2009-06-22, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Datum har vi ju aldrig sagt, men årtal som har vart heta har funnits.

Som ett JV så vill man så gärna uppleva harmageddon inom sin tid, vilket gör att man självklart letar efter tecknena. En illustration, man sitter vakt för att vänta på att husherren skall komma hem, man vet att alla är angelägna om att välkomna honom och man har lovat att väcka dom när man hör att han kommer ... rätt vad det är så hör man, det låter som att han är på ingång så man väcker alla, för att inse att det bara var vinden som tog tag lite extra i huset...

Vad är då tanken... Att bli väckt en gång för mycket är väl bättre än att sova när det väl händer??

Vi spanar efter tecken, vi ser alla uppfyllas och lever nu i tiden då ALLA ÄR uppfylda och den stora vedermödan kan bryta ut NÄR SOM HELST .. Då är det självfallet att man kan tro att "nu kommer det" eller "nu är det nära" .. För nu är det ruskigt nära ... Men harmageddon kommer, vi vet bara inte datum eller år.

Så Sällskapet - Jehovas vittnen har aldrig satt ut datum.
Det har talats om olika och viktiga årtal ... och vi vet att Harmageddon kommer, vi vet bara inte exakt när...

För dom som vill veta mer rekomenderar jag att besöka Jehovas Vittnens sammankomster runt om i landet där detta ämne gås igenom i tre dagar!
PM:a om ni vill veta när, var och hur.
Alla är välkomna!

//BattleBitch som klanta sig o slarva bort lösenordet på mitt gamla nick...

Men HÅLLÅ han säger ju ett datum och detta är ju yrande kretsen? Vad är det för fel på dig???? Varför kan du inte bara erkänna att Jv profeterat falskt?
2009-06-22, 10:20
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Men HÅLLÅ han säger ju ett datum och detta är ju yrande kretsen? Vad är det för fel på dig???? Varför kan du inte bara erkänna att Jv profeterat falskt?

De har inte profeterat .. Profeterandet har redan skett av Jesus:

Matteus 24
7 Ty nation skall resa sig mot nation och kungarike mot kungarike, och det skall vara hungersnöd och jordbävningar på den ena orten efter den andra. 8*Allt detta är början till nödens våndor.
9*Då skall man utlämna er åt vedermöda och döda er, och ni skall vara föremål för hat från alla nationerna för mitt namns skull. 10*Då skall också många förmås att snava och falla, och de skall förråda varandra och hata varandra. 11*Och många falska profeter skall träda fram och vilseleda många; 12*och på grund av den tilltagande laglösheten skall kärleken hos flertalet svalna. 13*Men den som har hållit ut till slutet, han skall bli räddad. 14*Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma.

NU väntar vi bara på uppfyllelsen
2009-06-22, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuggare
En grej jag stört mig på när de gäller JVs är att så fort något gott händer dem är det änglarnas/Guds förtjänst (de vill bevisa att Gud finns), men när oskyldiga dör är det otur. Ett exempel är när en pojke som gick vilse hade extremt tur och hittade till mamma (4 år gammal) då var förstås ängarna i farten. Däremot när en annan flicka på 4 år blir utnyttjad finns änglarna inte till hands. Jag är helt med på att människan har fri vilja osv, men ni får välja antingen eller.
En förklaring jag fick var i stil med "men änglarna vägledde pojken, men kunde knappast få förövaren att sluta utnyttja flickan". Borde inte änglarna isåfall ha väglett en patrullerande polis att råka kika in i rätt fönster?

Någon som vet ifall just de JV jag talat med överdriver eller om det är ett allmänt faktum att tacka ängarna för mirakel som sker i vardagen?

Nej, de överdriver nog inte. Jag har också ofta hört olika "änglaberättelser". Exempelvis har jag ofta hört de här med att med en man/kvinna nästan gett upp hoppet om Gud totalt, och sitter och ber och säger något i stil med "ge mig ett tecken på att Du finns så ska jag tro på Dig". Och strax därpå ringer det på dörren och där står vittnena!

Ibland är det någon som just ska ta livet av sig men räddas av vittnena (som letts av änglarna) så historien finns i alla möjliga varianter.

Din fundering är vettig, som sagt: Varför kan inte änglarna rädda ett litet barn som håller på att våldtas när de kan vägleda vittnen ute "i tjänst"?

Citat:
Ursprungligen postat av BennyHedning

Äh, det är ingen idé. Hon kommer aldrig erkänna att styrande kretsen de facto profeterat falskt. Andra har försökt tidigare. Du kan ösa bevis över BattleBitch/Bordeline utan resultat.

