2009-04-21, 14:11
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jv följer en bibel som är skriven och ihopsatt av kristna.
Kristna som kan härleda nedstigande led från Jesu lärljungar och dess efterföljares tolkningar av skriften
Jehovas vittnen kom till på 1870-talet. Där startar den synen på skriften. Och därför måste man ha en egen överstättning för att argumententen inte skall falla.
Så vitt jag vet så lyser Jehovas vittnen med sin frånvara i den tidiga kyrkan. Även om man säger att man lever som dem första kristna lärljungarna gjorde, så finns det inga bevis för att dem tidiga lärljungarna hade den synen som JV idag har på skriften. Kanske därför det inte finns några bevarade textkällor innehåller namnet Jehova i Nyatestamentet tex.

Jv anser ju att en treenighet är omöjlig. Och utifrån vilka premisser anser man detta? Inte är det väl argumentet att Gud inte kan vara treenig? Så en motfråga då.
Är det människor som sätter begräsningar ifall saker kan vara omöjliga eller rimliga för Gud? (det är så Jv gör i sina argument emot kristna)
Man kan svara så till allt som går emot en specifik lära, det kallas cirkelargumentation.

Och för att svara på din fråga om är människor som bestämmer ifall Gud är rättvis.
Svaret är såklart nej. Men det innebär ju inte att man inte kan ha en teologi om hur Gud framträder i skriften. Och utifrån den bilden kan man bilda sig en uppfatttning om Guds allsmakt.
Om Gud gång på gång i skriften säger att endast Herren kan förlåta synder. Då ligger det en viss tygnd i det.
Och om det sedan kommer en snubbe som heter Jesus, som säger sig kunna förlåta folks synder. Då tyder det på två saker.
Antingen så lider denna man av storhetsvansinne och borde söka hjälp. Eller så är denna man Gud, född i mänskilig gestalt. Det finns inget som tyder på att dem tidiga kristna hade en annan syn än att Jesus var Gud. Kyrkiofädernas skrifter bevisar detta.

Jag har historisk backning för mina tolkningar. Jag lutar mig mot en 2000 år gammal kyrka och dess traditioner.

Jag håller med dig. Ta bara Ignatius som skrev om Jesu gudomlighet att Gud hade uppenbarat sig själv i mänsklig gestalt! =) Och Ignatius levde ju under det första århundradet! =)
2009-04-21, 15:04
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag håller med dig. Ta bara Ignatius som skrev om Jesu gudomlighet att Gud hade uppenbarat sig själv i mänsklig gestalt! =) Och Ignatius levde ju under det första århundradet! =)
Ja eller Irenaeus ( år 130-200) samt Tertullianus (år 160-220)
Dem befann sig i en anda och tradition av att Jesus var Gud. Alla lärljungar var med när Thomas först inte trodde på att Jesus återfått livet. Men när han får se den uppståndne säger han:
"Då svarade Tomas: "Min Herre och min Gud." (Joh 20:28)

Ingen tillrättavisar dem ord som Thomas säger till Jesus här. Alla alla knän skall böja sig för namnet Jesus, i himlen och på jorden och under jorden.
2009-04-21, 15:29
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Så vitt jag vet så lyser Jehovas vittnen med sin frånvara i den tidiga kyrkan. Även om man säger att man lever som dem första kristna lärljungarna gjorde, så finns det inga bevis för att dem tidiga lärljungarna hade den synen som JV idag har på skriften. Kanske därför det inte finns några bevarade textkällor innehåller namnet Jehova i Nyatestamentet tex.

När Jesus var på jorden och predikade så fanns inga kristna. Judarna var guds folk. Efter att Jesus dött så bildades kristna församlingar och i dessa fanns sanna kristna, folk som följde Jesu ord. När du skriver "den tidiga kyrkan" så menar du...? För mig är det oviktigt när den katolska kyrkan bildades och vad denna kyrka bestämde att folk skulle tro.

