2007-11-11, 17:13
Medlem
BlackBeavers avatar
Undrar var Malmohenke tog vägen? Det är klart han fick ju rätt ordentligt på nöten i debatten så han försvann, eller så vässar han sina argument även om det nog visar sig lönlöst. Om man är med i det JV kallar "sanningen" så kan den riktiga sanningen svida rätt ordentligt.
2007-11-11, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Undrar var Malmohenke tog vägen? Det är klart han fick ju rätt ordentligt på nöten i debatten så han försvann, eller så vässar han sina argument även om det nog visar sig lönlöst. Om man är med i det JV kallar "sanningen" så kan den riktiga sanningen svida rätt ordentligt.

Nädå, så lätt blir ni inte av med mig (du vet hur det är, även om ni säger nej så står vi snart vi er dörr igen och gör ett nytt försök ) Lite käftsmällar får man tåla när man sticker ut näsan.

Har varit bortrest under helgen och inte haft tillgång till internet.
2007-11-11, 20:47
Medlem
Bladgulds avatar
Citat:
Om man är med i det JV kallar "sanningen" så kan den riktiga sanningen svida rätt ordentligt.

Men tror vi inte alla att vi sitter inne med "sanningen"?
2007-11-11, 21:13
Medlem
Bladgulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Nädå, så lätt blir ni inte av med mig (du vet hur det är, även om ni säger nej så står vi snart vi er dörr igen och gör ett nytt försök )

Funderar på det där. Jag fick besök av JV för många år sedan och bjöd in de två kvinnorna som stod utanför dörren. Det var en grymt kall dag och jag satt och drack te vid en varm kakelugn och tänkte att dom nog också behövde värma sig. Jag bjöd på te och vi pratade förstås en stund om JVs läror och livsåskådning. Vi kunde som vanligt inte mötas i frågorna eftersom de hela tiden talade förbi mina frågeställningar och svarade med "top tio svaren" vid missionsarbete. Vi enades i vissa åsikter om att världen mår dåligt i många avseenden. Efter pratstunden tackade de för tekoppen och gick.

De gjorde sedan några svängar till förbi hos mig. Jag var inte hemma alla gånger men såg att de varit där eftersom Vakttornet och Vakna fanns i brevlådan. Vid något mer tillfälle bjöd jag in dom igen, vi lyckades inte då heller kommunicera med varandra. Jag var inte sur utan välkomnande och nyfiken men jag känner mig väldigt färdig med min livsåskådning, vi skildes den gången åt i vad jag tyckte var en god stämning utan att upprörda känslor någon gång förekommit mellan oss.

Efter det så slutade de komma. Hur kommer det sig? Accepterar ett JV att en person inte funnit "sanningen" om man anser sig ha en god samarbetsallians? Borde de inte ha fortsatt att uppsöka mig?
2007-11-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladguld
Funderar på det där. Jag fick besök av JV för många år sedan och bjöd in de två kvinnorna som stod utanför dörren. Det var en grymt kall dag och jag satt och drack te vid en varm kakelugn och tänkte att dom nog också behövde värma sig. Jag bjöd på te och vi pratade förstås en stund om JVs läror och livsåskådning. Vi kunde som vanligt inte mötas i frågorna eftersom de hela tiden talade förbi mina frågeställningar och svarade med "top tio svaren" vid missionsarbete. Vi enades i vissa åsikter om att världen mår dåligt i många avseenden. Efter pratstunden tackade de för tekoppen och gick.

De gjorde sedan några svängar till förbi hos mig. Jag var inte hemma alla gånger men såg att de varit där eftersom Vakttornet och Vakna fanns i brevlådan. Vid något mer tillfälle bjöd jag in dom igen, vi lyckades inte då heller kommunicera med varandra. Jag var inte sur utan välkomnande och nyfiken men jag känner mig väldigt färdig med min livsåskådning, vi skildes den gången åt i vad jag tyckte var en god stämning utan att upprörda känslor någon gång förekommit mellan oss.

Efter det så slutade de komma. Hur kommer det sig? Accepterar ett JV att en person inte funnit "sanningen" om man anser sig ha en god samarbetsallians? Borde de inte ha fortsatt att uppsöka mig?

Det är så att varje förkunnare ( vi som predikar budskapet) får ta ut ett disrtikt med ett visst antal hushåll på som du skall bearbeta.

