2007-04-03, 21:59
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Ma tvingas inte bryta med släkt, men det är en av normerna. "Man är inte en del av den här världen". Givetvis har jag kontakt med mina föräldrar, men mina övriga släktingar (alla är JV) har jag ingen kontakt med.

Nja, det är nog snarare regel än undantag att familjen/släkten och "vännerna" bryter kontakten med en utesluten. Sedan är det tack och lov inte alla föräldrar som tar avstånd från sina egna barn, och så finns det några kryphål i vakttornet att ta till (om jag inte minns fel). Bra att kontakten fungerar med dina föräldrar.

Citat:
Jag gick ur rörelsen därför att jag hade frågor de inte kunde besvara. Dessutom gillade jag inte den falska atmosfären som var, det var sjukt mycket skvaller och man kunde inte säga någonting, för om man gjorde det visste alla om det. Svårt att förklara, men jag tror du förstår. Sedan ville jag umgås med kompisar i klassen, men de tyckte att jag skulle umgås med andra JV. Jag är väl kristen idag, och funderar på att döpa mig, till katolik.

Jag hade liknande skäl till att inte halka in i rörelsen en gång i tiden, och jag känner igen det där med att många frågor blir obesvarade. Precis som du skriver upplevde jag en falskhet, det handlade bara om att hålla skenet uppe. Skvallret och det ständiga felsökandet inom församlingen är ett kapitel för sig, och dom flesta pratade illa bakom ryggen på varandra.

Starkt att du valt att gå din egen väg.
2007-04-03, 23:10
Bannlyst
Varför tror jehovas vittnen att Jerusalem föll 607, när resten av världen vet att det inträffa 587/586?
Allt man grävt upp pekar på 586/587 f.Kr. Och dom erkänner att det inte grävts upp ett enda bevis för 607, men ändå tror dom på det. why?
Enligt Jeremia 52:29 förstördes jerusalem i Nebukadnessars 18:e regeringsår, som dom tror är 607, medans alla historieböcker säger 586/587...

Och för att 1914 ska stämma. Måste 607 stämma. Om man forskar om deras bibelkronologi...
Men om nu det jag skriver stämmer, så stämmer inte 1914 utan det blir istället 1934. ajuste, och brooklyn måste lita på världens forskare för att ens få en grund för deras kronologi.
Dom har valt 539 som deras grundår/nyckelår Då Babylon intogs av persierna.
Men grejjen är att bevisen för 539 är lika starka som för 586/587. Medans det inte finns nått bevis för det andra som sagt=)
mvh

p.s: Jag skrev också ett email till www.thebritishmuseum.ac.uk nyligen, där alla bevis finns. Och fick det svar jag trodde.
Min familj är också Jehovas vittnen. Men ingen av dom kan svara på det här, utan dom säger att 1914 inte spelar så stor roll. Medans andra säger tvärtom.
Det är synd att folk litar blint på allt Brooklyn skriver! Som tur är har jag alltid vart nyfiken och ville studera och kolla igenom så allt stämde, innan jag döpte mig.
Idag är jag väldigt glad för att jag gjorde det Vet att det är många som är "fast" men kommit på det här i efterhand. Men är kvar pga att dom skulle bli uteslutna. Det är tyvärr så.

Jag försökte få min bästa vän att forska om detta innan han döpte sig, men han ville inte läsa NÅTT kritiskt sa han. Men han har sagt att han ska besöka britishmuseum snart..vi har fortfarande kontakt och så
Sen vet jag att han kommer inse det här senare, om han är öppen. Men eftersom jag växt upp inom detta känner jag massa vittnen. Har inget emot dom, men kan tycka att det är lite "brainwash" eftersom dom bara blir matade med litteratur från det kontoret/huset i brooklyn!
Allt annat förutom vakna & vakttornet är "avfällings" material typ. Dom är lite som i filmen the village, att dom lever i sin by, avstängd från omvärlden.
Iallafall när det handlar om information som bevisar att brooklyn har fel i vissa saker. Sånt kan jag bli trött på. Men det bästa är att inte bry sig igentligen.
Ha det bra!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jerusalems_tempel
http://en.wikipedia.org/wiki/Jerusalem_temple
2007-04-04, 00:43
Medlem
Sakens avatar
Jag känner en Jehovas lite perifert så ja har lite frågor som kommit upp:

Är det ok att dricka alkohol (dvs dricka sig berusad?)