Dessa bevis för att JV har samma syn på skriften som lärljungarna kan man alltid diskutera. Hur såg lärljungarna på "nya himmlar och en ny jord"? Du får gärna kommentera skriftställena jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Jesaja 43
"10. Men I ären mina vittnen, säger HERREN..."

Det fanns "vittnen" för Gud redan innan Jesus kom till jorden. Det fanns "vittnen" för Gud efter att Jesus dött. Det finns (troligtvis) "vittnen" för Gud idag. Frågan är vilka dessa "vittnen" är.

Matt 7
13. Gån in genom den trånga porten. Ty vid och bred är den väg som
leder till fördärvet, och många äro de som gå fram på den;
14. och den port är trång och den väg är smal, som leder till livet,
och få äro de som finna den.

De är få som går på den väg som leder till livet, och det är många som går på den väg som leder till fördärvet. Funkar alltså inte att säga att majoriteten borde ha rätt, faktum är att det borde vara tvärtom, om man ska tro på det som står i bibeln

Matt 7
15. Tagen eder till vara för falska profeter, som komma till eder i
fårakläder, men invärtes äro glupande ulvar.

Dessa falska profeter borde med tanke på ovanstående vara många, eller hur? Vägen till fördärvet kommer många att gå på.

Det finns många bibelöversättningar. Kan man säga att bara för majoriteten av bibelöversättningarna översätter på ett visst sätt så är detta sätt rätt sätt? Kan det vara så att majoriteten av bibelöversättningarna har fel översättning, med tanke på vad som står i Matt. 7? Sug på den! =)

Citat:
Om Gud gång på gång i skriften säger att endast Herren kan förlåta synder. Då ligger det en viss tygnd i det.

Det är ingenting som säger att Herren (Gud) inte kan förlåta synder genom sin son (Jesus). Han har ju skapat allt genom honom. Det är fortfarande Gud som står för förlåtelsen.

Det är många som hänger upp sig på att JV som organisation bildades ganska nyligen om man jämför med andra trosriktningar. Russel, som anses vara grundaren, tyckte att kyrkan lärde ut fel. Det som stod i bibeln stämde inte med det som kyrkan lärde ut. Detta var orsaken till att han valde en annan väg. Resultatet blev JV. Jag tycker inte det spelar roll NÄR en religion/religiöst samfund bildas. Det viktiga är vad denna religion/religiösa samfund tror på och lär ut.

(skriftställena är hämtade ifrån 1917 års översättning)
http://runeberg.org/bibeln/
Senast redigerad av ConDodgy 2009-04-21 kl. 15:35.
2009-04-21, 16:04
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ja eller Irenaeus ( år 130-200) samt Tertullianus (år 160-220)
Dem befann sig i en anda och tradition av att Jesus var Gud. Alla lärljungar var med när Thomas först inte trodde på att Jesus återfått livet. Men när han får se den uppståndne säger han:

Ingen tillrättavisar dem ord som Thomas säger till Jesus här. Alla alla knän skall böja sig för namnet Jesus, i himlen och på jorden och under jorden.

Jag håller med dig i nästan allt! Jag tror att Folket kommer böjas för Jesu makt och kraft, och alltså inte endast därför att Jesus har ett namn som är Jesus. Namn i bibeln är oftast synomymt med kraft och makt, Fadern har gett Sonen makt som står över alla andra makter, därför skall alla knän böjas inför Jesu makt och kraft i himlen, på jorden och under jorden och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herre, Gud Fadern till ära! Men i det andra håller jag med! Redan under det första århundradet så trodde de kristna att Jesus var Gud!
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-21 kl. 16:07.
2009-04-21, 16:14
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
När Jesus var på jorden och predikade så fanns inga kristna. Judarna var guds folk. Efter att Jesus dött så bildades kristna församlingar och i dessa fanns sanna kristna, folk som följde Jesu ord. .

Japp, sanna kristna som ansåg att Jesus är Gud..
Dem första kristna befann sig i en anda och tradition av att Jesus var Gud. Alla lärljungar var med när Thomas först inte trodde på att Jesus återfått livet. Men när han får se den uppståndne säger han:

Ingen tillrättavisar dem ord som Thomas säger till Jesus här. Annars vore det hädiskt av en Jude att säga så. Men inte ens Jesus tillrättavisar Thomas.