@Bordeline: Måste vara skönt att vara så totalt blind och döv... Du har glömt ett "r" förresten.

@Eberhard: Nej, jag vet att JV inte är helt ensamma om att inte ha någon helveteslära. Tänkte mig inte riktigt för när jag skrev igår. Dessutom är jag inte säker på vilka samfund det är som inte har den läran, så det var kanske bättre att låta bli att försöka redogöra för dem!

Ser fram emot dina inlägg, du skriver alltid väldigt bra!

@Leviticus
: Hoppas du inte blir sur för att jag citerat dig i min signatur, det är inte för att driva med dig utan för att det var så himla roligt! Har aldrig citerat någon FBmedlem i signaturen förut, så känn dig stolt!
2009-06-22, 10:56
Bannlyst
Citat:

Matteus 24
7 Ty nation skall resa sig mot nation och kungarike mot kungarike, och det skall vara hungersnöd och jordbävningar på den ena orten efter den andra. 8*Allt detta är början till nödens våndor.
9*Då skall man utlämna er åt vedermöda och döda er, och ni skall vara föremål för hat från alla nationerna för mitt namns skull. 10*Då skall också många förmås att snava och falla, och de skall förråda varandra och hata varandra. 11*Och många falska profeter skall träda fram och vilseleda många; 12*och på grund av den tilltagande laglösheten skall kärleken hos flertalet svalna. 13*Men den som har hållit ut till slutet, han skall bli räddad. 14*Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma.

Har man sett, ni är förutsagda i Bibeln!

Synd att ni kommer få sitta där och vänta på något som inte händer.

EDIT: Gillar din teokratiska bild. Är den från senaste Vakttornet?
Senast redigerad av Vanillia 2009-06-22 kl. 10:59.
2009-06-22, 11:19
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia

@Bordeline: Måste vara skönt att vara så totalt blind och döv... Du har glömt ett "r" förresten.

Det har du rätt i .. men ett r mer eller mindre, behövde bara ett nytt nick och då kom jag o tänka på "Borderline City" (minus ett r )
2009-06-22, 11:26
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Har man sett, ni är förutsagda i Bibeln!

Synd att ni kommer få sitta där och vänta på något som inte händer.

EDIT: Gillar din teokratiska bild. Är den från senaste Vakttornet?

Det fina i kråksången är ju vår fria vilja .. ingen tvingar dig att tro på bilen, ingen tvingar dig att älska Jehova, ingen tvingar dig att leva för evigt...

Har jag missat något... Varför är du missnöjd ?? Över att jag tror på något som du inte gör ??

PS. Tack! Jag älskar tatueringar på ryggen
2009-06-22, 11:44
Bannlyst
Citat:
Det fina i kråksången är ju vår fria vilja .. ingen tvingar dig att tro på bilen, ingen tvingar dig att älska Jehova, ingen tvingar dig att leva för evigt...

Har jag missat något... Varför är du missnöjd ?? Över att jag tror på något som du inte gör ??

PS. Tack! Jag älskar tatueringar på ryggen

Antar att du glömt ett "b" nu för bilar tror jag på. Kör en själv. (Nej förlåt. Ska försöka låta bli att vara en sån stavningsfascist.)

Nej, jag är absolut inte missnöjd. Jag tycker bara det är tråkigt att människor sätter sitt liv på vänteläge i väntan på något som inte kommer. Tänker på de systrar och bröder som, på uppmaning av styrande kretsen, lät bli att skaffa barn eftersom Harmageddon var så nära. Detta var på 30-talet. Dvs över 70 år sedan. Inget Harmageddon i sikte än. Surt att sitta där utan barn och barnbarn nu.

Tänker också på de systrar och bröder som underlät att skaffa sig en ordentlig utbildning eftersom Harmageddon var så nära på 60- och 70-talen. Tjaha. 40-50 år har gått, fortfarande inget Harmageddon. Kul att jobba som städerska hela livet för att styrande kretsen profeterat falskt än en gång.
Men visst ja, det är inte styrande kretsen som profeterat falskt utan de enskilda vittnena som haft för stora förväntningar och missförstått...

De trodde på vad styrande kretsen sade åt dem att tro (eftersom de måste tro på vad styrande kretsen säger, annars blir de uteslutna), de underlät att skaffa familj eftersom det kunde ses som "svaghet i tron" att inte tro på vad bröderna sade. Och sedan fick de höra att de hade haft för höga förväntningar och missförstått!

