2008-05-06, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Har nu för övrigt tagit mig igenom större delen av "Samvetskris", och visst är det intressant läsning, MEN uttryckt av en man som lämmnat den styrande kretsen bakom sig.

Dessutom är det förfluten tid, det jag tar ställning till idag är den information jag fått sedan jag började studera med JV.

Eftersom vi alla är ofullkommliga blir det dessvärre fel även inom JV när vissa individer gör "snedsprång"

Som sagt intressant bok, men inget som får mig att fundera på attt lämna organisationen.

Väldigt intressanta slutsatser du drar av din läsning av Samvetskris.

"Uttryckt av en man som lämnat den styrande kretsen bakom sig."

Ja, just det, vilket betyder att han vet vad han talar om.
Och det faktum att någon har lämnat ett visst sammanhang, det brukar inte göra dem mindre trovärdiga i sällskapets ögon, när litteraturen har artiklar om folk som har omvänt sig TILL JV.

Varför gör det då RF mindre trovärdig?

"Dessutom är det förfluten tid".

Ja, men faktiskt inte så väldigt länge sedan.
Och här har jag två invändningar.
För det första, JVs litteratur tar gärna upp olika religioners missgärningar, även om de också har varit i förfluten tid.
För det andra, med tanke på vissa saker som berättas i Samvetskris, hur skulle denna rörelse kunna vara utvald av Gud, vara hans kanal?

"Eftersom vi alla är ofullkommliga blir det dessvärre fel även inom JV när vissa individer gör "snedsprång""

Malmohenke, här gäller det inte ofullkomliga enskilda personer, utan "den trogne och omdömesgille slaven" som har blivit satt att sätt fram mat i rätt tid!

Det är inte enskilda personers "snedsprång" det gäller, utan att denna slavklass har kommit till korta!
Kan du inte se att det är allvarligt?

Trodde inte heller att boken skulle få dig att fundera på att lämna JV.
De flesta JV, liksom de flesta i andra sammanhang, bryr sig i själva verket inte särskilt mycket om den verkliga "Sanningen".

Men en eloge till dig för att du läser boken.
2008-05-07, 07:26
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Har nu för övrigt tagit mig igenom större delen av "Samvetskris", och visst är det intressant läsning, MEN uttryckt av en man som lämmnat den styrande kretsen bakom sig.

Dessutom är det förfluten tid, det jag tar ställning till idag är den information jag fått sedan jag började studera med JV.

Eftersom vi alla är ofullkommliga blir det dessvärre fel även inom JV när vissa individer gör "snedsprång"

Som sagt intressant bok, men inget som får mig att fundera på attt lämna organisationen.

Tycker inte heller att du skall lämna organisationen, det är tufft och många
klarar inte utav det. Min varmaste rekommendationer är att du stannar där
inne så länge du behöver och vill.

Samvetskris är skriven på ett ödmjukt och vänligt sätt, av en man som
fortfarande tror på Gud och är långt ifrån Antikrist.

Sällskapet Vakttornet (styrande kretsen i Brooklyn) Vågar inte stämma RF för
det han skriver i boken, eftersom allt han skriver är SANT! JV brukar för övrigt
vara ganska pigga med att stämma folk/tidningar (I USA) om det finns något
de falskeligen anklagas för. Eftersom det "är viktigt att rentvå Jehovas
namn". Men nu verkar det inte vara det?
2008-05-07, 11:43
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
För det andra, med tanke på vissa saker som berättas i Samvetskris, hur skulle denna rörelse kunna vara utvald av Gud, vara hans kanal?
Precis, där har du rätt Gitte.
2008-05-07, 21:08
Medlem
Citat:
jadajada För det första, JVs litteratur tar gärna upp olika religioners missgärningar, även om de också har varit i förfluten tid.
jadajada

Det är dock relevant, då diverse "snedsteg" faktiskt har en biblisk innebörd om man kikar i Uppenbarelseboken, väldigt intressant att se sambanden.

Men man behöver ju inte hata för det, påvar mfl. är människor som vi andra.

Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Visst är det intressant .
Här är några länkar som man kan läsa igenom för att få ett utförligt svar.

En djupdykning om de sjuttio åren som är klart läsvärt:
http://www.christerjohansson.se/JV/70years.htm#Insight,%20del%201,%20sid.%20415-6%20”Fångenskap”%20(”Captivity”)

Engelsk sida med tabeller där man visar historiska beräkningar kontra JVs:
http://www.jwfacts.com/index_files/1914.htm

Hedningarnas tider:
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6500000000000046&conference=105 00000000000781&posting=19500000003713828

Tack schabo, ska ta en kik och se om jag får ut något
2008-05-07, 21:34
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beecher
Tack schabo, ska ta en kik och se om jag får ut något
Glöm inte det Ebenhard skrev också, han har bra koll. Berätta gärna vad du tycker sen och vad du kom fram till.
2008-05-08, 23:13
Medlem
Citat:
Det är dock relevant, då diverse "snedsteg" faktiskt har en biblisk innebörd om man kikar i Uppenbarelseboken, väldigt intressant att se sambanden.

