Varför tror jehovas vittnen att Jerusalem föll 607, när resten av världen vet att det inträffa 587/586?
Allt man grävt upp pekar på 586/587 f.Kr. Och dom erkänner att det inte grävts upp ett enda bevis för 607, men ändå tror dom på det. why?

Enligt Jeremia 52:29 förstördes jerusalem i Nebukadnessars 18:e regeringsår, som dom tror är 607, medans alla historieböcker säger 586/587...
Och för att 1914 ska stämma. Måste 607 stämma. Om man forskar om deras bibelkronologi...
Men om nu det jag skriver stämmer, så stämmer inte 1914 utan det blir istället 1934. ajuste, och brooklyn måste lita på världens forskare för att ens få en grund för deras kronologi.
Dom har valt 539 som deras grundår/nyckelår

Då Babylon intogs av persierna.
Men grejjen är att bevisen för 539 är lika starka som för 586/587. Medans det inte finns nått bevis för det andra som sagt=)
mvh
p.s: Jag skrev också ett email till
www.thebritishmuseum.ac.uk nyligen, där alla bevis finns. Och fick det svar jag trodde.
Min familj är också Jehovas vittnen. Men ingen av dom kan svara på det här, utan dom säger att 1914 inte spelar så stor roll. Medans andra säger tvärtom.
Det är synd att folk litar blint på allt Brooklyn skriver! Som tur är har jag alltid vart nyfiken och ville studera och kolla igenom så allt stämde, innan jag döpte mig.
Idag är jag väldigt glad för att jag gjorde det

Vet att det är många som är "fast" men kommit på det här i efterhand. Men är kvar pga att dom skulle bli uteslutna. Det är tyvärr så.
Jag försökte få min bästa vän att forska om detta innan han döpte sig, men han ville inte läsa NÅTT kritiskt sa han. Men han har sagt att han ska besöka britishmuseum snart..vi har fortfarande kontakt och så

Sen vet jag att han kommer inse det här senare, om han är öppen. Men eftersom jag växt upp inom detta känner jag massa vittnen. Har inget emot dom, men kan tycka att det är lite "brainwash" eftersom dom bara blir matade med litteratur från det kontoret/huset i brooklyn!
Allt annat förutom vakna & vakttornet är "avfällings" material typ. Dom är lite som i filmen the village, att dom lever i sin by, avstängd från omvärlden.
Iallafall när det handlar om information som bevisar att brooklyn har fel i vissa saker. Sånt kan jag bli trött på. Men det bästa är att inte bry sig igentligen.
Ha det bra!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jerusalems_tempel
http://en.wikipedia.org/wiki/Jerusalem_temple