2008-08-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Men du tänker ju fortfarande på ett värdsligt sätt, Gitte!
Unga vittnen på den tiden hade samma mål som unga vittnen har idag: att tjäna Jehova i sitt predikoarbete, inte prioritera en karriär och tjäna pengar!

Märk dock väl till att det inte är något fel i att tjäna pengar, så länge det inte tar bort fokus från Gud, att man sätter sina egoistiska intressen främst istället för Rikets!

Unga vittnen på den tiden, ja.
Men om dessa unga vittnen från den tiden senare har kommit till den övertygelsen att JV inte har Sanningen, ja då har de helt i onödan förspillt sina möjligheter.
Även om de fortfarande är troende, dock inte på Vaktornet.
Senast redigerad av Gitte 2008-08-06 kl. 17:57.
2008-08-06, 17:55
Medlem
Citat:
Jag har gått igenom lite material och ser absolut inget som indikerar på något sådant, Sällskapet påstod aldrig att slutet på tingens ordning skulle komma just det året. Däremot (som alla andra gånger) har dom haft spekulationer, men dom har aldrig påstått att dom skulle ha svaret på när Har-Magedon ska komma.

Jag är vidare säker på detta också för i så fall skulle Sällskapet säga emot sig själva i o m att alla Vittnen (ja dom i styrande kretsen är ju också vittnen, fast dom tillhör de "smorda") vet vad Jesus sagt om detta; som jag förut påpekat, i Matt. 24:36. "Men om den dagen och timmen vet ingen något, inte ens himlarnas änglar, inte ens Sonen, utan bara Fadern."

Hmm, andra gången i dag du kommer med Matt 24:36, och menar att JV tar intryck av den versen.

Så här mycket bryr man sig om dessa Jesus ord, när de inte passa det Organisationen vill ha fram:
I VT 1 Jan 1969, I artikeln "VARFÖR SER DU FRAM MOT 1975?" visar man på att mycket pekar på att Harmageddon skulle komma det året, och där säger man i paragraf 35 att:
"Det är inte passande att nu jonglera med Jesu ord om att 'om den dagen och den stunden vet ingen något, icke ens änglarna i himmelen, ingen utom Fadern allena'. (Matt 24:36) Den tid är tvärtom inne nu, då man bör vara klart medveten om att änden för denna tingens ordning snabbt närmar sig sitt våldsamma slut.."
2008-08-06, 18:01
Bannlyst
Gitte: Om 60-talets unga vittnen tycker att dom har förspillt sin tid i JV och vill ha en karriär i den här världen istället så... vad säger det dig? Att dom är mer intresserade av vad den här världen har att erbjuda. Det är i alla fall vad det säger mig.

Skulle du vilja vara så snäll att posta hela den artikeln i VT, 1 Jan, 1969 så att jag kan bilda mig en helhet av vad som dryftats? Slutet på denna tingens ordning började ju redan 1914, så slutet har varit nära länge nu, men människors tänkesätt är ju inte densamma som Guds. Folk tänker i kortare perspektiv än vad Gud gör, för han är ju Evig. För honom är det här en kort stund om man jämför med hur länge Han väntat på att få ställa allt tillrätta igen, håller du inte med?
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-06 kl. 18:06.
2008-08-06, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Ja, så måste den försvarlöse argumentera...

Vadå försvarslös?
Vad skulle jag behöva försvara mig emot? Massa ogrundat snack?
2008-08-06, 18:05
Medlem
Vill upprepa, poäntera detta, IsgrimnuR skrev:

"men dom har aldrig påstått att dom skulle ha svaret på när Har-Magedon ska komma.

Jag är vidare säker på detta också för i så fall skulle Sällskapet säga emot sig själva i o m att alla Vittnen (ja dom i styrande kretsen är ju också vittnen, fast dom tillhör de "smorda") vet vad Jesus sagt om detta; som jag förut påpekat, i Matt. 24:36. "Men om den dagen och timmen vet ingen något, inte ens himlarnas änglar, inte ens Sonen, utan bara Fadern." "

Men Vakttornet skrev I VT 1 Jan 1969, I artikeln "VARFÖR SER DU FRAM MOT 1975?" visar man på att mycket pekar på att Harmageddon skulle komma det året, och där säger man i paragraf 35 att:
"Det är inte passande att nu jonglera med Jesu ord om att 'om den dagen och den stunden vet ingen något, icke ens änglarna i himmelen, ingen utom Fadern allena'. (Matt 24:36) Den tid är tvärtom inne nu, då man bör vara klart medveten om att änden för denna tingens ordning snabbt närmar sig sitt våldsamma slut.."

