2008-06-25, 01:34
Medlem
Du accepterar inte Jesu egna ord

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
Jag tror på Jesus.
Om han nu säger att de som ville döda honom hade djävulen till fader, varför tror du då att jag skulle stå och uppskatta soldaternas bankande?
Ett dåligt träd kan aldrig bära god frukt, likaså kan aldrig ett gott träd bära dålig.

Låt mig fråga, varför säger Jesus så här:

Människosonen skall gå bort, såsom det är skrivet om honom; men ve den människa genom vilken Människosonen bliver förrådd! Det hade varit bättre för den människan, om hon icke hade blivit född.

Minst sagt intressant.

Det finns bara en jag vill tillhöra.

Visst förrådde Judas Jesus och visst hölls han ansvarig för det. Men samtidigt säger Jesus att han frivilligt offrar sitt liv får vår skull, så att vår frälsning är beroende av hans död. Du tycks inte acceptera ens vad Jesus själv säger om detta.

"Jag är den gode herden. En god herde giver sitt liv för fåren." (Joh. 10:11)

"...och jag giver mit liv för fåren." (Joh. 10:15)

"Därför älskar Fadern mig, att jag giver mitt liv - för att sedan taga igen det. Ingen tager det ifrån mig, utan jag giver det av fri vilja. Jag har makt att giva det, och jag har makt att taga igen det." (Joh. 10:17,18)

"Detta är mitt blod, förbundsblodet, som varder utgjutet för många till syndernas förlåtelse." (Matt. 26:28)

Det finns bara en som du vill tillhöra, så att församlingsgemenskap blir överflödig? Att ta avstånd ifrån Kristi kropp, församlingen, är att ta avstånd ifrån Jesus själv. Och den som förkastar Jesu egna ord vill han säkert nte kännas vid.

Men det är inte för sent att ändra sig. Också du kan acceptera Jesu tydliga ord om att hans blod utgjöts till syndernas förlåtelse. Det betyder att hans död inte bara var ett mord. Det var mer än så. Hans på korset utgjutna blod var som han själv säger "förbundsblodet" som hänger samman med "syndernas förlåtelse".
2008-06-25, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Visst förrådde Judas Jesus och visst hölls han ansvarig för det. Men samtidigt säger Jesus att han frivilligt offrar sitt liv får vår skull, så att vår frälsning är beroende av hans död. Du tycks inte acceptera ens vad Jesus själv säger om detta.
Citat:
"Jag är den gode herden. En god herde giver sitt liv för fåren." (Joh. 10:11)

"...och jag giver mit liv för fåren." (Joh. 10:15)
Citat:
"Därför älskar Fadern mig, att jag giver mitt liv - för att sedan taga igen det. Ingen tager det ifrån mig, utan jag giver det av fri vilja. Jag har makt att giva det, och jag har makt att taga igen det." (Joh. 10:17,18)
På vilket sätt giver han sitt liv?

1 Och han begynte tala till dem i liknelser: En man planterade en vingård och satte stängsel däromkring och högg ut ett presskar och byggde ett vakttorn; därefter lejde han ut den åt vingårdsmän och for utrikes.

2 När sedan rätta tiden var inne, sände han en tjänare till vingårdsmännen, för att denne av vingårdsmännen skulle uppbära någon del av vingårdens frukt.

3 Men de togo fatt på honom och misshandlade honom och läto honom gå tomhänt tillbaka.

4 Åter sände han till dem en annan tjänare. Honom slogo de i huvudet och skymfade.

5 Sedan sände han åstad ännu en annan, men denne dräpte de. Likaså gjorde de med många andra: somliga misshandlade de, och andra dräpte de.

6 Nu hade han ock en enda son, vilken han älskade. Honom sände han slutligen åstad till dem, ty han tänkte: 'De skola väl hava försyn för min son.'

7 Men vingårdsmännen sade till varandra: 'Denne är arvingen; kom, låt oss dräpa honom, så bliver arvet vårt.'

8 Och de togo fatt på honom och dräpte honom och kastade honom ut ur vingården.

9 Vad skall nu vingårdens herre göra? Jo, han skall komma och förgöra vingårdsmännen och lämna vingården åt andra.

10 Haven I icke läst detta skriftens ord: 'Den sten som byggningsmännen förkastade, den har blivit en hörnsten;

11 av Herren har den blivit detta, och underbar är den i våra ögon'?

