2009-04-22, 06:00
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
JV går hem till alla och oxå till de utan hem.

Ok tack. Men varför anser sig jv följa Jesus mer än andra i detta? Jag vet många som går på gator och torg och berättar om Jesus för människor, dom knackar på hos folk också men har inte gjort just det till ett system.

Jag får en känsla av att jv ser sig mer rätt på grund av dörrknackning.
Jag kan ha fel.
2009-04-22, 07:38
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Ja. Fadern (Gud), sonen (Jesus) och den helige anden. Är detta ett bevis för treenigheten? För att citera Gitte, helt "ologiskt". Fadern är en, sonen är en och helig ande är en. Det blir tre.

Det mesta du nämner här är mer bevis för att det är tal om just 3 "personer". Hur du (ja du är ju inte ensam =)) kan få det till bevis för att dessa 3 "personerna" är en och samma är för mig väldigt mystiskt. Herren har en son, helig ande underordnar sig sonen och sonen underordnar sig fadern, sonen är ombud genom fadern osv osv. En lång rad bevis MOT treenigheten, allt annat är ologiskt.

Det finns en Gud:

Hör, Israel! HERREN, vår gud, HERREN är en (5 Moseboken 6:4)

det finns bara en Gud. (1 Korintierbrevet 8:4)

Gud är en. (Galaterbrevet 3:20)
Senast redigerad av SleepaZ 2009-04-22 kl. 07:43.
2009-04-22, 08:06
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Är man inte falska profeter om man har profeterar falskt.
Är man inte falska profeter om man säger att något ska hända ett visst år, och det inte händer?

Bra!
Då finns det inte, och har aldrig funnits några falska profeter!
Undrar bara varför Bibeln varnar för sådana då???

Ja den frågan undrar jag också över. Även Jesus varnade för falska profeter, men uppenbarligen så ser Jehovas vittnen på det såhär. Alla andra som profeterar falskt i Guds namn är falska profeter, men ledarna för vakttornet själv kan aldrig bli detta. Varför? Därför att de enligt sig själva är Guds språkrör till världen. Jehovas vittnen står bakom ledarna, och ledarna kan bete sig hur de vill. De är ju Guds språkrör, och allt som ledarna säger kommer ju direkt ifrån Gud själv, enligt Jehovas vittnen och ledningens tro.

Det är så denna organisation är uppbyggd, allt ledarna profeterar och som sedan bevisas vara falskt, ja då kommer svaret: "Ingen är fullkomlig, alla gör vi misstag" sedan profeterar dem igen, det visar sig vara falskt. "Ingen är fullkomlig, alla gör vi misstag" Skulle ledningen säga ett nytt årtal så hade säkerligen 80% av alla vittnen köpt det.

Alla andra präster som profeterar och ger ett årtal för Jesu tillkommelse är falska profeter, även i Jehovas vittnens ögon. Men när de profeterar falskt själv då kommer svaret: Ingen är fullkomlig, alla gör vi misstag.

Såhär skrev dem om en sk. präst som profeterade falskt.

"'Sometime between April 16 and 23, 1957, Armageddon will sweep the world! Millions of persons will perish in its flames and the land will be scorched.' So prophesied a certain California pastor, Mihran Ask, in January 1957. Such false prophets tend to put the subject of Armageddon in disrepute."
VT 1958, 15 oct, 613"

Där kallade de honom "False Prophets" vilket jag självklart håller med om, men då det kommer till dem själva då är svaret: "Ingen är fullkomlig. Alla gör vi misstag" Det märks att något inte stämmer, vad ger ledningen till Jehovas vittnen rätten att profetera falskt, utan att kallas falsk profet, när andra som profeterar falskt kallas falsk profet till och med att vakttornet?

Det är uppenbart att de själva ger sig rätten att göra detta, men frågan är om denna rätten att profetera falskt kommer ifrån Gud? Och det tror inte jag!