Vilka bibelord stödjer de sig på angående förbudet mot blodtransfusioner?

Varför får man inte fira födelsedagar/julafton? Firar man någon högtid?

Varför är Åkessons översättning den korrekta?

Hur ser man på tungotal?

Vad händer om man som utomstående går till ett JV-möte? Får man gå dit själv exempelvis utan att man har ett JV med sig? Hur behandlar de utomstående, utan kontakter i församlingen, som söker sig till den.

Hur går en vanlig "gudstjänst" till? Heter det gudstjänst? Som jag fattat det sitter äldste bröderna och diskuterar grejer, eller?? Lovsång??

Tror man på helande?

Hur funkar egentligen hela den här 144 000 själarsprylen?

Finns det söndagsskolor för barnen eller hur sker indoktrineringen?

de va allt jag kom på nu.. har säkert fler frågor på lager

Måste bara peppa dig med att det verkar vara ett mycket klokt val att gå från JV till klassisk kristendom - vilken form du nu än väljer.
2007-04-04, 01:03
Medlem
blåbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saken
Måste bara peppa dig med att det verkar vara ett mycket klokt val att gå från JV till klassisk kristendom - vilken form du nu än väljer.
Har själv föräldrar som varit/är JV (de är inte särskilt fanatiska om man säger så) Själv motsätter jag mig allt vad religion heter då det är en enda röra.
Jag måste påpeka din sista mening. Hur kan det vara klokt att gå från en manipulativ förening till en annan?

Om du nu, kära trådskapare "brutit" dig ur en sådan förening, varför söka dig till något likartat?

Inte menat som kritik egentligen, men jag måste säga att jag inte precis blivit uppmuntrad att bli kristen med tanke på alla frågetecken.
2007-04-04, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ev01ving
Varför tror jehovas vittnen att Jerusalem föll 607, när resten av världen vet att det inträffa 587/586?
Allt man grävt upp pekar på 586/587 f.Kr. Och dom erkänner att det inte grävts upp ett enda bevis för 607, men ändå tror dom på det. why?
Enligt Jeremia 52:29 förstördes jerusalem i Nebukadnessars 18:e regeringsår, som dom tror är 607, medans alla historieböcker säger 586/587...

Och för att 1914 ska stämma. Måste 607 stämma. Om man forskar om deras bibelkronologi...
Men om nu det jag skriver stämmer, så stämmer inte 1914 utan det blir istället 1934. ajuste, och brooklyn måste lita på världens forskare för att ens få en grund för deras kronologi.
Dom har valt 539 som deras grundår/nyckelår Då Babylon intogs av persierna.
Men grejjen är att bevisen för 539 är lika starka som för 586/587. Medans det inte finns nått bevis för det andra som sagt=)
mvh

p.s: Jag skrev också ett email till www.thebritishmuseum.ac.uk nyligen, där alla bevis finns. Och fick det svar jag trodde.
Min familj är också Jehovas vittnen. Men ingen av dom kan svara på det här, utan dom säger att 1914 inte spelar så stor roll. Medans andra säger tvärtom.
Det är synd att folk litar blint på allt Brooklyn skriver! Som tur är har jag alltid vart nyfiken och ville studera och kolla igenom så allt stämde, innan jag döpte mig.
Idag är jag väldigt glad för att jag gjorde det Vet att det är många som är "fast" men kommit på det här i efterhand. Men är kvar pga att dom skulle bli uteslutna. Det är tyvärr så.

