2009-06-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Men snälla, jag dömer inte .. jag läser bara dina inlägg och får jag en uppfattning av vad du säger, och nu skriver du att det inte stämmer .. Jag hoppas verkligen det!

När en person kritiserar sanningen är det aldrig bra ... Självklart kan man undra över saker och ha funderingar ... Men du kommer med samma kritiska inställning som flera motståndare här har, det är obehagligt :/

Jag har aldrig lagt undan någon av mina förmågor och kommer aldrig att göra, men jag tänker inte göra som dig, lyssna på kritikerna(satan är kritikernas herre) och sälla mig till dom...

Till vilka har jag sällat mig säger du??!

Du e ju helt otrolig.
Så vansinningt självgod.
2009-06-25, 22:40
Medlem
Citat:
Så kan man oxå se det !! Men nog bryr man sig väl om när all ondska skall försvinna, ingen orättvisa och inget lidande... jag tänker på barn i andra länder som lider för att de inte har mat, tänker inte du så?

Jag har det kanon bra och skulle inte lida om det dröjer ... Men alla andra, världen är i kaos! Harmageddon behövs!!!

Så då menar du alltså att Gud inte bryr sig eftersom han faktiskt inte gjort ngt än?
Varför inte bara lägga tidpunkten för ingripande i Guds händer och inse att hur mkt du än önskar så kommer det inte fortare.
Så det är hur fel som helst av Sällskapet att de gett sina medlemmar felaktiga förväntningar.
Tron ska inte hänga på att paradiset kommer snart.
2009-06-25, 22:52
Medlem
Sn0ors avatar
varför ska ni envisas med att komma och störa hela tiden!!!!! sjukt jobbigt att dom inte accepterar att man inte bryr sig!
2009-06-25, 22:57
Medlem
Jag är ledsen om det här uppfattas som ett personligt påhopp, men jag måste få rikta ett varmt tack till Bordeline:

Tack för att du genom dina inlägg påminner och övertygar mig om galenskapen i att tänka i de banor som Vakttornets ledning stakat ut!
Senast redigerad av UlphSwenson 2009-06-25 kl. 23:01. Anledning: glömde ett "h" i "här"
2009-06-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Jag är ledsen om det här uppfattas som ett personligt påhopp, men jag måste få rikta ett varmt tack till Bordeline:

Tack för att du genom dina inlägg påminner och övertygar mig om galenskapen i att tänka i de banor som Vakttornets ledning stakat ut!

2009-06-25, 23:34
Medlem
Citat:
Så kan man oxå se det !! Men nog bryr man sig väl om när all ondska skall försvinna, ingen orättvisa och inget lidande... jag tänker på barn i andra länder som lider för att de inte har mat, tänker inte du så?

Jag har det kanon bra och skulle inte lida om det dröjer ... Men alla andra, världen är i kaos! Harmageddon behövs!!!

Borderline varför ska du vänta med att bekämpa lidande? Gå med i en hjälpverksamhet där du direkt ser vem pengarna kommer till godo (fadder) eller skänk pengar till cancerforskningen.

Jag är visserligen inte kristen men jag försöker ändå att vara en god människa och hjälpa andra som har det långt sämre. Din gud ska tydligen av någon anledning straffa mig för att jag vägrar på rent logisk grund tro att ett gäng gubbar sitter och häckar på "sanningen" i Brooklyn.
2009-06-25, 23:48
Medlem
Ursprungligen postat av Gitte
Nej, verkligen inte.

Bara att Jv har infört det i NT, där det enligt grundtexten inte fanns från början!

Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Det har Helge Åkesons översättning med.

Gitte: Var då?

Flexbärt: Du får ju läsa den vetja

Nå, hur var det nu Flexbärt?

Upp till bevis!
2009-06-26, 00:10
Medlem
Citat:
Allright, då har du och jag stångats många gånger och aldrig vart överens förutom till att Bibeln är en bra bok som man skall följa ...

Vilket gör att vi inte har så mycket att säga varann .. mer än att .. Ha en trevlig kväll, för det ska jag ha!

Om du inte har något att säga mig är det ditt privilegium. Jag kommer emellertid att kommentera vad du skriver, och även tilltala dig, om det känns påkallat. Det enda sättet att slippa det för dig är att lyda organisationens anvisningar och hålla dig helt borta från sådana här forum.
2009-06-26, 00:17
Medlem
Jesus använde inte Namnet

Citat:
Därför att alla har ett namn .. För att skaffa en vän tar man i regel rätt på vad personen heter innan man lär känna varann

Precis så med gud!

Psalm 86:12*Jag prisar dig, Jehova, min Gud, av hela mitt hjärta,
och jag skall förhärliga ditt namn till oöverskådlig tid,

2 Moseboken 3:15 Och Gud sade ännu en gång till Mose: ”Detta är vad du skall säga till Israels söner: ’Jehova, era förfäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt mig till er.’ Detta är mitt namn till oöverskådlig tid, och genom detta skall jag bli ihågkommen från generation till generation.

