2008-02-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Och VEM har sagt att det inte skall finnas maskiner i paradiset.

Har försökt få svar på det men inte lyckats.
2008-02-08, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Håller delvis med om detta.

Du häller med om detta. Vad har du då att säga ang förbudet som definitivt har fyúnnits tidigare bland JV?
Vem styrde JV till detta förbud?
2008-02-08, 22:34
Medlem
Citat:
Varför är dina erfarenheter mer relevanta än mina erfarenheter? Du pratar ju om hur det var för flera år sen!
Tittar man bakåt ännu längre finns det säkerligen fler saker som ändrats, inte bara för JV utan ute i samhället oxå. Med mer tolerans på olika områden.
Vad är det stora problemet?
'
Problemet är att JV har lagt dessa påbud på sina medlemmar, utan förankring i skriften.
2008-02-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Trots detta förbjöd JV, helt ologiskt, under lång tid sina medlemmar att ha skägg. Vet som sagt inte riktigt hur det är i dag.

När någon knarrig broder sa, ang att systrar gjorde hål i öronen, "om Jehova hade velat att kvinnor skulle ha hål i öronen, så hade han skapat henne sådan" så brukade jag alltid svara "Ja, och om han inte hade velat att män skulle ha skägg så hade han skapat dem utan skäggväxt"
De blev i allmänhet svarslösa, och väldigt sura

Kan också berätta när jag var på besök hemma hos en äldstefamilj, det tittades på TV, och när en skäggig man visade sig i rutan ställde mannen i familjen denna pedagogiska fråga till ett litet barn: "Kan du säga varför han inte hade fått komma fram på podiet" Barnet kunde sin läxa och svarade att det är för att han har skägg. Fick beröm för detta svar.
Men efter en stunds funderande sa barnet "Men då hade ju inte Jesus heller fått komma fram på podiet".
Nu lägrade sig en pinsam tystnad över rummet, ingen hade mer att säga i frågan.

Det var väl så att "förbudet" eller påbudet att inte ha skägg under en viss tidsperiod berodde på att då kunde man förknippas med personer som hade det som "kännetecken" för ett liv som inte passade ett JV. Samma kan sägas om tatueringar, man kan lätt förknippas av andra med en viss sorts grupp av människor som inte går att riktigt få ihop med JV "livsstilen". Dock är inte tatueringar förbjudna, men lämpligheten går att fundera över, man måste ju inte göra så drastiska saker som stör andra om man nu måste över huvudtaget. Samma med piercingar, man måste ju inte ha metall i ansiktet. Hål i öronen vet jag flera systrar som har och många ggr då inte bara ett hål, utan ett gäng. Jag vet oxå systrar som gjort plastikoperationer.
Ni behöver uppdatera er.
2008-02-08, 22:45
Medlem
Citat:
Har försökt få svar på det men inte lyckats.

Vad jag vet finns det inget i vår litteratur som motsäger att det skall kunna finnas maskiner även i paradiset. Men jag skall kolla med ngn äldste vid nästa möte.
2008-02-08, 22:57
Medlem
Citat:
Du häller med om detta. Vad har du då att säga ang förbudet som definitivt har fyúnnits tidigare bland JV?
Vem styrde JV till detta förbud?

Hela samhället var på ett annat sätt förr.
Om det nu kan sägas att det oftast var äldre män som t ex var äldste kunde dom säkert färgats av deras uppfattning om vad som ansågs vara anständigt. Och folks uppfattningar utanför församlingen, som JV vill man inte ge ngn en anledning att hänga upp sig på att man är utmanande eller ovårdad, man representerar ändå nånting.
Sen finns det normer som alltid funnits och som fortfarande inte ruckats på. Det handlar inte om VEM som styrde/styr, det handlar om andra faktorer. I Finland t ex är JV mycket hårdare vad gäller kläder än i Sverige, men det handlar väl om vad som anses vara allmänt anständigt i samhället man bor i. MEN grundnormerna finns som sagt överallt.
Kan liknas vid att vissa JV kan tycka att det är ok för sitt samvete att följa med på julbord när ens arbetsplats bjuder, medans ett annat vittne inte vill gå pga sitt samvete. MEN inget av dessa vittnen firar jul, ingen av dem har gran eller dylikt hemma. Grundregeln finns men utöver det är det ens samvete som styr.
Förstår du?
2008-02-08, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Vad jag vet finns det inget i vår litteratur som motsäger att det skall kunna finnas maskiner även i paradiset. Men jag skall kolla med ngn äldste vid nästa möte.