Läs detta. Såhär skrev ledningen till vakttornet till jehovas vittnen då det visade sig att harmageddon aldrig kom 1975

"It may be that some who have been serving God have planned their lives according to a mistaken view of just what was to happen on a certain date or in a certain year. They may have, for this reason, put off or neglected things that they otherwise would have cared for. But they have missed the point of the Bible's warnings concerning the end of this system of things, thinking that Bible chronology reveals the specific date.. it is not advisable for us to set our sights on a certain date, neglecting everyday things we would ordinarily care for as Christians, such as things that we and our families really need. We may be forgetting that, when the 'day' comes, it will not change the principle that Christians must at all times take care of all their responsibilities. If anyone has been disappointed through not following this line of thought, he should now concentrate on adjusting his viewpoint, seeing that it was not the word of God that failed or deceived him and brought disappointment, but that his own understanding was based on wrong premises."
VT 1976, 15 jul, s 435, s 440"

Skulden lades alltså på medlemmarna. Jag blir så arg på ledningen, de profeterade så säkert för detta årtal, och folk sålde hus, ägodelar och valde att inte skaffa barn så de kunde ringa på hos folk och vittna om budskapet. Och så skriver ledningen sådär, då de vet att jehovas vittnens tro på 1975 berodde på ledningen själv.
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-22 kl. 08:32.
2009-04-22, 18:04
Medlem
Citat:
Det mesta du nämner här är mer bevis för att det är tal om just 3 "personer". Hur du (ja du är ju inte ensam =)) kan få det till bevis för att dessa 3 "personerna" är en och samma är för mig väldigt mystiskt. Herren har en son, helig ande underordnar sig sonen och sonen underordnar sig fadern, sonen är ombud genom fadern osv osv. En lång rad bevis MOT treenigheten, allt annat är ologiskt

Bara så du vet så tror inte treenighetsanhängarna att det är samma person. Det är bara ett straw-man argument som Sällskapet älska att köra med.
Om du inte tror på mig så fråga en som tror på treenigheten. Det har jag gjort.
2009-04-22, 19:27
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Bara så du vet så tror inte treenighetsanhängarna att det är samma person. Det är bara ett straw-man argument som Sällskapet älska att köra med.
Om du inte tror på mig så fråga en som tror på treenigheten. Det har jag gjort.

Det är 3 "personer" i en och samma gud. Sluta köra med att sällskapet älskar att köra med uttalanden, känns bara lågt i och med att det är många som älskar att uttala sig (oftast negativt) om JV. Fortfarande lika ologiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Det finns en Gud:

Hör, Israel! HERREN, vår gud, HERREN är en (5 Moseboken 6:4)

det finns bara en Gud. (1 Korintierbrevet 8:4)

Gud är en. (Galaterbrevet 3:20)

Det är ingen nyhet att gud är en =) Det ologiska är hur ni får in tre "personer" i denna gud. Om ni tycker JV kör med ologiskheter så är treenigheten minst lika ologisk.

Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Ursprungligen postat av Bella_Donna

"Allegra frågar:
Hejsan!

Jag undrar varför de flesta kristna samfund inte räknar Jehovas vittnen till kristendomen? De tror ju på Jesus och allt han gjorde och sa?

Jag är pingstvän, men har två vänner som är Jehovas vittnen och jag tycker inte så mycket verkar skilja vår tro åt...

Tack för svaret!

Simon Jonsson
pastor inom EFS och Evangeliska frikyrkan svarar:
Hej och tack för din fråga!

Jag ska försöka att svara så tydligt som möjligt på din fråga. Det stämmer, som du skriver, att de flesta samfund inte räknar Jehovas Vittnen som kristna, och det beror på en hel del saker. Och jag ska försöka att gå in på några av dom.

Först och främst så finns det en svårhet när det gäller Jehovas Vittnen just därför att deras tro påminner ganska mycket om en klassisk kristen tro. Och ju närmare vår tro de är, desto svårare blir det ju att se skillnaden. Och det är ju det som du själv har upptäckt. Dom verkar ju vara så nära vår tro!

Och desto svårare blir det ju också om man dessutom också har vänner som tillhör Jehovas Vittnen. För då har man ju samtidigt en personlig relation med dom.

Men en viktig sak som man kan nämna är att dom visserligen tror på Jesus som du skriver, men dom tror inte att Jesus var Gud. Utan det som dom säger är att Jesus var som en gud eller som en mäktig andevarelse.

