2008-04-16, 07:11
Medlem
lar_berts avatar
Utmaning för Jehovas Vittnen

Till att börja med vill jag att ni studerar detta uttalande ur Vakttornet:

http://i31.tinypic.com/2z3xt6u.jpg

Klart och tydligt: Undvik självständigt tänkande. Läs Vakttornets litteratur och inget annat än Vakttornets litteratur. Och ni skulle bara våga kritisera Guds Organisation på Jorden!

Utmaningen då? Ja, den är väl självklar. Om du är ett aktivt Vittne - undvik Vakttornets litteratur i en hel månad, med ett enda undantag: Bibeln (Nya Världens Översättning är tillåten). Berätta sedan om vad dina bröder/systrar inom organisationen tycker om detta självständiga bibelläsande. En kristen tro som inte klarar sig på enbart bibelläsning, är inte värd namnet, anser jag.
2008-04-16, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Vad menade du då? Jag tolkade det så att boken "samvetskris" var full med
lögner. Men det kan du ju inte veta förrän du har läst den tyckte jag.

Mvh

Menade bara att det är så typiskt att boken som är skriven av ett JV ska framställas som en bok med lögner och den andra son bok med sanningar.
Det är precis som när mina åsikter och erfarenheter görs mindre sanna än avhoppares. Tröttsamt.
2008-04-16, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Joh 19:17
Han bar själv sitt kors ut till den plats som kallas Skallen, på hebreiska Golgota.
- Bibel 2000

Apg 5:30
Våra fäders Gud uppväckte Jesus, som ni hängde upp på en träpåle och mördade.
- Bibel 2000

Denna skillnad beror på att 2 olika grekiska ord används.
Det första kan betyda en påle eller ett kors medans det andra bara kan betyda en påle (därav översatt med påle).
Knappast någon viktig grej dock. Huvudsaken är väl att han mördades. Om det så var med en AK-47:a eller en påle kvittar väl...

Det där va ju intressant...har den där bibeln här nånstans, ska nog ta fram den.
2008-04-16, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det märks att du är renons på kunskap i detta ämne. När det gäller händelserna 1917 finns det ett oerhört rikt samtida material, bl a två utgåvor av "Harvest Siftings" publicerade av Rutherford. Sällskapets stadgar publicerades också i The Watch Tower 1917. Jag har allt detta i stora stackar av kopior och trycksaker. Rättegångsprotokollet från 1918 har jag också, där det framkommer att ledande bibelforskare köpte krigsobligationer.

Jag har kollat och vägt allt som publicerades 1917. Hade Rutherfordfalangen haft rätt skulle jag ha erkänt det. Men den hade inte det. Boken "Jehovah´s Witnesses in the Divine Purpose" från 1959 liksom Yearbook 1975 ljuger som en häst travar om händelserna under Första världskriget. Det gör Macmillan också, hans roll var allt annat än hedrande. Han ljuger inte om allt, men om mycket.

Enligt Stadgarna skulle styrelsen bestämma, inte presidenten. Styrelsen var vald precis som det står i stadgarna. Den var inte bara "utsedd" av Russell, som ledningen säger idag. Och Rutherford var så fräck att han påstod att delar av stadgarna var olagliga, så att han kunde agera på egen hand. Det var stadgar som godkänts och inregistrerats av myndigheterna! Klart kriminellt handlat. Och det gjordes av personligt intresse. Det var tur för honom att hans motsåndare inte tog saken inför rätta.

Så vad som hände 1917 var en illegal statskupp som Macmillan hjälpte till med. Det var hans sätt att klamra sig fast vid prominensen, som han annars skulle ha försvunnit från.

När det gäller Ray Franz bok har jag inte sett något material som visar att den fuskar med fakta. En omfattande fotografisk dokumentation finns i boken, så den är trovärdig. Jag tror inte alls det jag vill. Jag kollar och väger. Men det gör de flesta Jv inte. Där läser man i verkligheten 1 Tess. 5:21 helt fel. Där står "Pröva allt och behåll vad gott är". Men Jv prövar inte allt från sin ledning. "Pröva ingenting, behåll allt" är vad som gäller.

Och bara för att visa att jag också kan ge Jvs ledning rätt när så är påkallat hänvisar jag dig till en tråd här om korstecknet i ordodoxa kyrkan. En skribent påstod där att Russell var ockult frimurare, och det motbevisade jag så effektivt att det blev helt tyst.

Nej jag har inte en massa kopior och trycksaker i min ägo, så kunskapen jag har om alla dessa detaljer är väl antagligen inte i närheten av dina.
Men jag vet dock att även om man säger som det är om det ena eller det andra inom JV, baserat på egna erfarenheter, så blir man ofta misstrodd. Och händer det mig så händer det troligen andra oxå.
2008-04-16, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert

Klart och tydligt: Undvik självständigt tänkande. Läs Vakttornets litteratur och inget annat än Vakttornets litteratur. Och ni skulle bara våga kritisera Guds Organisation på Jorden!

