Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Tack! Fina egenskaper du har som person, att du tycker synd om mig. Ha ett fint liv, och glöm inte att om du öppnar ditt hjärta kommer Gud att dra i dig!
Evolutionsteorin är allmänt accepterad för att människan inte kan tänka själv, är för lat att bilda sin egen uppfattning, dom köper påståenden alldeles för lätt, lika mycket som dom låter media bestämma mycket av vad man tycker och tänker, man bildar sällan, en riktigt "egen uppfattning", den består oftast av vad andra tycker och tänker, samt att dom sällan undersöker om det verkligen förhåller sig så med evolutionsteorin. Bara för att människan känner till Gud och inte gör något åt saken är också en lika slapp inställning som människan har, precis som i att försöka bearbeta information. Det är jobbigt att engagera sig, det är enklare att "låta andra gör jobbet åt mig"-attityden.
Apropå kunskaper.. så går det lika bra att argumentera åt andra hållet också: Dina kunskaper inom vetenskapen ger dig inga färdigheter i teologi eller teokratiska värderingar, inga tydliga sådana i alla fall som t ex att uppodla en ödmjuk inställning, kärleken till nästan. Nä, det är bättre att strida och tjafsa. Inte undra på att det är så mycket krig i världen med tanke på att det finns fler personer i världen som tänker precis som dig. Det blir svårt för människan om dom inte lär sig att tänka på ett ödmjukare sätt. Ha det så fint. Nu är jag
verkligen klar här! Jag kan inte göra mer. Inte ens enkel logik, rim och reson fungerar på er. Eran "logik" vill jag inte befatta mig med om det skulle få mig att anamma en sådan personlighet som ni påvisat. Men lika glad är jag för det! Jag har en underbar framtid som väntar i gemenskap med en kärleksfull Gud!
Fina egenskaper gudlösa människor har? "
Och alldeles som de inte fann behag i att hålla fast vid Gud i exakt kunskap, så utlämnade Gud dem åt ett sinnestillstånd som misshagade honom, till att göra det som inte är tillbörligt, uppfyllda som de var av allt slags orättfärdighet, ondska, habegär, uselhet, fulla av avund, mord, osämja, svek, vrångsinthet, de var örontasslare, förtalare, gudsföraktare, fräcka, övermodiga, inbilska, uppfinningsrika i fråga om det som är ont, olydiga mot föräldrar, utan förstånd, avtalsbrytare, utan naturlig tillgivenhet, obarmhärtiga. Fastän dessa mycket väl känner Guds rättfärdiga förordning, nämligen att de som bedriver sådana ting förtjänar döden, fortsätter de inte endast med att göra dem utan ger också sitt bifall åt dem som bedriver dem." (Rom. 1:28-32)
Vore det inte bättre med dessa egenskaper som hör Gud till? "
Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, omtänksamhet, godhet, tro, mildhet, självbehärskning. Mot sådant finns ingen lag." (Gal. 5:22, 23)
Eller varför inte uppodla kärlek gentemot människan istället för misstänksamhet och hat mot dom som visar osjälvisk kärlek till medmänniskan?
"
Kärleken är tålmodig och omtänksam. Kärleken är inte svartsjuk, den skryter inte, blir inte uppblåst, bär sig inte oanständigt åt, söker inte sina egna intressen, blir inte uppretad. Den för inte räkenskap över oförrätten. Den gläder sig inte över orättfärdigheten, men den gläder sig med sanningen. Den fördrar allting, tror allting, hoppas allting, uthärdar allting." (1 Kor. 13:4-7)
Det var inte svar på frågan. Om nu folk är lata, varför höll de inte fast vid status quo, som ju var kreationism på Darwins tid?
Folk är ju lata, så de borde ju inte heller ha brytt sig om att kolla in den där nya, obehagliga teorin som gjorde gällande att allt liv på jorden var besläktat och hade utvecklats. Men jag väntade mig egentligen inte mer än mer slingrande.
Oh, jag kan vara ödmjuk, och är det när det diskuteras ämnen jag har dålig koll på. Nu däremot, har jag ganska bra koll på biologi, kemi och fysik, och eftersom du betedde dig som en högfärdig tupp i en hönsgård så kände jag inga behov av att visa dig någon som helst respekt. Jag ber dig notera att jag slutade försöka hålla en trevlig nivå efter att du pladdrat om att du inte hade tid att sparka varenda byracka och ditt papegojtjatter om att satan förvridit våra sinnen.
Alla - eller åtminstone merparten av - otrevligheter har du själv gjort dig förtjänt av.
Ska vi börja diskutera huruvida ateister har moral och etik så finns det en tråd om det du kan häva ur dig logiska felslut i. Där finns andra fundisar du kan krama om också.
Jag odlar inte hat mot de som visar osjälvisk kärlek till medmänniskor. Jag odlar inte heller hat mot troende.
Vad jag odlar ogillande mot är högfärdiga byfånar som tror att logiska felslut är bevis nog, och som sitter och häver ur sig bevis efter bevis för sin undermåliga allmänbildning. Det hyser jag starkt ogillande mot. Du får tro vad fan du vill, men när du säger att en TRO har mer verklighetsanknytning än teorier som utarbetats under flera hundra år och som i varje läge stämmer med verkliga fynd, då blir jag fundersam över människans psykiska hälsa.
På tal om gudlösa... troende är rätt trevliga också.
Abraham var villig att knivmörda sin ende son för att en tomte sa till honom att göra det.
Och så har vi Lot: "Se, jag har två döttrar, som ännu icke veta av någon man. Dem vill jag föra ut till eder, så kunnen I göra med dem vad I finnen för gott. Gören allenast icke något mot dessa män, eftersom de nu hava gått in under skuggan av mitt tak." 1 Mosebok 19:8
Villig att offra sina två döttrar att bli gängvåldtagna, varpå han senare satte på dem själv:
"Kom, låt oss giva vår fader vin att dricka och lägga oss hos honom, för att vi må skaffa oss livsfrukt genom vår fader.»" 1 Mosebok 19:32
Detta var då de två döttrar gud tyckte var gudfruktiga nog att rädda undan Sodom och Gomorras ödeläggelse.
Jo, troende är mycket bättre. Speciellt då de troende inom JV och katolska kyrkan som gjort sig skyldiga till våldtäkt och övergrepp på barn... När ska du fatta att tro inte gör en människa bättre?