2009-06-26, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Kan det inte vara så att många av de yngre medlemmarna som är födda in i rörelsen gör mycket av dörrknackandet på ren slentrian och inte direkt anstränger sig för att göra nåt mer än att dela ut sina tidningar?

Det finns ju många som är mer tillbakadragna till sin natur och många av dem hatar att behöva söka upp människor på det sättet.
Själv har jag alltid varit lite mer utåtriktad och tyckte att det kunde vara rätt kul att diskutera med folk.

Citat:
Jag har själv blivit överraskad av hurpass snabbt avklarade mina möten med vittnen är. Trots att jag är vänlig och intresserad är det sällan någon vill komma in eller diskutera vidare. De nöjer sig med att dela ut sina tidningar och hastar iväg. Inte för att jag vill bli medlem, men jag tycker det är rätt intressant eftersom jag studerat religion på högskolan.

Enligt killen som skriver boken Jehovaset verkade det bland hans bekanta vara mycket slentrian i dörrknackandet. Man ville ha det avklarat för att få gå hem. Det var mest nya medlemmar i rörelsen (som inte fötts in i den) som var entusiastiska vid dörrknackandet. Tycker att det förklarar mina möten med Jehovas en del.

Man är van vid att majoriteten inte är hemma eller inte öppnar dörren, och av dem som öppnar avböjer de allra flesta innan man knappt hunnit börja prata.
När någon plötsligt inte bara öppnar utan dessutom är villig att resonera så kommer man nästan av sig av ren överraskning.
Sen är det också så att många JV är ganska dåligt pålästa om sin religion och faktiskt inte klarar av att föra ett mer omfattande resonemang.
Det är sant att oftast de nya är mer entusiastiska.
JV kallar det för "den första kärleken till sanningen".
2009-06-26, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Inte en tråd där du får veta nått om vår tro.

Här i så fall:
http://www.watchtower.org/z/index.html

https://watch002.securesites.net/z/contact/submit.htm

På Vakttornets sidor får du bara en ensidig propagandabild som stämmer väldigt dåligt med verkligheten.
För en objektiv bild behövs båda sidorna av saken.
2009-06-26, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Håller med dig till en del.
Men jag vet (numera) vad jag tycker.

Det låter bra att du har kommit fram till nåt som känns rätt för dig.
2009-06-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Just det. Detta är ngt som växer fram.
Det finns de som varit overksamma i tiotals år, alltså inte hoppat av.
Var och en måste få ta sina livsbeslut själva.

Ja jag har blivit förvånad över hur många det faktiskt är.
Många har hört av sig nu när de vet var de har mig.
Flera är såna som jag aldrig kunde ana hade den inställningen som de nu visar.
Verkar samtidigt jobbigt med ett liv där man aldrig vet vem man kan lita på och hur mycket man kan säga till någon.
2009-06-26, 15:50
Medlem
fotos avatar
Citat:

Vad är det du diskuterar i denna tråd om det inte är din tro??
2009-06-26, 15:50
Medlem
Citat:
Kan det inte vara så att många av de yngre medlemmarna som är födda in i rörelsen gör mycket av dörrknackandet på ren slentrian och inte direkt anstränger sig för att göra nåt mer än att dela ut sina tidningar?

Jag tror inte man klarar av att predika av "ren slentrian".
Orken kommer att ta slut ganska fort om man inte är engagerad och har verklig tro.
Jag har set många komma och gå och det är alltid tron som tryter om man försvinner.
2009-06-26, 15:51
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det finns ju många som är mer tillbakadragna till sin natur och många av dem hatar att behöva söka upp människor på det sättet.
Själv har jag alltid varit lite mer utåtriktad och tyckte att det kunde vara rätt kul att diskutera med folk.

Man är van vid att majoriteten inte är hemma eller inte öppnar dörren, och av dem som öppnar avböjer de allra flesta innan man knappt hunnit börja prata.
När någon plötsligt inte bara öppnar utan dessutom är villig att resonera så kommer man nästan av sig av ren överraskning.
Sen är det också så att många JV är ganska dåligt pålästa om sin religion och faktiskt inte klarar av att föra ett mer omfattande resonemang.
Det är sant att oftast de nya är mer entusiastiska.
JV kallar det för "den första kärleken till sanningen".

Kalten - ja , så har jag tänkt att det kanske kan vara också, man är så van vid att dörren slår igen att man inte riktigt har beredskap för om nån är intresserad.

