2008-02-11, 13:40
Bannlyst
Streethouse:I vilken grad säger bibeln och JV att vittnen inte ska vara del av denna världen?

I Johannes 15:19 står det:
"Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er."
(Från bibeln.se)

Det finns fler citat om just detta.

Hittar inte JV:s "egen" översättning av Bibeln just nu, den ligger här någonstans. Det står kanske lite annorlunda där.
2008-02-11, 14:32
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Det är möjligt att bibeln inte säger något om kloster. Vad jag undrade var hur man på bästa möjliga sätt undviker att vara en del av denna världen. JV verkar inte ta den delen på särskilt stort allvar. Det enda sätt jag kan komma på att göra detta är att gå undan i någon form av klosterliknande verksamhet och munkliknande klädstil.

När Bibeln pratar om "att inte vara av denna världen" så menar den i tankar och gärningar...
Världen tror att gärningar ger evigt liv, som JV gör.
Världen är som fariseerna...titta på oss vad vi försakar, som JV gör.
Världen mobbar och fryser ut sina medmänniskor, som JV gör.

I mina ögon är människorna inom JV mer värdsliga än världens barn.
2008-02-11, 16:21
Medlem
Jehovas...

Sammanfogar trådar.

/Dangerous_Mind, mod.

------------------------------------------------------------------------------

Jag tycker synd om dem som är med i denna sekt.
Det är hjärntvätt.
Det finns väl knappast annat folkslag som söker medlemmar så frenetiskt som just jehovas, så varför förnekar jehovas att det är en sekt?!
Senast redigerad av Dangerous_Mind 2008-02-12 kl. 19:38. Anledning: Modmeddelande ang. sammanfogning av trådar. /D_M, mod.
2008-02-11, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trullsan89
Det är hjärntvätt.
Det finns väl knappast annat folkslag som söker medlemmar så frenetiskt som just jehovas, så varför förnekar jehovas att det är en sekt?!

Jag är inte heller så förtjust i JV, men...
...JV är knappast något folkslag
...är det en sekt för att de försöker värva medlemmar?
2008-02-11, 16:31
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Det är hjärntvätt.

Hur kunde du missa denna tråden: http://www.flashback.org/showthread.php?t=466404 ???
2008-02-11, 18:25
Medlem
Citat:
Det är hjärntvätt.

Det är ingen sekt.

Vad mer har du fått för dig?
2008-02-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
-----------------------

Representativt?Möjligen i en konservativ och borgerlig medel/överklass miljö.

Jag har annars förståelse för att hur man klär sig är viktigt då det sänder ett budskap till andra om en persons värderingar ,såsom att t.ex en kristen kvinna inte bör klä sig i utmanande kläder då det inte är lämpligt och relaterar till det "världsliga" då det medvetet eller omedvetet åtrår män,eller att en JV inte ska klä sig som en hippie eller punkare etc,men det motsägelsefulla är ju att det som du kallar för rent och representativt när det gäller mäns klädsel även innebär ett indirekt ställningstagande som tydligt avspeglar världsliga värden i dess borgerliga utseende.Att vara propert klädd innebär inte att man måste klä sig överambitiöst snobbigt,efter allt är det ju inte kläderna som gör mannen.Och andlig renhet avspeglas knappast i en kostym.

Hursomhelst,det jag egentligen relaterade till är hur ni vittnen är klädda när ni knackar dörr,inte hur ni klär er i rikets sal.

Jag menade oxå kläderna man har på sig i tjänsten. Och det var inget motsägelsefullt i det jag skrev. Läs en gång till och ta av dig "måste-hitta-nåt-att-hacka-på" glasögonen.
2008-02-11, 18:31
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det är ingen sekt.

Vad mer har du fått för dig?

Jo, det är en typisk sekt. Läs på bättre. Och helst då i den redan befintliga tråden.
2008-02-11, 18:37
Bannlyst
Citat:
Det är hjärntvätt.

Jehovas Vittnen är inte så fanatiska. Även om de tycker om att värva nya medlemmar är det sällan de är framfusiga. De gånger jag stött på dem har de delat ut broschyrer och nöjt sig med det.

Stötte på ett vittne för någon månad sedan som var väldigt kunnig i Bibeln. Han stod och rabblade verser och hävdade att jorden kan gå under när som helst. Bäst att gå med i JV innan jorden går under, verkade vara hans poäng.
2008-02-11, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Några frågpr:
I vilken grad säger bibeln och JV att vittnen inte ska vara del av denna världen? Vad jag ser så är vittnen i allra högsta grad del av denna världen! Ett öppet kloster där alla bär speciella kåpor, inte arbetar eller tar del i omvärldens aktiviteter men där dörrknackning ändå kan göras skulle vara mer i överenstämmelse med bibeln tycker jag.

Varför skapade inte Gud paradiset från början? Om Gud är allsmäktig, allvetande, skaparen osv varför då låta sina egna barn gå igenom ett antal årtusenden utan att ge sig till känna. SEN kommer Jesus och och ska frälsa barnen vilket inte lyckas och därför ska årtusenden följa där barnen ska straffas fram till att harmageddon inträffar! Om Gud lyckades att skapa oss så borde han ju rimligtvis kunna genomföra en världsomfattade omvändelse så att alla förstod insåg hans närvaro och storhet. Men icke. Istället pratade han med några tusen personer i ett land som resten av världen kanske inte ens kände till. När inte det funkade gav han upp och straffar hela jordens befolkning, tar sin hand ifrån oss och sitter stilla och låter jorden gå under. Kanske till och med hjälper till. Och Satan som JV påstår är en skapelse av Gud skulle plötsligt växa sig så stark att Gud inte kan förhindra dennes påfund. Om Gud är den allsmäktige så är det väl rimligt att han kan besegra Satan.

Man lever i världen men man tar inte del i dess politik, traditioner, dess moral, dess anda helt enkelt.
Gud skapade paradiset från början...(har du missat berättelsen om Eden??)
Människorna med början med Adam och Eva vände Gud ryggen, deras barn föddes efter att de blivit utdrivna ur Eden, de ärvde då den död som föräldrarna dragit på sig.
Och inför alla änglar lät Gud nu människorna ta konsekvensen av sin handling och steg tillbaka för att låta mänskligheten styra sig själv i enlighet med deras önskan.
Hade Gud tillintetgjort Adam och Eva och oxå Satan direkt hade han kunnat bli ifrågasatt av alla myriader av änglar som oxå existerade, hans rätt att styra över människan hade fått en törn. Istället fick människan sin frihet att oberoende av Gud styra sig själva och resultatet skulle visa sig med tiden...under vems eller vilkas styre skulle mänskligheten må bäst?

Vad jag kan se idag och genom historien så stämmer bibelns ord "människa har haft makt över människa, henne till skada".
2008-02-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebastianK
Jehovas Vittnen är inte så fanatiska. Även om de tycker om att värva nya medlemmar är det sällan de är framfusiga. De gånger jag stött på dem har de delat ut broschyrer och nöjt sig med det.

Stötte på ett vittne för någon månad sedan som var väldigt kunnig i Bibeln. Han stod och rabblade verser och hävdade att jorden kan gå under när som helst. Bäst att gå med i JV innan jorden går under, verkade vara hans poäng.

Måste bara rätta lite...
JV tror inte att planeten jorden ska gå under.
2008-02-11, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Jo, det är en typisk sekt. Läs på bättre. Och helst då i den redan befintliga tråden.

Tro mig, jag har koll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in