2010-04-23, 00:33
Medlem
schabo-labos avatar
Tack för inlägget om tjänstebladet Leviticus, det måste jag få tag på.
2010-04-24, 20:23
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag gick igenom 200 sidor i den andra JV-tråden utan hitta svaret på min fråga. Varför får inte JV:are vara politiskt aktiva?
2010-04-25, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag gick igenom 200 sidor i den andra JV-tråden utan hitta svaret på min fråga. Varför får inte JV:are vara politiskt aktiva?

Det står i bibeln att man inte ska vara en del av "världen". Någon kunnig kan säkert leta reda på skriftstället i bibeln.

Det konstiga är att JV har skickat flera brev till regeringen och bett om att få miljoner i bidrag, för att man är en religiös organisation. Det går ju stick i stäv med vad man säger. Dubbelmoral? You tell me.

Det brukar finnas ett ganska stort intresse för den här organisationen. Jag startade en tråd i ämnet och den växte som ett monster. Jag har tidigare haft en ganska...söt bild av hur organisationen fungerar och hur människorna i den verkar. Jag som är uppfostrad i den har alltid tyckt att den är harmlös.

Jag har aldrig haft så fel.

När jag började forska om historien bakom jv så upptäckte jag väldigt mycket smuts. Väldigt mycket. Det är sjukare och mer groteskt än vad man kan föreställa sig, det har varit en stor folkhets mot livets ord och andra sekter (med all rätt). Men man har missat en av dem största och sjukaste sekterna som finns, jv. Det finns så mycket att skriva om så jag kan skriva flera sidor om det, så jag väljer att inte göra det.

Lite information för de intresserade:

Denna var intressant också.

http://www.youtube.com/watch?v=CSZRIhsuTE8
Senast redigerad av Giovanni 2010-04-25 kl. 18:17.
2010-04-25, 19:35
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Det står i bibeln att man inte ska vara en del av "världen". Någon kunnig kan säkert leta reda på skriftstället i bibeln.

Det konstiga är att JV har skickat flera brev till regeringen och bett om att få miljoner i bidrag, för att man är en religiös organisation. Det går ju stick i stäv med vad man säger. Dubbelmoral? You tell me.

Det brukar finnas ett ganska stort intresse för den här organisationen. Jag startade en tråd i ämnet och den växte som ett monster. Jag har tidigare haft en ganska...söt bild av hur organisationen fungerar och hur människorna i den verkar. Jag som är uppfostrad i den har alltid tyckt att den är harmlös.

När jag började forska om historien bakom jv så upptäckte jag väldigt mycket smuts. Väldigt mycket. Det är sjukare och mer groteskt än vad man kan föreställa sig, det har varit en stor folkhets mot livets ord och andra sekter (med all rätt). Men man har missat en av dem största och sjukaste sekterna som finns, jv. Det finns så mycket att skriva om så jag kan skriva flera sidor om det, så jag väljer att inte göra det.

Jag undrade för att vi hade ett avhopp i SD i grannkommunen där den avhoppade blev JV:are.
2010-04-25, 22:26
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni

Intressant att du delar med dig, önskar Fläxbert de andra kan inse detta en vacker dag.
Tack för länken också
2010-04-27, 07:46
Medlem
schabo-labos avatar
Finns det några JV kvar i denna tråden? Isåfall undrar jag om nu jorden är i den ondes våld, hur kan den eviga tvistefrågan om människan klarar sig utan Gud vara möjlig..

Citat:
En viktig stridsfråga väcks
...
Jehova Gud skapade den förste mannen och den första kvinnan fullkomliga och satte dem i ett paradis. De hade fått en gåva som skilde dem från djuren, nämligen fri vilja. (1 Moseboken 1:28; 2:15, 19) Som skapelser med fri vilja kunde Adam och Eva använda sin tankeförmåga till att välja att älska, tjäna och lyda sin Skapare. Eller också kunde de välja att vara oberoende av Gud och uppsåtligt vara olydiga mot honom.
...
Inser du allvaret i det som hände? Satan, Djävulen, bestred det som Gud hade sagt till Adam. Han antydde genom sina ord att Adam och Eva inte behövde Jehova för att avgöra vad som var gott och ont för dem. Satan ifrågasatte därför det rättmätiga i Jehovas styre över människan. Den allt överskuggande stridsfråga som Satan väckte var således: Har Jehova rätt att styra över människan? Hur besvarade den sanne Guden den frågan?
http://watchtower.org/z/20070915/article_02.htm