Här framgår det att Fadern sände sin Son i hopp om att vingårdsmännen skulle sluta upp med mördandet, och giva Sonen den avkastning som vingården hade bringat.
Men så blev det inte. Vingårdsmännen, syndarna, hade ingen försyn för Sonen. Det tycks inte du ha heller. Du ville ju ha honom död du också. Hur skulle du annars få dina synder förlåtna...
Citat:
Det finns bara en som du vill tillhöra, så att församlingsgemenskap blir överflödig? Att ta avstånd ifrån Kristi kropp, församlingen, är att ta avstånd ifrån Jesus själv. Och den som förkastar Jesu egna ord vill han säkert nte kännas vid.
Dumtjaffs, att jag inte vill sitta och lyssna på hyllningens sång om mordet på Guds Son är min ensak. Sköt du ditt eget.
Citat:
Men det är inte för sent att ändra sig. Också du kan acceptera Jesu tydliga ord om att hans blod utgjöts till syndernas förlåtelse. Det betyder att hans död inte bara var ett mord. Det var mer än så. Hans på korset utgjutna blod var som han själv säger "förbundsblodet" som hänger samman med "syndernas förlåtelse".
Du är också kapabel att banka i spikarna menar du?
Är du också beredd att ta avkastningen ifrån Sonen?

När ska detta folk sluta att älska orättfärdigheten?
2008-06-25, 07:51
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Här framgår det att Fadern sände sin Son i hopp om att vingårdsmännen skulle sluta upp med mördandet, och giva Sonen den avkastning som vingården hade bringat.
Men så blev det inte. Vingårdsmännen, syndarna, hade ingen försyn för Sonen. Det tycks inte du ha heller. Du ville ju ha honom död du också. Hur skulle du annars få dina synder förlåtna...
Dumtjaffs, att jag inte vill sitta och lyssna på hyllningens sång om mordet på Guds Son är min ensak. Sköt du ditt eget.
Den liknelsen är helt riktad till fariseerna. Jesus vill få dem att fatta hur långt dem är från sanningen. Profeterna innan har dem haft ihjäl, när Gud heliga ord själv intar en köttslig gestalt har dem ihjäl honom också. Detta är en profetisk liknelse om vad som kommer ske i framtiden. Det skriftlärda kommer att ha ihjäl Jesus vad som än sker. För att det är meningen att det skall ske.
Det som lyser igenom denna liknelse det är att Gud är bedrövad över sitt eget folks onska mot honom själv. Men vi kan ju även läsa att fariseerna ville fånga Jesus för dem orden hade sa till dem.

Man måste ju också ha i åtanke att Jesus här säger sig vara Guds son till fariseerna. Men detta anser dem vara hädelse och trams, alltså vill dem ha ihjäl Jesus för dem orden. Allstå finns det en dubbel innebörd i denna liknelse. Fariseerna är ju så lång bort från sanningen att dem vill ha ihjäl han för denna liknelse. Inser du hur skickligt Jesus använder denna liknelse?

Matt 21
42 Jesus sade till dem: "Har ni aldrig läst i Skrifterna: Den sten som byggnadsarbetarna kastade bort har blivit en hörnsten. Herren har gjort den till detta, och underbar är den i våra ögon?* 43 Därför säger jag er att Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk som bär dess frukt. 44 Den som faller på den stenen skall krossas, och den som stenen faller på skall smulas sönder."*

45 Översteprästerna och fariseerna hörde hans liknelser, och de förstod att det var om dem han talade. 46 De ville gripa honom men fruktade för folket, eftersom man ansåg att han var en profet
Senast redigerad av SleepaZ 2008-06-25 kl. 07:56.
2008-06-25, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Den liknelsen är helt riktad till fariseerna.
Här gäller det att se upp, så man inte tänker, talar och handlar såsom de gjorde.
2008-06-25, 08:04
Medlem
Citat:
45 Översteprästerna och fariseerna hörde hans liknelser, och de förstod att det var om dem han talade. 46 De ville gripa honom men fruktade för folket, eftersom man ansåg att han var en profet
Om du nu kräver syndernas förlåtelse genom Jesu död, så innebär det ju att du är lika dan? Vill du också gripa Jesus?
2008-06-25, 08:06
Medlem
Citat:
43 Därför säger jag er att Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk som bär dess frukt.
Ja, sanna hans ord!
2008-06-25, 08:30
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Om du nu kräver syndernas förlåtelse genom Jesu död, så innebär det ju att du är lika dan? Vill du också gripa Jesus?
Vad menar du?
2008-06-25, 08:52
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Här gäller det att se upp, så man inte tänker, talar och handlar såsom de gjorde.

Hur vet du vilka som inte är fariseer i dag? Hur vet du vem som har sanningen?
2008-06-25, 08:55
Medlem
Citat:
Ja, sanna hans ord!

Läs detta!

