2008-08-15, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ska jag tyda det svaret som att du inte hittar något som uppmuntrar till självständigt tänkande i litteraturen?

Du har själv varit ganska ettrig med att fråga efter källor, jag har väl samma rätt?

Jag vet utmärkt väl vad som sägs i 1 Kor:13.
Om du tycker att jag bör tänka på det skriftstället i debatten här, så borde det gälla dig själv också!

Ja, det var ett himla tjat på dig. Jag läste ditt inlägg fel från första början. Har du svårt att förstå? Jag menade att man själv ska kritiskt granska litteraturen för att se att det förhåller sig så med Guds principer.

Klart jag varit ettrig. Konstigt? När jag får utstå hård kritik, hårda ord etc. Skulle vilja se dig under granskningsluppen, se hur länge du pallar att bli kritiserad och dömd hela, hela tiden. Speciellt från dig. Tänk om andra kritiserade och dömde dig lika hårt, varje dag som du gjort med mig? Tänk på den du!

Jag har aldrig uteslutit mig själv i 1 Kor. 13 kap. Eller? Jag kritiserar mig själv och min andlighet hårdare än vad du gör, så lägg ner. Inte undra på att det är så mycket krig i världen som sagt, med tanke på hur folk kritiserar och dömer andra. Jisses.

Du lyckades till slut tjata, kritisera och döma mig så pass att jag tänker hålla mig borta från forumet hädanefter. Hade ett förtroligt samtal med Gud i natt, överlämnade mig i bön, samt att jag studerade med kretstillsyningsmannen idag. Det fick mig att se klarsynt.

Ha ett underbart liv. Alla får vi skörda frukten av vårt arbete!
2008-08-15, 13:46
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Tack! Fina egenskaper du har som person, att du tycker synd om mig. Ha ett fint liv, och glöm inte att om du öppnar ditt hjärta kommer Gud att dra i dig!

Evolutionsteorin är allmänt accepterad för att människan inte kan tänka själv, är för lat att bilda sin egen uppfattning, dom köper påståenden alldeles för lätt, lika mycket som dom låter media bestämma mycket av vad man tycker och tänker, man bildar sällan, en riktigt "egen uppfattning", den består oftast av vad andra tycker och tänker, samt att dom sällan undersöker om det verkligen förhåller sig så med evolutionsteorin. Bara för att människan känner till Gud och inte gör något åt saken är också en lika slapp inställning som människan har, precis som i att försöka bearbeta information. Det är jobbigt att engagera sig, det är enklare att "låta andra gör jobbet åt mig"-attityden.

Apropå kunskaper.. så går det lika bra att argumentera åt andra hållet också: Dina kunskaper inom vetenskapen ger dig inga färdigheter i teologi eller teokratiska värderingar, inga tydliga sådana i alla fall som t ex att uppodla en ödmjuk inställning, kärleken till nästan. Nä, det är bättre att strida och tjafsa. Inte undra på att det är så mycket krig i världen med tanke på att det finns fler personer i världen som tänker precis som dig. Det blir svårt för människan om dom inte lär sig att tänka på ett ödmjukare sätt. Ha det så fint. Nu är jag verkligen klar här! Jag kan inte göra mer. Inte ens enkel logik, rim och reson fungerar på er. Eran "logik" vill jag inte befatta mig med om det skulle få mig att anamma en sådan personlighet som ni påvisat. Men lika glad är jag för det! Jag har en underbar framtid som väntar i gemenskap med en kärleksfull Gud!

Fina egenskaper gudlösa människor har? "Och alldeles som de inte fann behag i att hålla fast vid Gud i exakt kunskap, så utlämnade Gud dem åt ett sinnestillstånd som misshagade honom, till att göra det som inte är tillbörligt, uppfyllda som de var av allt slags orättfärdighet, ondska, habegär, uselhet, fulla av avund, mord, osämja, svek, vrångsinthet, de var örontasslare, förtalare, gudsföraktare, fräcka, övermodiga, inbilska, uppfinningsrika i fråga om det som är ont, olydiga mot föräldrar, utan förstånd, avtalsbrytare, utan naturlig tillgivenhet, obarmhärtiga. Fastän dessa mycket väl känner Guds rättfärdiga förordning, nämligen att de som bedriver sådana ting förtjänar döden, fortsätter de inte endast med att göra dem utan ger också sitt bifall åt dem som bedriver dem." (Rom. 1:28-32)

Vore det inte bättre med dessa egenskaper som hör Gud till? "Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, omtänksamhet, godhet, tro, mildhet, självbehärskning. Mot sådant finns ingen lag." (Gal. 5:22, 23)

Eller varför inte uppodla kärlek gentemot människan istället för misstänksamhet och hat mot dom som visar osjälvisk kärlek till medmänniskan?

