Citat:
Ursprungligen postat av neVah
Är en aning mer nyfiken om hur JV kommer ifrån kristendom..? Jag menar, precis som kristendom har sin grund i judendom så har JV sin grund i kristendom? Är svaret på denna fråga bara att bibelforskarna aka. Vakttornet studerade bibeln och skapade en egen religion utifrån sina egna tolkningar av bibeln?
De har en annan syn på bibeln än vad vi kristna har. De tror dessutom inte på den såkallade treenigheten, alltså att Fadern, Sonen och Den heliga Anden skulle vara Gud. De tror att Fadern är Gud, Att Jesus är Ärkeängeln Mikael och att Den heliga Anden inte är en person i gudomen, utan att den endast är en kraft. De tror inte på nåden, de tror att man kan göra sig rättfärdig endast på handlingar och inte genom tron, därför knackar dem dörr. De tror inte att Jesus uppstog kroppsligen, utan endast andligen. De tror inte att alla kommer till himlen, och där håller jag på sätt och vis med dem. Eftersom uppenbarelseboken talar om att Gud tillslut skall göra en ny himmel och en ny jord. Men jag tror att vi kommer till himlen, innan Gud skapar en ny skapelse.
De har helt enkelt en annan syn på det kristna budskapet! Du kan se skillnaderna mellan våra biblar här!
http://www.livetsresa.se/nvt1.html