2008-08-05, 09:47
Medlem
Nej du

Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Seriöst. Är du verkligen så korkad som du låter? Läs om läs rätt. Det står återinfört, inte infört. dvs Guds namn fanns i de hebreiska grundtexterna. Detta är allmänt känt i bibelsällskap, arkeologi etc.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jehova
http://susning.nu/Jehova

Jag återupptar debatterna efter några dagar utan dator,

Det är inte sant att Jv ÅTER-infört Namnet i NT. De har bara INFÖRT det, helt urtan textstöd från manuskripten till NT. Att Namnet fanns i GT ändrar inget beträffande NT. Här har Jv fuskat i eget intresse. Denna fråga har jag sysslat med en hel del, så jag VET att det är som jag skriver här. De bevarade manuskripten till NT är helt entydiga och dessutom tillförlitliga. Namnet har aldrig förekommit i NT och kan därför inte ÅTERinföras där.
2008-08-05, 09:49
Medlem
Hmmm

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Men vad du har fastnat i gamla hjulspår!

Usch vad tjatigt.

Ja, så måste den försvarlöse argumentera...
2008-08-05, 14:08
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Vad fint att du reagerar när dessa uttryck kommer från det hållet. Men inte från andra hållet.

Lite hyckleri kanske?
Japp lite hyckleri, jag erkänner.
Citat:
Propaganda?!
Ja? Propaganda..
Citat:
...vet du det??....

Var finns bibelverser som stöder det?
De bedrar sig själva, det var något de hittade på och tolkade felaktigt fram, för att ha en elit av JVs som kan styra den stora gruppen. Men det är mina personliga åsikter.

De bibelverser som finns om 144 000 har vi diskuterat för hundra sidor sedan och minns inte längre varför er teori var felaktig.
Citat:
Vad pratar du om??
Jag menar att om man inte sväljer predikningarna med hull och hår så är man inte av "rätt virke", det är ett vanligt uttryck i era kretsar.
2008-08-05, 14:10
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jag återupptar debatterna efter några dagar utan dator,

Det är inte sant att Jv ÅTER-infört Namnet i NT. De har bara INFÖRT det, helt urtan textstöd från manuskripten till NT. Att Namnet fanns i GT ändrar inget beträffande NT. Här har Jv fuskat i eget intresse. Denna fråga har jag sysslat med en hel del, så jag VET att det är som jag skriver här. De bevarade manuskripten till NT är helt entydiga och dessutom tillförlitliga. Namnet har aldrig förekommit i NT och kan därför inte ÅTERinföras där.
Japp och de har själva erkännt det i VT som vi citerat här minst fyra gånger nu.

Citat:
Ursprungligen postat av The-Deer-Hunter
Hur kommer det sig att ni växer så snabbt?
Därför att de har ett flertal medlemmar som är och predikar i Afrikas länder och Kina osv och där är tillväxten enorm. Men här i västländerna backar de och blir av med medlemmar.. man kan ju bara spekulera i varför..
2008-08-05, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
-----------------

Jo ,tjenare. Den kom ju från rätt röv. Du har själv mest kastat skit på den här tråden istället för att på något sätt tillföra några speciella perspektiv i diskussionerna.

Din idiot det var inte jag som började med skitkastandet så lägg ner din smörja och bemöt argumenten istället. Förresten dina inlägg är bara dynga så du kan stänga av tack!!!
2008-08-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Så vitt jag förstår så utger sig Jehovas vittnen för att vara en utvald skara som når himmelriket (144 000)
Nja, det stämmer att 144.000 tillsammans med Jesus skall regera i himlen, Men att du är ett JV betyder inte att du är en av de 144.000. Det finns även den stora skaran som skall leva här nere på jorden.

Citat:
Alltså Jesus säger att vi måste dö på våran påle vi också likt han. Om man inte följer detta och så kan man inte följa honom.
Om vi alla står lika inför Gud och vi alla måste ta på oss pålen. Varför måste man då kalla sig ett Jehovas vittne? Är jag om jag tar på mig Jesus påle ett Jehovas vittne?
Att du blir ett Jehovas vittne innebär även att du sprider budsakpet vidare sedan du själv nåtts av det (Dörrknackning). Detta är en del av att bära pålen, att trots dom motsättningar du drabbas av vid dörrarna (och här på flashback )troget fortsätta föra budskapet vidare. Och i dagsläget är det bara JV som går ut och "knackar dörr".
2008-08-06, 09:05
Medlem
Det är lönlöst att fråga Sällskapet

Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Eberhard: Fråga Sällskapet om detta istället, dom har ju skrivit boken, så kanske du får insikt i vad som menas i boken. Jag orkar inte gräva fram material i timmar göra efterforskningar för att svara på några frågor när jag får svara på flertalet frågor här i forumet, haha jag har helt enkelt inte tid! Jag har dock försökt svara så gott jag kan men även mina kunskaper är begränsade. Hav tålamod, eller skriv till Bibelsällskapet Vaktornet och fråga dom som givit ut boken på svenska.