Det finns ju lite av en tradition" bland medelsvensson att jävlas lite med Jehovas vittnen av någon anledning. Folk nästan skryter om hur deras hund jagat en Jehovas ur trapphuset osv.. Själv tycker jag det är en otrevlig sedvänja. Är man inte intresserad är det ju bara att säga det.
2009-06-26, 15:54
Medlem
Citat:
Här i så fall:
http://www.watchtower.org/z/index.html

https://watch002.securesites.net/z/contact/submit.htm

Där har du fel, Flexbärt!
Den som är intresserad av JV och deras tro kan lära sig väldigt mycket här.

Några exempel:

# Att lärorna förändras, att det som i dag lärs ut som Sanningen, det är kanske en "gammal sanning" i morgon.

# Att man som intresserad måste kontrollera i andra källor vad JV säger. Se bara exemplet i går när du självsäkert hävdade att Åkessons övers. hade Guds namn i NT.

# Att JV vägrar att erkänna sina misstag. Som att man bara halvhjärtat erkände fiaskot med 1975. Eller att du inte kommenterar att du hade fel ang Åkessons övers.

# Dessutom får den som läser lite i tråden se utmärkta exempel på JVs stora "inbördes kärlek". Det har ju hettet till några gånger mellan er JV här.
2009-06-26, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Sen är det också så att många Jv är ganska dåligt pålästa om sin religion och faktiskt inte klarar av att föra ett mer omfattande resonemang.

Inte lätt att svar på frågor av människor som inte har en susning om vad Bibeln säger.
Jag är ganska garvad, men jag går inte in i oseriösa resonemang till ingen nytta. Talar heller inte med obstinata personer som bara vill anklaga, de får ha sitt och jag mitt.
Varken i ett forum eller vid en dörr.

Vi har ju en studiebok baserad på Bibeln och följer man den så är det enkelt.
Vad lär Bibeln?

Bibeln visar hur du kan få ett tillfredsställande liv. Den kan hjälpa dig att ta itu med dina problem. Skulle du vilja ta reda på vad Bibeln lär? Den här boken kan hjälpa dig. 224 sidor.
http://www.watchtower.org/z/publications/index.htm
Vad är det "omfattade resonemanget"?
Senast redigerad av Flexbärt 2009-06-26 kl. 16:01.
2009-06-26, 16:05
Medlem
Citat:
Inte lätt att svar på frågor av människor som inte har en susning om vad Bibeln säger.
Jag är ganska garvad, men jag går inte in i oseriösa resonemang till ingen nytta. Talar heller inte med obstinata personer som bara vill anklaga, de får ha sitt och jag mitt.
Varken i ett forum eller vid en dörr.

Vi har ju en studiebok baserad på Bibeln och följer man den så är det enkelt.
Vad lär Bibeln?

Bibeln visar hur du kan få ett tillfredsställande liv. Den kan hjälpa dig att ta itu med dina problem. Skulle du vilja ta reda på vad Bibeln lär? Den här boken kan hjälpa dig. 224 sidor.
http://www.watchtower.org/z/publications/index.htm
Vad är det "omfattade resonemanget"?

"Vi har ju en studiebok baserad på Bibeln och följer man den så är det enkelt."

Betyder det att den du ev studerar med inte får ställa frågor utanför det som står i boken???
2009-06-26, 16:07
Medlem
Citat:
Det finns ju lite av en tradition" bland medelsvensson att jävlas lite med Jehovas vittnen av någon anledning. Folk nästan skryter om hur deras hund jagat en Jehovas ur trapphuset osv.. Själv tycker jag det är en otrevlig sedvänja. Är man inte intresserad är det ju bara att säga det.

Det är mest prat, de ska göra sig märkvärdiga.
Jag menar, hur farlig är en fridsam människa?
Jag har aldrig fått ett ont ord, men det kanske är för att jag är 197 och väger 116 kg
2009-06-26, 16:18
Medlem
Citat:
Kalten - ja , så har jag tänkt att det kanske kan vara också, man är så van vid att dörren slår igen att man inte riktigt har beredskap för om nån är intresserad.

Vad folk oftast inte vet är att när de jävlas med JV så stärker de bara deras övertygelse om att ha rätt.
JV ser det som ett slag av förföljelse och tänker då genast på bibelverser som t.ex. Johannes 15:20:
"Kom ihåg vad jag har sagt er: tjänaren är inte förmer än sin herre. Har de förföljt mig kommer de också att förfölja er."

Man vet aldrig vad som har hänt hos en person när man kommer och ringer på deras dörr.
De kan ha haft en extra dålig dag och när nån ovälkommen ringer på så blir det ett tillfälle att släppa ut lite ånga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in