Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Jovars.. jag säger bara "ingen tro utan gärningar". Jesus lägger tyngdpunkt vid att man ska utöva tro och dessutom "fortsätta inhämta exakt kunskap om Gud och Sonen". Inte bara läsa och tolka bibeln lite hursom, och sen tro att det räcker. En tro utan gärningar har inget värde för Gud. Du har dina åsikter, det är bra, men jag får den känslan av att du åtminstone inte drar likhetstecken mellan din åsikt och sanning? Att vi alla är ofullkomliga och begår misstag ska inte dömas och kritiseras av andra ofullkomliga, endast Gud kan döma, det är mitt sätt att se på saken i alla fall.
----------------------
Vem äger rättigheterna till sanningen? Du har din tro som övertygar dig om att sanningen endast existerar i "symbios" mellan Jehova och JV-församlingen. Andra kristna (eller de som tillhör andra religioner) ser som bekant sig själva istället som sanningens budbärare. Jag respekterar era sanningar .även om jag inte alltid håller med dem,och till skillnad från många belackare här, så ser jag mycket som är bra med JV också.
För mig som icke troende ligger "sanningen" i att eftersträva vad som är nyttigt med/för livet,både för mig själv och mina medmänniskor samt världen vi lever i. En daglig kamp som nog är lika svår att leva upp till som det är för er troende att vandra den vägen som bibelns regler har valt åt er.