Utmaningen då? Ja, den är väl självklar. Om du är ett aktivt Vittne - undvik Vakttornets litteratur i en hel månad, med ett enda undantag: Bibeln (Nya Världens Översättning är tillåten). Berätta sedan om vad dina bröder/systrar inom organisationen tycker om detta självständiga bibelläsande. En kristen tro som inte klarar sig på enbart bibelläsning, är inte värd namnet, anser jag.

Synd att inte hela artikeln stod där, får söka fram den för helheten.
2008-04-16, 08:11
Medlem
Ngt som JV har är en väldigt spännande och trovärdig förklaring av Uppenbarelseboken. Av alla små detaljer av symbolik som står där.
Någon som har en åsikt om det?
2008-04-16, 08:29
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
text
Bra där Eberhard du kommer alltid med intressanta och väl utformade inlägg. Betryggande.
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert

Visst hade man velat se hela sammanhanget men endast den bilden ger mig rysningar och ångest.
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ngt som JV har är en väldigt spännande och trovärdig förklaring av Uppenbarelseboken. Av alla små detaljer av symbolik som står där.
Bra där Leviticus. Hoppas någon är väl insatt i ämnet och kan argumentera kring detta. Själv kan jag bara det som står i den stora röda boken som handlar om Uppenbarelseboken. Daniels bok med alla de syner och tecken som han fick går lite hand i hand med Uppenbarelseboken och är minst lika intressant.
2008-04-16, 09:10
Medlem
Citat:

Jodå, jag har mycket åsikter om detta, eftersom JVs förklaringar av Upp är en av anledningarna till att jag inte kan vara ett JV, trots att det mesta av familjen/släkten är det.

Kommer ihåg när jag som ung var med på bokstudiet, kommer just nu inte ihåg namnet på boken som studerades, men där påstods att FÖRBEREDELSERNA till någon sammankomst, Cedar Point i Ohio, var uppfyllelsen av något i Upp, någon basunstöt eller vad det var. Ska kolla upp det när jag får bättre tid. Verkade hur som helst helt befängt i mina öron och ögon!

Vid ett annat tillfälle, när vi studerade Upp 7, om de, enligt JV två skarorna, slog mig tanken att detta handlar om en enda skara.

Tänk själv, här räknas upp 12000 ur de olika 12 stammarna. Tillsammans 14400, även om det talet inte näms här.
Och sedan sägs det i nästa vers, 9, "Sedan fick jag se en stor skara, som ingen kunde räkna, en skara ur alla folkslag och stammar och folk och tungomål, stå inför tronen och inför Lammet; och de vore klädda i vita, fotsida kläder och hade palmer i sina händer."

Tanken som slog mig då, för minst 30 år sedan, var alltså att först HÖRDE han antalet, och sedan SÅG han denna skara.
För vem skulle kunna räkna 144000 vitklädda personer, som står och sjunger och viftar med palmkvistar?

Håller fortfarande fast vid den insikten/åsikten som närmast "drabbade" mig då.

Finns mycket mer att tillägga här, som varför antalet, 12 gånger 12000 skulle vara bokstavligt, ett exakt antal, medan Israels 12 stammar påstås vara symboliskt!?
2008-04-16, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jodå, jag har mycket åsikter om detta, eftersom JVs förklaringar av Upp är en av anledningarna till att jag inte kan vara ett JV, trots att det mesta av familjen/släkten är det.

Kommer ihåg när jag som ung var med på bokstudiet, kommer just nu inte ihåg namnet på boken som studerades, men där påstods att FÖRBEREDELSERNA till någon sammankomst, Cedar Point i Ohio, var uppfyllelsen av något i Upp, någon basunstöt eller vad det var. Ska kolla upp det när jag får bättre tid. Verkade hur som helst helt befängt i mina öron och ögon!

Vid ett annat tillfälle, när vi studerade Upp 7, om de, enligt JV två skarorna, slog mig tanken att detta handlar om en enda skara.

Tänk själv, här räknas upp 12000 ur de olika 12 stammarna. Tillsammans 14400, även om det talet inte näms här.
Och sedan sägs det i nästa vers, 9, "Sedan fick jag se en stor skara, som ingen kunde räkna, en skara ur alla folkslag och stammar och folk och tungomål, stå inför tronen och inför Lammet; och de vore klädda i vita, fotsida kläder och hade palmer i sina händer."

Tanken som slog mig då, för minst 30 år sedan, var alltså att först HÖRDE han antalet, och sedan SÅG han denna skara.
För vem skulle kunna räkna 144000 vitklädda personer, som står och sjunger och viftar med palmkvistar?

Håller fortfarande fast vid den insikten/åsikten som närmast "drabbade" mig då.

