2009-04-23, 12:55
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfullnes
Njae under och under, han placerar ju sig bredvid Fadern.

Well... My point is... Jesus sitter inte på tronen! På tronen sitter Gud!
2009-04-23, 14:10
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Så om jag säger att Jag ÄR BattleBitch så är jag oxå Gud?

Jag är” heter på grekiska egoo eimi och har en stark anknytning till Gamla testamentet. När Mose frågade Gud Hans namn svarade Gud: ”Jag är den Jag Är." Och han sade vidare: "Så skall du säga till Israels barn: Jag Är har sänt mig till er." Och Gud sade ytterligare till Mose: "Så skall du säga till Israels barn:HERREN, era fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt mig till er.
Detta skall vara mitt namn för evigt och så skall man kalla mig från släkte till släkte
.”

Jahve, Han vilkens namn är Jag Är, är Israels, den sanna Israels – alltså den sanna Kyrkans – store Herde. Jesus är ”Jag Är”. Han är Gud. Han är Herren om vilken kung David sjunger i den mycket välkända psaltarpsalmen:
HERREN är min herde, mig skall intet fattas.”

Och vad säger Jesus om sig själv?
"Jag ÄR den gode herden. "Den gode herden ger sitt liv för fåren." (Joh)

Citat:
Nejdå.
Så här var det: ": ”Är du Messias, den Välsignades Son?” 62*Då sade Jesus: ”Det är jag; och ni skall få se Människosonen sitta på kraftens högra sida och komma med himlens moln.” 63*Då slet översteprästen sönder sina innerkläder och sade: ”Vilket ytterligare behov har vi av vittnen?"

Han hädade genom att han sa att han var Guds son.
Han säger ju till och med att han ska sitta på den högra sidan, han degraderar sig UNDER GUD!!

Ännu ett stort fel från dig.

Vi läser hela skriften:

Sannerligen, sannerligen säger jag er: Om någon håller mitt ord, skall han aldrig någonsin se döden.” 52*Judarna sade till honom: ”Nu vet vi bestämt att du har en demon. Abraham dog, också profeterna; men du säger: ’Om någon håller mitt ord, skall han aldrig någonsin smaka döden.’ 53*Inte är du väl större än vår fader Abraham, som dog? Också profeterna dog. Vem påstår du dig vara?” 54*Jesus svarade: ”Om jag förhärligar mig själv, är min härlighet ingenting. Det är min Fader som förhärligar mig, han som ni säger är er Gud; 55*och ändå känner ni honom inte. Men jag känner honom. Och om jag skulle säga att jag inte känner honom, skulle jag vara lik er, en lögnare. Men jag känner honom och håller hans ord. 56*Abraham, er fader, fröjdade sig mycket över utsikten att få se min dag, och han såg den och fröjdade sig.” 57*Därför sade judarna till honom: ”Femtio år är du inte ännu, och ändå har du sett Abraham?” 58*Jesus sade till dem: ”Sannerligen, sannerligen säger jag er: Innan Abraham blev till, har jag varit till.” 59*Därför tog de upp stenar för att slunga dem mot honom; men Jesus gömde sig och gick ut ur templet.

Det är självlysande vad som står här, men jag gissar att jag måste förklar för dig ändå.

Det var arga på:
1. Att han säger att han var Guds son.
2. Att han sa sig ha sett Abraham
Här ser jag att du använder dig av Nya världens bibelöversättning.

Tycker du att det är godtagbart att man sätter till ord i Bibeln som man inte finner i de ursprungliga manuskripten?
Översättningen har likväl infört namnet Jehova på 237 ställen trots att de textkällor och fragment som finns att tillgå ingenstans innehåller vare sig detta namn eller Tetragrammet.
Så att du använder dig av Nya världens bibelöversättning, det ger inte mkt till argument.

Här står lite mer nyttigt i ämnet.
http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/gudsnamn.htm
2009-04-23, 14:11
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vem godkände Jesus, vem bad Jesus till och vem uppväckte Jesus.
Fadern.
Jesus avstår sin gudomlighet när han föds som människa.
Dock visar Jesus oss vad som kommer ske när han offrats. Jesus har makt att sända den helige ande till jorden.