Psalm 135:13 Jehova, ditt namn varar till oöverskådlig tid. Jehova, ditt åminnelsenamn varar från generation till generation.

Hosea 12:5 Och Jehova, härarnas Gud, Jehova är det namn genom vilket han skall bli ihågkommen.

Jesus använde inte Namnet i en enda av de böner han bad enligt Bibeln. Inte ens i Nya världens översättning finns Namnet med i en enda av hans böner. Han sade Fader i stället och använde ersättningsord som "Himlen" och "Makten" i stället för Namnet JHWH. Att följa Jesus i detta avseende är fullständigt legitimt. Namnet finns inte i NT. Där står "Herren" och "Gud" i alla handskrifter, också i citat från GT. I de 3 Johannesbreven finns inte Namnet en enda gång ens i Nya Världens översättning.
2009-06-26, 00:23
Medlem
[quote=Bordeline]DE SOM TILLBER DEN SANNE GUDEN

■grundar sina läror på Bibeln

Läran om nationernas fastställda tider på 2520 år är INTE grundad på Bibeln. De sju tiderna handlar enligt bibeltexten bara om Nebukadnessar, punkt och slut. Så Jv lär ut människoläror som inte alls är grundade på bibeln.
2009-06-26, 00:40
Medlem
Detta är sekteriskt dravel

Citat:
Av Tillägg 1A och 1C framgår det tydligt att tetragrammet skrivet med hebreiska bokstäver (יהוה) användes både i den hebreiska bibeltexten och i den grekiska översättningen av den. När Jesus och hans lärjungar läste Skrifterna, stötte de alltså på Guds namn, oavsett om de använde en hebreisk eller en grekisk text. Följde Jesus den tidens traditionella judiska sed och läste ’Adhonạj på sådana ställen av fruktan för att vanhelga namnet och bryta det tredje budet? (2Mo 20:7) När Jesus reste sig i synagogan i Nasaret och tog emot Jesajas skriftrulle och läste ett avsnitt (61:1, 2) där tetragrammet förekommer, underlät han då att uttala Guds namn? Om han handlade som han brukade när det gällde de skriftlärdas obibliska traditioner, underlät han inte det. (Mt 7:29) Att han uttalade namnet skulle stämma överens med hans föresats att göra Jehovas namn känt, något som framgår av den bön han bad till sin Fader inför sina lärjungar: ”Jag har gjort ditt namn uppenbart för de människor som du har gett mig ur världen. ... Jag har gjort ditt namn känt för dem och skall göra det känt.” (Joh 17:6, 26)
Det finns vittnesbörd om att Jesu lärjungar använde tetragrammet i sina skrifter. Hieronymus, som levde på 300-talet, skrev följande i sitt verk De viris inlustribus (Om berömda män), kap. III: ”Matteus, som är densamme som Levi och som från att ha varit tullman blev apostel, författade först ett Evangelium om Kristus i Judeen på hebreiska språket och med hebreiska skrifttecken till nytta för dem av omskärelsen som hade blivit troende. Vem som därefter översatte det till grekiska har inte fastställts med tillräcklig säkerhet. För övrigt är den hebreiska texten bevarad till denna dag i biblioteket i Caesarea, som martyren Pamfilos så flitigt samlade skrifter till. Nasaréerna, som använde detta band i den syriska staden Beroia (Beroea), tillät mig också att skriva av det.” (Översättning på grundval av den latinska text som E. C. Richardson har utgett och offentliggjort i serien ”Texte und Untersuchungen zur Geschichte der altchristlichen Literatur”, bd 14, Leipzig 1896, sid. 8, 9.)

Matteus citerade mer än hundra gånger från de inspirerade hebreiska skrifterna. På de ställen där dessa citat innehöll Guds namn skulle det vara hans plikt att i trohet mot texten ta med tetragrammet i sin hebreiska evangelieskildring. När sedan Matteusevangeliet blev översatt till grekiska, kan tetragrammet ha lämnats kvar oöversatt i den grekiska texten enligt vad som var brukligt på den tiden.
Inte bara Matteus, utan alla de kristna bibelskribenterna, citerade olika verser från de hebreiska skrifterna där Guds namn förekommer, antingen från den hebreiska texten eller från Septuaginta. Enligt Apg 3:22 citerade Petrus i sitt tal från 5Mo 18:15, där tetragrammet förekommer i ett papyrusfragment av Septuaginta, vilket har daterats till det första århundradet f.v.t. (Se Tillägg 1C, §*1.) Som en Kristi efterföljare använde Petrus Guds namn, Jehova. När sedan Petrus tal skrevs ner, använde man här tetragrammet enligt vad som var brukligt under det första århundradet f.v.t. och det första århundradet v.t.