Citat:
Hur såg lärljungarna på "nya himmlar och en ny jord"? Du får gärna kommentera skriftställena jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Troligtvis en ganska stor förvirring kring detta, iaf det som framgår í Nya testamentet.
Finns antydningar i Paulus brev, där det uppfattades att det skulle ske väldigt "snart"
Citat:
Jesaja 43
Det fanns "vittnen" för Gud redan innan Jesus kom till jorden. Det fanns "vittnen" för Gud efter att Jesus dött. Det finns (troligtvis) "vittnen" för Gud idag. Frågan är vilka dessa "vittnen" är.
Om inte Jesus är Gud, då är det Judar som fortfarande är vittnen.
Om Jesus är Gud, som författarna till nyatestamentet antyder. Då är det de som förvaltar det arvet som är vittnen, dvs kyrkan.
Sen vad alla små skitsekter gör för anspråk är väl tämligen orelevant. Framförallt dem som har sin start under 1800-1900 talet.

Citat:
Matt 7
13. Gån in genom den trånga porten. Ty vid och bred är den väg som
leder till fördärvet, och många äro de som gå fram på den;
14. och den port är trång och den väg är smal, som leder till livet,
och få äro de som finna den.

De är få som går på den väg som leder till livet, och det är många som går på den väg som leder till fördärvet. Funkar alltså inte att säga att majoriteten borde ha rätt, faktum är att det borde vara tvärtom, om man ska tro på det som står i bibeln
Beror väl på hur man tolkar den. Den kan ju ses som en uppmaning till att livet som Jesu lärljunge kommer bli svårt.

Citat:
Matt 7

Dessa falska profeter borde med tanke på ovanstående vara många, eller hur? Vägen till fördärvet kommer många att gå på
Jo det finns många små skitsekter som vill leda bort människor från tron..

Citat:
Det finns många bibelöversättningar. Kan man säga att bara för majoriteten av bibelöversättningarna översätter på ett visst sätt så är detta sätt rätt sätt? Kan det vara så att majoriteten av bibelöversättningarna har fel översättning, med tanke på vad som står i Matt. 7? Sug på den! =)
Historiskt talar allt för dem kristna översättningarna stämmer bra med tidiga manuskrift som hittats.
Därimot finns då väldigt skrala historiska bevis för jehovas egna översättningar.

Citat:
Det är ingenting som säger att Herren (Gud) inte kan förlåta synder genom sin son (Jesus). Han har ju skapat allt genom honom. Det är fortfarande Gud som står för förlåtelsen.
Men det är inte den Gudsbilden som det judiska folket hade.
Vilket vi kan se när Jesus gör anspråk på att förlåta folkets synder. Dem skriftlära prästerna ville stena honom för det.
Inte nog med det, Jesus säger "Jag och Fadern är ett." (Joh 10:30)
utan han säger att han är ett med Jahve, som det Judiska folket ber till. "Har ni sett mig har ni sett Jahve" säger Jesus.
Allt har skapats genom sonen säger Johannesevangeliet.
Vi ser i Jesajas bok i GT att Herren ensam är Skaparen.

Jes 44:24: ”Så säger HERREN, din återlösare, han som format dig alltifrån moderlivet: Jag, HERREN, är den som har gjort allt, den som ensam har spänt ut himlen och brett ut jorden. Vem var med mig?”

Gt säger att Gud har gjort allt ensam. Det betyder att ingen annan än Gud kan skapa något. Så om allt har skapats genom Jesus då innebär det att Jesus är Gud.
Det betyder antingen att Judarna hade rätt som ansåg att Jesus var en lögnare eller så betyder det att Jesus var Gud. Men Jehovas vittnen vill ta en väg i mellan dessa. En väg som varken har stöd i Gt och Nt. Utan helt enkelt är en 1800-tals sekt som inte håller teologiskt.