Gal 1:3 "Nåd och frid från Gud får fader och Herren Jesus Kristus, som offrade sig för våra synder för att rädda oss ur den nuvarande onda tidsåldern, efter VÅR Guds och Faders vilja"

Så även Paulus sade att det var Guds vilja att Jesus skulle dö för hela världen!
2008-06-25, 09:05
Medlem
Citat:
Ja, sanna hans ord!

Måste fråga: Hur ser du på detta bibelställe?

Matt 16:21 Från den tiden började Jesus förklara för sina lärljungar att han måste bege sig till Jerusalem och lida mycket genom de äldste och översteprästerna och de skriftlärda och bli dödad och bli uppväckt på den tredje dagen. Petrus tog honom då avsides och började förebrå honom och sade: Må Gud bevara dig Herre. Något sådant skall aldrig hända dig. Men Jesus vände sig om och sade till Petrus. Håll dig på din plats Satan. Du vill få mig på fall, för dina tankar är inte Guds utan människors"
2008-06-25, 09:10
Medlem
Citat:
På vilket sätt giver han sitt liv?

1 Och han begynte tala till dem i liknelser: En man planterade en vingård och satte stängsel däromkring och högg ut ett presskar och byggde ett vakttorn; därefter lejde han ut den åt vingårdsmän och for utrikes.

2 När sedan rätta tiden var inne, sände han en tjänare till vingårdsmännen, för att denne av vingårdsmännen skulle uppbära någon del av vingårdens frukt.

3 Men de togo fatt på honom och misshandlade honom och läto honom gå tomhänt tillbaka.

4 Åter sände han till dem en annan tjänare. Honom slogo de i huvudet och skymfade.

5 Sedan sände han åstad ännu en annan, men denne dräpte de. Likaså gjorde de med många andra: somliga misshandlade de, och andra dräpte de.

6 Nu hade han ock en enda son, vilken han älskade. Honom sände han slutligen åstad till dem, ty han tänkte: 'De skola väl hava försyn för min son.'

7 Men vingårdsmännen sade till varandra: 'Denne är arvingen; kom, låt oss dräpa honom, så bliver arvet vårt.'

8 Och de togo fatt på honom och dräpte honom och kastade honom ut ur vingården.

9 Vad skall nu vingårdens herre göra? Jo, han skall komma och förgöra vingårdsmännen och lämna vingården åt andra.

10 Haven I icke läst detta skriftens ord: 'Den sten som byggningsmännen förkastade, den har blivit en hörnsten;

11 av Herren har den blivit detta, och underbar är den i våra ögon'?

Du är också kapabel att banka i spikarna menar du?
Är du också beredd att ta avkastningen ifrån Sonen?

När ska detta folk sluta att älska orättfärdigheten?

Du är oförbätterlig. Du förkastar Jesu egna ord om att hans blod utgjöts till syndernas förlåtelse. Du förkastar Jesu ord om att han kom för att ge sitt liv till lösen för många. Du förkastar alla uttalanden i NT om vikten av att Jesus offrade sitt liv, sitt blod för oss. Du förkastar hela hebreerbrevet. Du förkastar Johannesbreven. Du har ingenting med Jesus att göra. Självfallet lämnar jag dig åt att sköta ditt eget.
2008-06-25, 09:38
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:

Om Paulus vore född av Anden skulle han också göra vad gott är. Man kan inte ha en fot hos den Gode och en hos den onde.

Jesus sade:

Ett gott träd kan icke bära ond frukt, ej heller kan ett dåligt träd bära god frukt.

Därför ska varje synd som finns i ditt hjärta, och likaså mitt hjärta förgöras och aldrig mer upprepas. För den som älskar Sonen håller hans bud!

Klart du får förlåtelse!
Men se då till att ständigt sträva efter att aldrig göra samma misstag igen.
Jag ser att du förkastar det arbete som Paulus gjorde. Detta innebär att du förkastar även stora delar av apostlagäringarna då? Paulus var ju som bekant Lucas närmaste vän, Paulus har en stor roll i apostlagärningarna.
Detta betyhder att du kan plocka bort även Lucas evangeliet, för hur trovärdig är Lucas i dina ögon om han skrivers om Paulus gärningar?

Du kan då plocka bort Lucas,apostlagärngarna, alla breven som Paulus skrev.
Samt detta som Eberhard nämnde i inlägget ovan.

Citat:
Du är oförbätterlig. Du förkastar Jesu egna ord om att hans blod utgjöts till syndernas förlåtelse. Du förkastar Jesu ord om att han kom för att ge sitt liv till lösen för många. Du förkastar alla uttalanden i NT om vikten av att Jesus offrade sitt liv, sitt blod för oss. Du förkastar hela hebreerbrevet. Du förkastar Johannesbreven.
Grattis du har klippt ur din egen bibel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in