Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Detta är väl närmast ett önsketänkande för att kunna hålla kvar JVs speciella anspråk om dessa ting. Livet förr var fasansfullt, och man behövde inte moderna vapen för att förstöra liv i gigantisk skala. Att vi inte gör något åt saker och ting stämmeri nte. Brottsbekämpning har tidvis lett till stora minskningar i kriminalitet, senast i New York med den "nolltolerans" som man tillämpat. Tidigare hade våldsbrottslighet också minskat dramatiskt, för att åter gå upp en del.
Ingen har påstått att framtidens samhälle i denna värld blir påtagligt annorlunda än nu, om man inte tänker på JV som hela tiden säger att det blir stadigt värre med allting. Det som framförs i JVs publikationer i ämnet är propaganda som stämmer dåligt med verkligheten. Ibland har man också citerat källor om brottslighet på ett bedrägligt sätt.
Livet var inte tryggare för hundra år sedan och tidigare än det är nu. Risken att dö i smittosjukdomar var betydligt större och risken att stryka med pga brottslighet och våld var minst lika stor då som nu. Den likgiltiga attityd som du nämner för vår tid var snarare större förr än nu. Våld tolererades på ett sätt som inte görs nu.
--------------------------------------
Jag vill återigen påpeka att jag själv inte är JV..vet inte om det är fjärde eller femte gången jag påpekar detta.Dessutom har väl knappast JV ensamrätt på att se denna dystra paradoxala utveckling som leder planeten och all dess liv till en väldigt oviss framtid.
Teknikens allt snabbare utveckling går hand i hand med marknadens hungriga uttnyttjande av energi, som rubbar ekosystemet och skapar allvarliga miljöproblem.Jordens lungor andas med stora besvär.
Efter västerländsk standard, räcker jordens resurser till ca en halv miljard människor, i dagsläget är vi ca 6 miljarder människor som bor på planeten.Ca en miljard lever med västerländsk standard, de övriga fem miljarderna strävar efter att komma upp i samma nivå.Ridå.
Folkmord,slavhandel (bla trafficking) och feodala system samt medeltida inkvisitionistiska metoder har i praktiken aldrig upphört att existera,under den stunden jag skriver detta blir förföljda människor fängslade,sexuellt uttnyttjade ,misshandlade och torterade på grund av etnisk tillhörighet,religiösa eller politiska motiv.Vissa har haft fräckheten att enbart vilja få ett bättre liv i denna upplysta värld.
Sjukdomar försvinner(iaf i västvärlden) men nya dyker upp eller ökar,andra är självförvållade och har ett samband med den moderna livstilen.Andra uppstår eller förvärras på grund av miljöproblemen.Dessvärre finnas det även en läkemedelsbolags-maffia som tjänar enorma pengar på dessa nya sjukdomar.T.ex HIV-medicinen som kostar multum och som de flesta drabbade knappast har råd att betala. Samtidigt som makthavare slår sig på bröstet när de pratar om att skicka människor till olika planeter men hittar inte ,medvetet eller omedvetet, botemedel för att bota eller utplåna sjukdomar på jorden.
Sedan finns kampen som pågår om de sista oljedropparna,och de konsekvenser som drabbar länderna och dess befolkning.Ny sorts terrorism har uppstått ,som bekant knappast går att jämföra med tidigare sorts terrorism och som är ett allvarligt hot mot världen.
Kalla kriget håller på och vaknar till liv igen då USA/NATO håller på och skaffar sig större militärt och politiskt inflytande i Europa.
Narkotikasituationen i världen förvärras. Detta gäller även i "trygga" Sverige,nu för tiden kan vem som helst köpa kokain eller heroin i Stockholm till rea-priser,och de som börjar använda droger blir yngre och yngre för varje generation som går.Vapen kan köpas närsomhelst,varsomhelst.
Alltså, jag skulle kunna hålla på och skriva flera sidor till ,men känner att det räcker gott och väl.