2009-04-25, 19:27
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Så jag presenterade materialet med tanke på ärliga människor som läser här. Och jag skall följa upp med dokumentation om ytterligare falsk årtalsförkunnelse som Jv ägnat sig åt, också det till gagn för ärliga människor.

Det är bra
2009-04-25, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Brukar skippa dig o Bella nu för tiden, har inget till övers för er som det är i dagsläget!

"...som det är i dagsläget"? Vad menar du med det?!

Även om jag inte håller med dig tar jag mig tid att läsa dina inlägg, det är ju faktiskt det minsta man kan göra när någon tar sig tid att framföra sina åsikter. Att du vägrar göra detsamma ger bara dig och den organisation du företräder en mycket dålig bild inför andra på forumet...

Tänker du någonsin på vilken bild en "nytillkommen" i tråden kan tänkas få av JV när han/hon läser dina inlägg? Eller bryr du dig öht inte?

Ibland undrar jag om du i själva verket är en person som vill svartmåla JV, för det gör du faktiskt väldigt bra...

Gitte: En stor eloge till dig för dina insiktsfulla inlägg på föregående sida! Du slår det berömda huvudet på den likaledes berömda spiken.

Och Eberhard: Tack för att du fortsätter att ge oss information! Mycket intressant att läsa dina inlägg.
2009-04-25, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ja, så är det dags igen.
Ytterligare en släkting skulle behöva en operation.
Men läkarna kan inte lova att det går att göra den utan blod.

Sjukhuskommitén är inblandad men kan tydligen inte hjälpa i det aktuella fallet.

Tragiskt... Jag är helt för att en vuxen människa själv ska få besluta huruvida han/hon ska ta emot en behandling eller ej, däribland blod, men det ska vara han/hennes eget beslut och inte en religiös sammanslutnings!
2009-04-25, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Varför klippa från gamla förbundet (GT) när Jesus har kommit med ett nytt (NT)??

2 Timoteus 3:16-17
" 16 Hela Skriften är inspirerad av Gud och nyttig till undervisning, till tillrättavisning, till korrigering, till tuktan i rättfärdighet, 17*så att gudsmänniskan kan vara fullt duglig, fullständigt rustad för alla slags goda gärningar.
2009-04-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
"...som det är i dagsläget"? Vad menar du med det?!

Även om jag inte håller med dig tar jag mig tid att läsa dina inlägg, det är ju faktiskt det minsta man kan göra när någon tar sig tid att framföra sina åsikter. Att du vägrar göra detsamma ger bara dig och den organisation du företräder en mycket dålig bild inför andra på forumet...

Tänker du någonsin på vilken bild en "nytillkommen" i tråden kan tänkas få av JV när han/hon läser dina inlägg? Eller bryr du dig öht inte?

Ibland undrar jag om du i själva verket är en person som vill svartmåla JV, för det gör du faktiskt väldigt bra...

Gitte: En stor eloge till dig för dina insiktsfulla inlägg på föregående sida! Du slår det berömda huvudet på den likaledes berömda spiken.

Och Eberhard: Tack för att du fortsätter att ge oss information! Mycket intressant att läsa dina inlägg.

Tack Bella, ibland har du förmågan att säga det jag försökte säga, men inte lyckades få fram riktigt!
2009-04-25, 21:29
Medlem
Citat:
Tragiskt... Jag är helt för att en vuxen människa själv ska få besluta huruvida han/hon ska ta emot en behandling eller ej, däribland blod, men det ska vara han/hennes eget beslut och inte en religiös sammanslutnings!

Visst ska man få bestämma själv.
Men när man hela livet matats med vissa åsikter, (som vissa ser som hjärntvätt), så är valet självklart!
2009-04-25, 22:23
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jesus heter Jesus och Skaparen Gud JHVH.

Alla som böjer knä är Jehovas skapelse och ingen kan mäta sig Med Skaparen Jehova Gud.

Undrar om du förstår vad Jesus gjorde för oss, i så fall gör du som Jesus befallde i Matt 28:19, 20.

