2009-01-03, 14:06
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Vad var datumet för denna händelse enligt JV?

Forntida kulturer berättar om översvämmningar för att dem tenderar att var ganska vanliga, precis som idag? Menar dem att det skulle vara bevis för en global översvämmning?
Tänkte bland annat på den artikeln som Quartus länkade till ;

"Yet, the Bible record tells us that suddenly, on the 17th day of the 2nd month, 352 years before the patriarch Abraham was born, a deluge began that swept away a whole world.*

Dels menar de att detta är ett bra "bevis", just pga att man anger det så exakt..

..dels även det faktum att många kulturer pratar om översvämmningar... men det var ju översvämmningar mellan Eufrat och Tigris i forntiden, det är ju ingen nyhet.. hade översvämmningen varit global så hade de inte kunnat leva för att berätta om den..
2009-01-03, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Tänkte bland annat på den artikeln som Quartus länkade till ;

"Yet, the Bible record tells us that suddenly, on the 17th day of the 2nd month, 352 years before the patriarch Abraham was born, a deluge began that swept away a whole world.*

Dels menar de att detta är ett bra "bevis", just pga att man anger det så exakt..

..dels även det faktum att många kulturer pratar om översvämmningar... men det var ju översvämmningar mellan Eufrat och Tigris i forntiden, det är ju ingen nyhet.. hade översvämmningen varit global så hade de inte kunnat leva för att berätta om den..

Ja det är fantastiskt vad bokstavstroende kan hitta i bibeln. Tror man verkligen på det här?? Rena snurren!
2009-01-03, 21:38
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Den artikeln och även Vakna eller Vakttornet som kom i somras innehöll "fakta" om översvämmningen. Men den fakta som presenteras är att
1. man anger exakt datum för den
2. forntida kulturer berättar om översvämmningar

detta tas som bevis för att en global översvämmning har ägt rum.

Är ju samma typ av "bevis-föring" som von Däniken o co. använder sig av...
2009-01-04, 11:17
Medlem
schabo-labos avatar
Citat ur boken Organiserade för att göra Jehovas vilja

Citat:
"Fall som berör mindreåriga döpta barn

Allvarliga överträdelser som begås av mindreåriga barn som är döpta bör rapporteras till dom äldste. När de äldste behandlar fall av allvarliga synder där ett barn är inblandat, är det bra om den unges döpta föräldrar är närvarande och samarbetar med den dömande kommiten och inte försöker skydda det felande barnet mot nödvändiga disciplinära åtgärder. Den dömande kommiten försöker precis på samma sätt som när man har med vuxna syndare att göra att tillrättavisa och återföra överträdaren. Men om den unge inte ångrar sig, blir han utesluten."

Då ska alltså en kommité bestående av tre-fyra karlar man knappt känner (ännu värre om man känner) sitta och lyssa på en känslig tonåring, tillsammans med sina föräldrar, berätta om tex omoraliskhet. Ofta detaljerat. Vilken kränkning och förödmjukelse för ett barn. Inte undra på att många unga mått så dåligt, samvetet belastas för hårt redan i så unga åldrar.

Man blir ju ofta döpt när man räknas vara mogen att fatta ett livsavgörande beslut, dvs i yngre tonåren, ibland tidigare. Blir man då utesluten skall föräldrarna behandla barnet därefter och den behandlingen är inte kärleksfull. Vad tycker ni Jehovas Vittnen om detta förfarande?
2009-01-04, 14:38
Medlem
Citat:

Då ska alltså en kommité bestående av tre-fyra karlar man knappt känner (ännu värre om man känner) sitta och lyssa på en känslig tonåring, tillsammans med sina föräldrar, berätta om tex omoraliskhet. Ofta detaljerat. Vilken kränkning och förödmjukelse för ett barn. Inte undra på att många unga mått så dåligt, samvetet belastas för hårt redan i så unga åldrar.

Man blir ju ofta döpt när man räknas vara mogen att fatta ett livsavgörande beslut, dvs i yngre tonåren, ibland tidigare. Blir man då utesluten skall föräldrarna behandla barnet därefter och den behandlingen är inte kärleksfull. Vad tycker ni Jehovas Vittnen om detta förfarande?

För det första vill jag belysa att det handlar om allvarliga synder. Det skall rätt mycket till för att det skall bli fråga om uteslutning.

Dessutom är det så att föräldrarna har det fulla ansvaret för uppfostran även om dottern eller sonen är utesluten. Detta innebär INTE att du skall sluta upp att tala med barnet eller skjuta det åt sidan.
2009-01-04, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
För det första vill jag belysa att det handlar om allvarliga synder. Det skall rätt mycket till för att det skall bli fråga om uteslutning.

Dessutom är det så att föräldrarna har det fulla ansvaret för uppfostran även om dottern eller sonen är utesluten. Detta innebär INTE att du skall sluta upp att tala med barnet eller skjuta det åt sidan.

"Allvarliga synder", som tex rökning.

Och föräldrarna ska sluta att prata med barnet om andliga ting!
Är det att ta det fulla ansvaret för dess uppfostran?
Dessutom bör de inte äta tillsammans med barnet, vilket vissa JV-föräldrar håller på, medan andra nog inte är lika hårda här.

Men när det kommer JV-gäster till huset, då får det uteslutna barnet stanna på sitt eget rum, så att gästerna slippa träffa den uteslutne!
2009-01-04, 18:07
Medlem
Citat:

Va med om det ett gäng ggr under min yngre tid, då äldste tyckte de hade saker de ville ta upp med mig.
Då var jag inte döpt.
Döpte mig dock hyfsat ung och när jag sen blev utesluten blev det ju sittning med dem igen.

Bor ungdomen som blir utesluten hemma fortfarande blir väl skillnaden att föräldern inte pratar andliga saker med denne.
Har inte hört att man inte äter ihop.
2009-01-04, 19:20
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Jag är atiest.
När Jehovas kommer och knackar på, är det för att rädda min själ eller är det för att rädda deras egen?
2009-01-04, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Jag är atiest.
När Jehovas kommer och knackar på, är det för att rädda min själ eller är det för att rädda deras egen?

Både och.
2009-01-04, 19:27
Medlem
schabo-labos avatar
Tack Malmohenke och Leviticus för era synpunkter.

Gitte, jag håller med dig.
2009-01-04, 20:57
Medlem
Citat:

Gitte, jag håller med dig.

Inte direkt förvånande....
2009-01-04, 21:39
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Inte direkt förvånande....
Nej men jag menar när hon skriver om "allvarliga synder" tex rökning, att man inte bör äta med barnet och gäster skall hållas separata från det uteslutna barnet. Låter inte som nån mysig barndom för dessa individer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in