Jag försökte få min bästa vän att forska om detta innan han döpte sig, men han ville inte läsa NÅTT kritiskt sa han. Men han har sagt att han ska besöka britishmuseum snart..vi har fortfarande kontakt och så
Sen vet jag att han kommer inse det här senare, om han är öppen. Men eftersom jag växt upp inom detta känner jag massa vittnen. Har inget emot dom, men kan tycka att det är lite "brainwash" eftersom dom bara blir matade med litteratur från det kontoret/huset i brooklyn!
Allt annat förutom vakna & vakttornet är "avfällings" material typ. Dom är lite som i filmen the village, att dom lever i sin by, avstängd från omvärlden.
Iallafall när det handlar om information som bevisar att brooklyn har fel i vissa saker. Sånt kan jag bli trött på. Men det bästa är att inte bry sig igentligen.
Ha det bra!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jerusalems_tempel
http://en.wikipedia.org/wiki/Jerusalem_temple

Det var b.la. den här hållpunkten jag hade på de äldste, jag hade frågor gällande saker som förbryllade mig och de kunde inte besvara dom. Istället fick jag gå till biblioteket med en äldste och förklarat för mig att jag skulle be till Jehova för att min tro var svag! Jag tyckte det var en enda fars, men men. Jag antar att om man har bestämt sig för någonting så blundar man för allting annat.

Take care!
2007-04-04, 01:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saken
Jag känner en Jehovas lite perifert så ja har lite frågor som kommit upp:

Är det ok att dricka alkohol (dvs dricka sig berusad?)

I måttliga mängder.

Vilka bibelord stödjer de sig på angående förbudet mot blodtransfusioner?

Apostlagärningarna 15:28, 29

Varför får man inte fira födelsedagar/julafton? Firar man någon högtid?

Man tar inte del av några religiösa sedvänjor om de inte har stöd för det i bibeln. Åminnelsen firar man.

Varför är Åkessons översättning den korrekta?

Jag vet faktiskt inte. Får kolla efter.

Hur ser man på tungotal?

Man tror att tungotal skedde under den bibliska tiden, dvs när apostlarna levde. Några av apostlarna talade tungomål, för att predika för människor. Nu förekommer det dock inte.

Vad händer om man som utomstående går till ett JV-möte? Får man gå dit själv exempelvis utan att man har ett JV med sig? Hur behandlar de utomstående, utan kontakter i församlingen, som söker sig till den.

De blir nog glada av att se dig, det brukar vara en s.k vakt vid dörren som kan hjälpa dig med diverse saker.

Hur går en vanlig "gudstjänst" till? Heter det gudstjänst? Som jag fattat det sitter äldste bröderna och diskuterar grejer, eller?? Lovsång??

Det är olika möten, vid olika veckodagar. Men, oftast sjungar man, sedan håller en snustorr äldste tal, man sjunger lite mer, och mera tal, och som avslutning sjunger man.

Tror man på helande?

Man tror att jesus helade. Nu tror man inte att det förekommer.

Hur funkar egentligen hela den här 144 000 själarsprylen?

De 144 000 ska härska tillsammans med Jesus uppe i himlen. Men jag vet inte riktigt hur man får reda på att man är den "utvalde".

Finns det söndagsskolor för barnen eller hur sker indoktrineringen?

Ponera att dina föräldrar är JV. Vid frukostbordet ber ni före maten. Efter maten kanske din pappa vill ta med dig ute i tjänsten. Sedan ber ni vid lunchen. Sedan är det möte, och efter mötet är det middag. Då ber ni också.

Det sker hela tiden. Men, det är nog inget ovanligt för många religioner.

de va allt jag kom på nu.. har säkert fler frågor på lager

Take care!
2007-04-04, 01:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blåbäret
Har själv föräldrar som varit/är JV (de är inte särskilt fanatiska om man säger så) Själv motsätter jag mig allt vad religion heter då det är en enda röra.
Jag måste påpeka din sista mening. Hur kan det vara klokt att gå från en manipulativ förening till en annan?

Om du nu, kära trådskapare "brutit" dig ur en sådan förening, varför söka dig till något likartat?