Hur går detta ihop, världen är i den ondes våld, men ändå är det en stridsfråga om människan klarar sig utan Gud. Om Satan styr och låter världen bli ondare och ondare, det är väl inte nån oberoende och opartisk prövning av människans oberoende?
2010-04-27, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Finns det några JV kvar i denna tråden? Isåfall undrar jag om nu jorden är i den ondes våld, hur kan den eviga tvistefrågan om människan klarar sig utan Gud vara möjlig..

Hur går detta ihop, världen är i den ondes våld, men ändå är det en stridsfråga om människan klarar sig utan Gud. Om Satan styr och låter världen bli ondare och ondare, det är väl inte nån oberoende och opartisk prövning av människans oberoende?

Du har glömt den gamla käpphästen "den fria viljan" schabo! Den tar Jv alltid till i dessa sammanhang för att förklara denna orimlighet...
2010-04-27, 10:41
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Du har glömt den gamla käpphästen "den fria viljan" schabo! Den tar Jv alltid till i dessa sammanhang för att förklara denna orimlighet...
Njaa.. så du menar att de kan vifta bort Satans påverkan på jorden med den fria viljan? Njaa, det låter på dem som att Satan har stora influenser och därför finns det onska på jorden. Om man ska utgå enbart på fri vilja, så borde vi inte bli påverkade av Satans influenser eller hur?

Tänk tvärtom, Jehova påverkar människan och gör världen god och se om vi klarar oss utan honom, det skulle ju inte Satan gå med på, det är ju inte oberoende. Om tvistefrågan existerar så kommer frågan i paradiset vara; "vi kanske klarar oss utan Gud, om inte Satan tilläts vara världens härskare". Eller?
2010-04-27, 10:49
Medlem
Citat:
Njaa.. så du menar att de kan vifta bort Satans påverkan på jorden med den fria viljan? Njaa, det låter på dem som att Satan har stora influenser och därför finns det onska på jorden. Om man ska utgå enbart på fri vilja, så borde vi inte bli påverkade av Satans influenser eller hur?

Tänk tvärtom, Jehova påverkar människan och gör världen god och se om vi klarar oss utan honom, det skulle ju inte Satan gå med på, det är ju inte oberoende. Om tvistefrågan existerar så kommer frågan i paradiset vara; "vi kanske klarar oss utan Gud, om inte Satan tilläts vara världens härskare". Eller?

Nej jag menar att Jv liksom många andra kristna försöker använda detta. Kan även hålla med om att det inte funkar speciellt bra...
2010-04-27, 11:12
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nej jag menar att Jv liksom många andra kristna försöker använda detta. Kan även hålla med om att det inte funkar speciellt bra...
Okay, då är vi överens. Härligt. Får se om nån JV dyker upp i tråden.
2010-04-27, 11:50
Medlem
Citat:

Jaaa....och då försvann även det första stycket som står där ut i ingenting...den sk fria viljan...

Och det är sant att det blir liiiite ojämn fördelning om nu Satan och demonerna är på människan hela tiden för att påverka dem till att lämna Gud....då blir det inte människans egen vilja längre...

Man kan undra var/om människans egen vilja egentligen finns??!

Varför måste Gud låta det vara praktiskt taget, för det första, omöjligt att hitta honom bland alla "falska" religioner (som Satan ligger bakom)....och för det andra toksvårt att sen orka "följa" honom och göra rätt?
Hur kan man som liten människa ha en chans mot att bli lurad....och vad är vitsen med det?

För att inte gå fel väg måste man stänga av alla egna tycken och åsikter....det får man ju tydligt höra av JV, dock inte i så klara ord men ändå....och hur mkt av den egna personen är kvar då? Och hur mkt av den "fria viljan"?

Du har rätt schabo det är ngt som definitivt inte går ihop här....
2010-04-27, 11:51
Medlem
Citat:
Okay, då är vi överens. Härligt. Får se om nån JV dyker upp i tråden.

Aaaa...jag dök upp...men det känns inte som om jag gills längre om man säger så....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in