2008-11-04, 08:58
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neVah
Är en aning mer nyfiken om hur JV kommer ifrån kristendom..? Jag menar, precis som kristendom har sin grund i judendom så har JV sin grund i kristendom? Är svaret på denna fråga bara att bibelforskarna aka. Vakttornet studerade bibeln och skapade en egen religion utifrån sina egna tolkningar av bibeln?

De har en annan syn på bibeln än vad vi kristna har. De tror dessutom inte på den såkallade treenigheten, alltså att Fadern, Sonen och Den heliga Anden skulle vara Gud. De tror att Fadern är Gud, Att Jesus är Ärkeängeln Mikael och att Den heliga Anden inte är en person i gudomen, utan att den endast är en kraft. De tror inte på nåden, de tror att man kan göra sig rättfärdig endast på handlingar och inte genom tron, därför knackar dem dörr. De tror inte att Jesus uppstog kroppsligen, utan endast andligen. De tror inte att alla kommer till himlen, och där håller jag på sätt och vis med dem. Eftersom uppenbarelseboken talar om att Gud tillslut skall göra en ny himmel och en ny jord. Men jag tror att vi kommer till himlen, innan Gud skapar en ny skapelse.

De har helt enkelt en annan syn på det kristna budskapet! Du kan se skillnaderna mellan våra biblar här! http://www.livetsresa.se/nvt1.html
2008-11-04, 16:05
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av igohugo
txt
De tror ju att de som inte ska till himlen hamnar i paradiset. Alltså 144 000 till himlen + resten av JV ca 6,7milj (?) till jorden.

För att förvirra det hela lite till så kommer det att finnas folk på jorden efter Harmageddon som ej är JV.
2008-11-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
De tror ju att de som inte ska till himlen hamnar i paradiset. Alltså 144 000 till himlen + resten av JV ca 6,7milj (?) till jorden.

För att förvirra det hela lite till så kommer det att finnas folk på jorden efter Harmageddon som ej är JV.

Visste att jag missförstått det, det har hänt en gång förut när det gäller religion.
2008-11-04, 19:35
Medlem
Rottweilerns avatar
Jag har en fråga till er Jehovas vittnen!

Jag vill att ni läser detta Bibelcitat.

Andra mosebok 4:22 "Och då skall du säga till Farao: Israel är min förstfödde son, Och jag har sagt till dig: släpp min SON så att han kan hålla Gudstjänst åt mig"

Detta är enligt mig väldigt intressant! Herren befallde Mose att säga detta till Kungen i Egyptien då han hade judarna som fångar. Alla Israels barn blev tillsammans Guds son, eftersom de var släkt till Israel "Jakob"

Många människor men tillsammans är dem "En Son" På samma sätt är Jesus den förstfödde i hela skapelsen, och genom Jesus blir vi endel av "Kristi kropp" på denna jord, och därför kan vi räknas som Guds barn eftersom Jesus var Guds son.

Det som jag egentligen ville lyfta fram är detta: flera personer kan tillsammans bli "Guds son" Är det då inte lika troligt att Gud är Fadern, Sonen och Den heliga Anden? Alltså att dem är tre personer men tillsammans en enda Gud, på samma sätt som judarna blev Guds son genom att tillhöra Israels släkt!

Vi kan ta en liknelse till, då det kommer till skapelsen. Gud säger "Låt OSS göra Människor till vår avbild." Tillsammans blir flera människor alltså en avbild, och inte flera avbilder. Gud säger också OSS till sig själv, och sedan står det att han skapar till sin avbild.

Diskutera fritt och Gud välsigne er alla!
Senast redigerad av Rottweilern 2008-11-04 kl. 19:39.
2008-11-04, 19:50
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Efter Harmageddon ska jorden liksom rebootas, och det ska då ta 1000 år, sen ska den befolkas av fullkomliga människor i ett paradis, lite som stureplan klockan 04:30 en fredag vid löning om du skulle fråga de som är där i alla fall. Jag tror jag skulle välja skärselden framför ett paradis regisserat JV, alla dar i veckan.

Keep the faith
Format:Jorden, Reboot.
Ett nytt revolutionerande operativsystem skall sedan installeras: Kingdom Ultimate
En sista virus- och hackerattack kommer sedan att genomföras och då kommer SP1 att släppas och OS kommer därefter anta namnet Kingdom Eternity Edition.
2008-11-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag har en fråga till er Jehovas vittnen!

Jag vill att ni läser detta Bibelcitat.

Andra mosebok 4:22 "Och då skall du säga till Farao: Israel är min förstfödde son, Och jag har sagt till dig: släpp min SON så att han kan hålla Gudstjänst åt mig"

Detta är enligt mig väldigt intressant! Herren befallde Mose att säga detta till Kungen i Egyptien då han hade judarna som fångar. Alla Israels barn blev tillsammans Guds son, eftersom de var släkt till Israel "Jakob"

Många människor men tillsammans är dem "En Son" På samma sätt är Jesus den förstfödde i hela skapelsen, och genom Jesus blir vi endel av "Kristi kropp" på denna jord, och därför kan vi räknas som Guds barn eftersom Jesus var Guds son.

