2007-04-02, 18:46
Bannlyst
vilka är dom äldre?
Vilken uppgift har dom?
och hur mycket makt har dom över sverige?
2007-04-02, 19:03
Medlem
vilka tjänar pengar på att vara medlem? överprästerna? släktingar till grundarna av religionen?

Vad säger egentligen jehovas bibel om att man ska underkasta sig en gud och tillbedja någon?
2007-04-02, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Devil_
vilka är dom äldre?
Vilken uppgift har dom?
och hur mycket makt har dom över sverige?

De äldste håller tal, föredrag, tjänsten på fältet, de organisatoriska b.la.

Makt har dom nog inte, iaf utövar dom den inte. Skulle gissa på att dom som sitter i Arboga har den största makten i Sverige, och de i Brooklyn över världen.
2007-04-02, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sitata
vilka tjänar pengar på att vara medlem? överprästerna? släktingar till grundarna av religionen?

Vad säger egentligen jehovas bibel om att man ska underkasta sig en gud och tillbedja någon?

Pengarna som cirkulerar i rörelsen går till mkt. Nya rikets salar, till litteratur (den är kostnadsfri) och till de som arbetar heltid med detta. Har aldrig hört att någon har profiterat på det.

Bibeln säger att (har jag lärt mig, och sedan skitit i) meningen med livet är att tjäna Gud (eller Jehova). Det är meningen med livet för dom.
2007-04-02, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kniebolo
Hmmm...att JV identifierar Jesus med Mikael är väl allmänt känt och det förvånar mig att du negerar detta...

http://www.jehovantodistajat.fi/z/20060115/article_02.htm

Vad jag har förstått det som var Mikael jesus namn i himlarna och när han kom till jorden fick han namnet Jesus.
2007-04-03, 00:37
Medlem
Krappfiskarns avatar
Hur är deras syn på kvinnor? Är de enbart avelsboskap?
2007-04-03, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Hur är deras syn på kvinnor? Är de enbart avelsboskap?

Mannen och kvinnan ska komplettera varandra. Kvinnosynen är väldigt modern, vad jag har sett, kvinnan stannar hemma med barnen tills de är 3-5 år, sedan börjar hon jobba. Så avelboskap är det inte.

"De ska bli ett kött."
2007-04-03, 03:14
Bannlyst
Hur kommer det sig att man gjort sig sin egen Bibel?
2007-04-03, 03:26
Medlem
Ikappenknapps avatar
Jehovas Vittnen 100% hjärntvätt sen födseln? får ju knappt nån egen vilja, tex att föräldrarna skiter i en om man lämnar det vid en tidig ålder?
2007-04-03, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Mannen och kvinnan ska komplettera varandra. Kvinnosynen är väldigt modern, vad jag har sett, kvinnan stannar hemma med barnen tills de är 3-5 år, sedan börjar hon jobba. Så avelboskap är det inte.

"De ska bli ett kött."

Jehovas Vittnen är för mig ondska/hjärntvätt/förtryck. Skulle du hålla med? Iof finns det väl fler exempel på religion där hjärntvätt och förtryck förekommer... Men vad jag menar att "sekter" såsom JV, Livets Ord, Knutby etc är farliga.
2007-04-03, 13:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Finns det bra saker att säga/fråga Vittnen som gör sig besväret att komma hem och knacka på min dörr? Jag menar att jag vill bli av med dom på ett aningens mer sofistikerat sätt än att bara be dom gå sin väg.
2007-04-03, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Watchman
Hur kommer det sig att man gjort sig sin egen Bibel?

De säger att de har den rätta bibeln, de har Åkersons översättning. Under senare delen av 1800-talet så skrev en kille vid namn Åkersson en bibel där Guds namn (trodde han, egentligen är JHWH ett s.k tetragram, heliga outtalbara gudsnamnet) stod. Men då kan man ju fråga sig, varför ska gud ha ett namn?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in