För några veckor sedan bjöd jag hem några från Jehovas Vittnen på kaffe och pepparkaka och de berättade då att Jesus inte var Gud utan mer som en gud, som jag förstod det. Och det viktigaste i den kristna tron är ju att Jesus var Gud. Men det tror alltså inte dom på.

Dom menar också att Jesus är skapad av Gud. Och det är också en sak som inte alls stämmer överens med en kristen tro. Som kristen menar man att Jesus är Gud och att han alltid har funnits.

Sedan har de en bibelöversättning som är ytterst tveksam. De har själva lagt in ord i bibeltexten som inte står där i orginalspråket. Till exempel så står det i Johannes evangeliet 1:1 att: ”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud” [Bibel 2000] När det står Ordet så är det en bild av Jesus.

I Jehovas Vittnens översättning, som heter Nya Världen, står det: ... ”och Ordet var som en gud”. Och det är en enormt stor skillnad på att Jesus var Gud eller som en gud. Tror man inte att Jesus var Gud så kan man heller inte kalla sig kristen. Så uppfattar jag det i alla fall. Och det är därför som de flesta trossamfund menar att Jehovas Vittnen inte kan kalla sig kristna.

Dom skriver också på sin hemsida att dom tror att vi inte kommer till himlen när vi dör. Och tron på himlen är ju också en viktig bit om man vill kalla sig kristen. Jag tycker att det känns så skönt att veta att mina vänner som dött före mig är i himlen hos Gud. Men det tror inte dom.

Dom tror istället att endast 144 000 människor kommer till himlen, medan dom andra kommer att fortsätta att bo här på jorden. Dom som bor i himlen kommer att regera över dom som bor på jorden. Och det kan man inte heller säga tillhör en klassisk kristen tro.

Men det som kanske är mest konstigt och som innebär att Jehovas Vittnen måste anses som en sluten rörelse är att dom inte vill ha med några andra kyrkor att göra. På deras hemsida skriver de att man som kristen ”inte ska ha någon del i ekumeniska rörelser”. Och en ekumenisk rörelse är ju till exempel: Svenska Kyrkan, EFS, Missionskyrkan, EFK och Pingstkyrkan som du ju själv tillhör. Och då ser man ju själv hur konstigt allt blir.

Så för mig så är det en självklarhet att Jehovas Vittnen inte kan räkna sig som en kristen församling. Men samtala gärna med dina vänner som är med i Jehovas Vittnen och fråga dom om dom här sakerna. Kanske kan du på ett fint sätt få berätta om din tro på Jesus.

Gud välsigne dig! Simon Jonsson, pastor i Kustkyrkan, Jävre"

Citat:

Kommer vi till himmelen eller ska vi leva på jorden i ett paradis?

Petrus 3
13. Men »nya himlar och en ny jord», där rättfärdighet bor, förbida vi efter hans löfte.

Upp 21
1. Och jag såg en ny himmel och en ny jord; ty den förra himmelen
och den förra jorden voro förgångna
, och havet fanns icke mer.
2. Och jag såg den heliga staden, ett nytt Jerusalem, komma ned
från himmelen, från Gud, färdigsmyckad såsom en brud som är
prydd för sin brudgum.
3. Och jag hörde en stark röst från tronen säga: »Se, nu står Guds
tabernakel bland människorna, och han skall bo ibland dem, och
de skola vara hans folk; ja, Gud själv skall vara hos dem
4. och skall avtorka alla tårar från deras ögon. Och döden skall
icke mer vara till, och ingen sorg eller klagan eller plåga
skall vara mer; ty det som förr var är nu förgånget.»
5. Och han som satt på tronen sade: »Se, jag gör allting nytt
Ytterligare sade han: »Skriv: ty dessa ord äro visa och sanna.»

Finns fler exempel men jag nöjer mig med detta så länge. Vad betyder "nya himmlar och en ny jord" för en kristen icke-JV kan man ju då undra? "Se, jag gör allting nytt"? Vad ska man med en ny jord ifall alla ska till himmlen?

JV beblandar sig inte med andra trosriktningar.