Det som jag egentligen ville lyfta fram är detta: flera personer kan tillsammans bli "Guds son" Är det då inte lika troligt att Gud är Fadern, Sonen och Den heliga Anden? Alltså att dem är tre personer men tillsammans en enda Gud, på samma sätt som judarna blev Guds son genom att tillhöra Israels släkt!

Vi kan ta en liknelse till, då det kommer till skapelsen. Gud säger "Låt OSS göra Människor till vår avbild." Tillsammans blir flera människor alltså en avbild, och inte flera avbilder. Gud säger också OSS till sig själv, och sedan står det att han skapar till sin avbild.

Diskutera fritt och Gud välsigne er alla!

Att Israel blev kallat så var symboliskt/bildligt talat. De var ju Guds speciellt utvalda folk.

Att Gud skulle vara treenig är ju då enligt treenighetsanhängare inte symboliskt utan bokstavligt.

Gud säger inte "oss" till sig själv, han hade då redan skapat Jesus och Jesus var med sin Fader vid skapelsen av allt.
2008-11-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo

Jaha? Du menar de som uppstår?
2008-11-04, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
De har en annan syn på bibeln än vad vi kristna har. De tror dessutom inte på den såkallade treenigheten, alltså att Fadern, Sonen och Den heliga Anden skulle vara Gud. De tror att Fadern är Gud, Att Jesus är Ärkeängeln Mikael och att Den heliga Anden inte är en person i gudomen, utan att den endast är en kraft. De tror inte på nåden, de tror att man kan göra sig rättfärdig endast på handlingar och inte genom tron, därför knackar dem dörr. De tror inte att Jesus uppstog kroppsligen, utan endast andligen. De tror inte att alla kommer till himlen, och där håller jag på sätt och vis med dem. Eftersom uppenbarelseboken talar om att Gud tillslut skall göra en ny himmel och en ny jord. Men jag tror att vi kommer till himlen, innan Gud skapar en ny skapelse.

De har helt enkelt en annan syn på det kristna budskapet! Du kan se skillnaderna mellan våra biblar här! http://www.livetsresa.se/nvt1.html

Tro utan gärningar är död. Står det inte så i bibeln?

Vad menar du med det du skrev om Jesu uppståndelse?

"Ny himmel och ny jord" ska inte tas bokstavligt.
2008-11-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neVah
Är en aning mer nyfiken om hur JV kommer ifrån kristendom..? Jag menar, precis som kristendom har sin grund i judendom så har JV sin grund i kristendom? Är svaret på denna fråga bara att bibelforskarna aka. Vakttornet studerade bibeln och skapade en egen religion utifrån sina egna tolkningar av bibeln?

Alla olika religioner har sina egna tolkningar av bibeln.
2008-11-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ähh det var en tokig affärsman, Charles Taze Russel i USA (var annars?) som hittade på denna rappakalja i slutet av 1800-talet! Vi hade aldrig hört talas om denna sekt om han inte slösat bort alla sina pengar på att starta ett tryckeri. Han mätte pyramider och trodde på ockultism och annan smörja! Man talar väldigt tyst om denna man bland JV idag, ja inte alls faktiskt. Googla fram lämplig sida och läs mer om denna tokstolle!

Jo då visst pratas det om honom när det ämnet är uppe, inget att dölja.
Nu yrar du.
2008-11-04, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Inte viktigt att bråka om? När boken publicerades kom det hårdare
restriktioner om hur man bör umgås eller rättare sagt INTE umgås med
uteslutna. Att man inte fick läsa avfällingarnas litteratur osv osv...

Så nog var boken viktig att bråka om.

Kan det inte vara en så enkel mattematik som att Franz inte ljuger?

Visst kan det vara så. Han kanske inte ljuger ett dugg.
Alla har så klart sina olika erfarenheter. Inget konstigt med det.
2008-11-04, 22:27
Medlem
Citat:
skummat tråden så detta problem kan ha tagits upp redan.

Om jag hade den insikten som JV har att endast 144 000 människor skall få himmelskt liv efter harmageddon, då skulle jag ju inte likt en dammsugarförsäljare försöka få in fler människor att konkurrera om min plats dit? de är ju 6,7 miljoner för många redan, vad kommer hända med de stackars JV som inte får plats? Jag skulle snarare gå runt och typ "Jag vet nåt som inte ni vet. Läs bibeln själva och lista ut det idioter"

Efter Harmageddon ska jorden liksom rebootas, och det ska då ta 1000 år, sen ska den befolkas av fullkomliga människor i ett paradis, lite som stureplan klockan 04:30 en fredag vid löning om du skulle fråga de som är där i alla fall. Jag tror jag skulle välja skärselden framför ett paradis regisserat JV, alla dar i veckan.

Keep the faith

Det blir människornas uppgift att göra jorden till ett paradis. Så det kommer att vara befolkat hela tiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in