Alla frågor ni ställer finns svar på om man som sagt bemödar sig göra efterforskningar och grundliga studier i det hela, jag kan inte sitta och svara på allt, det hoppas jag att ni förstår. Jag har märkt att även om jag gett fullt dugliga svar så lyssnar ni ändå inte på det örat. Det gör att jag tappar orken att ens försöka förklara.

Ni får ha det så bra under dagen, jag ska ut och cykla nu. Ha det fint!

Jag förstår mycket väl att du inte orkar gräva djupt i detta. Det klandrar jag dig inte för. Det är solklart vad Sällskapet säger, och de har fel, vilket de aldrig kommer att erkänna. De har ingen möjlighet att visa att påskfirandet kommit från hedendomen som de säger. Sällskapet har faktiskt ljugit om en hel del, men det erkänner de aldrig. Och svåra frågor ignoreras. Möjligen sänder de någon mindre kunnig äldste, eller hellre två, för att "svara" i stället för att skriva. På det sättet kommer inget att finnas på papper. Flera fall jag känner till har gått till på detta sätt.

Så jag fortsätter att anklaga Sällskapet för fiffel i fråga om påskfirandet. Och ingen kommer att kunna visa att jag har fel.

Men observera, jag har inte ställt någon fråga till Jv här om påsken. Jag har påstått att ledningen bluffar, och det står jag för.
2008-08-06, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
För mig ändras inte budskapet även om Jesus dog på en påle. Visst är själva stommen till korset en påle. Men det är orelevant.
Jag är intresserad hur JV ser på den teologiska innebörde av detta. Vad innebär att "ta på sig sin tortyrpåle" för en JV?

Okej, då missförstod jag din fråga. Jag ville bara förklara JV:s syn på korset. Och du har alldeles rätt, det är inte relevant. Men din fråga får någon mer insatt svara på, den biten har jag glömt sedan "min tid"!
2008-08-06, 09:08
Bannlyst
Citat:
Ingen aning hur många av JV som får överleva Harmageddon. Gud ser hjärtan och har sista ordet om det.

Samma regler för män och kvinnor.

Ja JV "får" dricka sprit/alkohol. Med måtta.

Jaså minsann? Hur många kvinnliga äldste finns det? Håller kvinnor tal på mötena? Hur många kvinnor finns det i styrande kretsen?
2008-08-06, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Okej, då missförstod jag din fråga. Jag ville bara förklara JV:s syn på korset. Och du har alldeles rätt, det är inte relevant. Men din fråga får någon mer insatt svara på, den biten har jag glömt sedan "min tid"!

Sorry, läste inte de senare sidorna där du fick svar på frågan...Eller, "svar" i alla fall.
2008-08-06, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Aha....Så när det står att man ska tukta sina barn är det bara symboliskt. Men när det står "avhåll er från blod" ska det tolkas som att man inte i några lägen, ens för att rädda sitt liv, får ta emot blod?

Vore kul att veta när man ska tolka Bibeln bokstavligt och när man bara ska tolka den symboliskt.

Tror inte ens JV kan svara på det, iofs...

Jag citerar mig själv eftersom jag gärna skulle vilja se ett svar på den här frågan.
2008-08-06, 09:20
Bannlyst
Citat:
Jaha. Förekommer nuförtiden menar du?

När sker detta då? Smyger de fd JVsarna med in på dass? Eller hur styrker man dessa påståenden?

Jag har inte sett ngt sådant och då känner jag en stor mängd JVs som har en stor mängd barn.

Du vet väl att barn kan börja gråta även av en tillsägelse.
Eller bara av det faktum att de inte får sin vilja igenom.

Jag påstår inte att ngn ljuger, men lite mer än snack vore ju trevligt.

Och OM det nu är så att dessa bevittnat...vad ska vi kalla det...aga...och det är brottsligt, hur kan då dessa rättskaffens människor du sätter på piedestaler bara stå och se på? För att sen sitta och viska om det med likasinnade och fans (typ du då alltså)?

Det är precis det du och andra JV:n gör: påstår att vi som lämnat/blivit uteslutna ljuger. Inte rakt ut, förstås, men i mycket genomskinligt inlindade ordalag.

Jag har sett det på andra forum, andemeningen är alltid densamma: Uteslutna vittnen eller sådana som lämnat JV bara ljuger, vi är "bittra" och "hatiska", allt som står på t ex Hjälpkällan är bara illasinnade lögner och propaganda.

Jag blir mer och mer upprörd över hur du, Malmohenke och IsgrimnuR bemöter våra inlägg, särskilt från oss som faktiskt också varit vittnen eller studerat med vittnena och varit med på många möten och sammankomster. Ni säger (inte rakt ut, som sagt) att vi ljuger, ni dömer ut våra berättelser och förringar våra upplevelser, samtidigt som "skriker" högt och känner er påhoppade när ni anser att vi gör så mot er. "Man ska inte döma andra, det är Guds sak att döma" säger ni; samtidigt som ni dömer oss.

Undrar om era äldste skulle bli stolta över vad ni skriver här? Kallar folk korkade, "skriker", anklagar folk för att ljuga, dömer...Gör ni så i tjänsten på fältet också?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in