"Men jag säger er sanningen: Det är bäst för er att jag går bort. Ty om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort, skall jag sända honom till er." (Joh 16:7)
Senast redigerad av SleepaZ 2009-04-23 kl. 14:40.
2009-04-23, 15:35
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jag är” heter på grekiska egoo eimi och har en stark anknytning till Gamla testamentet. När Mose frågade Gud Hans namn svarade Gud: ”Jag är den Jag Är." Och han sade vidare: "Så skall du säga till Israels barn: Jag Är har sänt mig till er." Och Gud sade ytterligare till Mose: "Så skall du säga till Israels barn:HERREN, era fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt mig till er.
Detta skall vara mitt namn för evigt och så skall man kalla mig från släkte till släkte
.”

Jahve, Han vilkens namn är Jag Är, är Israels, den sanna Israels – alltså den sanna Kyrkans – store Herde. Jesus är ”Jag Är”. Han är Gud. Han är Herren om vilken kung David sjunger i den mycket välkända psaltarpsalmen:
HERREN är min herde, mig skall intet fattas.”

Och vad säger Jesus om sig själv?
"Jag ÄR den gode herden. "Den gode herden ger sitt liv för fåren." (Joh)

Jag ser att du har läst men inte förstått vad jag skrivit trots att det var glasklart.

Jehova - JHWH - är Gud. Innebörden i Guds namn Jehova är "jag är" eller "jag kommer att visa mig vara den jag kommer att visa mig vara"...

Gud har ett namn, Jehova - JHWH.

Jesus beskriver vad han är, jag är god, jag är givmild, jag är glad, jag är snabb, jag är trött och i det här fallet jag är den sanne herden har absolut inget med Guds namn att göra... även om du tror det...

Vissa saker kan man tolka olika kan jag förså, men detta är svart på vitt!

Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Här ser jag att du använder dig av Nya världens bibelöversättning.

Tycker du att det är godtagbart att man sätter till ord i Bibeln som man inte finner i de ursprungliga manuskripten?
Översättningen har likväl infört namnet Jehova på 237 ställen trots att de textkällor och fragment som finns att tillgå ingenstans innehåller vare sig detta namn eller Tetragrammet.
Så att du använder dig av Nya världens bibelöversättning, det ger inte mkt till argument.

Här står lite mer nyttigt i ämnet.
http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/gudsnamn.htm

Många många ord som finns i grund texten finns inte på Svenska, det vet du va?

Därför är det bra att använda flera olika översättningar som Jehovas vittnen gör, även om våra är den som är mest korrekt i dagsläget.

Ta tex gamla testamentet där man har gömt Guds namn!
Vad säger du om det?
Varför skäms man över Guds namn JHWH och sätter in HERREN?
2009-04-23, 15:47
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Jag ser att du har läst men inte förstått vad jag skrivit trots att det var glasklart.

Jehova - JHWH - är Gud. Innebörden i Guds namn Jehova är "jag är" eller "jag kommer att visa mig vara den jag kommer att visa mig vara"...

Gud har ett namn, Jehova - JHWH.

Jesus beskriver vad han är, jag är god, jag är givmild, jag är glad, jag är snabb, jag är trött och i det här fallet jag är den sanne herden har absolut inget med Guds namn att göra... även om du tror det...

Vissa saker kan man tolka olika kan jag förså, men detta är svart på vitt.

Du säger: "jag är den sanne herden[/i] har absolut inget med Guds namn att göra... även om du tror det..." Varför ger du inget svar på frågan? Varför har inte "Jag är den sanne herden" med Guds namn att göra?

Citat:
Många många ord som finns i grund texten finns inte på Svenska, det vet du va?

Därför är det bra att använda flera olika översättningar som Jehovas vittnen gör, även om våra är den som är mest korrekt i dagsläget.

Ta tex gamla testamentet där man har gömt Guds namn!
Vad säger du om det?
Varför skäms man över Guds namn JHWH och sätter in HERREN?