"Kärleken är tålmodig och omtänksam. Kärleken är inte svartsjuk, den skryter inte, blir inte uppblåst, bär sig inte oanständigt åt, söker inte sina egna intressen, blir inte uppretad. Den för inte räkenskap över oförrätten. Den gläder sig inte över orättfärdigheten, men den gläder sig med sanningen. Den fördrar allting, tror allting, hoppas allting, uthärdar allting." (1 Kor. 13:4-7)

Det var inte svar på frågan. Om nu folk är lata, varför höll de inte fast vid status quo, som ju var kreationism på Darwins tid?
Folk är ju lata, så de borde ju inte heller ha brytt sig om att kolla in den där nya, obehagliga teorin som gjorde gällande att allt liv på jorden var besläktat och hade utvecklats. Men jag väntade mig egentligen inte mer än mer slingrande.

Oh, jag kan vara ödmjuk, och är det när det diskuteras ämnen jag har dålig koll på. Nu däremot, har jag ganska bra koll på biologi, kemi och fysik, och eftersom du betedde dig som en högfärdig tupp i en hönsgård så kände jag inga behov av att visa dig någon som helst respekt. Jag ber dig notera att jag slutade försöka hålla en trevlig nivå efter att du pladdrat om att du inte hade tid att sparka varenda byracka och ditt papegojtjatter om att satan förvridit våra sinnen.
Alla - eller åtminstone merparten av - otrevligheter har du själv gjort dig förtjänt av.
Ska vi börja diskutera huruvida ateister har moral och etik så finns det en tråd om det du kan häva ur dig logiska felslut i. Där finns andra fundisar du kan krama om också.
Jag odlar inte hat mot de som visar osjälvisk kärlek till medmänniskor. Jag odlar inte heller hat mot troende.
Vad jag odlar ogillande mot är högfärdiga byfånar som tror att logiska felslut är bevis nog, och som sitter och häver ur sig bevis efter bevis för sin undermåliga allmänbildning. Det hyser jag starkt ogillande mot. Du får tro vad fan du vill, men när du säger att en TRO har mer verklighetsanknytning än teorier som utarbetats under flera hundra år och som i varje läge stämmer med verkliga fynd, då blir jag fundersam över människans psykiska hälsa.

På tal om gudlösa... troende är rätt trevliga också.

Abraham var villig att knivmörda sin ende son för att en tomte sa till honom att göra det.
Och så har vi Lot: "Se, jag har två döttrar, som ännu icke veta av någon man. Dem vill jag föra ut till eder, så kunnen I göra med dem vad I finnen för gott. Gören allenast icke något mot dessa män, eftersom de nu hava gått in under skuggan av mitt tak." 1 Mosebok 19:8

Villig att offra sina två döttrar att bli gängvåldtagna, varpå han senare satte på dem själv:

"Kom, låt oss giva vår fader vin att dricka och lägga oss hos honom, för att vi må skaffa oss livsfrukt genom vår fader.»" 1 Mosebok 19:32

Detta var då de två döttrar gud tyckte var gudfruktiga nog att rädda undan Sodom och Gomorras ödeläggelse.

Jo, troende är mycket bättre. Speciellt då de troende inom JV och katolska kyrkan som gjort sig skyldiga till våldtäkt och övergrepp på barn... När ska du fatta att tro inte gör en människa bättre?
2008-08-15, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Tja huvudsaken var nog pengabrist och då kom man på att det var bättre att sälja och sen hyra lokalerna när man behövde. Sund företagsekonomi ja. Men man hade anläggningen kvar så länge man hade pengar. Svårare är det inte.

