Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Du övertygar inte riktigt här. Jag får inte ihop det riktigt. Ni menar alltså att Gud år 1919 valde Er som sann religion och därefter får ni lite vartefter kännedom om vad som gäller? Kan inte du ge det skriftställe som ger förklaring till detta?
Det är precis det här jag inte heller får ihop. Jesus skulle vid sin inspektion finna att hans tjänare
vid den tiden tillhandahöll andlig mat i rätt tid. Eller har jag missförstått?
Matt 24:45:
En god och en dålig tjänare
Tänk er en trogen och klok tjänare som av sin herre satts att ha uppsikt över tjänstefolket och ge dem mat i rätt tid. 46. Salig den tjänaren, när hans herre kommer och
finner att han gör vad han skall. 47. Sannerligen, han skall låta honom ta hand om allt han äger.
(Bibeln.se)
45. Finnes nu någon trogen och förståndig tjänare, som av sin herre har blivit satt över hans husfolk för att giva dem mat i rätt tid -- 46. salig är då den tjänaren, om hans herre, när han kommer,
finner honom göra så. 47. Sannerligen säger jag eder: Han skall sätta honom över allt vad han äger.
(1917-års översättning)
Det här med det gradvis ökande ljuset har ju alltid känts som en bekväm ursäkt för att kunna ändra sig efter behag.