Ett under att ni öht har några medlemmar kvar. Men visst, det tillkommer nya som inte hunnit bli lurade så många gånger än. Vänta bara tills du själv avstått från något för att du hade varit "svag i tron" annars, och Harmageddon inte kommit. Vänta tills du själv känner dig blåst. Då får vi se hur kaxig du är...

Likaså tycker jag det är tragiskt att människor dör för att ett par gubbs tolkat Bibeln som att det är fel att ta emot en livräddande blodtranfusion. "Äta" och få något i en nål i armen är i deras hjärnor samma sak. Totalt vansinne, men det följs av miljoner människor. Säg mig, Bordeline: Tror du verkligen att Gud ville att barn skulle när hjälpen finns ett par meter ifrån?

Det tror inte jag.

Missnöjd? Nej, inte alls. Vi kan ju bestämma träff om, låt säga 30 år, så får vi se vem av oss som är mest missnöjd!
2009-06-22, 12:03
Medlem
Bordelines avatar
Hur lugnt som helst ... Garvar åt min stavning rätt ofta, så det bjuder jag på

Absolut, säg tid och datum om 30 år så träffas vi .. om harmageddon inte har kommit innan dess

Håller med dig, självklart finns det oerhört tragiska fall .. Men allt handlar om balans! Det är så synd med dom som tappar balansen och som ett missbruk använder Sanningen ... Som tur är så är det inte många, men självklart som du skriver så finns dom.

Jag är oerhört tacksam över mitt liv, jag älskar det!
- Jag älskar Jehova
- Jag är övertygad om att det som står i bibeln är sant
- Jag är övertygad om att Jehovas vittnen är de som följer apostlarna på närmsta och bästa sätt
- Jag är övertygad om att det här är rätt.

Jag är lycklig så här ... Du är lycklig som du är ...
Jag vet att jag har hittat sanningen ... Du vet att du har hittat din sanning ...
Jag respekterar dig och skulle aldrig end tänka tanken att försöka tvinga dig och jag hoppas att du ser på samma sätt med mig!

Citat:
Antar att du glömt ett "b" nu för bilar tror jag på. Kör en själv. (Nej förlåt. Ska försöka låta bli att vara en sån stavningsfascist.)

Nej, jag är absolut inte missnöjd. Jag tycker bara det är tråkigt att människor sätter sitt liv på vänteläge i väntan på något som inte kommer. Tänker på de systrar och bröder som, på uppmaning av styrande kretsen, lät bli att skaffa barn eftersom Harmageddon var så nära. Detta var på 30-talet. Dvs över 70 år sedan. Inget Harmageddon i sikte än. Surt att sitta där utan barn och barnbarn nu.

Tänker också på de systrar och bröder som underlät att skaffa sig en ordentlig utbildning eftersom Harmageddon var så nära på 60- och 70-talen. Tjaha. 40-50 år har gått, fortfarande inget Harmageddon. Kul att jobba som städerska hela livet för att styrande kretsen profeterat falskt än en gång.
Men visst ja, det är inte styrande kretsen som profeterat falskt utan de enskilda vittnena som haft för stora förväntningar och missförstått...

De trodde på vad styrande kretsen sade åt dem att tro (eftersom de måste tro på vad styrande kretsen säger, annars blir de uteslutna), de underlät att skaffa familj eftersom det kunde ses som "svaghet i tron" att inte tro på vad bröderna sade. Och sedan fick de höra att de hade haft för höga förväntningar och missförstått!

Ett under att ni öht har några medlemmar kvar. Men visst, det tillkommer nya som inte hunnit bli lurade så många gånger än. Vänta bara tills du själv avstått från något för att du hade varit "svag i tron" annars, och Harmageddon inte kommit. Vänta tills du själv känner dig blåst. Då får vi se hur kaxig du är...

Likaså tycker jag det är tragiskt att människor dör för att ett par gubbs tolkat Bibeln som att det är fel att ta emot en livräddande blodtranfusion. "Äta" och få något i en nål i armen är i deras hjärnor samma sak. Totalt vansinne, men det följs av miljoner människor. Säg mig, Bordeline: Tror du verkligen att Gud ville att barn skulle när hjälpen finns ett par meter ifrån?

Det tror inte jag.

Missnöjd? Nej, inte alls. Vi kan ju bestämma träff om, låt säga 30 år, så får vi se vem av oss som är mest missnöjd!
2009-06-22, 12:12
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Säg mig, Bordeline: Tror du verkligen att Gud ville att barn skulle när hjälpen finns ett par meter ifrån?

Tar detta i ett specifikt svar!

