2008-10-31, 08:31
Medlem
schabo-labos avatar
Även det skulle det vara trevligt att få en kommentar från ett JV om, gärna en äldste-broder.
2008-11-01, 14:10
Medlem
schabo-labos avatar
Ytterligare en familj som slås i spillror på grund av deras hårda inställning till avfällingar.
http://www.ut.se/nyheter/ulricehamn/tron-splittrar-familjen(945090).gm
2008-11-01, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Ingen som har mer frågor?

Vad är jehovas vittnet exakt är det ,,'' jesus vittnen'' och hör dom till kristendomen eller är det en senare religion som komm upp vad är det exakt förstår inte riktigt :S`?
2008-11-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjasmokey
Vad är jehovas vittnet exakt är det ,,'' jesus vittnen'' och hör dom till kristendomen eller är det en senare religion som komm upp vad är det exakt förstår inte riktigt :S`?

Jehovas Vittnen är Jehovas Vittnen, inte Jesu vittnen.

Jehova, eller JHVH, är Guds namn.

Jesus är Guds son.

Vi brukar säga att det första vittnet för Gud Jehova var Abel, så egentligen är det ingen ny religion.
Och JV är kristna.
2008-11-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Det är väl klart att "några" läst boken, men med tanke på hur pigga Brooklyn
vanligtsvis är att stämma folk / tidningar som kommer med osanningar, så har
jag en stilla undran varför de ALDRIG stämde Franz?

Om det vore osanningar i hans bok.... torde de kunna bevisa motsatsen, och
förtrösta på Jehova att stämmningen skulle ge organisationen rättvisa?

Man kanske inte finner det viktigt att bråka om? Sanningen kommer till slut fram i vilket fall.
2008-11-02, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Speciellt med tanke på hur viktigt det är för Jehova att rentvå sitt namn...

Precis. Det är viktigt för honom att få sitt namn rentvått, så då kan vi lämna det i hans händer.
Och det som är sant, vad det nu är, kommer att komma fram.
2008-11-02, 23:33
Medlem
Jehovas Vittnen = sekt? Livet efter detta?

Citat:
Jehovas Vittnen är en form av kristendom, och många kallar dem för en sekt men de flesta JV förnekar det.

samt

Citat:
Hur skiljer JV's och kristendomens syn åt på livet efter detta?

Vad tycker ni?
2008-11-02, 23:57
Medlem
Magnums avatar
De flesta kristna tror att man kommer till himlen eller helvetet direkt efter döden. JV tror på en jordisk uppståndelse för alla döda människor (förutom 144 000 som skall regera över dessa i himlen) Helvetet är symboliskt.
2008-11-03, 00:01
Medlem
Är en aning mer nyfiken om hur JV kommer ifrån kristendom..? Jag menar, precis som kristendom har sin grund i judendom så har JV sin grund i kristendom? Är svaret på denna fråga bara att bibelforskarna aka. Vakttornet studerade bibeln och skapade en egen religion utifrån sina egna tolkningar av bibeln?
2008-11-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neVah
Är en aning mer nyfiken om hur JV kommer ifrån kristendom..? Jag menar, precis som kristendom har sin grund i judendom så har JV sin grund i kristendom? Är svaret på denna fråga bara att bibelforskarna aka. Vakttornet studerade bibeln och skapade en egen religion utifrån sina egna tolkningar av bibeln?

Ähh det var en tokig affärsman, Charles Taze Russel i USA (var annars?) som hittade på denna rappakalja i slutet av 1800-talet! Vi hade aldrig hört talas om denna sekt om han inte slösat bort alla sina pengar på att starta ett tryckeri. Han mätte pyramider och trodde på ockultism och annan smörja! Man talar väldigt tyst om denna man bland JV idag, ja inte alls faktiskt. Googla fram lämplig sida och läs mer om denna tokstolle!
2008-11-03, 23:32
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Man kanske inte finner det viktigt att bråka om? Sanningen kommer till slut fram i vilket fall.

Inte viktigt att bråka om? När boken publicerades kom det hårdare
restriktioner om hur man bör umgås eller rättare sagt INTE umgås med
uteslutna. Att man inte fick läsa avfällingarnas litteratur osv osv...

Så nog var boken viktig att bråka om.

Kan det inte vara en så enkel mattematik som att Franz inte ljuger?
2008-11-04, 02:56
Medlem
skummat tråden så detta problem kan ha tagits upp redan.

Om jag hade den insikten som JV har att endast 144 000 människor skall få himmelskt liv efter harmageddon, då skulle jag ju inte likt en dammsugarförsäljare försöka få in fler människor att konkurrera om min plats dit? de är ju 6,7 miljoner för många redan, vad kommer hända med de stackars JV som inte får plats? Jag skulle snarare gå runt och typ "Jag vet nåt som inte ni vet. Läs bibeln själva och lista ut det idioter"

Efter Harmageddon ska jorden liksom rebootas, och det ska då ta 1000 år, sen ska den befolkas av fullkomliga människor i ett paradis, lite som stureplan klockan 04:30 en fredag vid löning om du skulle fråga de som är där i alla fall. Jag tror jag skulle välja skärselden framför ett paradis regisserat JV, alla dar i veckan.

Keep the faith

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in