Detta distrikt bör du byta ut med jämna mellanrum för att samma förkunnare inte alltid skall ringa på samma dörrar. Det kan ju vara så att ett JV har större framgång vid en viss dörr. Detta kan bero på att personkemin stämmer bättre.

Sedan är det så att om vi märker att det inte blir framgång efter ett par besök vid en specifik dörr skall vi notera "ej intresserad".

Nästa JV som får distriktet skall dock besöka dörren för att se om denne kan få större framgång.
2007-11-11, 22:27
Medlem
Bladgulds avatar
Tack för svaret Malmohenke
Citat:
... Detta kan bero på att personkemin stämmer bättre.

Sedan är det så att om vi märker att det inte blir framgång efter ett par besök vid en specifik dörr skall vi notera "ej intresserad".

Nästa JV som får distriktet skall dock besöka dörren för att se om denne kan få större framgång.
Då kan jag kanske gissa att det blev ett distrikstbyte i de JVs fall som jag träffade. Märkligt att ingen ny kom och knackade på.
Min bedömning var inte att vår "personkemi" krockade, tvärtom vi hade (enligt min mening) riktigt trevligt när vi sågs.
Jag har däremot funderat på om det kunde vara så att de faktiskt upptäckte att jag trivdes bra med min livsåskådning som jag själv anser är väldigt genomtänkt och grundad i mig själv. Skulle ett aktivt JV kunna tänka så?
2007-11-12, 00:07
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Nädå, så lätt blir ni inte av med mig (du vet hur det är, även om ni säger nej så står vi snart vi er dörr igen och gör ett nytt försök ) Lite käftsmällar får man tåla när man sticker ut näsan.

Har varit bortrest under helgen och inte haft tillgång till internet.

Hmm ja Henke då kan ju debatten fortsätta! Förresten vet du om det är sant att de olika församlingarna har olika regler för klädsel, skägg, frisyr etc som vi diskuterade tidigare i tråden?
2007-11-12, 15:37
Bannlyst
Citat:
Hmm ja Henke då kan ju debatten fortsätta! Förresten vet du om det är sant att de olika församlingarna har olika regler för klädsel, skägg, frisyr etc som vi diskuterade tidigare i tråden?

Jag känner en som är med i JV som jag brukar prata med ibland, men mer sällan om religion faktiskt. Han säger att de är noga med det, själv fick han raka av sig mustaschen. Men det kanske skiljer mellan de olika församlingarna hur strikt man ser på det?

Det verkar ju smått underligt med tanke på att Jesus själv hade långt helskägg och sa, kom som du är.
2007-11-12, 18:45
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jag känner en som är med i JV som jag brukar prata med ibland, men mer sällan om religion faktiskt. Han säger att de är noga med det, själv fick han raka av sig mustaschen. Men det kanske skiljer mellan de olika församlingarna hur strikt man ser på det?

Det verkar ju smått underligt med tanke på att Jesus själv hade långt helskägg och sa, kom som du är.

Ja verkar ju underligt att det är så viktigt med kläder och yttre attribut inom JV! Borde man inte vara mer inriktade på det andliga planet?
2007-11-12, 19:20
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore

Kläder, hår, skägg kan skilja mellan olika länder och kulturer. JV anpasar sig lokalt till vad som är kutym och brukligt. För ett 10-tal år sedan var det som så att i Sverige fick du som vittne ha mustasch, men inte om du skulle vara med på podiet under en större sammankomst. Helskägg var dock inte att rekommendera, men jag tror inte det var förbjudet. Vet ej om detta är ändrat idag.

I västvärlden är det brukligt att männen bär kostym, skjorta och slips när man offentligt representerar något. Därför bär männen dessa klädesplagg här. I andra kulturer råder andra klädkoder som de således anpassar sig till.
2007-11-12, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Kläder, hår, skägg kan skilja mellan olika länder och kulturer. JV anpasar sig lokalt till vad som är kutym och brukligt. För ett 10-tal år sedan var det som så att i Sverige fick du som vittne ha mustasch, men inte om du skulle vara med på podiet under en större sammankomst. Helskägg var dock inte att rekommendera, men jag tror inte det var förbjudet.

Tack för klargörandet.
2007-11-12, 19:35
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ja det har en del ex-vittnen som skriver på hjälpkällan upplevt att det skiljer på kulturen i olika församlingar. Dock brukar en kretstillsyningsman komma och rätta till allt för lössläppta och liberala församlingar.
Okey där ser man.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in