Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
”Jag är” heter på grekiska egoo eimi och har en stark anknytning till Gamla testamentet. När Mose frågade Gud Hans namn svarade Gud: ”Jag är den Jag Är." Och han sade vidare: "Så skall du säga till Israels barn: Jag Är har sänt mig till er." Och Gud sade ytterligare till Mose: "Så skall du säga till Israels barn:HERREN, era fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt mig till er.
Detta skall vara mitt namn för evigt och så skall man kalla mig från släkte till släkte.”
Jahve, Han vilkens namn är Jag Är, är Israels, den sanna Israels – alltså den sanna Kyrkans – store Herde. Jesus är ”Jag Är”. Han är Gud. Han är Herren om vilken kung David sjunger i den mycket välkända psaltarpsalmen:
”HERREN är min herde, mig skall intet fattas.”
Och vad säger Jesus om sig själv?
"Jag ÄR den gode herden. "Den gode herden ger sitt liv för fåren." (Joh)
Jag ser att du har läst men inte förstått vad jag skrivit trots att det var glasklart.
Jehova - JHWH - är Gud. Innebörden i Guds namn Jehova är "jag är" eller "jag kommer att visa mig vara den jag kommer att visa mig vara"...
Gud har ett namn, Jehova - JHWH.
Jesus beskriver vad han är, jag är god, jag är givmild, jag är glad, jag är snabb, jag är trött och i det här fallet
jag är den sanne herden har absolut inget med Guds namn att göra... även om du tror det...
Vissa saker kan man tolka olika kan jag förså, men detta är svart på vitt!
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Här ser jag att du använder dig av Nya världens bibelöversättning.
Tycker du att det är godtagbart att man sätter till ord i Bibeln som man inte finner i de ursprungliga manuskripten?
Översättningen har likväl infört namnet Jehova på 237 ställen trots att de textkällor och fragment som finns att tillgå ingenstans innehåller vare sig detta namn eller Tetragrammet.
Så att du använder dig av Nya världens bibelöversättning, det ger inte mkt till argument.
Här står lite mer nyttigt i ämnet.
http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/gudsnamn.htm
Många många ord som finns i grund texten finns inte på Svenska, det vet du va?
Därför är det bra att använda flera olika översättningar som Jehovas vittnen gör, även om våra är den som är mest korrekt i dagsläget.
Ta tex gamla testamentet där man har gömt Guds namn!
Vad säger du om det?
Varför skäms man över Guds namn JHWH och sätter in HERREN?