Någon gång under 100- eller 200-talet v.t. tog avskrivarna bort tetragrammet från såväl Septuaginta som de kristna grekiska skrifterna och ersatte det med Kỵrios, ”Herre”, eller Theọs, ”Gud”.
Angående bruket av tetragrammet i de kristna grekiska skrifterna skrev George Howard vid University of Georgia (USA) i Journal of Biblical Literature, årg. 96, 1977, sid. 63: ”Nyligen gjorda upptäckter i Egypten och Judeens öken ger oss förstahandskännedom om bruket av Guds namn under den förkristna tiden. De här upptäckterna är av betydelse för den nytestamentliga textforskningen, eftersom de i litterärt avseende är samtida med de tidigaste kristna dokumenten och kan förklara hur de nytestamentliga författarna använde Guds namn. På följande sidor kommer vi att lägga fram en teori om att Guds namn, יהוה (och möjligen förkortningar av det), ursprungligen stod skrivet i NT i citat från och hänsyftningar till GT och att det sedan med tiden byttes ut huvudsakligen mot surrogatet [förkortning för Kỵrios, ”Herre”]. Att tetragrammet togs bort skapade enligt vår uppfattning förvirring i tankegången hos de första icke-judiska kristna när det gällde förhållandet mellan ’Herren Gud’ och ’Herren Kristus’, en förvirring som avspeglas i den nytestamentliga textens handskriftstradition.”
Vi kan instämma i ovanstående, men vi vill göra den invändningen att det som här kallas en ”teori” anser vi vara en redogörelse för historiska fakta i förbindelse med hur de bibliska handskrifterna har vidarebefordrats till oss.

GUDS NAMN ÅTERINFÖRS
Under århundradenas gång har det gjorts många översättningar till hebreiska av alla de kristna grekiska skrifterna eller av vissa delar av dem. I*sådana översättningar har man återinfört Guds namn på åtskilliga ställen i de inspirerade kristna grekiska skrifterna, inte bara när man har träffat på citat från de hebreiska skrifterna, utan också på andra ställen där texten berättigar det. Dessa översättningar har vi gett beteckningen ”J” följt av ett upphöjt tal.

För att kunna avgöra var Guds namn hade ersatts av de grekiska orden Κύριος och Θεός har vi undersökt var de inspirerade kristna skribenterna hade citerat kortare eller längre avsnitt ur de hebreiska skrifterna, och sedan har vi kontrollerat om Guds namn förekommer i dessa avsnitt i den hebreiska texten. På det sättet har det varit möjligt att avgöra vem som avses när det står Kỵrios och Theọs.
För att inte överskrida de gränser som gäller för en översättare och komma in på bibeltolkningens område har vi försökt vara ytterst varsamma när det gällt att återge Guds namn och har alltid omsorgsfullt tagit bakgrunden i de hebreiska skrifterna i betraktande. Vi har dessutom sökt bekräftelse på vår återgivning i nyss nämnda hebreiska översättningar. På alla de 237 ställen, där vi har återinfört Jehovas namn i huvudtexten i vår översättning av de kristna grekiska skrifterna, har vi funnit bekräftelse i minst en av dessa hebreiska översättningar.

Jv har inte ÅTER-infört Namnet i NT. De har fört in det fast det inte finns i grundtexten och aldrig har funnits där. Jv drivs av sekterism här. Howard har bara presenterat vad han kallar "en teori" och teorin stämmer inte. Bibeltexten har bevarats intakt av Gud, tack och lov, och i NT finns inget tetragrammaton. Att ett antal hebreiska översättningar för in tetragrammet har inget värde. Det borde inte ha förts in, för dessa översättningar gjordes av folk som visste att Namnet inte hade använts. Men att Jv inte i verkligheten bryr sig om dessa hebreiska översättningar visas av att de struntar i att en del av dem använder tetragrammet även när det gäller Jesus, t ex. i citatet från GT i 1 Petr. 2:3. Man vill inte att tetragrammet skall gälla Kristus och struntar därför i de hebreiska översättningara här. Vilken sekterism! Hela Jv-ledningens uttalandfe ovan kan hackas i småbitar, men de exempel jag gett här räcker för stunden.
2009-06-26, 01:11
Medlem
Von0bens avatar
Stämmer det att Jehovas vittnen som går och knackar dörr mest gör det för att de enligt sina regler är tvugna att beta av ett visst antal dörrar per dag, men att det i praktiken för många av dem mest handlar om att dela ut sina tidningar och få gå hem nån gång, och att gemene vittne inte direkt lägger något krut på att värva nya medlemmar?

Jag blev lite överraskad förut , jag trodde Jehovas var mer missionerande och försökte värva folk. Men tydligen får Jehiovas nästan inga nya medlemmar alls, och få eller inga från deras dörrknackningsmissionerande

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in