2008-08-16, 08:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
Den här självavslöjande spyan visar bara hur långt ifrån Jesus många kristna är när det verkligen gäller. Glöm inte bort att han själv umgicks med alla människor i samhället , och såg alltid den goda människan bakom syndaren.

Människan blir mer och mer upptagen med att leta fel istället för att se det fina i det man presterar. Vare sig det gäller en organisation eller privatperson.
2008-08-16, 08:53
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Människan blir mer och mer upptagen med att leta fel istället för att se det fina i det man presterar. Vare sig det gäller en organisation eller privatperson.
-----------
Så är det nog.För vissa är alltid lättare att fokusera på det negativa.Speciellt när det gäller JV...vars starka övertygelse anses vara ett hot för många "traditionella" kristna. Personligen ser jag många fel och brister med organisationen,men jag respekterar den enskildes sanna tro,som jag i helhet ,anser ligger närmare bibelns budskap än andra kristnas tro.
2008-08-16, 09:38
Bannlyst
Citat:
-----------
Så är det nog.För vissa är alltid lättare att fokusera på det negativa.Speciellt när det gäller JV...vars starka övertygelse anses vara ett hot för många "traditionella" kristna. Personligen ser jag många fel och brister med organisationen,men jag respekterar den enskildes sanna tro,som jag i helhet ,anser ligger närmare bibelns budskap än andra kristnas tro.

Jovars.. jag säger bara "ingen tro utan gärningar". Jesus lägger tyngdpunkt vid att man ska utöva tro och dessutom "fortsätta inhämta exakt kunskap om Gud och Sonen". Inte bara läsa och tolka bibeln lite hursom, och sen tro att det räcker. En tro utan gärningar har inget värde för Gud. Du har dina åsikter, det är bra, men jag får den känslan av att du åtminstone inte drar likhetstecken mellan din åsikt och sanning? Att vi alla är ofullkomliga och begår misstag ska inte dömas och kritiseras av andra ofullkomliga, endast Gud kan döma, det är mitt sätt att se på saken i alla fall.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-16 kl. 09:42.
2008-08-16, 10:01
Medlem
Citat:
Den här självavslöjande spyan visar bara hur långt ifrån Jesus många kristna är när det verkligen gäller. Glöm inte bort att han själv umgicks med alla människor i samhället , och såg alltid den goda människan bakom syndaren.

Av alla bibeltroende samfund är väl Jv den som distanserar sig mest från Jesus. Eller har jag fel? Tror inte det!
2008-08-16, 10:53
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Jovars.. jag säger bara "ingen tro utan gärningar". Jesus lägger tyngdpunkt vid att man ska utöva tro och dessutom "fortsätta inhämta exakt kunskap om Gud och Sonen". Inte bara läsa och tolka bibeln lite hursom, och sen tro att det räcker. En tro utan gärningar har inget värde för Gud. Du har dina åsikter, det är bra, men jag får den känslan av att du åtminstone inte drar likhetstecken mellan din åsikt och sanning? Att vi alla är ofullkomliga och begår misstag ska inte dömas och kritiseras av andra ofullkomliga, endast Gud kan döma, det är mitt sätt att se på saken i alla fall.
----------------------

Vem äger rättigheterna till sanningen? Du har din tro som övertygar dig om att sanningen endast existerar i "symbios" mellan Jehova och JV-församlingen. Andra kristna (eller de som tillhör andra religioner) ser som bekant sig själva istället som sanningens budbärare. Jag respekterar era sanningar .även om jag inte alltid håller med dem,och till skillnad från många belackare här, så ser jag mycket som är bra med JV också.

För mig som icke troende ligger "sanningen" i att eftersträva vad som är nyttigt med/för livet,både för mig själv och mina medmänniskor samt världen vi lever i. En daglig kamp som nog är lika svår att leva upp till som det är för er troende att vandra den vägen som bibelns regler har valt åt er.
2008-08-16, 10:53
Medlem
Nej du!

Citat:
Oj då, hoppsan?! Vad har det med min tro att göra, att jag har en missbrukarprofil? Sånt man föds med förstår du. Sitter i DNA.

Jag strävar åtminstone efter att bli en bättre människa, men jag sitter inte och nervärderar andra människors dagliga kamp. Har du ens en tillstymmelse till aning om vilken kamp jag haft den här våren, att bli av med alkoholvanor, cannabisrökandet, för att inte tala om nikotin? Det är en enorm personlighetsförändring! Inte bara bli kvitt lasterna, utan också sina gamla invanda rutiner och tänkesätt, man kan inte umgås med gamla polare utan att man blir sugen, man får omvärdera sitt liv, lära sig att tänka på ett annat sätt. Allt det där utöver det att man ska hålla sprit-, nikotin-, och cannabissug stången. Sitt inte där och bagatellisera mina framsteg, eller för den del ifrågasätta min intelligens.