Finns mycket mer att tillägga här, som varför antalet, 12 gånger 12000 skulle vara bokstavligt, ett exakt antal, medan Israels 12 stammar påstås vara symboliskt!?

Ok det var ett tag sen du gick igenom detta...Har du läst den röda boken "Uppenbarelsens storslagna höjdpunkt är nära"?
Upp 14:1 "Och jag såg och se Lammet stod på Sions berg och tillsammans med det etthundrafyrtiofyratusen som hade dess namn och dess Faders namn skrivna på sina pannor".
14:4 "..Dessa har blivit köpta från människorna som en förstling åt Gud och åt Lammet".
I Upp 7 som du tog upp såg han ju först en grupp på 144000 (vers 4)...sen i vers 9 står det att "EFTER DETTA såg jag en stor skara som ingen kunde räkna"
Först en grupp med ett bestämt antal och sen en grupp med oidentifierbart antal.

Att 144000 är bokstavligt är tydligt i och med att det nämns som en egen grupp, de är liksom urplockade ur massan om man säger så, de har egna privilegier. Som sången de sjunger som ingen annan kan osv.
I Upp 20:4 tas det oxå upp en detalj..."Och de fick liv och härskade som kungar tillsammans med Kristus i tusen år".
Vilka ska de härska över om hela bunten är där?

Sen varför stammarna ska ses symboliskt hade väl att göra med att nån av stammarna som det talas om inte var en riktig stam...usch nu minns jag ingenting, måste leta, får återkomma. Kan bli lite rörigt ibland.
Senast redigerad av Leviticus 2008-04-16 kl. 09:36.
2008-04-16, 09:53
Medlem
Citat:
Ok det var ett tag sen du gick igenom detta...Har du läst den röda boken "Uppenbarelsens storslagna höjdpunkt är nära"?
Upp 14:1 "Och jag såg och se Lammet stod på Sions berg och tillsammans med det etthundrafyrtiofyratusen som hade dess namn och dess Faders namn skrivna på sina pannor".
14:4 "..Dessa har blivit köpta från människorna som en förstling åt Gud och åt Lammet".
I Upp 7 som du tog upp såg han ju först en grupp på 144000 (vers 4)...sen i vers 9 står det att "EFTER DETTA såg jag en stor skara som ingen kunde räkna"
Först en grupp med ett bestämt antal och sen en grupp med oidentifierbart antal.

Att 144000 är bokstavligt är tydligt i och med att det nämns som en egen grupp, de är liksom urplockade ur massan om man säger så, de har egna privilegier. Som sången de sjunger som ingen annan kan osv.
I Upp 20:4 tas det oxå upp en detalj..."Och de fick liv och härskade som kungar tillsammans med Kristus i tusen år".
Vilka ska de härska över om hela bunten är där?

Sen varför stammarna ska ses symboliskt hade väl att göra med att nån av stammarna som det talas om inte var en riktig stam...usch nu minns jag ingenting, måste leta, får återkomma. Kan bli lite rörigt ibland.

Nej, jag tycker inte att det är tydligt att 144000 är ett bokstavligt antal. Eftersom de är tagna ur 12 symboliska stammar, ett symboliskt antal av 12000ur varje symbolisk stam, varför kan då inte summan vara symbolisk.

Och efter att denna, symboliska eller bokstavliga skara, har nämnts står det "Sedan fick jag se en stor skara"
144000 ÄR en stor skara. Omöjlig att räkna när de står där viftand med palmkvistar.

Om du hör en bil när du är ute och går, och sedan SER en bil så betvivlar du knappast att det var den bilen du hörde.

Här får Johannes höra antelet, och sedan se en stor skara.
2008-04-16, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nej, jag tycker inte att det är tydligt att 144000 är ett bokstavligt antal. Eftersom de är tagna ur 12 symboliska stammar, ett symboliskt antal av 12000ur varje symbolisk stam, varför kan då inte summan vara symbolisk.

Och efter att denna, symboliska eller bokstavliga skara, har nämnts står det "Sedan fick jag se en stor skara"
144000 ÄR en stor skara. Omöjlig att räkna när de står där viftand med palmkvistar.

Om du hör en bil när du är ute och går, och sedan SER en bil så betvivlar du knappast att det var den bilen du hörde.

Här får Johannes höra antelet, och sedan se en stor skara.

Ok.Då är vi av olika åsikter i detta.
2008-04-16, 10:37
Medlem
Timelords avatar
Citat:

Ja. Mycket tyder nu på att uppenbarelseboken skrevs på 60 talet vt. Dvs före Jerusalems förstöring. Detta ikullkastar ju hela Sällskapets nuvarande tolkning. Sällskapet håller ju fast vid uppfattningen att uppenbarelseboken skrevs på 90-talet.

Dessutom är det intressant att den stora skaran ska vara i "naos" det vill säga det allra heligaste som finns i himmelen. Där har sällskapet medvetet översatt till ett annat ord för att få det att passa med deras uppfattning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in