Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ngt som JV har är en väldigt spännande och trovärdig förklaring av Uppenbarelseboken. Av alla små detaljer av symbolik som står där.
Någon som har en åsikt om det?
Jodå, jag har mycket åsikter om detta, eftersom JVs förklaringar av Upp är en av anledningarna till att jag inte kan vara ett JV, trots att det mesta av familjen/släkten är det.
Kommer ihåg när jag som ung var med på bokstudiet, kommer just nu inte ihåg namnet på boken som studerades, men där påstods att FÖRBEREDELSERNA till någon sammankomst, Cedar Point i Ohio, var uppfyllelsen av något i Upp, någon basunstöt eller vad det var. Ska kolla upp det när jag får bättre tid. Verkade hur som helst helt befängt i mina öron och ögon!
Vid ett annat tillfälle, när vi studerade Upp 7, om de, enligt JV två skarorna, slog mig tanken att detta handlar om en enda skara.
Tänk själv, här räknas upp 12000 ur de olika 12 stammarna. Tillsammans 14400, även om det talet inte näms här.
Och sedan sägs det i nästa vers, 9, "Sedan fick jag se en stor skara, som ingen kunde räkna, en skara ur alla folkslag och stammar och folk och tungomål, stå inför tronen och inför Lammet; och de vore klädda i vita, fotsida kläder och hade palmer i sina händer."
Tanken som slog mig då, för minst 30 år sedan, var alltså att först HÖRDE han antalet, och sedan SÅG han denna skara.
För vem skulle kunna räkna 144000 vitklädda personer, som står och sjunger och viftar med palmkvistar?
Håller fortfarande fast vid den insikten/åsikten som närmast "drabbade" mig då.
Finns mycket mer att tillägga här, som varför antalet, 12 gånger 12000 skulle vara bokstavligt, ett exakt antal, medan Israels 12 stammar påstås vara symboliskt!?