2 Petrus 2
1. Men också falska profeter uppstodo bland folket, likasom jämväl
bland eder falska lärare skola komma att finnas, vilka på
smygvägar skola införa fördärvliga partimeningar och draga över
sig själva plötsligt fördärv, i det att de till och med förneka
den Herre som har köpt dem.
2. De skola få många efterföljare i sin lösaktighet, och för deras
skull skall sanningens väg bliva smädad.

3. I sin girighet skola de ock med bedrägliga ord bereda sig
vinning av eder
. Men sedan länge är deras dom i annalkande, den
dröjer icke, och deras fördärv sover icke.

Matt 16
6. Och Jesus sade till dem: »Sen till, att I tagen eder till vara
för fariséernas och sadducéernas surdeg

12. Då förstodo de att det icke var för surdeg i bröd som han hade
bjudit dem att taga sig till vara, utan för fariséernas och
sadducéernas lära
.
Gal 5
9. Litet surdeg syrar hela degen.

1 Kor 5
6. Det är icke väl beställt med eder berömmelse. Veten I icke att
litet surdeg syrar hela degen?
7. Rensen bort den gamla surdegen, så att I bliven en ny deg. I
ären ju osyrade; ty vi hava ock ett påskalamm, som är slaktat,
nämligen Kristus.
8. Låtom oss därför hålla högtid, icke med gammal surdeg, icke med
elakhetens och ondskans surdeg
, utan med renhetens och
sanningens osyrade bröd.

Matt 7
15. Tagen eder till vara för falska profeter, som komma till eder i
fårakläder, men invärtes äro glupande ulvar.
16. Av deras frukt skolen I känna dem. Icke hämtar man väl
vindruvor från törnen, eller fikon från tistlar?
17. Så bär vart och ett gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär
ond frukt
.

Finns fler exempel på att falsk lära är farligt. Tror man på det Jesus lärde ut så aktar man sig för att beblanda sig med falsk religion. (Vissa präster vill inte ha med JV att göra, då gör dom samma fel som dom anklagar JV att göra, men på ett sätt kan man säga att dessa präster följer bibelns lära om dom nu tror att JV är falska profeter) Men den stora poängen är att JV inte anses som kristna på grund av att dom följer det Jesus lärde ut angående falsk religion.

__________________________________________________ _____

Vore intressant att höra kommentarer om detta.

"...och en ny jord" > Vad ska ni med en ny jord till om alla ska till himmlen?

Jesus säger att man inte ska beblanda sig med falsk religion. Om man följer Jesu ord angående detta så är man alltså inte kristen? Edit: Ni har skrivit att JV är falska profeter. Om nu JV är falska profeter så borde kyrkan isåfall inte beblanda sig med JV (som dom då borde tycka är "falsk lära" som Jesus talar om) ifall dom ska följa bibeln, eller hur? Själva poängen är att dom utesluter JV ur de "kristna" på grund av att JV följer det som står i bibeln, i och med att JV tror att all annan religion är falsk religion, punkt.

Den tredje punkten som prästen nämnde var just treenigheten och den har vi diskuterat till leda. Finns inte mer bevis för den än för att gud, jesus och helig ande är tre och inte en.

Har ännu inte fått kommentarer om ovanstående. Lämnar kyrkan ute de skriftställen som nämner "nya himlar och en ny jord" för att dessa inte passar dom? Varför är det mer kristet att INTE följa Jesu ord? Och att Jesus är Gud är definitivt inte mer logiskt än att Gud är fadern, Jesus hans son och helig ande är guds verksamma kraft. Tvärtom.
2009-04-22, 20:05
Medlem
fotos avatar
Citat:
Har ännu inte fått kommentarer om ovanstående. Lämnar kyrkan ute de skriftställen som nämner "nya himlar och en ny jord" för att dessa inte passar dom?

"Svar: Det nya Jerusalem Upp 21:22 Något tempel såg jag inte i staden, ty Herren Gud, den Allsmäktige, och Lammet är dess tempel. 23 Staden behöver inte ljus från sol eller måne, ty Guds härlighet lyser upp den, och dess ljus är Lammet. 24 Och folken skall vandra i dess ljus, och jordens kungar skall föra in sin härlighet i den. 25 Stadens portar skall aldrig stängas om dagen -- natt skall inte finnas där - 26 och folkens härlighet och ära skall föras in i staden. 27 Aldrig någonsin skall något orent komma in i den, och inte heller någon som handlar skändligt och lögnaktigt, utan endast de som är skrivna i livets bok som tillhör Lammet."

