2008-08-24, 12:17
Medlem
_Dante_s avatar
Finns det något nummer man kan ringa så man slipper ha dessa förvirrade individer störandes genom att stå och plinka på dörren på lördagsmornarna..

Telefonförsäljarna går det ju att få stopp på, ska man behöva sätta upp skyltar på dörren... Eller tracka tillbaka genom att stå och ringa på deras dörrar vid för dom helt opassande tider, med små häften beskrivandes det flygandes spagettimonstrets förträfflighet!?
2008-08-24, 12:19
Medlem
Nej,

Citat:
Ursprungligen postat av IQGrisskinka.
Det verkar som om du är fel informerad

men det är uppenbart att du inte har en susning om ämnet. Du har inte kollat alla dessa källor, som jag har gjort. Du har säkert inte heller läst allt vad Jv skrivit, vilket jag har gjort. Önsketänkandet firar triumfer i ditt fall.

Eller har du några fakta att komma med? Nej, självfallet inte.
2008-08-24, 12:30
Medlem
En person

Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Finns det något nummer man kan ringa så man slipper ha dessa förvirrade individer störandes genom att stå och plinka på dörren på lördagsmornarna..

Telefonförsäljarna går det ju att få stopp på, ska man behöva sätta upp skyltar på dörren... Eller tracka tillbaka genom att stå och ringa på deras dörrar vid för dom helt opassande tider, med små häften beskrivandes det flygandes spagettimonstrets förträfflighet!?

jag känner brukade säga att han var utesluten, och då lommade de iväg självmant med en gång. I Botkyrka har jag sett massor av märken på dörrarna att man inte vill ha någon påringning av Jv. Ett säkert sätt att slippa kunde vara att sätta upp en skylt på dörren med följande text:

"Du JV - skall du verkligen ringa på? Tänk om det är en avfälling som öppnar!"

Att stöta på en avfälling är en så fasansfull erfarenhet för Jv att de nog skulle gå förbi en sådan dörr. Själv har jag inget emot att prata med Jv, men eftersom de inte klarar sig i diskussionerna får de väldigt brottom till nästa dörr. På min ort har besöken i hemmen minskat dramatiskt under senare år. Det är sällan man ser något Jv ute här numera.
2008-08-24, 13:14
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
jag känner brukade säga att han var utesluten, och då lommade de iväg självmant med en gång. I Botkyrka har jag sett massor av märken på dörrarna att man inte vill ha någon påringning av Jv. Ett säkert sätt att slippa kunde vara att sätta upp en skylt på dörren med följande text:

Att stöta på en avfälling är en så fasansfull erfarenhet för Jv att de nog skulle gå förbi en sådan dörr. Själv har jag inget emot att prata med Jv, men eftersom de inte klarar sig i diskussionerna får de väldigt brottom till nästa dörr. På min ort har besöken i hemmen minskat dramatiskt under senare år. Det är sällan man ser något Jv ute här numera.

Jag har heller inget särskilt emot att prata med JV. Jag har nog fått ca 10 besök under åren. Påfallande är att de blir synnerligen konfysa när de stöter på en ateist med djupa bibelkunskaper. De har överhuvudtaget ingen förmåga att övertyga människor som själva har läst lite i bibeln och dessutom något sånär allmänbildade. Detta framgår ju också med all önsvärd tydlighet från de inlägg som JV skriver här.

Ibland har jag lagt mig vinn om att pulvrisera SAMTLIGA argument de kommer med. Oftast brukar de börja med bibelpassager. När detta inte går har de ibland försökt använda sig av biologiska fakta för att illustrera guds existens eller liknande. Eftersom jag dessutom är disputerad ekolog blir det stor komik när jag för varje barrockt påstående kan hämta fram ett tio-tal referenser på hur fel de har.

Då brukar jag starta med min egen utfrågning avseende deras referenser och kunskaper. Då blir det riktligt pinsamt.

Ofta brukar jag själv be dem komma igen för vidare diskussioner och med mer material från JV, dock har jag aldrig fått något återbesök....
2008-08-24, 13:18
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:

Ett upp och nedvänt kors, kanske skulle göra jobbet också..
Näe, du har helt rätt, avfällingar är nog det hemskast dom kan föreställa sig.

Inte ens en liten igenkännande nick törs de kosta på sig vid ett möte på stan med en sådan...Ett Jv är ingen vän att lita på i vått och torrt precis.....