Har aldrig hört om ngt sådant. Men hör du annat kan du få informera, jag kan ju oxå fråga.
2008-02-08, 22:59
Medlem
Citat:
'
Problemet är att JV har lagt dessa påbud på sina medlemmar, utan förankring i skriften.

Det finns principer i bibeln som inte är direkta förbud eller direkta "nej" och "ja".
2008-02-08, 23:05
Medlem
Citat:
Det finns principer i bibeln som inte är direkta förbud eller direkta "nej" och "ja".
Problemet är i så fall att JV har bestämt vad som är JA och vad som är NEJ.
2008-02-08, 23:16
Medlem
Citat:
Hela samhället var på ett annat sätt förr.
Om det nu kan sägas att det oftast var äldre män som t ex var äldste kunde dom säkert färgats av deras uppfattning om vad som ansågs vara anständigt. Och folks uppfattningar utanför församlingen, som JV vill man inte ge ngn en anledning att hänga upp sig på att man är utmanande eller ovårdad, man representerar ändå nånting.
Sen finns det normer som alltid funnits och som fortfarande inte ruckats på. Det handlar inte om VEM som styrde/styr, det handlar om andra faktorer. I Finland t ex är JV mycket hårdare vad gäller kläder än i Sverige, men det handlar väl om vad som anses vara allmänt anständigt i samhället man bor i. MEN grundnormerna finns som sagt överallt.
Kan liknas vid att vissa JV kan tycka att det är ok för sitt samvete att följa med på julbord när ens arbetsplats bjuder, medans ett annat vittne inte vill gå pga sitt samvete. MEN inget av dessa vittnen firar jul, ingen av dem har gran eller dylikt hemma. Grundregeln finns men utöver det är det ens samvete som styr.
Förstår du?

Men när det gäller frågan om skägg; de flest är väl överens om att Jesus och hans lärjungar hade skägg, hur kan man då förbjuda detta??

Kan inte alls jämföras med frågan om julbord, där det egna samvetet får lov att tala, vilket inte var fallet när det gällde skägg!

Men i kläd- och skäggfrågan var det styrande kretsen bestämde vad som skulle gälla!
Inte det egna samvetet!

Har på senaste tiden läst två böcker som berättar om hur det var i Afganistan unde taliban-regim, och tyvärr kommer jag ideligen att tänka på JV-regim.
2008-02-08, 23:19
Medlem
Citat:
Problemet är i så fall att JV har bestämt vad som är JA och vad som är NEJ.

Nej det har dem inte bestämt. Vad i det jag skrev nyss förstod du inte?
2008-02-08, 23:20
Medlem
Citat:
Men när det gäller frågan om skägg; de flest är väl överens om att Jesus och hans lärjungar hade skägg, hur kan man då förbjuda detta??

Kan inte alls jämföras med frågan om julbord, där det egna samvetet får lov att tala, vilket inte var fallet när det gällde skägg!

Men i kläd- och skäggfrågan var det styrande kretsen bestämde vad som skulle gälla!
Inte det egna samvetet!

Har på senaste tiden läst två böcker som berättar om hur det var i Afganistan unde taliban-regim, och tyvärr kommer jag ideligen att tänka på JV-regim.

Jag har ju förklarat vad som påverkar synen på vad som under olika tidsperioder är lämpligt eller inte. Läser du inte vad jag skriver??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in