Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Kan det inte vara så att många av de yngre medlemmarna som är födda in i rörelsen gör mycket av dörrknackandet på ren slentrian och inte direkt anstränger sig för att göra nåt mer än att dela ut sina tidningar?
Det finns ju många som är mer tillbakadragna till sin natur och många av dem hatar att behöva söka upp människor på det sättet.
Själv har jag alltid varit lite mer utåtriktad och tyckte att det kunde vara rätt kul att diskutera med folk.
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Jag har själv blivit överraskad av hurpass snabbt avklarade mina möten med vittnen är. Trots att jag är vänlig och intresserad är det sällan någon vill komma in eller diskutera vidare. De nöjer sig med att dela ut sina tidningar och hastar iväg. Inte för att jag vill bli medlem, men jag tycker det är rätt intressant eftersom jag studerat religion på högskolan.
Enligt killen som skriver boken Jehovaset verkade det bland hans bekanta vara mycket slentrian i dörrknackandet. Man ville ha det avklarat för att få gå hem. Det var mest nya medlemmar i rörelsen (som inte fötts in i den) som var entusiastiska vid dörrknackandet. Tycker att det förklarar mina möten med Jehovas en del.
Enligt killen som skriver boken Jehovaset verkade det bland hans bekanta vara mycket slentrian i dörrknackandet. Man ville ha det avklarat för att få gå hem. Det var mest nya medlemmar i rörelsen (som inte fötts in i den) som var entusiastiska vid dörrknackandet. Tycker att det förklarar mina möten med Jehovas en del.
Man är van vid att majoriteten inte är hemma eller inte öppnar dörren, och av dem som öppnar avböjer de allra flesta innan man knappt hunnit börja prata.
När någon plötsligt inte bara öppnar utan dessutom är villig att resonera så kommer man nästan av sig av ren överraskning.
Sen är det också så att många JV är ganska dåligt pålästa om sin religion och faktiskt inte klarar av att föra ett mer omfattande resonemang.
Det är sant att oftast de nya är mer entusiastiska.
JV kallar det för "den första kärleken till sanningen".