2008-12-06, 12:52
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Lägg märke till att han har varit utesluten för pedofili och sedan blivit återupptagen för att han “ångrat” sig.

Ja, allting som står i tidningar och visas på tv är sant.
2008-12-06, 14:32
Medlem
ConDodgys avatar
Tycker det är komiskt att det samfund som försöker leva så mycket som möjligt efter det som står i bibeln är också mest kritiserat. De "kristna" som INTE följer bibelns läror borde väl ändå vara mer kritiserade tycker man.

Det verkar som om de flesta här bara vill kasta skit på JV och det är givetvis inte olagligt men oftast är det dravel utan substans. Snack om hjärntvätt är ytterst komiskt det också. Det lär vara mindre hjärntvätt ibland Jehovas Vittnen i och med att dom faktiskt studerar bibeln noggrant innan dom tar steget in i organisationen. Det som är viktigt för ett JV är vad som står i bibeln, inget annat.

Något annat som är hyfsat mycket humor är alla osanningar som skrivs om JV. Folk i allmänhet vet inte mycket men har otroligt mycket fördomar, detta gäller ju inte enbart JV...alla har vi fördomar om många saker. Men det är rätt kul att höra saker som att JV inte får äta princesstårta t ex =) Var kommer allt ifrån? Otroligt.

Kom även ihåg en sak: Alla samfund/religioner/politiska partier/föreningar etc har rötägg och oärliga personer bland sig. Så även JV. Inget konstigt alls.

Nej, jag är inget JV men har ändå koll
2008-12-06, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Tycker det är komiskt att det samfund som försöker leva så mycket som möjligt efter det som står i bibeln är också mest kritiserat. De "kristna" som INTE följer bibelns läror borde väl ändå vara mer kritiserade tycker man.

Det verkar som om de flesta här bara vill kasta skit på JV och det är givetvis inte olagligt men oftast är det dravel utan substans. Snack om hjärntvätt är ytterst komiskt det också. Det lär vara mindre hjärntvätt ibland Jehovas Vittnen i och med att dom faktiskt studerar bibeln noggrant innan dom tar steget in i organisationen. Det som är viktigt för ett JV är vad som står i bibeln, inget annat.

Något annat som är hyfsat mycket humor är alla osanningar som skrivs om JV. Folk i allmänhet vet inte mycket men har otroligt mycket fördomar, detta gäller ju inte enbart JV...alla har vi fördomar om många saker. Men det är rätt kul att höra saker som att JV inte får äta princesstårta t ex =) Var kommer allt ifrån? Otroligt.

Kom även ihåg en sak: Alla samfund/religioner/politiska partier/föreningar etc har rötägg och oärliga personer bland sig. Så även JV. Inget konstigt alls.

Visst finns det otroligt mycket fördomar om JV. Minn att en broder (ja, jag har varit med i JV, var dock aldrig döpt) berättade om när han och en annan broder hade varit ute i "tjänsten" en hel dag. De var lite trötta, hade hört mycket fördomar och fått en del skit, så när de ringde på av de sista dörrarna var han lite "ur spår". Dörren öppnas av en man, som efter ett kort samtal frågar: "Är det sant att ni JV begraver era döda stående?"
"Nej", svarar brodern, "vi äter upp dem." (Med gravallvarlig ton och uppsyn.)

Som tur var hade mannen humor, annars hade man väl sett stora rubriker i Aftonbladet dagen efter: "Jehovas äter upp sina döda! Oroliga sektmedlemmar undrar: Kan man få galna ko-sjukan av att äta icke-kristna?"

Vet inte vad jag ville säga med det egentligen.... Mer än att det finns fördomar om JV, kanske. Precis som det finns fördomar om alla religioner och deras utövare, som du så mycket riktigt påpekar.

Men det där med att det som är viktigt för JV är vad som står i Bibeln tycker jag inte att jag kan hålla med om, riktigt. Det viktigaste är ledningens tolkning av det som står i Bibeln, och den ändrar sig ju lite då och då, ibland med fatala konsekvenser.
2008-12-07, 00:25
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Jehova vittnen

Jehovas vittnen är en av mest bluffartade bedrägerierna i samhället.

Fortlever genom indoktrinerande föräldrars manipulativa påverkan på egna barn.

