent utan det är en efterkontruktion. Fan Day after tomorrow verkar ju fullt logisk jämfört med detta nonsens.

Inte alls. Alla änglar och andevarelser i himlen skall övertygas så att det står kristallklart för alla hur bra det gick för människan att "klara sig själv", utan Gud. Sen behöver stridsfrågan aldrig göras om igen.
2007-11-23, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Inte alls. Alla änglar och andevarelser i himlen skall övertygas så att det står kristallklart för alla hur bra det gick för människan att "klara sig själv", utan Gud. Sen behöver stridsfrågan aldrig göras om igen.
Nej jag anser det inte som en löjlig förklaring.

Det är sant att Jehova bara kunde"knäppt med fingrarna". MEN då hade vi inte fått svaret på huruvida satan klarat av att styra jorden eller inte.

Och då hade som nämnts i tidigare inlägg skall ALLA änglarna överygas om att satan INTE klarar att styra över jorden.

Även satan var ju en god ängel innan han bestämde sig för att göra uppror.
2007-11-23, 10:33
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Nej jag anser det inte som en löjlig förklaring.

Det är sant att Jehova bara kunde"knäppt med fingrarna". MEN då hade vi inte fått svaret på huruvida satan klarat av att styra jorden eller inte.

Och då hade som nämnts i tidigare inlägg skall ALLA änglarna överygas om att satan INTE klarar att styra över jorden.

Även satan var ju en god ängel innan han bestämde sig för att göra uppror.

Vi behöver som sagt inte veta något svar för guden kunde raderat allas minnen både människors och änglar ja t om smådjävlarna kunde få en ny start. Ni måste ju inse det ologiska i ert resonemang eller inse att guden inte är allsmäktig.
2007-11-23, 11:34
Medlem
Citat:
Ondaksn är pga att det är satan som styr över världen. Anledningen till att han gör detta är att han utmanaade Jehova på en "kamp", där satan påstod att han kunde få hela mänskligheten över på sin sida, och att Jehova skulle stå där utan någon som tillbad honom.

Och hur satan har lyckatspå sin post som "chef" över jorden kan vi ju alla se.

Det började med 1:a och 2:a världskriget och sen har det bara accelererat.

"Gläd er därför, ni himlar och ni som bor i dem! Ve jorden och havet, ty Djävulen har kommit ner till er i stor förbittring, eftersom han vet att han har en kort tidsfrist.” (Uppenbarelseboken 12:12)

"Det började med 1:a och 2:a världskriget och sen har det bara accelererat."

Är JV helt okunniga när det gäller världshistoria?

Tex:
30-åriga kriget,
Djingis Khan,
100-årskriget på 1300-talet, med världssvält och världspest som följd, Taiping upproret i Kina på 1800-talet med 40 miljoner döda!

För att bara nämna några tillfällern från historien.
2007-11-23, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Skulle vara intressant att få din uppfattning om utstötningsfunktionen mot avfällingarna. Anser du den ha avtagit med åren eller vara oförändrad?

Oförändrad helt klart. Det är därför jag tycker (b.la) det är en sekt. Därför att man försöker sluta sig från omvärlden och stöta bort de som väljer en annan väg. På många sätt är det som mobbing, jag har själv traskat runt på stan och mött flera JV och de har bara tittat konstigt på mig, fastän jag inte är döpt ens, och då inte utesluten.
2007-11-23, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
"Det började med 1:a och 2:a världskriget och sen har det bara accelererat."

Är JV helt okunniga när det gäller världshistoria?

Tex:
30-åriga kriget,
Djingis Khan,
100-årskriget på 1300-talet, med världssvält och världspest som följd, Taiping upproret i Kina på 1800-talet med 40 miljoner döda!

För att bara nämna några tillfällern från historien.

Inget krig har någonsin haft mer effekt på mänskligheten, än första världskriget. Vi ser effekterna än idag.

1.Depressionen
2.Andra världskriget

mm mm

Var bara några av effekterna av det.

Och allt pga av ett enda pistolskott?
2007-11-23, 11:56
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Oförändrad helt klart. Det är därför jag tycker (b.la) det är en sekt. Därför att man försöker sluta sig från omvärlden och stöta bort de som väljer en annan väg. På många sätt är det som mobbing, jag har själv traskat runt på stan och mött flera JV och de har bara tittat konstigt på mig, fastän jag inte är döpt ens, och då inte utesluten.
Borde sådana medlemmar inte se snett på alla de möter? Min fråga ställde jag, eftersom jag professionellt kunnat iaktta vilka problem som kan uppstå för avfällingen - har faktiskt likheter med det asociala beteende som möter muslimska avfällningar. Mina erferenheter av avprogrammering, av religiösa sektmedlemmer som avsnörts från sin familj, visar på att ren känslomässig grymhet kan komma in i bilden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in