Men man behöver ju inte hata för det, påvar mfl. är människor som vi andra.

Menar du att det är relevant med andra religioners "snedsteg", medan JVs snedsteg saknar betydelse?
Tycker nog att JVs fel och brister har lika stor biblisk betydelse som andra religioners.
2008-05-09, 01:33
Medlem
Citat:
Menar du att det är relevant med andra religioners "snedsteg", medan JVs snedsteg saknar betydelse?
Tycker nog att JVs fel och brister har lika stor biblisk betydelse som andra religioners.

Det jag menar är att det är en del av uppenbarelsebokens målande beskrivningar om det stora babylons gärningar, så varför undanhålla det ?
(Ja just det, JV betraktar det stora babylon som den falska religionens välde, så är det förklarat.)

Och ännu en annan ängel följde honom; denne sade: "Fallet, fallet är det stora Babylon, som har givit alla folk att dricka av sin otukts vredesvin."

Hur menar du då att det skulle ha lika stor betydelse/vara till hjälp för JV att uppmärksamma organisationens brister?

Hoppas att du förstår vad jag menar, min förmåga att formulera mig är tyvärr inte den bästa vid denna tidpunkt.

Godnatt FB
2008-05-09, 14:32
Medlem
Citat:
Det jag menar är att det är en del av uppenbarelsebokens målande beskrivningar om det stora babylons gärningar, så varför undanhålla det ?
(Ja just det, JV betraktar det stora babylon som den falska religionens välde, så är det förklarat.)

Och ännu en annan ängel följde honom; denne sade: "Fallet, fallet är det stora Babylon, som har givit alla folk att dricka av sin otukts vredesvin."

Hur menar du då att det skulle ha lika stor betydelse/vara till hjälp för JV att uppmärksamma organisationens brister?

Hoppas att du förstår vad jag menar, min förmåga att formulera mig är tyvärr inte den bästa vid denna tidpunkt.

Godnatt FB

Om du menar att JV skulle vara hjälpt av organisationens brister och om man gick ut och erkände detta skulle det snart inte vara en jävel kvar inom JV. Det är därför man har fräckheten att kalla det för sanningen. Obehagliga misstag sopas under mattan eller skylls på medlemmarna även om det är ledningens fel.
2008-05-09, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Om du menar att JV skulle vara hjälpt av organisationens brister och om man gick ut och erkände detta skulle det snart inte vara en jävel kvar inom JV. Det är därför man har fräckheten att kalla det för sanningen. Obehagliga misstag sopas under mattan eller skylls på medlemmarna även om det är ledningens fel.

Det jag ville framhålla för gitte var anledningen till varför man tar upp bla. kristenhetens gärningar, och det var alltså på grund av den bibliska betydelsen, "det stora babylons missgärning", dit JV inte räknar organisationens brister, men som sagt, det är inte alltid man förstår varandra.
Men nu är det sagt, och om det inte skulle vara en jävel kvar inom JV låter jag tiden utse, dock så rör det inte mig.

Nu ska jag läsa schabo-litteratur och jäsa i solen
Senast redigerad av Beecher 2008-05-09 kl. 15:16.
2008-05-09, 16:13
Medlem
Två måttstockar

Citat:

Man måste hålla i minnet att Jv använder sig av dubbla måttstockar i bedömningen av samfund som bekänner kristen tro. Jvs egna, ibland ganska allvarliga misstag och ogärningar, är bara "ofullkomlighet" som Gud har fördrag med. Så är det inte med andra rörelser. Där anses alla fel och ogärningar vara deklasserande, synnerligen allvarliga. Till skillnad från bedömningen av sig själva, skall de andra bedömas efter sin dåliga "frukt". Falskhet, ondska och avfall anses vara vad som kännetecknar alla andra, medan bara ofullkomlighet kännetecknar Jv.

I verkligheten är denna olika bedömning ett uttryck för hyckleri och falskhet. Jv har gjort så många ogärningar att de inte kan hänvisa till "ofullkomlighet". Skall de göra det måste de också tala om tolerabel ofullkomlighet hos de andra. Men i fråga om dessa andra finns ingen nåd. Och därför skall det inte heller finnas någon nåd för Jv. De skall också bedömas efter sin dåliga "frukt".

Nu skulle det ju kunna hända att även Jv inkluderas i "det stora Babylon", under förutsättning att dettta verkligen handlar om falsk religion. Jv upphöjer sig själva och kommer därför att å det gruvligaste förödmjukas av den himmelske domaren.
2008-05-09, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jv upphöjer sig själva och kommer därför att å det gruvligaste förödmjukas av den himmelske domaren.
..........

..............Skriver du i din vanliga anda av fullständig självsäkerhet.....
2008-05-10, 08:51
Medlem
schabo-labos avatar
Så hur får JV ihop kronologin i Upp-boken Herr Levictius?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in