Man skäms inte över Guds namn, problemet är att man inte vet hur man uttalar namnet JHWH och därför är det enklast att kalla Gud för Herren eftersom judarna i sin tur kallade Gud för Adonaj eftersom de ansåg att JHWH var så heligt!
2009-04-23, 16:49
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Eftersom du inte klarar av min berättigade kritk av Jvs lära som oförenlig med Upp. 9:4,5 kommer du med floskeln att det kanske finns en förklaring som stämmer med Jvs uppfattning. Det finns det inte alls, och jag har inte ryckt ut något ur sammanhanget utan bara påtalat vad texten faktiskt säger. Du och Jv är försvarslösa på denna punkt och fastän varken du eller Jv har något att komma med här så vägrar ni att acceptera den uppenbara meningen av texten. Någon annan förklaring än ovillighet och hjärntvätt finns inte. Jag noterar än en gång att du står hundraprocentigt under Jvs trollspö trots att du förnekat detta tidigare.
En förklaring till Upp 9; 4-5 är eventuellt Hesekiel 9; 3-5;

3. Och Israels Guds härlighet hade lyft sig från keruben, som den vilade på, och hade flyttat sig till tempelhusets tröskel, och ropade nu till mannen som var klädd i linnekläderna och hade skrivtyget vid sin länd;
4. HERREN sade till honom: "Gå igenom Jerusalems stad, och teckna med ett tecken på pannan de män som sucka och jämra sig över alla styggelser som bedrivas därinne."
5. Och till de andra hörde jag honom säga: "Dragen fram i staden efter honom och slån ned folket; visen ingen skonsamhet och haven ingen misskund.

Enligt den förklaring jag fick var att även den stora skaran fick sigillet på pannorna. Alltså alla de "som sucka och jämra sig över alla styggelser" fick ett tecken på pannan.
2009-04-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfullnes
Njae under och under, han placerar ju sig bredvid Fadern.

Alltså två persober
2009-04-23, 17:09
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Alltså två persober

Ja precis! Två personer!
2009-04-23, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Ja precis! Två personer!

Tånk att det ska vara så svårt att förså
2009-04-23, 17:51
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Du säger: "jag är den sanne herden[/i] har absolut inget med Guds namn att göra... även om du tror det..." Varför ger du inget svar på frågan? Varför har inte "Jag är den sanne herden" med Guds namn att göra?

Jag tar lite exempel.
Högavisan 2:1 Jag är blott en saffranskrokus
Är Gud blott en saffranskrokus? Det står ju jag är.

Högavisan 5:8 tala om för honom att jag är sjuk av kärlek.”
Är det Gud som är sjuk av kärlek? Det står ju jag är.

1 Samuelsboken 1:15 Jag är en kvinna vars ande är hårt ansatt;
Är Gud en kvinna? Det står ju jag är.

Förstår du nu?
Bara för att bokstäverna "jag är" finns med i en mening är det ingen Garanti att det syftar på Gud!

Citat:
Man skäms inte över Guds namn, problemet är att man inte vet hur man uttalar namnet JHWH och därför är det enklast att kalla Gud för Herren eftersom judarna i sin tur kallade Gud för Adonaj eftersom de ansåg att JHWH var så heligt!

Till 90% vet man att det är Jahve eller Jehova ... Men då skulle det helt plötsligt bli så klart att Jehova & Jesus är två, så jag tror att det är där skon klämmer...

Hur ska man kunna tillbe en Gud som man inte vet namnet på eller andvänder namnet till? Det är en lögn att säga att man känner Gud om man inte använder hans namn.

Johannes 17:3 Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.
2009-04-23, 17:55
Medlem
fotos avatar
Citat:
Well... My point is... Jesus sitter inte på tronen! På tronen sitter Gud!

Fel. Jesus sitter på tronen.

"Upp 22:1 Och han visade mig en flod med livets vatten, klar som
kristall. Den går ut från Guds och Lammets tron.
Upp 22:3 Och ingen förbannelse skall finnas mer. Guds och Lammets
tron skall stå i staden, och hans tjänare skall tjäna honom.
"
2009-04-23, 18:00
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Fel. Jesus sitter på tronen.

"Upp 22:1 Och han visade mig en flod med livets vatten, klar som
kristall. Den går ut från Guds och Lammets tron.
Upp 22:3 Och ingen förbannelse skall finnas mer. Guds och Lammets
tron skall stå i staden, och hans tjänare skall tjäna honom.
"

Huvudet på spiken, Guds och Lammets.

1 + 1 = 2

Fadern & Sonen
Jehova & Jesus

Behöver vi mer bevis så säg?!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in