Självklart vill inte Gud att någon skall dö!
Men säg mig, om någon kommer till mig och säger skjut h*n annars dör du ... Skall jag skjuta? Gud vill väl inte att jag skall dö?
Vart går gränsen, vem fattar beslutet?

Varför ska jag börja plocka bort delar i bibeln som är obekväma? Då kan man ju plocka bort ännu mer ... Ta bort allt som inte passar ... Å helt plödsligt så följer man inte längre bibeln ...

Börjar du talla på reglerna så är du ute på hal is, för då kommer du till slut att rasera Basic no.1 -Älska din nästa som dig sjäv...
2009-06-22, 13:25
Bannlyst
Citat:
Tar detta i ett specifikt svar!

Självklart vill inte Gud att någon skall dö!
Men säg mig, om någon kommer till mig och säger skjut h*n annars dör du ... Skall jag skjuta? Gud vill väl inte att jag skall dö?
Vart går gränsen, vem fattar beslutet?

Varför ska jag börja plocka bort delar i bibeln som är obekväma? Då kan man ju plocka bort ännu mer ... Ta bort allt som inte passar ... Å helt plödsligt så följer man inte längre bibeln ...

Börjar du talla på reglerna så är du ute på hal is, för då kommer du till slut att rasera Basic no.1 -Älska din nästa som dig sjäv...

Nej, jag tror inte heller att Gud vill att någon ska dö, om det går att undvika. Därför tror jag att Han jublar åt alla nya metoder som kommer till efter att Bibeln skrevs ner, som t ex blodtransfusioner. Jag förstår ju att det inte kunde stå något specifikt om just det i Bibeln eftersom man inte kände till sådant då (fast man tycker ju att Gud borde vetat att de skulle "komma" så att säga )

Och däreigenom tror jag att Han tycker det är bra när man får en blodtransfusion i stället för att dö. Jag nämnde tidigare i tråden att jag såg ett TV-program på TV4Fakta för en tid sedan, Riskförlossningar. En kvinna som var ett vittne fick barn och blödde sedan väldigt mycket. Kommer inte ihåg specifikt vad som var "fel" på henne, de hittade inte orsaken till hennes blödningar och varnade henne för att om hon inte tog emot blod skulle hon dö. Hennes man, som inte var ett vittne, bönade och bad att hon skulle ta emot blod men hon vägrade.

Till slut, efter att personalen och hennes man bett henne uprepade gånger, valde hon att ta emot blodet och bli frisk så att hon kunde leva för sitt lilla barn, och ta hand om det.

Och vet du vad? Jag tror Gud blev glad åt hennes beslut! I stället för att dö och lämna efter sig en förtvivlad make och ett nyfött litet barn som aldrig skulle komma att lära känna sin mamma, tog hon emot blodet och blev frisk, och det tror jag Gud gläds åt! Han vill ju inte att folk dör i onödan (det kom vi ju nyss överens om) Han vill inte att barn blir moderlösa, Han vill inte att unga män blir änklingar. När Han gav blodförbudet gav Han förbudet att äta blodet, men att ta emot det som en transfusion när livet står på spel kan jag bara inte tänka mig att Han har något emot!

Jag tror att när människor tar på sig ansvaret att vara andliga ledare åt miljoner andra, som styrande kretsen har gjort, vilar också ansvaret på dem om de leder dessa människor fel. Jag tror Gud kommer döma männen i styrande kretsen extra håt en dag, då de har så mycket blod på sina händer...

Det handlar inte om att plocka bort obekväma delar ur Bibeln, det handlar om att se texterna och tolka dem efter de omständigheter som råder just nu. Att Gud inte skrev specifikt "Ni får inte ta emot blod" är ju som sagt inte konstigt, Han skrev att vi inte får äta blodet,vilket ju är en enorm skillnad. (Dra inte den om alkisen och spriten tack, har dragit den sjäv! )

Det går ju heller inte riktigt att likna detta att ta emot blod i en livshotande situation med att tvingas skjuta en annan människa, ingen har ju behövt dö för att du ska kunna få blod.

Nå ja, jag vet att du aldrig kommer tycka som jag i denna fråga och det är helt okej! Hur kul skulle det vara om alla tyckte likadant? (Även om det skulle vara bättre om alla tyckte som jag, förstås... )

Och visst kan jag respektera att du fattat ett beslut att lyda de regler som satts upp för dig av din församling, jag tycker bara det är lite tråkigt att det kan bli din död en dag...Eller mer troligt, att du kommer bli djupt besviken av att vänta och vänta på ett Harmageddon som aldrig kommer.

