2009-05-03, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Varför inte bara var ärlig från början och stå för vem man är.

det hjälper ju tydligen inte? man kan ju även visa kuken eller rövhålet för dom..då kanske det dröjer innan dom stör igen?
2009-05-03, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Var det väskan som var sanningen då eller? Du får ursäkta, men jag fattade inte riktigt! :P Kan du förklara så att även jag förstår?

En del JV menar att ställa väskan = att sluta predika = sluta vara ett JV
2009-05-03, 16:16
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
En del JV menar att ställa väskan = att sluta predika = sluta vara ett JV

Ahh okey! Då förstår jag! Tack för förklaringen!=)
2009-05-03, 20:17
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Solljuset blir klarare från gryningen ”tills det är full dag” (NW). På liknande sätt blir det andliga ljuset klarare för Jehovas folk allteftersom tiden går. Allteftersom händelserna kommer närmare, blir vår förståelse av hur Jehovas uppsåt kommer att utvecklas klarare.
Gudomliga profetior öppnar sig för oss, när Guds heliga ande sprider ljus över dem och när de uppfylls i världshändelserna eller i Jehovas folks erfarenheter. På så sätt blir deras stig ”ljusare och ljusare”

Lärdom för oss: Att vi ådagalägger sann vishet och rättar oss efter Guds befallningar kommer att bevara oss från att följa en dåraktig kurs som kan leda till en förtidig död. De som ignorerar Jehovas befallningar mot sexuell omoraliskhet kan till exempel ådra sig sexuellt överförda sjukdomar, som skulle kunna leda till en förtidig död.
Låt oss därför handla enligt Guds krav, för då kommer visheten att bli ”ett livets träd” för oss. — Ordspråksboken 3:18.
Du övertygar inte riktigt här. Jag får inte ihop det riktigt. Ni menar alltså att Gud år 1919 valde Er som sann religion och därefter får ni lite vartefter kännedom om vad som gäller? Kan inte du ge det skriftställe som ger förklaring till detta?
2009-05-03, 20:33
Medlem
schabo-labos avatar
Vittnen försöker tvinga dotter till dop;

http://praguemonitor.com/2009/04/30/parents-prosecuted-forcing-girl-join-religious-group

I Tjeckien ifs men ändå, kan vara bra att känna till.
2009-05-03, 20:57
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Vittnen försöker tvinga dotter till dop;

http://praguemonitor.com/2009/04/30/parents-prosecuted-forcing-girl-join-religious-group

I Tjeckien ifs men ändå, kan vara bra att känna till.

Intressant att man inte får veta vad flickan levde för liv ... Kanske knarkare, prostituerad osv ... och så sa föräldrarna att dom inte vill ha henne hemma om hon inte skärper till sig...

YOU NEVER KOW ... innan man hört båda sidorna...

Men att tvinga någon är ALDRIG rätt, vad det än gäller!
2009-05-03, 20:58
Bannlyst
Okej, jag godtar förklaringen att ljuset kan visa sig gradvis. Det stämmer ju, solen går sakta upp och det blir gradvis ljusare osv osv. Men jag har då aldrig varit med om att solen börjat gå upp, stannat till och gått ner, för att sedan gå upp igen!
2009-05-03, 21:15
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Okej, jag godtar förklaringen att ljuset kan visa sig gradvis. Det stämmer ju, solen går sakta upp och det blir gradvis ljusare osv osv. Men jag har då aldrig varit med om att solen börjat gå upp, stannat till och gått ner, för att sedan gå upp igen!

Precis .. o det har aldrig hänt heller
2009-05-03, 21:52
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Intressant att man inte får veta vad flickan levde för liv ... Kanske knarkare, prostituerad osv ... och så sa föräldrarna att dom inte vill ha henne hemma om hon inte skärper till sig...

YOU NEVER KOW ... innan man hört båda sidorna...

Men att tvinga någon är ALDRIG rätt, vad det än gäller!
Du har helt rätt allt detta är höjt i dunkel.
Citat:
Organtransplantationer var ett bra exempel på när solen gick ner igen, sen vände den 1980.
2009-05-03, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Precis .. o det har aldrig hänt heller

Om det är sant att ledningen fått "nytt ljus" ett antal gånger så har det hänt. Inom Jv alltså.

Men det kanske inte är sant? Styrande kretsen kanske aldrig har fått nytt ljus?

Falska profeter, någon...?
2009-05-03, 22:30
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Om det är sant att ledningen fått "nytt ljus" ett antal gånger så har det hänt. Inom Jv alltså.

Men det kanske inte är sant? Styrande kretsen kanske aldrig har fått nytt ljus?

Falska profeter, någon...?
Snart kommer argumentet från Jv-håll;

1. De är ju ofullkomliga stackars små människor som gör fel, de är ju inte välsignade med helig ande utan får endast vägledning - eller något annat luddigt.

2. Men OM de gör fel så är de snabba på att erkänna det eftersom de är så fruktansvärt ödmjuka.
2009-05-03, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Du övertygar inte riktigt här. Jag får inte ihop det riktigt. Ni menar alltså att Gud år 1919 valde Er som sann religion och därefter får ni lite vartefter kännedom om vad som gäller? Kan inte du ge det skriftställe som ger förklaring till detta?

Det är precis det här jag inte heller får ihop. Jesus skulle vid sin inspektion finna att hans tjänare vid den tiden tillhandahöll andlig mat i rätt tid. Eller har jag missförstått?

Matt 24:45: En god och en dålig tjänare
Tänk er en trogen och klok tjänare som av sin herre satts att ha uppsikt över tjänstefolket och ge dem mat i rätt tid. 46. Salig den tjänaren, när hans herre kommer och finner att han gör vad han skall. 47. Sannerligen, han skall låta honom ta hand om allt han äger.
(Bibeln.se)

45. Finnes nu någon trogen och förståndig tjänare, som av sin herre har blivit satt över hans husfolk för att giva dem mat i rätt tid -- 46. salig är då den tjänaren, om hans herre, när han kommer, finner honom göra så. 47. Sannerligen säger jag eder: Han skall sätta honom över allt vad han äger.
(1917-års översättning)

Det här med det gradvis ökande ljuset har ju alltid känts som en bekväm ursäkt för att kunna ändra sig efter behag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in