2008-11-05, 08:06
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Att Israel blev kallat så var symboliskt/bildligt talat. De var ju Guds speciellt utvalda folk.

Att Gud skulle vara treenig är ju då enligt treenighetsanhängare inte symboliskt utan bokstavligt.

Gud säger inte "oss" till sig själv, han hade då redan skapat Jesus och Jesus var med sin Fader vid skapelsen av allt.

Och Gud skapade människan till sin avbild, står det sedan. Inte Och Gud och hans son skapade människan till sin avbild! Sonen var endel av Guds gestalt..du vet filipperbrevet vännen!=)

Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan Avstog från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors.

Jag tror att det gick till såhär: Sonen som är "Guds Ord" sade: Låt oss göra människor till vår avbild till att vara OSS lika. Vem är vi mer lik än Gud? Ja Bibeln säger att det endast är Gud vi är en avbild av. Den heliga Anden förverkliga Faderns vilja och Sonens befallning! Dem är tillsammans ett!

En fråga till dig bara...Är vi bara symboliskt barn till Gud?
2008-11-05, 11:47
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
[/b]

Jaha? Du menar de som uppstår?
Dels de plus att några kommer väl komma över Harmageddon också väl? Det är väl den senaste tolkningen om jag minns rätt.
2008-11-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Dels de plus att några kommer väl komma över Harmageddon också väl? Det är väl den senaste tolkningen om jag minns rätt.

Ingen vet vilka som överlever, det är sant.
Men att det ska vara en "senaste" tolkning tror jag inte. Det har varit sagt så länge.
2008-11-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Och Gud skapade människan till sin avbild, står det sedan. Inte Och Gud och hans son skapade människan till sin avbild! Sonen var endel av Guds gestalt..du vet filipperbrevet vännen!=)

Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan Avstog från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors.

Jag tror att det gick till såhär: Sonen som är "Guds Ord" sade: Låt oss göra människor till vår avbild till att vara OSS lika. Vem är vi mer lik än Gud? Ja Bibeln säger att det endast är Gud vi är en avbild av. Den heliga Anden förverkliga Faderns vilja och Sonens befallning! Dem är tillsammans ett!

En fråga till dig bara...Är vi bara symboliskt barn till Gud?

Det står skrivet att människan blev skapad till "vår" avbild pga att Jesus var med sin Fader när Han skapade allt. Jesus var ju som bekant den förste skapade.

Sen att vi blev skapade till Guds avbild är ju inte konstigt, han är "mallen" för både oss och Sonen.

Symboliska barn?? Vi är alla hans skapelser.
2008-11-10, 23:39
Medlem
_Dante_s avatar
Solen kommer att förinta jorden så småningom.....
Hur ska ni lösa detta dilemma som kommer att hindra erat planerade eviga liv?
2008-11-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Solen kommer att förinta jorden så småningom.....
Hur ska ni lösa detta dilemma som kommer att hindra erat planerade eviga liv?

Om vi tänker oss att Gud finns....så tror jag inte att det blir ngt större problem för honom. Han har ju skapat solen från början.
2008-11-12, 00:54
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Om vi tänker oss att Gud finns....så tror jag inte att det blir ngt större problem för honom. Han har ju skapat solen från början.

Är det ditt slutgiltiga svar?
2008-11-12, 10:16
Medlem
Dante....vad annat kan jag svara? Vill du ha en bibelvers citerad där det står hur solen ska hanteras? Du måste ju förstå att tron på en Gud oxå kräver att man litar på att han faktiskt vet vad han gör och att han har koll på allt. Även på det man som människa inte kan påverka eller göra ngt åt. I din första fråga nämnde du evigt liv...det är inte heller ngt som ligger i människans makt. Och har Gud en sån plan med mänskligheten så är han troligen kapabel till att ordna med solen, om det skulle behövas. Du måste tänka dig in i tanken att Gud är allsmäktig och Skaparen av hela universum. Då blir ingenting längre omöjligt och du kan då känna tillit till det.
2008-11-12, 18:54
Medlem
Citat:
Dante....vad annat kan jag svara? Vill du ha en bibelvers citerad där det står hur solen ska hanteras? Du måste ju förstå att tron på en Gud oxå kräver att man litar på att han faktiskt vet vad han gör och att han har koll på allt. Även på det man som människa inte kan påverka eller göra ngt åt. I din första fråga nämnde du evigt liv...det är inte heller ngt som ligger i människans makt. Och har Gud en sån plan med mänskligheten så är han troligen kapabel till att ordna med solen, om det skulle behövas. Du måste tänka dig in i tanken att Gud är allsmäktig och Skaparen av hela universum. Då blir ingenting längre omöjligt och du kan då känna tillit till det.

Ok du anser alltså att vår sol är ca 6000år gammal. Varför bildas det nya stjärnor i vår galax just nu och det ju ta en väldigt lång tid innan de börjar lysa? Varför poppar inte stjärnor bara upp om du anser att din gud skapar dem? Eller det kanske inte är samma i vårt solsystem som i övriga universum? Jag har väldigt svårt att förstå detta resonemang. En av anledningarna till att det tar så lång tid för en stjärna att börja lysa är ju att fusionsprocesserna som alstrar värmen i solens centrum tar ca en miljon år att komma till ytan och stråla ut i rymden.
2008-11-12, 19:39
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:

Universum är skapat av en slump, inte av ett mänskligt påhitt.
2008-11-13, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Universum är skapat av en slump, inte av ett mänskligt påhitt.

Jag för min del tror att det är ett mänskligt påhitt att universum skapades av en slump...
2008-11-13, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Jag för min del tror att det är ett mänskligt påhitt att universum skapades av en slump...

Det tror jag också. "Skapades" kräver en skapare och hur det gick till vet vi helt enkelt inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in