Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Tycker det är komiskt att det samfund som försöker leva så mycket som möjligt efter det som står i bibeln är också mest kritiserat. De "kristna" som INTE följer bibelns läror borde väl ändå vara mer kritiserade tycker man.
Det verkar som om de flesta här bara vill kasta skit på JV och det är givetvis inte olagligt men oftast är det dravel utan substans. Snack om hjärntvätt är ytterst komiskt det också. Det lär vara mindre hjärntvätt ibland Jehovas Vittnen i och med att dom faktiskt studerar bibeln noggrant innan dom tar steget in i organisationen. Det som är viktigt för ett JV är vad som står i bibeln, inget annat.
Något annat som är hyfsat mycket humor är alla osanningar som skrivs om JV. Folk i allmänhet vet inte mycket men har otroligt mycket fördomar, detta gäller ju inte enbart JV...alla har vi fördomar om många saker. Men det är rätt kul att höra saker som att JV inte får äta princesstårta t ex =) Var kommer allt ifrån? Otroligt.
Kom även ihåg en sak: Alla samfund/religioner/politiska partier/föreningar etc har rötägg och oärliga personer bland sig. Så även JV. Inget konstigt alls.
Nej, jag är inget JV men har ändå koll

Visst är det enormt många JV som försöker leva efter bibelns principer. Det är
helt fantastiska individer i orginaisationen. Som offrar enormt mycket av sig
själva till Jehova (tror de men i sanning offrar de sig för JV-s ledning.)
Jehovas Vittnen som individer är sällan kritiserade, snarare är tolkningen av
bibeln enormt kritiserad. Liksom ledningen (se styrande kretsen).
Jag trodde verkligen att jag följde bibelns principer och att JV-s tolkning
var den enda sanna tolkningen av bibeln. Men efter endel egna studier
har en förståelse växt och nu inser jag att de tolkar bibeln på ett mycket
speciellt sätt. Om de inte vore så självupphöjande och saknade så mycket
ödmjukhet hade de kunnat varit mer öppna gentemot andra trosuppfattningar
samt människor som tänker och tror annorlunda.
Jag måste vända på ditt argument att de skall studera bibeln ordentligt innan
de blir JV stämmer, endel av nogrannheten i studierna innan de blir döpta eller
förkunnare är helt logiskt en del av hjärntvätten. Man blir inte hjärntvättat på
en dag. Men tänk gärna på att efter en tids studier förbjuds du (rekommenderas)
att INTE läsa annan litteratur av "falsk religion" eller av så kallade avfällingar.
Under tiden man studerar får man lära sig att enbart fokusera på JV-s egna
tolkning av bibeln. Så fugerar hjärntvätt......