Du var inte riktigt sanningsenlig när det gällde Rikets sal i Malmö. Ja man säljer den man hade för att bygga nytt. Mindre sal? Javisst.

Jaha,eftersom du är insatt kanske du vilken av våra två salar som skall säljas?

Vi har två salar och en tredje skall byggas
2008-08-15, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jaha!
Och när man skaffade dessa lokaler, så visste man alltså inte om att de skulle komma att stå tomma det mesta av tiden???
Tyder på väldigt dålig planering.

Minns hur mina släktingar talade sig varma för fördelarna med egna sammankomsthallar, och att slippa hyra in sig.

Vad är det som har förändrats sedan dess?

Ingenting har egentligen förändrats sedan dess.

Anledningen är att omkostnaderna för driften har skenat iväg,därav anledningen till försäljningen.
2008-08-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Jaha,eftersom du är insatt kanske du vilken av våra två salar som skall säljas?

Vi har två salar och en tredje skall byggas

Vet ej men ni får nog besked så småningom. Tror att båda ska säljas. Vi får väl se hur trovärdig källan är. Kan dessvärre inte avslöja källan. Källan säger att ni bara ska ha den nya mer vet jag inte.
2008-08-15, 23:18
Bannlyst
http://www.watchtower.org/z/200708a/article_01.htm

"...Men nu för tiden har skvallret blivit elektroniskt. Konstant mejlande och chattande har gjort att de som vill sprida elakt skvaller kan skada ditt rykte utan att behöva säga ett enda ord. Det enda de behöver göra är att skriva ett kort meddelande och skicka det till en mängd skvallersugna mottagare.

Somliga menar att Internet snabbt håller på att ersätta telefonen som det medel man använder sig av för att sprida skvaller. Ibland skapas en hel webbplats enbart i syfte att förödmjuka någon. Men något som är ännu vanligare är att man fyller sin blogg på nätet med skvaller som man inte hade vågat säga högt till någon. En undersökning visade att 58 procent av de ungdomar som deltog i den hade blivit utsatta för elakt skvaller som spritts via nätet.
"
2008-08-16, 00:41
Medlem
De har ett stort ansvar

Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Som jag sa till Gitte i tidigare inlägg: DU kan inte tvinga på andra DITT samvete. DU vet inte efter vilka kriterier som den styrande kretsen utgår ifrån när dom fattar beslut. NÅGON måste fatta beslut i organisationen, eller? Jag fattar inte den här häxjakten på JV. Lever du själv som du lär?! Dags att börja sopa framför sin egen dörr kanske? Sluta döma andra så hårt. Dömer du dig själv lika hårt? Rannsakar du dig själv lika hårt? Näe, tänkte väl det. Det är lätt att sitta där och vara värdsligt präktig, där du själv sitter i det fördolda och tror att ingen ser dig. (what about God?) Har du ett rent samvete inför Gud? Det hade dom här vittnen som valde att inte trotsa Gud.

Igen så har du lyckats att läsa det du vill läsa. Tar inte till dig eller begrundar andras samvete grundat på deras egen tro. Nej, det MÅSTE vara en organisations fel, för dessa människor kan inte tänka själv. Jag idiotförklarar dig snart. Seriöst.

Sällskapet har INTE något ansvar för andra människors beslut i samvetsfrågor, det var då märkligt! Lägg ner, genast med dom där anklagelserna.

HUR kan Sällskapet åsamkat lidande när det är vittnen som tar sina EGNA beslut grundade på sina EGNA samveten? OM det nu hade varit så himla jobbigt, tror du verkligen inte att dom JV som stod inför döden hade hoppat av?! Vad ÄR det här för befängda idéer ni har?

Nu blir jag riktigt förbannad!

Självfallet har Sällskapet ansvar för att de vilselett människor till att ha ett samvete som gjort att de vägrat transplantationer. De skulle inte ha detta samvete om inte Sällskapet förklarat, helt felaktigt, att det var ett brott mot Guds lag att få en transplantation. Sedan Sällskapet återgått till den hållning man hade före 1980, var det slut på att vägra transplantationer bland Jv.