Falskare budbärare är svåra att finna. En 'religiös' cancersvult.
2008-12-07, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Jehovas vittnen är en av mest bluffartade bedrägerierna i samhället.

Fortlever genom indoktrinerande föräldrars manipulativa påverkan på egna barn.

Falskare budbärare är svåra att finna. En 'religiös' cancersvult.

Och vad får dig att tycka så?
2008-12-07, 00:39
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Och vad får dig att tycka så?

Reality - via mångåriga - upplevelser av falska JV-profeter.

Sorgligt falska människor, på ytan polerade. 10%-girigheten genom-
syrar, lojaliteten är aldrig att lita på. Om man har dessa ormar vid sin
barm måste man se up.
2008-12-07, 00:42
Medlem
Elfrides avatar
Jehovas plingade på min dörr förra veckan men jag öppnade inte (satt i telefon) de bifogade dock ett dubbelark reklam för vakttornet. Nu grämer jag mig lite för att jag missade att möta dem fejs to fejs men jag tkr de ska ha cred för att de fortfarande kör hårt med dörrknackningar.
2008-12-07, 10:08
Medlem
Citat:

Efter bibelns läror? Hur vet du det? Har JV tolkningsföreträde på vad som är sant i bibeln? Det här med hjärntvätt är man så duktig på att du utan vidare skriver ett sånt här inlägg! Rest my case!

Alla otroliga historier kommer kanske från JV själv. Har du tänkt på att det finns många JV som är väldigt nitiska i sin tro?

Och nej du har ingen koll!!!
2008-12-07, 12:53
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:

Visst är det enormt många JV som försöker leva efter bibelns principer. Det är
helt fantastiska individer i orginaisationen. Som offrar enormt mycket av sig
själva till Jehova (tror de men i sanning offrar de sig för JV-s ledning.)

Jehovas Vittnen som individer är sällan kritiserade, snarare är tolkningen av
bibeln enormt kritiserad. Liksom ledningen (se styrande kretsen).

Jag trodde verkligen att jag följde bibelns principer och att JV-s tolkning
var den enda sanna tolkningen av bibeln. Men efter endel egna studier
har en förståelse växt och nu inser jag att de tolkar bibeln på ett mycket
speciellt sätt. Om de inte vore så självupphöjande och saknade så mycket
ödmjukhet hade de kunnat varit mer öppna gentemot andra trosuppfattningar
samt människor som tänker och tror annorlunda.

Jag måste vända på ditt argument att de skall studera bibeln ordentligt innan
de blir JV stämmer, endel av nogrannheten i studierna innan de blir döpta eller
förkunnare är helt logiskt en del av hjärntvätten. Man blir inte hjärntvättat på
en dag. Men tänk gärna på att efter en tids studier förbjuds du (rekommenderas)
att INTE läsa annan litteratur av "falsk religion" eller av så kallade avfällingar.
Under tiden man studerar får man lära sig att enbart fokusera på JV-s egna
tolkning av bibeln. Så fugerar hjärntvätt......
2008-12-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Reality - via mångåriga - upplevelser av falska JV-profeter.

Sorgligt falska människor, på ytan polerade. 10%-girigheten genom-
syrar, lojaliteten är aldrig att lita på. Om man har dessa ormar vid sin
barm måste man se up.

Öhhh...känns inte som du riktigt vet vad du pratar om.
2008-12-07, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Efter bibelns läror? Hur vet du det? Har JV tolkningsföreträde på vad som är sant i bibeln? Det här med hjärntvätt är man så duktig på att du utan vidare skriver ett sånt här inlägg! Rest my case!

Alla otroliga historier kommer kanske från JV själv. Har du tänkt på att det finns många JV som är väldigt nitiska i sin tro?

Och nej du har ingen koll!!!

Det kanske finns olika personer som har koll från olika håll.

Är du sån som tror att endast den ena sidan har rätt?
2008-12-07, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det kanske finns olika personer som har koll från olika håll.

Är du sån som tror att endast den ena sidan har rätt?

Näh det han skriver visar ju tydligt att han har lite dålig koll! Jo jag vet att det finns JV som inte är så trosvissa(du bl a) och har mer koll. Och nog måste du väl erkänna att många av de nitiska JV som man har så muntert åt på hjälpkällan är kul att läsa! Allt behöver ju inte vara sant men för den skull tror jag inte att alla ljuger på det forumet heller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in