Vi ska alltså bo i det nya Jerusalem.
2009-04-22, 20:14
Medlem
Citat:
Det är 3 "personer" i en och samma gud. Sluta köra med att sällskapet älskar att köra med uttalanden, känns bara lågt i och med att det är många som älskar att uttala sig (oftast negativt) om JV. Fortfarande lika ologiskt.

Varför ska jag sluta att säga något som är sant. Frågar man nästan vilket JV som helst så tror de att treenigheten går ut på att det handlar om en enda person. Det trodde jag också tidigare. Det beror på att Sällskapet påstår det i så gott som varenda kommentar om treenigheten. Varför de gör så har jag aldrig fått svar på. Det är ju knappast så att de inte känner till att det argumentet är osant. Det är något som verkligen är lågt.
2009-04-22, 20:58
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Ett avgörande bevis för att det inte kan vara som Jv påstår är det som sägs i Upp. 9:4,5. Där sägs att de som inte hade inseglet/sigillet på "sina pannor" skulle drabbas av plågor. Eftersom bara de 144 000 får sigill på sina pannor skulle det innebära att alla andra skulle vara riktigt illa ute, skulle drabbas av plågorna. Det skulle i så fall gälla också Jvs speciella "stora skara", som aldrig i Uppenbarelseboken sägs få sigill på pannorna. Eftersom detta är den obönhörliga konsekvensen av Jvs föreställning om de 144 000, så faller denna. Upp. 9:4,5 visar att Jv har fel om de 144 000.

En förklaring till Upp 9; 4-5 är eventuellt Hesekiel 9; 3-5;

3. Och Israels Guds härlighet hade lyft sig från keruben, som den vilade på, och hade flyttat sig till tempelhusets tröskel, och ropade nu till mannen som var klädd i linnekläderna och hade skrivtyget vid sin länd;
4. HERREN sade till honom: "Gå igenom Jerusalems stad, och teckna med ett tecken på pannan de män som sucka och jämra sig över alla styggelser som bedrivas därinne."
5. Och till de andra hörde jag honom säga: "Dragen fram i staden efter honom och slån ned folket; visen ingen skonsamhet och haven ingen misskund.

Enligt den förklaring jag fick var att även den stora skaran fick sigillet på pannorna. Alltså alla de "som sucka och jämra sig över alla styggelser" fick ett tecken på pannan.
2009-04-22, 21:22
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
"Svar: Det nya Jerusalem Upp 21:22 Något tempel såg jag inte i staden, ty Herren Gud, den Allsmäktige, och Lammet är dess tempel. 23 Staden behöver inte ljus från sol eller måne, ty Guds härlighet lyser upp den, och dess ljus är Lammet. 24 Och folken skall vandra i dess ljus, och jordens kungar skall föra in sin härlighet i den. 25 Stadens portar skall aldrig stängas om dagen -- natt skall inte finnas där - 26 och folkens härlighet och ära skall föras in i staden. 27 Aldrig någonsin skall något orent komma in i den, och inte heller någon som handlar skändligt och lögnaktigt, utan endast de som är skrivna i livets bok som tillhör Lammet."

Vi ska alltså bo i det nya Jerusalem.

"Det nya Jerusalem" är "guds himmelska regering", dvs 144.000 + Jesus. Alla andra ska bo på "en ny jord".

Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Varför ska jag sluta att säga något som är sant. Frågar man nästan vilket JV som helst så tror de att treenigheten går ut på att det handlar om en enda person. Det trodde jag också tidigare. Det beror på att Sällskapet påstår det i så gott som varenda kommentar om treenigheten. Varför de gör så har jag aldrig fått svar på. Det är ju knappast så att de inte känner till att det argumentet är osant. Det är något som verkligen är lågt.

