2009-06-26, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Kom igen nu Flexbärt.
Om du inte levererar ett skriftställe NU, så måste ju jag, och alla andra här tro att du inte bara kommer med osanningar, utan att du medvetet ljuger, vilket är allvarligare!

Och det är ju så oerhört lätt för dig att ge mig ett skriftställe, när du nu har H. Åkessons översättning framför dig.

För det var väl sant?

Nej, det var inte sant. Flexbert fabulerar, och det är han ju duktig på.
2009-06-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Stämmer det att Jehovas vittnen som går och knackar dörr mest gör det för att de enligt sina regler är tvugna att beta av ett visst antal dörrar per dag, men att det i praktiken för många av dem mest handlar om att dela ut sina tidningar och få gå hem nån gång, och att gemene vittne inte direkt lägger något krut på att värva nya medlemmar?

Jag blev lite överraskad förut , jag trodde Jehovas var mer missionerande och försökte värva folk. Men tydligen får Jehiovas nästan inga nya medlemmar alls, och få eller inga från deras dörrknackningsmissionerande

För många vittnen är det säkert så. Kanske för alla nångång, man e ju inte alltid på hugget. Men predikandet måste göras även om man inte e på humör.
2009-06-26, 20:10
Medlem
Citat:
Vilka källor pratar du om? Har jag sagt något om det?

Det lilla jag vet om Jehovas vittnen är sådant jag snappat upp från det som skrivits av jehovas vittnen. Har t ex börjat läsa en bok som är skriven av ett fd vittne, och som heter "JEHOVASET" och har även läst insiderskildringar från boken "Sektbarn".

Tänkte att denna tråd gav möjligheten att fråga ytterligare.

Vad har du för intresse i JV? Släkt eller vänner som tillhör?
2009-06-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Ja jag har blivit förvånad över hur många det faktiskt är.
Många har hört av sig nu när de vet var de har mig.
Flera är såna som jag aldrig kunde ana hade den inställningen som de nu visar.
Verkar samtidigt jobbigt med ett liv där man aldrig vet vem man kan lita på och hur mycket man kan säga till någon.

Därför är det väl rätt skönt att hålla sig på avstånd från dem.
Kan lätt bli att fel saker kommer fram, speciellt när man verkligen ändrat tankegångar.
Men samtidigt poppar det upp andra JVn som har liknande tankar, som du säger.
2009-06-26, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jag tror inte man klarar av att predika av "ren slentrian".
Orken kommer att ta slut ganska fort om man inte är engagerad och har verklig tro.
Jag har set många komma och gå och det är alltid tron som tryter om man försvinner.

Man kan ju predika på så många olika sätt.
Det är inte bara mängden dörrar som räknas.
2009-06-26, 20:22
Medlem
Citat:
Kalten - ja , så har jag tänkt att det kanske kan vara också, man är så van vid att dörren slår igen att man inte riktigt har beredskap för om nån är intresserad.

Det finns ju lite av en tradition" bland medelsvensson att jävlas lite med Jehovas vittnen av någon anledning. Folk nästan skryter om hur deras hund jagat en Jehovas ur trapphuset osv.. Själv tycker jag det är en otrevlig sedvänja. Är man inte intresserad är det ju bara att säga det.

Eller att de på en villatomt släpper ut hunden precis när vittnena lyckats förstå hur grinden ska öppnas och de står innanför den.
Själva står husfolket i fönstret.
Snabb reträtt kan man säga att det blir...
2009-06-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Nej, det var inte sant. Flexbert fabulerar, och det är han ju duktig på.

Flexbärt fabulerar inte.
Flexbärt ljuger.

Det är tyvärr uppenbart.
Tycker inte om att säga så om mina medmänniskor, men här finns ingen annan förklaring.

Han skrev:

"Jag sitter här med Helge Åkessons fribabtisten översättning och läser klart och tydligt Jehovas namn.
Slutdiskuterat!"

Och menade då att det fanns i den översättningen i NT, för det är bara NT vi har diskuterat.

Han har inte kunnat nämna ett enda ställe där Guds namn står utskrivet i översättningen. Självklart inte.

Frågan är väl om han ens hade översättningen framför sig när han skrev inlägget.
2009-06-26, 21:17
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Flexbärt fabulerar inte.
Flexbärt ljuger.

Det är tyvärr uppenbart.
Tycker inte om att säga så om mina medmänniskor, men här finns ingen annan förklaring.

Han skrev:

"Jag sitter här med Helge Åkessons fribabtisten översättning och läser klart och tydligt Jehovas namn.
Slutdiskuterat!"

Och menade då att det fanns i den översättningen i NT, för det är bara NT vi har diskuterat.

Han har inte kunnat nämna ett enda ställe där Guds namn står utskrivet i översättningen. Självklart inte.

Frågan är väl om han ens hade översättningen framför sig när han skrev inlägget.

Tror inte att han ljuger medvetet utan att han pratar om hela bibeln och sen att du & jag pratade om NT har han nog inte förstått ...

Han får väl kommentera själv hur det ligger till vettja !!
2009-06-26, 21:28
Medlem
Citat:
Kan det vara så att Flexbärt är ett sk "troll", dvs att han egentligen inte alls är JV utan låtsas det för att provocera fram diskussion?

Tanken har passerat....
2009-06-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Han har tillgång till members-only material.
Sen använder han ett utpräglat "sektspråk" som lätt känns igen för dem som känner den religionen.
Så han är def ett JV.

Språket e väl oftast citat....så det e ju inte så konstigt att han låter som ett JV.
2009-06-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Tror inte att han ljuger medvetet utan att han pratar om hela bibeln och sen att du & jag pratade om NT har han nog inte förstått ...

Han får väl kommentera själv hur det ligger till vettja !!

Ja, men han vägrar ju att kommentera det själv.

Har du inte sett att jag har uppmanat honom mååånga gånger i dag?
Han totalvägrar.
Trots att han påstod att han satt med den Bibeln framför sig och läste Jehova, och jag då frågade: i NT?

Han vägrar att svara!

Om han inte förstod att det var NT vi pratade om....., ja, vad ska man säga???
2009-06-26, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Språket e väl oftast citat....så det e ju inte så konstigt att han låter som ett JV.

Dessutom är det lätt att låta som ett JV om man har varit ett JV, men inte längre är det!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in