2007-11-13, 06:42
Medlem
Bladgulds avatar
Angående Malmohenkes och mina tidigare poster där jag funderade på varför några missionerande JV slutade att komma hem till mig efter två personliga möten. Malmohenke ger sin syn på vad det kan ha varit som hände. Jag avslutar min post med en fråga till Malmohenke.

Citat:
Ursprungligen postat av Bladguld
Min bedömning var inte att vår "personkemi" krockade, tvärtom vi hade (enligt min mening) riktigt trevligt när vi sågs.
Jag har däremot funderat på om det kunde vara så att de faktiskt upptäckte att jag trivdes bra med min livsåskådning som jag själv anser är väldigt genomtänkt och grundad i mig själv. Skulle ett aktivt JV kunna tänka så?

Har sedan funderat på om det där med att vi hade trevligt kan vara en förklaring. Vi pratade, jag respekterade deras tro men kommer inte på något sätt någonsin kunna övertygas om att JVs tolkningar är de rätta. Men att prata livsåskådning är ju alltid spännande. Att våra samtal var trevliga men hotade att bli mer kamratliga än missionerande öppnar ju för risken att träffarna för personerna från JV istället övergick till att bli ett umgänge med en "världsmänniska".

Vilket då också får mig att tänka på den familj jag känner som är aktiva JV. Kan de fullt ut inför sin församling stå för att de ibland träffar "världsliga människor" utan att missionera. Eftersom de är aktiva JV så har de natuligtvis gjort sina försök men inte ihärdigt. Kan tillägga att det rör sig om mycket pragmatiska människor. Kan de få problem i föramlingen om de blir sedda av ett annat JV med oss?

Jag skulle bli jätteglad om Malmohenke, någon annan aktiv JV eller f.d. JV skulle vilja ge sin syn på ovanstående frågor.
2007-11-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Hmm ja Henke då kan ju debatten fortsätta! Förresten vet du om det är sant att de olika församlingarna har olika regler för klädsel, skägg, frisyr etc som vi diskuterade tidigare i tråden?

I min församling får vi ha mustach så länge den är välvårdad. Likaså gäller frisyren, du får ha långt hår så länge det ser välvårdat ut. Vet faktisk inte om reglerna är olika för olika församlingar.
2007-11-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladguld
.....Har sedan funderat på om det där med att vi hade trevligt kan vara en förklaring. Vi pratade, jag respekterade deras tro men kommer inte på något sätt någonsin kunna övertygas om att JVs tolkningar är de rätta. Men att prata livsåskådning är ju alltid spännande. Att våra samtal var trevliga men hotade att bli mer kamratliga än missionerande öppnar ju för risken att träffarna för personerna från JV istället övergick till att bli ett umgänge med en "världsmänniska".

Vilket då också får mig att tänka på den familj jag känner som är aktiva JV. Kan de fullt ut inför sin församling stå för att de ibland träffar "världsliga människor" utan att missionera. Eftersom de är aktiva JV så har de natuligtvis gjort sina försök men inte ihärdigt. Kan tillägga att det rör sig om mycket pragmatiska människor. Kan de få problem i föramlingen om de blir sedda av ett annat JV med oss?
Det kan också vara en del av förklatringen. Märker man att samtalen trots upprepade försök inte går framåt andligen skall man avsluta på ett snyggt sätt just för att det inte skall övergå till umgänge med "världsliga människor".

Problem i församlingen bör de inte få så länge umgänget med "världsliga människor" inte tar överhanden.
2007-11-13, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
I min församling får vi ha mustach så länge den är välvårdad. Likaså gäller frisyren, du får ha långt hår så länge det ser välvårdat ut. Vet faktisk inte om reglerna är olika för olika församlingar.

Får män ha långt hår? Det var en rejäl skillnad mot när jag var aktiv, då fick män absolut inte ha långt hår.

Olika regler för olika församlingar klingar rätt illa med att JV ska vara så lika överallt, tycker jag.
2007-11-13, 18:32
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:

Jo det verkar så. Men då har ni nog lite mer liberala regler hos er. Kanske kommer en kretstillsyningsman med en tillrättavisning eller har dem inte varit hos er på ett tag. Som sagt läste på hjälpkällan att det fanns skillnader i olika församlingar.
2007-11-13, 18:49
Medlem
schabo-labos avatar
Jag har fått för mig att JV trodde att harmageddon med all säkerhet skulle komma 1975. Finns det nånstans att läsa i deras litteratur om att det var så. Dvs några gamla Vakna eller Vakttornet där det klart och tydligt framkommer att harmageddon förväntas komma 1975.
2007-11-13, 18:54
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Jag har fått för mig att JV trodde att harmageddon med all säkerhet skulle komma 1975. Finns det nånstans att läsa i deras litteratur om att det var så. Dvs några gamla Vakna eller Vakttornet där det klart och tydligt framkommer att harmageddon förväntas komma 1975.

Japp det finns på www.hjalpkallan.org
Där finns länkar till det du söker.
2007-11-13, 19:06
Medlem
schabo-labos avatar
Har letat där, men hittar inte. Jag får väl leta bättre...
2007-11-13, 19:10
Bannlyst
Citat:
Det kan också vara en del av förklatringen. Märker man att samtalen trots upprepade försök inte går framåt andligen skall man avsluta på ett snyggt sätt just för att det inte skall övergå till umgänge med "världsliga människor".

Problem i församlingen bör de inte få så länge umgänget med "världsliga människor" inte tar överhanden.

Hur stor tolerans är det att umgås med "världsliga människor" då? Om man har flera vänner som inte tillhör organisationen, hur mycket får man umgås med dem?

En sak till...........

Det är de "världsliga människorna" som behöver hjälp, inte de som tillhör JV, rätt?

Jesus sa, när man frågade varför han umgicks med brottslingar och mördare.

- Det är de sjuka som behöver en läkare.

Och angående utseende.

Jesus sa alltid, - Kom som du är. Han hade långt skägg och långt hår. Han gjorde aldrig någon skillnad på vare sig utseende eller folk.

Men jag förstår att ni vill ge ett gott intryck när ni är ute och försöker predika ordet, inget fel i det. Men tänk på att det även kan göra raka motsatsen om man kommer FÖR propert klädd. Lagom brukar vara bäst. Det är lätt att folk känner sig utanför om de inte har lika fina kläder själva.

Och tack för att du svara på frågor om JV.
2007-11-13, 19:32
Medlem
schabo-labos avatar
Varför tror de att det är exakt 144000 som hamnar i himlen?
2007-11-13, 19:36
Bannlyst
Citat:
Varför tror de att det är exakt 144000 som hamnar i himlen?

Det står så i Uppenbarelseboken. 144000 skall "friköpas" från jorden och regera med Jesus i himlen.
2007-11-13, 20:46
Medlem
Bladgulds avatar
Citat:
Har letat där, men hittar inte. Jag får väl leta bättre...

Hjälpkällans FAQ-sida
http://www.hjalpkallan.org/faq/index2.php

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in