Men allting skapades genom Jesus och i Hebreerbrevet så sade Gud Fadern att Sonen hade skapat allt!

Vad säger du om Fil 2:11 då?

"för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, alla deras som är i himlen och på jorden och under jorden, 11 och alla tungor öppet erkänna att Jesus Kristus är Herre till ära för Gud, Fadern. "

När vi börjer knä inför Jesu namn då ärar vi Fadern!
2009-04-25, 22:35
Bannlyst
Citat:
Visst ska man få bestämma själv.
Men när man hela livet matats med vissa åsikter, (som vissa ser som hjärntvätt), så är valet självklart!

Det är just det jag menar...då är det ju inte ens eget val, utan församlingens.

För vilket val har ett JV egentligen? Han/hon kan ju naturligtvis välja att ta emot den där blodtransfusionen som skulle kunna rädda hans/hennes liv eller göra det möjligt för honom/henne att få en operation som förbättrar han/hennes liv. Men då blir ju han/hon utesluten, (utfryst är ett bättre ord!)från församlingen, kanske från alla sina vänner, sin familj...

Eller så väljer han/hon att inte ta emot blod och förlorar kanske sitt liv, men då har ju han/hon gjort ett val som är "behagligt" i de äldstes ögon...

Ja, jag behöver ju knappast gå in på detaljer här, du Gitte vet ju mer än väl vilket "val" ett JV har. Men det kanske kommer någon som inte är så insatt och läser, och så tycker jag det är bra att alla detaljer påpekas.

Det är ju bra att "bägge sidor" kommer till tals, både "pro-JV" och...vad ska vi kalla "oss"? "Anti-JV" låter så fel. Jag nöjer mig med "inte så pro-JV" tills någon kommer på något bättre!
Senast redigerad av Bella_Donna 2009-04-25 kl. 23:07.
2009-04-25, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Men allting skapades genom Jesus och i Hebreerbrevet så sade Gud Fadern att Sonen hade skapat allt!

Vad säger du om Fil 2:11 då?

"för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, alla deras som är i himlen och på jorden och under jorden, 11 och alla tungor öppet erkänna att Jesus Kristus är Herre till ära för Gud, Fadern. "

När vi börjer knä inför Jesu namn då ärar vi Fadern!

Har inget att invända.
2009-04-25, 22:56
Medlem
Citat:
Det är just det jag menar...då är det ju inte ens eget val, utan församlingens.

För vilket val har ett JV egentligen? Han/hon kan ju naturligtvis välja att ta emot den där blodtransfusionen som skulle kunna rädda hans/hennes liv eller göra det möjligt för honom/henne att få en operation som förbättrar han/hennes liv. Men då blir ju han/hon utesluten, (utfryst är ett bättre ord!)från församlingen, kanske från alla sina vänner, sin familj...

Eller så väljer han/hon att inte ta emot blod och förlorar kanske sitt liv, men då har ju han/hon gjort ett val som är "behagligt" i de äldstes ögon...

Ja, jag behöver ju knappast gå in på detaljer här, du Gitte vet ju mer än väl vilket "val" ett JV har. Men det kanske kommer någon som inte är så minsatt och läser, och så tycker jag det är bra att alla detaljer påpekas.

Det är ju bra att "bägge sidor" kommer till tals, både "pro-JV" och...vad ska vi kalla "oss"? "Anti-JV" låter så fel. Jag nöjer mig med "inte så pro-JV" tills någon kommer på något bättre!

Önskar verkligen att det fanns något gångbart uttryck i stil med "fria JV", där alla kunde följa sitt eget samvete, utan att bli uteslutna , eller betraktade som sådana.
Det skulle dessutom, kanske, få igång tankeverksamheten hos JV som var involverade i frågan.

En önskedröm tyvärr.
För det vet vi ju alla, att det är bara vissa blodbeståndsdelar som är en samvetssak.
Andra blodbeståndsdelar blir uteslutningsorsak om man tar emet dessa??