Citat:
Det är många som hänger upp sig på att JV som organisation bildades ganska nyligen om man jämför med andra trosriktningar. Russel, som anses vara grundaren, tyckte att kyrkan lärde ut fel. Det som stod i bibeln stämde inte med det som kyrkan lärde ut. Detta var orsaken till att han valde en annan väg. Resultatet blev JV. Jag tycker inte det spelar roll NÄR en religion/religiöst samfund bildas. Det viktiga är vad denna religion/religiösa samfund tror på och lär ut.
Det som många hänger upp sig på med Jv är dess förmåga att utöva makt äver människor.
http://www.hjalpkallan.org/ finns ju av en anledning..
Senast redigerad av SleepaZ 2009-04-21 kl. 16:30.
2009-04-21, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy

Jesaja 43

Dessa falska profeter borde med tanke på ovanstående vara många, eller hur? Vägen till fördärvet kommer många att gå på.

(skriftställena är hämtade ifrån 1917 års översättning)
http://runeberg.org/bibeln/

Ett missbrukat skriftställe bland JV. De hävdar att "Gud har själv gett oss namnet JV", och citerar ovanstående.

Men det står väl ingenstans att det är just den här gruppen som har rätt till detta namn, utan det är en rätt som man själv har tagit sig!

"15. Tagen eder till vara för falska profeter, som komma till eder i
fårakläder, men invärtes äro glupande ulvar."

Läste du mina långa inlägg i går om hur JV har varit falska profeter?

"Russel, som anses vara grundaren, tyckte att kyrkan lärde ut fel. Det som stod i bibeln stämde inte med det som kyrkan lärde ut. Detta var orsaken till att han valde en annan väg."

Russel var alltså en avfälling enligt JVs måttstock!

Hur kan det då komma sig att det var berömvärt av Russel att "välja en annan väg" pga att han tyckte att kyrkan hade fel?
Men att det är så klandervärt när ett JV "väljer en annan väg" för att de tycker att Organisationen har fel?

Skulle också gärna se ett svar från dig på det Sleepaz skrev:

"Kanske därför det inte finns några bevarade textkällor innehåller namnet Jehova i Nyatestamentet tex."

Varför har JV på eget bevåg lagt in Guds namn i NT.
2009-04-21, 16:32
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ett missbrukat skriftställe bland JV. De hävdar att "Gud har själv gett oss namnet JV", och citerar ovanstående.

Men det står väl ingenstans att det är just den här gruppen som har rätt till detta namn, utan det är en rätt som man själv har tagit sig!

"15. Tagen eder till vara för falska profeter, som komma till eder i
fårakläder, men invärtes äro glupande ulvar."

Läste du mina långa inlägg i går om hur JV har varit falska profeter?

"Russel, som anses vara grundaren, tyckte att kyrkan lärde ut fel. Det som stod i bibeln stämde inte med det som kyrkan lärde ut. Detta var orsaken till att han valde en annan väg."

Russel var alltså en avfälling enligt JVs måttstock!

Hur kan det då komma sig att det var berömvärt av Russel att "välja en annan väg" pga att han tyckte att kyrkan hade fel?
Men att det är så klandervärt när ett JV "väljer en annan väg" för att de tycker att Organisationen har fel?

Skulle också gärna se ett svar från dig på det Sleepaz skrev:

"Kanske därför det inte finns några bevarade textkällor innehåller namnet Jehova i Nyatestamentet tex."

Varför har JV på eget bevåg lagt in Guds namn i NT.

Därför att de har antagligen tolkat fel på vad "Guds namn" egentligen innebär. Då det står Guds namn i Nya testamentet så hänvisar inte texten på namnet Jehova, utan det hänvisas "tror jag" på Guds makt och kraft. Så När Jesus sade: "Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du tog från världen"

Så tror inte jag att Jesus menade att han hade uttalat namnet Jehova så att folket skall börja kalla Gud för Jehova, Nej jag tror att Jesus menade att han hade uppenbarat Faderns kraft och makt genom att uppväcka döda, hela sjuka, driva ut demoner och andra mirakler som han utförde. När Jesus tex. gick på vatten så uppenbarade han Guds namn, Och när Jesus gick på vatten så vittnade även Fadern om att Jesus är Guds son.