Inte menat som kritik egentligen, men jag måste säga att jag inte precis blivit uppmuntrad att bli kristen med tanke på alla frågetecken.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag tycker att katolicismen verkar vara en religion där man inte avskärmar sig från samhället. Grundideologin är pacifism, humanism och gudstro. Givetvis finns det knäppa människor, men det är inte människorna som är grunden, det är gud.
2007-04-04, 01:56
Bannlyst
Citat:
De säger att de har den rätta bibeln, de har Åkersons översättning. Under senare delen av 1800-talet så skrev en kille vid namn Åkersson en bibel där Guds namn (trodde han, egentligen är JHWH ett s.k tetragram, heliga outtalbara gudsnamnet) stod. Men då kan man ju fråga sig, varför ska gud ha ett namn?

Tack för svaret, visste inte att de körde på Åkessons.
Trodde självklart att man hade en svensk översättning av
New World Translation.

http://en.wikipedia.org/wiki/New_World_Translation_of_the_Holy_Scriptures
och det är den jag syftar på som "egen Bibel" vilket det rör sig om då den har specifika JW drag. Bland annat deras heresies angående Jesus.
2007-04-04, 01:59
Medlem
Hur kul tyckte ni egentligen att detta var? http://www.skrattnet.se/images/joke_pic/1582.jpg
2007-04-04, 02:31
Bannlyst
Citat:

Agree...
Har själv blivit rätt anti. Men starkt av alla er som lyckats tänka fritt!
Och inte låter ett kontor i brooklyn styra er som marionettdockor.
OM nu brooklyn skulle skriva att 1914 inte stämmer, skulle alla helt plötsligt tro på det.
Frågan är bara hur man ska få alla som växer upp inom jv att studera det jag skrev om, innan dom döper sig. Om dom nu har "sanningen" som dom hela tiden säger. Och rätt syn på bibeln. Då borde dom kunna läsa kritik ellerhur..

Men sällskapet/brooklyn har skrämt dom med ord som "AVFÄLLING" och "SATAN" tyvärr..
2007-04-04, 02:35
Bannlyst
Citat:
Det var b.la. den här hållpunkten jag hade på de äldste, jag hade frågor gällande saker som förbryllade mig och de kunde inte besvara dom. Istället fick jag gå till biblioteket med en äldste och förklarat för mig att jag skulle be till Jehova för att min tro var svag! Jag tyckte det var en enda fars, men men. Jag antar att om man har bestämt sig för någonting så blundar man för allting annat.

Take care!

mm, bra..
Min farbror är älste, jag skulle lätt kunna överbevisa honom genom t.e.x email, men det känns som det inte är värt det. Sen är det som sagt väldigt svårt att vända ett jv. Hur man än försöker. Mailade med min syster som också bor i göteborg nuförtiden. Hon har inte kunnat svara på det..
2007-04-04, 09:56
Medlem
Sakens avatar
Citat:

Själv deltar jag inte i organiserade religiösa aktiviteter men om man känner att man har en kristen tro som man vill hålla kvar vid så tycker jag att exempelvis katolska kyrkan (jag hade väl kanske rekommenderat syrisk-ortodoxa mest iofs) kan vara ett ypperligt alternativ för att ersätta medlemskapet i JV. Varför? Därför att katolska kyrkan mfl inte är en mer manipulativ förening än Älgarås Sportklubb, Socialdemokraternas kvinnoförbund eller den svenska grundskolan. Manipulation förekommer alltid när människor samverkar, men i olika grader. Om nu den gode Giovanni söker sig till den katolska kyrkan är det antagligen större chans att han stöter på teologiskt skolade människor som kanske kan ge förslag till svar på de frågor han inte fick svar på hos JV.

Min fråga till dig blir - anser du att du har fått mer svar som icke-troende? Vilka frågetecken ser du i kristendomen och vad har du gjort för att försöka räta ut dessa? Men det är väl off-topic, du kan ju fundera iaf. Lycka till!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in