Hej på er!
Jag ska skriva detta så tydligt och klart som jag kan, men då jag läst en del av tråden bakåt är jag nu i ett känslosvall.
Först och främst läste jag lite statestik om JV skrivet av Malmohenke. Ang detta att "dopet sker dock som regel tidigast i sena tonåren." Den oskrivna regeln har jag aldrig hört talas om. Under min uppväxt har jag otaliga gånger läst/hört om barn alltfrån 5 år som döpt sig. Min egentliga undran här är hur det kan vara möjligt att barn får döpa sig med ett sådant ansvar det medför? Jesus själv var över 30 när han döpte sig medans inom JV är det tillåtet långt ner i åldrarna. Och nu pratar vi inte om ett traditionellt dop, som i svenska kyrkan, utan något som ska följa en resten av livet och om man inte gör som JV säger är man utesluten, ett straff som ska vara livstid, utesluten av sin "familj".( Självklart kan man gå på mötena, ångra sig och bli återupptagen, men om man utvecklat en annan syn på saken och fortfarande tror på Jehova då?)
Hur är det tänkt att ett barn ska kunna ta ett sådant ansvar, en sådan börda när tex en 19åring som mördade en 15åring nyligen fick 9 års straff för det han gjorde.ETT TIDSBESTÄMT STRAFF! Hur kan barnet som växer upp och utvecklar egna tankar hållas med ett livslångt straff i form av att behandlas som en död? Och då spelar det ingen roll vad man gjort för att bli utesluten, exemplena kan vara många. Tex detta med att man i tonåren upptäcker att församlingen är inte sådana man vill befatta sig med, fördömande, uteslutande tillåmed mot sina egna, alltid en tävling om vem som gjort mest i tjänsten, vem som lämnat flest traktat, vem som får sitta med de "coola" i församlingen... Sådana saker. Det har absolut ingenting med vad man tror på att göra, för fast i sin tro kan man vara utan en församling oxå.
Fick nyligen hem en nyare bok som heter "Vi lär av den store läraren" Har bara påbörjat den, och tycker den verkar mycket bra. Bortsett från detta med demoner. Då kommer nästa fråga: Vad är vitsen med att skrämma barn med Satan och demonerna? Så långt bakåt jag kan minnas har det talats om demoner och jag har alltid varit mörkrädd, alltid rädd för att demonerna ska komma. Detta är enligt mig ren skrämselpropaganda. Själv är jag uppvuxen med den gula boken "min bok med bibliska berättelser".
När min son hade sett Indiana Jones och jakten på Arken" eller va den nu heter.... iaf... så frågade han mig en massa om Gud, och vad arken var. Då tyckte jag mig vara smart att leta upp den gula boken som jag inte tittat i sen jag var liten. Till min stora förvåning när vi bägge satt där och bläddrade bland alla bilder kom en sådan obehaglig ångest över mig. Min son tyckte bilderna var hemska och kunde inte förstå varför folk såg så hemska ut. Han ville inte se mer på bilderna för de var obehagliga ansiktsuttryck, och jag säger detsamma.
Bara ett enda exempel till ang den nya boken, i kap. 10 "Jesus är starkare än demonerna". Ska dra ett citat som står:" Bibeln säger att de här änglarna lämnade himlen, där de egentligen skulle bo, och kom till jorden för att leva som människor. Det gjorde de för att de ville ha sex med de vackra kvinnorna på jorden. ( 1 moseboken 6:1, 2; Judas, vers 6) Vad vet du om sex?..."
Hur kan detta vara lämpligt att läsa för ett barn? Nog för att man ska tala med sina barn om sådant med, men inte så små barn anser jag.
Agape -
http://sv.wikipedia.org/wiki/Agape
Den Gud som jag själv tror på är ingen ond Gud. Hur kan då den mänskliga organisationen JV som kallar sig Den enda sanna religionen, Guds utvalda folk syssla med uteslutning ens en gång? Och folk som är i organisationen må dåligt pga att de har egna tankar? Det är inte Guds verk, utan människors. I den nya boken finns ett fint exempel som handlar om att törsta efter och inhämta ny kunskap. (kap 1 - Varför var Jesus den store läraren?) Jesus tog ett litet barn och ställde det ibland sina apostlar och förklarade för dem att de skulle bli såsom ett barn, eftersom ett barn vet inte lika mycket som när de är äldre och vill därför lära sig mer. Något att fundera över...
Ber om ursäkt för skriv-stav och grammtik fel.
Kände mig bara tvungen att skriva ner lite tankar och hoppas att någon kan ge mig ett vettigt svar, eller fler frågor. Märk nu noga att jag hänvisar till JV`s egna material, vilket jag aldrig aldrig annars gör för de tolkningar som finns är inte de tolkningar ett bibelställe behöver betyda, och vem säger vem som tolkar rätt?
Hoppas nu att ingen tar illa vid sig för vad jag skrivit...det är många års övertygelse som funnits inom mig som nu skrevs... men det finns mycket mer
Tack för mig