Jojomen, kriterierna som Sällskapet utgick ifrån har de redovisat i Vakttornet, så dessa vet vi i detta fallet. De hade rätt från början, sedan gick "ljuset" baklänges under ett drygt decennium, men från och med 1980 är man tillbaka vid den första positionen. I mellantiden fick många Jv lida i onödan därför att de trodde att Sällskapet hade rätt, frastän de hade fel. De fick därför lida helt i onödan. Och det yttersta ansvaret för detta har Sällskapet, men där har man aldrig med ett ord ens bett om ursäkt för att man vilselett Jv med i en del fall tråkiga konsekvenser.

Nej, jag behöver inte sopa rent framför egen dörr i detta. Jag har aldrig sagt till någon att transplantationer var i strid med Guds vilja. Och jag har aldrig gjort anspråk på att ha blivit upphöjd till Guds särskilda språkrör så att andra måste lyda mina utsagor. Det har herrarna i Sällskapet, och därför har de också ANSVAR.

Vilket larv att de här vittnena "valde att inte trotsa Gud". Eftersom positionen var felaktig, valde de INTE att INTE trotsa GUD. De valde i stället att INTE trotsa MÄNNISKOBUD. Och de gjorde de därför att de letts till att tro att Sällskapet fått den rätta förståelsen av Gud, fastän de inte hade det, och fastän den i stället var fel. Hade den inte varit fel skull den inte ha förkastats 1980.

"Sluta döma andra så hårt". Hmm, världsrekordet i att döma alla andra innehas av herrarna i Sällskapet. Det finns hur mycket som helst av detta i Jvs litteratur. Hela specialnummer om olika kyrkor har getts ut av Sällskapets tidskrifter, med total förkastelse och totalt dömande. Men när en dos av samma medicin räcks åt dessa herrar och deras anhängare, då blir det gny och indignation för att man dömer "andra så hårt". Att döma andra hårt är nämligen ett privilegium som man vill ha för sig själva. Det är hyckleri i kubik. När man riktar uppmärksamheten på detta försöker de ofta slå tillbaka och hitta fel på budbäraren, som om det på något sätt skulle kunna ändra på att de vilselett människor med ibland ödesdigra konsekvenser. Men det kan det inte.

Att en nödtorftigt avvänd knarkare "idiotförklarar" mig "seriöst" visar bara för läsarna vilken obalanserad, obildad och okunnig människa som härjar här på forumet. När vederbörande sedan påstår sig bli "riktigt förbannad" faller det ytliga lagret av from fernissa helt av ansiktet. Om vederbörande skulle släppas lös "i tjänsten" skulle det bli en katastrof för Jv. De kommer nog att tänka sig för mer än en gång innan detta får ske.
2008-08-16, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Att en nödtorftigt avvänd knarkare "idiotförklarar" mig "seriöst" visar bara för läsarna vilken obalanserad, obildad och okunnig människa som härjar här på forumet. När vederbörande sedan påstår sig bli "riktigt förbannad" faller det ytliga lagret av from fernissa helt av ansiktet. Om vederbörande skulle släppas lös "i tjänsten" skulle det bli en katastrof för Jv. De kommer nog att tänka sig för mer än en gång innan detta får ske.

Oj då, hoppsan?! Vad har det med min tro att göra, att jag har en missbrukarprofil? Sånt man föds med förstår du. Sitter i DNA.

Jag strävar åtminstone efter att bli en bättre människa, men jag sitter inte och nervärderar andra människors dagliga kamp. Har du ens en tillstymmelse till aning om vilken kamp jag haft den här våren, att bli av med alkoholvanor, cannabisrökandet, för att inte tala om nikotin? Det är en enorm personlighetsförändring! Inte bara bli kvitt lasterna, utan också sina gamla invanda rutiner och tänkesätt, man kan inte umgås med gamla polare utan att man blir sugen, man får omvärdera sitt liv, lära sig att tänka på ett annat sätt. Allt det där utöver det att man ska hålla sprit-, nikotin-, och cannabissug stången. Sitt inte där och bagatellisera mina framsteg, eller för den del ifrågasätta min intelligens.