Orka med människor som hellre letar fel hos andra istället för att faktiskt berömma dom som faktiskt gör något åt saken. Du kanske hellre ser att jag ligger här hemma på soffan med flaskan i munnen? Eller? För du verkar ju inte tycka att mina ansträngningar i hittills 8 månader är värt något?
Jag skulle skämmas om jag tänkte som dig. Usch.

Att du sjunkit så lågt att du börjar slå under bältet. Det trodde jag ärligt talat inte om dig, som har gett mig gott och intelligent motstånd. Det trodde jag verkligen inte.

Du har själv framhållit din missbrukarprofil. Men det ger dig ingen rätt att "idiotförklara" mig "helt seriöst". Den som gör så får stå sitt kast. Du verkar ha ovanligt kort minne så att du helt glömt att min kommentar berodde på att du idiotförklarat mig. Du överträffar alla andra här med dina invektiver. Leta fall hos andra? Det är ju det som dina ledare i Brooklyn är mästare på. Det verkar som om du inte har en susning om allt felfinnande som Jvs litteratur är full av. Ifrågasätta din intelligens? Återigen har du glömt att du idiotförklarat mig. Jag tar ingen idiotförklaring och allra minst från dig. Håll igen med idiotförklaringarna så slipper du nog att höra om dina brister som du annars själv höggljut deklarerar här.

Nej, läs du hellre din bibel och gå ut och njut av Guds härliga natur. Om du fortsätter att idiotförklarta folk kommer du garaneterat att få mothugg, och det välförtjänt. Tro inte att dina problem ger dig rätt att vräka vad som helst ur dig.
2008-08-16, 10:56
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Av alla bibeltroende samfund är väl Jv den som distanserar sig mest från Jesus. Eller har jag fel? Tror inte det!

Den var retorisk så det finns således inget mer att tillägga.
2008-08-16, 11:01
Medlem
Jesus

Citat:

umgicks med syndare som ville göra bot och bättring, ja. Det gör jag också. Men vi har inga belägg för att Jesus lät sig idiotförklaras av någon av de syndare som sökte upp honom för att lära av honom. Det är en missuppfattning att han var ett snällt mähä som inte kunde bita ifrån sig om situationen så krävde.
2008-08-16, 11:12
Medlem
Inga

Citat:
-----------

fokuserar så mycket på det negativa som Jv gör. Det gäller framför allt ledningen i Brooklyn, men också Jv i allmänhet som suger in allt som ledningen vill att de skall suga in. De respekterar inga andra troende fastän de måste tolerera dem. Kritik är bara något som de själva får ägna sig åt. De accepterar inte att någon kritiserar dem, hur berättigat det än är. Att döma hårt är ett privilegium som de vill ha för sig själva. Det är faktum.
2008-08-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
så kommer de eventuellt minska drastiskt antal timmar som krävs på fältet för att kalla sig pionjär.

Hur vet du det?
2008-08-16, 11:55
Medlem
Bingy Bunnys avatar
"Två fel gör inte ett rätt"

Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
umgicks med syndare som ville göra bot och bättring, ja. Det gör jag också. Men vi har inga belägg för att Jesus lät sig idiotförklaras av någon av de syndare som sökte upp honom för att lära av honom. Det är en missuppfattning att han var ett snällt mähä som inte kunde bita ifrån sig om situationen så krävde.
------------
Ja du Eberhard. Det finns väl knappast heller belägg för att Jesus plötsligt betedde sig som en postpubertal lymmel och använde sig av slag under bältet retorik för att freda sig.

OT.
"Ser Jesus med en " I don´t get mad-i get even" keps på sig"
Senast redigerad av Bingy Bunny 2008-08-16 kl. 12:14.
2008-08-16, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
IsgrimnuR,
Jag väntar fortfarande på källhänvisningen till att Sällskapet uppmuntrar till självständigt tänkande??

Hoppar in lite i er diskussion bara.
Man kan nog tydligen mena olika vad gäller självständigt tänkande. Hur menar du? Är det det jag tror att du menar så uppmuntras det inte. Man får många gånger vara tyst om tankar man har för om de inte passar in kan det bli jobbigt. Har själv upplevt det. Så jag håller mig undan istället. Ett vittne som bara är overksamt kan man inte komma åt så länge vittnet inte gör något väldigt felaktigt som någon av de andra i församlingen råkar se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in