Ser du hur de har satt sig över Jesus ord??
2008-08-06, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Japp lite hyckleri, jag erkänner.
Ja? Propaganda..
De bedrar sig själva, det var något de hittade på och tolkade felaktigt fram, för att ha en elit av JVs som kan styra den stora gruppen. Men det är mina personliga åsikter.

De bibelverser som finns om 144 000 har vi diskuterat för hundra sidor sedan och minns inte längre varför er teori var felaktig.
Jag menar att om man inte sväljer predikningarna med hull och hår så är man inte av "rätt virke", det är ett vanligt uttryck i era kretsar.

"Rätt virke"? Inte så vanligt uttryck neeej.
2008-08-06, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jag återupptar debatterna efter några dagar utan dator,

Det är inte sant att Jv ÅTER-infört Namnet i NT. De har bara INFÖRT det, helt urtan textstöd från manuskripten till NT. Att Namnet fanns i GT ändrar inget beträffande NT. Här har Jv fuskat i eget intresse. Denna fråga har jag sysslat med en hel del, så jag VET att det är som jag skriver här. De bevarade manuskripten till NT är helt entydiga och dessutom tillförlitliga. Namnet har aldrig förekommit i NT och kan därför inte ÅTERinföras där.

Det är (åter)infört i NT på bl a de ställen där det citeras från GT. I GT användes Guds namn.
2008-08-06, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Vill upprepa, poäntera detta, IsgrimnuR skrev:

"men dom har aldrig påstått att dom skulle ha svaret på när Har-Magedon ska komma.

Jag är vidare säker på detta också för i så fall skulle Sällskapet säga emot sig själva i o m att alla Vittnen (ja dom i styrande kretsen är ju också vittnen, fast dom tillhör de "smorda") vet vad Jesus sagt om detta; som jag förut påpekat, i Matt. 24:36. "Men om den dagen och timmen vet ingen något, inte ens himlarnas änglar, inte ens Sonen, utan bara Fadern." "

Men Vakttornet skrev I VT 1 Jan 1969, I artikeln "VARFÖR SER DU FRAM MOT 1975?" visar man på att mycket pekar på att Harmageddon skulle komma det året, och där säger man i paragraf 35 att:

Ser du hur de har satt sig över Jesus ord??

Jag ser att dom säger att "den här tiden är inne nu, och den närmar sig snabbt sitt våldsamma slut" vilket den varit sen 1914, jag ser inte var dom skulle ha satt sig över Jesu ord?! Dom predikar samma sak dom predikat hela tiden; denna tingens ordning är snart slut.

Jag orkar inte älta i det här mer. Jag har lagt fram en kristallklar förklaring, men du håller fast vid din tolkning, så jag tycker att vi släpper det här för varken jag eller du lär ändra oss på våran synpunkt.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-06 kl. 18:11.
2008-08-06, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Japp och de har själva erkännt det i VT som vi citerat här minst fyra gånger nu.

Därför att de har ett flertal medlemmar som är och predikar i Afrikas länder och Kina osv och där är tillväxten enorm. Men här i västländerna backar de och blir av med medlemmar.. man kan ju bara spekulera i varför..

Pga att människor byter ut sitt andliga behov mot materialism kanske?
2008-08-06, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Din idiot det var inte jag som började med skitkastandet så lägg ner din smörja och bemöt argumenten istället. Förresten dina inlägg är bara dynga så du kan stänga av tack!!!

Hans/hennes inlägg är lååångt ifrån dynga. Tycker de är roliga och intelligenta.
2008-08-06, 18:10
Medlem
Citat:
Gitte: Om 60-talets unga vittnen tycker att dom har förspillt sin tid i JV och vill ha en karriär i den här världen istället så... vad säger det dig? Att dom är mer intresserade av vad den här världen har att erbjuda. Det är i alla fall vad det säger mig.

Skulle du vilja vara så snäll att posta hela den artikeln i VT, 1 Jan, 1969 så att jag kan bilda mig en helhet av vad som dryftats? Slutet på denna tingens ordning började ju redan 1914, så slutet har varit nära länge nu, men människors tänkesätt är ju inte densamma som Guds. Folk tänker i kortare perspektiv än vad Gud gör, för han är ju Evig. För honom är det här en kort stund om man jämför med hur länge Han väntat på att få ställa allt tillrätta igen, håller du inte med?

Skulle jag gärna göra om jag hade kunnat. Men eftersom jag har den tryckta tidningen, förstår jag inte hur det skulle gå till.
Du kan väl ga till RS och låna Vakttornet för 1969.
2008-08-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Jaså minsann? Hur många kvinnliga äldste finns det? Håller kvinnor tal på mötena? Hur många kvinnor finns det i styrande kretsen?

Jag tänkte att frågan gällde regler...som det ordagrant frågades efter. Inte uppgifter i församlingen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in