Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Några frågpr:
I vilken grad säger bibeln och JV att vittnen inte ska vara del av denna världen? Vad jag ser så är vittnen i allra högsta grad del av denna världen! Ett öppet kloster där alla bär speciella kåpor, inte arbetar eller tar del i omvärldens aktiviteter men där dörrknackning ändå kan göras skulle vara mer i överenstämmelse med bibeln tycker jag.
Varför skapade inte Gud paradiset från början? Om Gud är allsmäktig, allvetande, skaparen osv varför då låta sina egna barn gå igenom ett antal årtusenden utan att ge sig till känna. SEN kommer Jesus och och ska frälsa barnen vilket inte lyckas och därför ska årtusenden följa där barnen ska straffas fram till att harmageddon inträffar! Om Gud lyckades att skapa oss så borde han ju rimligtvis kunna genomföra en världsomfattade omvändelse så att alla förstod insåg hans närvaro och storhet. Men icke. Istället pratade han med några tusen personer i ett land som resten av världen kanske inte ens kände till. När inte det funkade gav han upp och straffar hela jordens befolkning, tar sin hand ifrån oss och sitter stilla och låter jorden gå under. Kanske till och med hjälper till. Och Satan som JV påstår är en skapelse av Gud skulle plötsligt växa sig så stark att Gud inte kan förhindra dennes påfund. Om Gud är den allsmäktige så är det väl rimligt att han kan besegra Satan.
Man lever i världen men man tar inte del i dess politik, traditioner, dess moral, dess anda helt enkelt.
Gud skapade paradiset från början...(har du missat berättelsen om Eden??)
Människorna med början med Adam och Eva vände Gud ryggen, deras barn föddes efter att de blivit utdrivna ur Eden, de ärvde då den död som föräldrarna dragit på sig.
Och inför alla änglar lät Gud nu människorna ta konsekvensen av sin handling och steg tillbaka för att låta mänskligheten styra sig själv i enlighet med deras önskan.
Hade Gud tillintetgjort Adam och Eva och oxå Satan direkt hade han kunnat bli ifrågasatt av alla myriader av änglar som oxå existerade, hans rätt att styra över människan hade fått en törn. Istället fick människan sin frihet att oberoende av Gud styra sig själva och resultatet skulle visa sig med tiden...under vems eller vilkas styre skulle mänskligheten må bäst?
Vad jag kan se idag och genom historien så stämmer bibelns ord "människa har haft makt över människa, henne till skada".