Tur att det finns trevliga och vänliga "Ateister" som kan stötta upp en medmänniska när den har det svårt...
2008-08-24, 13:29
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Det finns mycket mer att komma med i fråga om bedrägerierna om jordbävningar. I den s k "Resonera"-boken, senaste sv. uppl. av 1995 drivs ett utstuderat bedrägeri om en 20-faldig ökning sedan 1914. Materialet används fortfarande i den svenska "Insikt", som Jv kom ut med förra året. På 70-talet citerade man också den store jordbävningshistorikern J. Milne på ett så bedrägligt sätt att man lyckades få det att se ut som om han påstod själva motsatsen till det han verkligen påstod. Osv.
Det lustiga är att jag har en JV i min nära omgivning och jag får höra mycket uppläst ur just Resonera boken. Förut var det om pålen och nån gång har detta med jordbävningar nämnts, även Insikt använts nån gång då och då, fast denna gången när det gäller beräkningen av 1914-teorin.
2008-08-24, 13:34
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jag har heller inget särskilt emot att prata med JV. Jag har nog fått ca 10 besök under åren. Påfallande är att de blir synnerligen konfysa när de stöter på en ateist med djupa bibelkunskaper. De har överhuvudtaget ingen förmåga att övertyga människor som själva har läst lite i bibeln och dessutom något sånär allmänbildade. Detta framgår ju också med all önsvärd tydlighet från de inlägg som JV skriver här.

Ibland har jag lagt mig vinn om att pulvrisera SAMTLIGA argument de kommer med. Oftast brukar de börja med bibelpassager. När detta inte går har de ibland försökt använda sig av biologiska fakta för att illustrera guds existens eller liknande. Eftersom jag dessutom är disputerad ekolog blir det stor komik när jag för varje barrockt påstående kan hämta fram ett tio-tal referenser på hur fel de har.

Då brukar jag starta med min egen utfrågning avseende deras referenser och kunskaper. Då blir det riktligt pinsamt.

Ofta brukar jag själv be dem komma igen för vidare diskussioner och med mer material från JV, dock har jag aldrig fått något återbesök....

Jag har haft åtskilliga diskussioner med dessa pajsare också, och när vettet och logiken i vad de surrar om börjar tryta, så får man alltid i ansiktet; "DET vet nog bara gud"...Nästan som ett bekräftande över guds vishet (förstå vad gud är smart som har en plan och mening med detta som vi finner totalt vrickat och meningslöst )

Det är ungefär lika givande att diskutera religion med ett Jv som att äta grus..
2008-08-24, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Precis. JV var otrevliga i dörren innan jag letade metoder att bli av med dem.

Bra att vi är överens.

Förövrigt kryllar ju den här tråden också av JV och JV-sympatisörer som är allt annat än gemytliga.

Och det finns ju även icke JV här som inte är så...vad skrev du...gemytliga....
2008-08-24, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
IsgrimnuR, förstår dig. Bra att du finns i tråden, för annars har vi inte mycket till "bollplank", eftersom de andra JV är tämligen inaktiva i tråden.

Känns väl som att man är en aning överflödig...
2008-08-24, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Njaa, det håller väl inte riktigt?
För om Vaktornet var såå inspirerad av Guds ord, då hade man väl knappast gjort misstaget att bortse från Matt 24:36, och komma med dessa 1975-spekulationer, eller skriva att det nu inte var tid att jonglera med Jesu ord i Matt 24:36?

Njaej.....de som författar litteraturen är inte inspirerade av Gud...de forskar i bibeln och skriver därefter.
De är inte inspirerade på samma sätt som profeterna och författarna bakom bibelns blad. Det är den enda skrivna text som Gud ligger bakom och som kan kallas Guds ord.
2008-08-24, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Tja, det står inte "inspirerad av gud", det står "författad av gud". Men även då är det konstigt att det blir så fel, och så vinklat. Om gud inspirerat borde det inte blivit så fel, kan man tycka.

Du menar alltså att vakttornet är lika viktig som bibeln? Undrar jag hur många procent av kristendomen som skulle hålla med om det.

Bibeln är auktoriteten. Det är därför man inom JV mer och mer bara använder bibeln i tjänsten.
Många tycker det är lite läskigt att bara komma med bibeln i handen, utan tidningar, för det kan kännas lättare att ha en tidning med ett klart ämne att presentera än bibeln som är så mkt mer.
Men det rekommenderas på mötena att endast använda bibeln.
2008-08-24, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny mongoloid
Jag sticker emellan med en fråga. Varför tillåter inte Jehovas blodtransfusioner? Och vad händer med ett barn som har fått blodtransfusion i en Jehovas familj?

För att det i bibeln bl a står att man ska avhålla sig från blod.

Det händer väl ingenting....? Beror antagligen på alla omständigheter, men det kan jag inte svara på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in