Men vi får väl ta och säga att vi har en date om 30 år, om nu inte jag skulle ha fel och Harmageddon hinner komma. Fast vem vet, Gud kanske låter mig överleva?
2009-06-22, 13:39
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Nej, jag tror inte heller att Gud vill att någon ska dö, om det går att undvika. Därför tror jag att Han jublar åt alla nya metoder som kommer till efter att Bibeln skrevs ner, som t ex blodtransfusioner. Jag förstår ju att det inte kunde stå något specifikt om just det i Bibeln eftersom man inte kände till sådant då (fast man tycker ju att Gud borde vetat att de skulle "komma" så att säga )

Och däreigenom tror jag att Han tycker det är bra när man får en blodtransfusion i stället för att dö. Jag nämnde tidigare i tråden att jag såg ett TV-program på TV4Fakta för en tid sedan, Riskförlossningar. En kvinna som var ett vittne fick barn och blödde sedan väldigt mycket. Kommer inte ihåg specifikt vad som var "fel" på henne, de hittade inte orsaken till hennes blödningar och varnade henne för att om hon inte tog emot blod skulle hon dö. Hennes man, som inte var ett vittne, bönade och bad att hon skulle ta emot blod men hon vägrade.

Till slut, efter att personalen och hennes man bett henne uprepade gånger, valde hon att ta emot blodet och bli frisk så att hon kunde leva för sitt lilla barn, och ta hand om det.

Och vet du vad? Jag tror Gud blev glad åt hennes beslut! I stället för att dö och lämna efter sig en förtvivlad make och ett nyfött litet barn som aldrig skulle komma att lära känna sin mamma, tog hon emot blodet och blev frisk, och det tror jag Gud gläds åt! Han vill ju inte att folk dör i onödan (det kom vi ju nyss överens om) Han vill inte att barn blir moderlösa, Han vill inte att unga män blir änklingar. När Han gav blodförbudet gav Han förbudet att äta blodet, men att ta emot det som en transfusion när livet står på spel kan jag bara inte tänka mig att Han har något emot!

Jag tror att när människor tar på sig ansvaret att vara andliga ledare åt miljoner andra, som styrande kretsen har gjort, vilar också ansvaret på dem om de leder dessa människor fel. Jag tror Gud kommer döma männen i styrande kretsen extra håt en dag, då de har så mycket blod på sina händer...

Det handlar inte om att plocka bort obekväma delar ur Bibeln, det handlar om att se texterna och tolka dem efter de omständigheter som råder just nu. Att Gud inte skrev specifikt "Ni får inte ta emot blod" är ju som sagt inte konstigt, Han skrev att vi inte får äta blodet,vilket ju är en enorm skillnad. (Dra inte den om alkisen och spriten tack, har dragit den sjäv! )

Det går ju heller inte riktigt att likna detta att ta emot blod i en livshotande situation med att tvingas skjuta en annan människa, ingen har ju behövt dö för att du ska kunna få blod.

Nå ja, jag vet att du aldrig kommer tycka som jag i denna fråga och det är helt okej! Hur kul skulle det vara om alla tyckte likadant? (Även om det skulle vara bättre om alla tyckte som jag, förstås... )

Och visst kan jag respektera att du fattat ett beslut att lyda de regler som satts upp för dig av din församling, jag tycker bara det är lite tråkigt att det kan bli din död en dag...Eller mer troligt, att du kommer bli djupt besviken av att vänta och vänta på ett Harmageddon som aldrig kommer.

Men vi får väl ta och säga att vi har en date om 30 år, om nu inte jag skulle ha fel och Harmageddon hinner komma. Fast vem vet, Gud kanske låter mig överleva?

Som sagt .. ingen vet vilka som får överleva .. Gud vet, vi får se

Jag respekterar din åsikt ovan och jag kan förstå dig mycket väl ... inget snack om saken
2009-06-22, 17:28
Medlem
Citat:

Matteus 24

Jaha du kallar det för något annat nu? Ännu en Jv-specialitet som används frekvent för att förvrida fakta! Dessutom är man proffs på att ta citat ur sitt sammanhang för att försöka bevisa de osanningar man torgför. Ja jo nog är Jv falska profeter, det hjälper ju inte att ni kallar era profetior för något annat.

Läs vad som står i bibeln, man ska akta sig för falska profeter!

Du tycker alltså inte det är märkligt att guden ligger och väntar mer än 1800år för att sen ta kontakt med en skum bokförläggare och delge honom "sanningen"? Dessutom i USA av alla ställen de moderna kristna sekternas urhem på planeten???

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in