Är det bara jag som tänker på faricérna??
2009-04-25, 23:05
Bannlyst
Citat:
Tack Bella, ibland har du förmågan att säga det jag försökte säga, men inte lyckades få fram riktigt!

Varsågod! Jag kan säga exakt samma sak till dig, vilket bara stärker min övertygelse att "great minds think alike"...

Apropå blodet så har jag säkert redan berättat detta, men jag hörde en gång angående det här med att svenska "JV-föräldrar" tillfälligt fråntas vårdnaden av sina barn tills de fått blod att många JV:n är tacksamma över det! Deras barn får den nödvändiga (ja, faktiskt, nödvändiga, för er som inte tror att blodtransfusion kan vara livsnödvändigt) behandlingen och föräldrarna slipper stå med ansvaret inför de äldste (och Jehova).

Det måste ju vara alldeles fruktansvärt att känna så, att vara tacksam för att man fråntas vårdnaden av sitt barn!

Här är några frågor till er JV (och ""JV-anhängare"):

*Vilken gud tillåter människor att känna tacksamhet över att de, må vara tillfälligt, fråntas vårdnaden av sitt barn?

*Vilken gud kan egentligen kräva att man hellre låter sitt barn DÖ än tillåta att det får en behandling som kan rädda dess liv?

*Vilken gud kan straffa ett barn för att dess föräldrar fattar ett beslut å dess vägnar, ett beslut som det ännu inte får fatta själv? (Om det nu vore så att Gud verkligen förbjuder blodtransfusioner)?

*Vilken gud säger "Ni får inte ta emot helblod, men vissa blodbeståndsdelar går bra"?

Det borde ju vara uppenbart för alla att det inte är Gud som ligger bakom de här påbuden, utan människor...
Senast redigerad av Bella_Donna 2009-04-25 kl. 23:09.
2009-04-25, 23:23
Medlem
Citat:
Varsågod! Jag kan säga exakt samma sak till dig, vilket bara stärker min övertygelse att "great minds think alike"...

Apropå blodet så har jag säkert redan berättat detta, men jag hörde en gång angående det här med att svenska "JV-föräldrar" tillfälligt fråntas vårdnaden av sina barn tills de fått blod att många JV:n är tacksamma över det! Deras barn får den nödvändiga (ja, faktiskt, nödvändiga, för er som inte tror att blodtransfusion kan vara livsnödvändigt) behandlingen och föräldrarna slipper stå med ansvaret inför de äldste (och Jehova).

Det måste ju vara alldeles fruktansvärt att känna så, att vara tacksam för att man fråntas vårdnaden av sitt barn!

Här är några frågor till er JV (och ""JV-anhängare"):

*Vilken gud tillåter människor att känna tacksamhet över att de, må vara tillfälligt, fråntas vårdnaden av sitt barn?

*Vilken gud kan egentligen kräva att man hellre låter sitt barn DÖ än tillåta att det får en behandling som kan rädda dess liv?

*Vilken gud kan straffa ett barn för att dess föräldrar fattar ett beslut å dess vägnar, ett beslut som det ännu inte får fatta själv? (Om det nu vore så att Gud verkligen förbjuder blodtransfusioner)?

*Vilken gud säger "Ni får inte ta emot helblod, men vissa blodbeståndsdelar går bra"?

Det borde ju vara uppenbart för alla att det inte är Gud som ligger bakom de här påbuden, utan människor...
'

Ja, jag känner också till detta med att JV är tacksamma för att de fråntas vårdnaden medan deras barn räddas.
Och det visar, tycker jag i alla fall. att man anser det viktigare att följa en organisation, än att följa skriften. Eller rätare sagt, det är viktigast att hålla skenet uppe!

Upprepar din fråga:*Vilken gud säger "Ni får inte ta emot helblod, men vissa blodbeståndsdelar går bra"?
Alla JV jag har pratat med, irl och på forum undviker denna viktiga fråga!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in