I "Bör man tro på treenighetsläran" (Watchtower Bible and Tract Society, 1989) står det: "Treenighetsläran anses således vara en Gud i tre personer".
2009-04-22, 21:37
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ett avgörande bevis för att det inte kan vara som Jv påstår är det som sägs i Upp. 9:4,5. Där sägs att de som inte hade inseglet/sigillet på "sina pannor" skulle drabbas av plågor. Eftersom bara de 144 000 får sigill på sina pannor skulle det innebära att alla andra skulle vara riktigt illa ute, skulle drabbas av plågorna. Det skulle i så fall gälla också Jvs speciella "stora skara", som aldrig i Uppenbarelseboken sägs få sigill på pannorna. Eftersom detta är den obönhörliga konsekvensen av Jvs föreställning om de 144 000, så faller denna. Upp. 9:4,5 visar att Jv har fel om de 144 000.

Du plockar ut 2 skriftställen som "passar dig". Finns kanske en förklaring om man läser fler skriftställen? Detta du gör här är något du/ni kritiserar JV för.
2009-04-22, 22:11
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Du plockar ut 2 skriftställen som "passar dig". Finns kanske en förklaring om man läser fler skriftställen? Detta du gör här är något du/ni kritiserar JV för.
Dessa skriftställen talar för att den stora skaran plågas.
2009-04-22, 22:52
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Det är ingen nyhet att gud är en =) Det ologiska är hur ni får in tre "personer" i denna gud. Om ni tycker JV kör med ologiskheter så är treenigheten minst lika ologisk.
I nya testamentet säger att Jesus att han är Gud på många ställen, som jag visade dig förut.. Och eftersom det bara finns en Gud då, och om Jesu lärljungar kallar Jesus för Gud, då kanske en myntet trillar ner.
För Jesu lärljungar säger att det bara finns en Gud, men samtidigt tillber Jesus som Gud.
Paulus säger :
"Det finns bara en Gud." (1 Korintierbrevet 8:4)

Men Paulus säger också:
"har Kristus kommit som människa, han som är över allting, Gud, prisad i evighet," (Rom 9:5)

Johannes skriver att Jesus sade:
"Vad ni ber Fadern om i mitt namn, det skall han ge er." (Joh 16:23)

"När Hjälparen kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens Ande, som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig". (Joh 15:26)

Trots att skriften säger att det finns en Gud. Så säger Jesus att han själv skall sända den helige ande från fadern, som skall hjälpa och vittna om han (Jesus)
Och när han säger till lärjungarna att dem skall döpa dem i faderns sonens och den helige andes namn, så visar detta att Gud är tre väsen. Annars hade det räckt att dem döptes i faderns namn bara.
Jesus säger att vi skall be i hans namn. Jesus säger att när vi är samlade i hans namn, så "Ty där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem." (Matt 18:20)
Och eftersom det framgår att den helige anden skall vittna om Jesus, så innebär detta att anden uppenbarar Jesus och fadern. Alla tre är Gud.

Tertullianus liknade Gud vid solen. Gud Fadern är som klotet vi ser, och Gud Sonen liknas vid solstrålarna. Jesus säger ju ”Den som har sett mig har sett Fadern” (Joh 14:9) och aposteln Paulus säger att Jesus är ”den osynlige Gudens avbild” (Kol 1:15).

Ljuset kommer från solen (Fadern), träffar oss genom solstrålarna (Jesus) och fortsätter att vara närvarande genom att lysa upp vår värld och värma oss (Anden är Guds närvaro hos oss).
Precis som vi aldrig ser solen direkt, utan ser solen genom solstrålarna, så ser vi Fadern genom att se Sonen som har utgått från Fadern. För att fullborda liknelsen kan man tala om Guds Ande som värmen eller kanske ännu bättre, som det solljus som ”studsar omkring” och lyser upp vår tillvaro. Ljuset kommer från klotet (Fadern), träffar oss genom solstrålarna (Jesus) och fortsätter att vara närvarande genom att lysa upp vår värld och värma oss (Anden är Guds närvaro hos oss). Här ser vi tre distinkta aspekter av ljuset, men ”ljuset” är trots allt av samma natur – tre ”personliga aspekter” men ”ett väsen”: Fader, Son och Ande.
En sol.
Senast redigerad av SleepaZ 2009-04-22 kl. 22:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in