2008-06-30, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det är INTE vad jag har hört.
JV anses ju inte ens vara kristna av andra "kristna". Så det här med att ha monopol och döma....vad ska vi egentligen säga om det...?

Men till skillnad mot JV har Pingst inget "Vakttorn" som talar om exakt vad de ska tycka i varje fråga.
Och de är nog mer försiktiga med att säga vilka som ska bli räddade än Vakttornet som jag citerade! Upprepar:

"Det är endast Jehovas vittnen, de som tillhör den smorda kvarlevan och de som tillhör den "stora skaran", som har något på bibeln grundat hopp om att som en förenad organisation under den högste organisatörens beskydd få överleva det annalkande slutet för denna dömda ordning.."

Något sådant monopol som här uttrycks anser inte Pingst att de har, de tror tvärtom att andra trosriktningar också blir frälsta!
2008-06-30, 01:15
Medlem
Citat:
Nej, jag ansåg inte att jag fick svaret. Hade jag tyckt det hade jag inte fortsatt fråga. Men man måste fortsätta banka på tills man får svar...

Jag tror inte att du kan tala för alla pingstmedlemmar. Du kanske tycker så men din tanke är inte den enda. Jag har hört annat.
Jag tycker personligen inte heller att man ska döma ngn.

Varför fortsätter du att spinna på den här tråden om du inte anser att man kan tala för alla pingstmedlemmar??
Givetvis kan man inte det!
Man kan inte ens tala för alla JV, även om de, till skillnad mot Pingst, har en likriktning, och SKA tro det som kommer i litteraturen!
2008-06-30, 01:17
Medlem
Citat:
Vad bra att du fick svar av Malmohenke!

JA, det svaret uppskattade jag!
2008-06-30, 01:22
Medlem
Citat:
Snacka om att haka upp sig på ord....

Vad menar du med att haka upp sig på ord?

Givetvis kan inte mindre än 16.000 förkunnare hinna göra ett särskilt effektivt predikoarbete i 30 olika länder, däribland några av jordens största och folkrikaste!

Och du skrev faktiskt, upprepade gånger, att JV fanns i varenda bondhåla på planeten!

Vilket alltså var minst sagt en överdrift!
2008-06-30, 12:03
Medlem
Citat:
....och just i de här meningarna dömer du alla andra utom dig själv....

Det är just det som jag inte gör! Det finns endast en Sanning och det är Jesus! Det är inte samfunden som är sanningen, utan Jesus!
2008-06-30, 20:11
Medlem
Peter_UUs avatar
Jag har ingen fråga direkt, vill bara dela med mig av "nära" erfarenhet.

En släkting till mig som vigt sitt liv åt bibelstudier och som undervisar i ämnet religion blev JV när han var i 19-års åldern. Men redan ett år senare, efter att ha studerat bibeln och allt därtill samt det som JV baserar sin tro på mera djupgående kom han på, citat "vilken idiot jag är" slut citat, och hoppade direkt av och återvände till den kristna tron. Han är idag i 55-års åldern, och jag passade på att fråga hur det kommer sig att han blev JV och sedan hoppade av.

Han sa att han alltid varit en som sökt sanningen, och när han undersökte saken närmare så fann han att JV inte var ngt annat än ren bullshit.
2008-06-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Det är just det som jag inte gör! Det finns endast en Sanning och det är Jesus! Det är inte samfunden som är sanningen, utan Jesus!

Och vem är du att säga vem som följer Jesus eller inte? Du tror ju uppenbarligen att du gör det. Och jag tror att jag gör det.
Men enligt dig är man förtappad om man inte tror på treenigheten. Då dömer du mig efter din tolkning.
Du tror att du har sanningen precis som JV tror att de har sanningen. Men det är inte ok när JV tror så.
2008-06-30, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Vad menar du med att haka upp sig på ord?

Givetvis kan inte mindre än 16.000 förkunnare hinna göra ett särskilt effektivt predikoarbete i 30 olika länder, däribland några av jordens största och folkrikaste!

Och du skrev faktiskt, upprepade gånger, att JV fanns i varenda bondhåla på planeten!

Vilket alltså var minst sagt en överdrift!

Upprepade ggr skrev jag det nog...inte.

Och byhåla var ordet, inte bondhåla.
Med det menade jag att JV finns överallt, även där man inte tänker sig att träffa på dem.
2008-06-30, 22:35
Medlem
Citat:
JA, det svaret uppskattade jag!

Men då kan du ju fortsätta konversera med honom.
2008-06-30, 22:36
Medlem
Citat:
Varför fortsätter du att spinna på den här tråden om du inte anser att man kan tala för alla pingstmedlemmar??
Givetvis kan man inte det!
Man kan inte ens tala för alla JV, även om de, till skillnad mot Pingst, har en likriktning, och SKA tro det som kommer i litteraturen!

Av samma anledning som när du hakar upp dig på det ena efter det andra gällande JV?
2008-06-30, 22:37
Medlem
Citat:
Men till skillnad mot JV har Pingst inget "Vakttorn" som talar om exakt vad de ska tycka i varje fråga.
Och de är nog mer försiktiga med att säga vilka som ska bli räddade än Vakttornet som jag citerade! Upprepar:

"Det är endast Jehovas vittnen, de som tillhör den smorda kvarlevan och de som tillhör den "stora skaran", som har något på bibeln grundat hopp om att som en förenad organisation under den högste organisatörens beskydd få överleva det annalkande slutet för denna dömda ordning.."

Något sådant monopol som här uttrycks anser inte Pingst att de har, de tror tvärtom att andra trosriktningar också blir frälsta!

Vakttornet talar inte om för vittnena vad de "exakt ska tycka i varje fråga".
2008-06-30, 23:00
Medlem
Citat:
Och vem är du att säga vem som följer Jesus eller inte? Du tror ju uppenbarligen att du gör det. Och jag tror att jag gör det.
Men enligt dig är man förtappad om man inte tror på treenigheten. Då dömer du mig efter din tolkning.
Du tror att du har sanningen precis som JV tror att de har sanningen. Men det är inte ok när JV tror så.

Problemet är att de flesta verkar tro att de har sanningen pga. samfundet de tillhör eller tolkningen utav bibeln! Det som jag säger är detta: Om du tror att Jesus är Guds son och att han dog för dig, och Gud uppväckte honom från dem döda på den tredje dagen, då har du sanningen eftersom Jesus är Sanningen! Oavsett vilket samfund du tillhör, Det spelar alltså ingen roll om du är ett Jehovas Vittne, katolik, protestant eller baptist, alla som tror att Jesus är Guds son, att han dog för människornas synder och uppstog, har Jesus i sitt liv! Jag har inte sagt att du inte har Jesus, det jag säger är att du har sanningen "Jesus" om du tror på honom!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in