Så tror iaf. jag!=)
2009-04-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Därför att de har antagligen tolkat fel på vad "Guds namn" egentligen innebär. Då det står Guds namn i Nya testamentet så hänvisar inte texten på namnet Jehova, utan det hänvisas "tror jag" på Guds makt och kraft. Så När Jesus sade: "Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du tog från världen"

Så tror inte jag att Jesus menade att han hade uttalat namnet Jehova så att folket skall börja kalla Gud för Jehova, Nej jag tror att Jesus menade att han hade uppenbarat Faderns kraft och makt genom att uppväcka döda, hela sjuka, driva ut demoner och andra mirakler som han utförde. När Jesus tex. gick på vatten så uppenbarade han Guds namn, Och när Jesus gick på vatten så vittnade även Fadern om att Jesus är Guds son.

Så tror iaf. jag!=)

Jag tror ungefär som du.
Och jag tror att det är allvarligt att "lägga till" något i Skriften, som JV har gjort med Guds namn.
2009-04-21, 16:47
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Jag tror ungefär som du.
Och jag tror att det är allvarligt att "lägga till" något i Skriften, som JV har gjort med Guds namn.

Ja det tror jag med! Man har bytt ut Guds kraft och makt till namnet Jehova. Dessutom är det inte säkert att namnet stavas Jehova, så det kan även vara så att de tillber fel gud. Man vet ju aldrig! :P
2009-04-21, 17:52
Medlem
Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.

Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son
, vår Herre,
vilken är avlad av den helige Ande,
född av jungfru Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma levande och döda.

Vi tror ock på den helige Ande,
en helig, allmännelig kyrka,
de heligas samfund,
syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse
och ett evigt liv.

Och där föll den treenighetsläran sönder i atomer. Enligt den där prästen är det ju inte gud (Jehova) utan Jesus som gäller
2009-04-21, 18:22
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:

Ytterligare ett bevis på att du inte fattar vad jag skriver. Eller så bryr du dig inte om det. Jag pratar inte ens om guds namn =) Jag pratar om hans vittnen. Han säger "I ären mina vittnen". Det fanns vittnen innan Jesus och det finns vittnen efter. Frågan är vilka som är de sanna vittnena.

Nästa gång kan du läsa ett par gånger så du hänger med på vad som menas med det som skrivs.
2009-04-21, 18:35
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Japp, sanna kristna som ansåg att Jesus är Gud..

En sann kristen tror inte på treenigheten i och med att det inte finns bevis för den.

Citat:
Troligtvis en ganska stor förvirring kring detta, iaf det som framgår í Nya testamentet.
Finns antydningar i Paulus brev, där det uppfattades att det skulle ske väldigt "snart"

Väldigt luddigt svar, vilket inte förvånar mig. "Nya himlar och en ny jord"? Vassego och förklara vad det betyder (riktat till eder alla)

Citat:
Om inte Jesus är Gud, då är det Judar som fortfarande är vittnen.
Om Jesus är Gud, som författarna till nyatestamentet antyder. Då är det de som förvaltar det arvet som är vittnen, dvs kyrkan.
Sen vad alla små skitsekter gör för anspråk är väl tämligen orelevant. Framförallt dem som har sin start under 1800-1900 talet.

Judarna förkastade Jesus. De tror inte att Jesus är messias. Men du kan ju få tro att dom är de sanna vittnena, det gör inget.

Citat:
Beror väl på hur man tolkar den. Den kan ju ses som en uppmaning till att livet som Jesu lärljunge kommer bli svårt.

Många kommer gå den breda vägen som leder till fördärv. kommer gå den väg som leder till livet.

Inte direkt svårtolkat.

Citat:
Jo det finns många små skitsekter som vill leda bort människor från tron..

Tar inte detta uttalande så seriöst.

Citat:
Det som många hänger upp sig på med Jv är dess förmåga att utöva makt äver människor.

Kyrkan är ju inte känd för att utöva makt? Oh my god! Tack för kaffet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in