Orka med människor som hellre letar fel hos andra istället för att faktiskt berömma dom som faktiskt gör något åt saken. Du kanske hellre ser att jag ligger här hemma på soffan med flaskan i munnen? Eller? För du verkar ju inte tycka att mina ansträngningar i hittills 8 månader är värt något?
Jag skulle skämmas om jag tänkte som dig. Usch.

Att du sjunkit så lågt att du börjar slå under bältet. Det trodde jag ärligt talat inte om dig, som har gett mig gott och intelligent motstånd. Det trodde jag verkligen inte.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-16 kl. 02:52.
2008-08-16, 03:49
Medlem
excelsiss avatar
Påminnelse: Tråden är till för att diskutera JV, håll er till ämnet. /Mod
2008-08-16, 06:52
Medlem
lar_berts avatar
Citat:
Självfallet har Sällskapet ansvar för att de vilselett människor till att ha ett samvete som gjort att de vägrat transplantationer. De skulle inte ha detta samvete om inte Sällskapet förklarat, helt felaktigt, att det var ett brott mot Guds lag att få en transplantation. Sedan Sällskapet återgått till den hållning man hade före 1980, var det slut på att vägra transplantationer bland Jv.

Jojomen, kriterierna som Sällskapet utgick ifrån har de redovisat i Vakttornet, så dessa vet vi i detta fallet. De hade rätt från början, sedan gick "ljuset" baklänges under ett drygt decennium, men från och med 1980 är man tillbaka vid den första positionen. I mellantiden fick många Jv lida i onödan därför att de trodde att Sällskapet hade rätt, frastän de hade fel. De fick därför lida helt i onödan. Och det yttersta ansvaret för detta har Sällskapet, men där har man aldrig med ett ord ens bett om ursäkt för att man vilselett Jv med i en del fall tråkiga konsekvenser.

Nej, jag behöver inte sopa rent framför egen dörr i detta. Jag har aldrig sagt till någon att transplantationer var i strid med Guds vilja. Och jag har aldrig gjort anspråk på att ha blivit upphöjd till Guds särskilda språkrör så att andra måste lyda mina utsagor. Det har herrarna i Sällskapet, och därför har de också ANSVAR.

Vilket larv att de här vittnena "valde att inte trotsa Gud". Eftersom positionen var felaktig, valde de INTE att INTE trotsa GUD. De valde i stället att INTE trotsa MÄNNISKOBUD. Och de gjorde de därför att de letts till att tro att Sällskapet fått den rätta förståelsen av Gud, fastän de inte hade det, och fastän den i stället var fel. Hade den inte varit fel skull den inte ha förkastats 1980.

"Sluta döma andra så hårt". Hmm, världsrekordet i att döma alla andra innehas av herrarna i Sällskapet. Det finns hur mycket som helst av detta i Jvs litteratur. Hela specialnummer om olika kyrkor har getts ut av Sällskapets tidskrifter, med total förkastelse och totalt dömande. Men när en dos av samma medicin räcks åt dessa herrar och deras anhängare, då blir det gny och indignation för att man dömer "andra så hårt". Att döma andra hårt är nämligen ett privilegium som man vill ha för sig själva. Det är hyckleri i kubik. När man riktar uppmärksamheten på detta försöker de ofta slå tillbaka och hitta fel på budbäraren, som om det på något sätt skulle kunna ändra på att de vilselett människor med ibland ödesdigra konsekvenser. Men det kan det inte.

Det var banne mig det bästa inlägget på länge i den här tråden!
2008-08-16, 07:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
Det var banne mig det bästa inlägget på länge i den här tråden!

En personlig åsikt om något är just bara en åsikt. Inte nödvändigtvis ett likhetstecken med sanningen. Att tro på någon som utgår från att ens egen personliga åsikt om en organisation är den rätta, det är verkligen vilseledande.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-16 kl. 07:41.
2008-08-16, 08:00
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Citat:
Att en nödtorftigt avvänd knarkare ...osv....

Den här självavslöjande spyan visar bara hur långt ifrån Jesus många kristna är när det verkligen gäller. Glöm inte bort att han själv umgicks med alla människor i samhället , och såg alltid den goda människan bakom syndaren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in