2009-10-18, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vem är avfälling?

Ett Jv måste vara mkt begränsad i vad denne läser vad gäller andra religiösa åskådningar.
Därför bestämmer många Jvfamiljer att deras barn inte får vara med på religionsundervisning i skolan.

Hur kan man se skillnad på avfällingar och sanna kristna?
Aposteln Paulus förutsade i 2*Thessalonikerna 2:3 att det skulle komma ett avfall bland dem som bekände sig till kristendomen.
Han nämnde några avfällingar vid namn: Hymeneus, Alexander och Filetos. (1Ti 1:19, 20; 2Ti 2:16–19)

Några av de orsaker till avfall som apostlarna varnade för var: brist på tro (Heb 3:12), brist på uthållighet under förföljelse (Heb 10:32–39), att man överger rätta moralnormer (2Pe 2:15–22), att man lyssnar till falska lärares ”falska ord” och ”vilseledande inspirerade uttalanden” (2Pe 2:1–3; 1Ti 4:1–3; 2Ti 2:16–19; jfr Ord 11:9) och att man söker bli förklarad rättfärdig ”genom lagen” (Gal 5:2–4).

Avfällingar säger sig kanske fortfarande tro på Guds ord, men de tar lätt på det förkunnar- och undervisningsarbete som Jesu efterföljare fick i uppdrag att utföra. (Lu 6:46; Mt 24:14; 28:19, 20)
De hävdar kanske också att de tjänar Gud, men de avvisar hans representanter, hans synliga organisation, och börjar ”slå” sina tidigare medarbetare för att hindra dem i deras arbete. (Jud 8, 11; 4Mo 16:19–21; Mt 24:45–51)

Avfällingar försöker ofta vinna anhängare. (Apg 20:30; 2Pe 2:1,*3) De som på detta sätt med vett och vilja överger den kristna församlingen blir en del av ”antikrist”. (1Jo 2:18,*19)
Som i fallet med de avfälliga israeliterna är det också förutsagt att de som avfaller från den kristna församlingen skall bli tillintetgjorda. (2Pe 2:1; Heb 6:4–8; se
Under den förföljelse som den första kristna församlingen utsattes för från de romerska myndigheternas sida hände det att några av dem som bekände sig till kristendomen förnekade att de var lärjungar till Kristus, och de som gjorde detta måste som tecken på sitt avståndstagande offra rökelse inför en hednisk gud eller offentligt smäda Kristi namn.

Det är tydligt att det är skillnad mellan att falla på grund av svaghet och att avfalla. Det sistnämnda innebär att man med vett och vilja överger rättfärdighetens väg. (1Jo 3:4–8; 5:16,*17)
Oavsett om orsaken är av intellektuell, moralisk eller religiös art, är det fråga om ett uppror mot Gud och ett förkastande av hans sanningsord. (2Th 2:3, 4;
2009-10-18, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Hur kan man se skillnad på avfällingar och sanna kristna?
Aposteln Paulus förutsade i 2*Thessalonikerna 2:3 att det skulle komma ett avfall bland dem som bekände sig till kristendomen.
Han nämnde några avfällingar vid namn: Hymeneus, Alexander och Filetos. (1Ti 1:19, 20; 2Ti 2:16–19)

Några av de orsaker till avfall som apostlarna varnade för var: brist på tro (Heb 3:12), brist på uthållighet under förföljelse (Heb 10:32–39), att man överger rätta moralnormer (2Pe 2:15–22), att man lyssnar till falska lärares ”falska ord” och ”vilseledande inspirerade uttalanden” (2Pe 2:1–3; 1Ti 4:1–3; 2Ti 2:16–19; jfr Ord 11:9) och att man söker bli förklarad rättfärdig ”genom lagen” (Gal 5:2–4).

Avfällingar säger sig kanske fortfarande tro på Guds ord, men de tar lätt på det förkunnar- och undervisningsarbete som Jesu efterföljare fick i uppdrag att utföra. (Lu 6:46; Mt 24:14; 28:19, 20)
De hävdar kanske också att de tjänar Gud, men de avvisar hans representanter, hans synliga organisation, och börjar ”slå” sina tidigare medarbetare för att hindra dem i deras arbete. (Jud 8, 11; 4Mo 16:19–21; Mt 24:45–51)

Det är svagt att du inte kan svara med egna ord.

Det gör att jag inte tror att du vet vad du tror på. Och då är det du tillför diskussionen av noll och inget värde.

Skriva av andras texter kan vem som helst göra utan att ens ha en tanke om vad det egentligen står.

Och jag vet fö vad JV anser att en sk avfälling är.
Det är åter ett sätt att höja upp sig själva över andra människor.
2009-10-19, 02:22
Medlem
tjackalens avatar
okej?

[quote=Flexbärt]
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3662819.svd

Jag har föräldrar som är JV och har själv vuxit upp inom organisationen.

Låt mig säga så här kort och gott jag har läst allt i denna tråd och Flexbärt jag ber dig att studera mer historia och bakgrund om JV innan du utalar dig.

Gör du det så lovar jag att du kommer få en helt syn på livet och det mesta.
för din skull.

Och det är sant du vet inte vad det är du tror på igentligen du har bara svalt all info som du har fått höra på "mötena" utan att igentligen kollat bakgrunden.

bibeln skall inte tas bokstavligen då många ord på hebreiska inte betyder alls det som vi har översatt dem till...
Senast redigerad av tjackalen 2009-10-19 kl. 02:25.
2009-10-19, 02:53
Medlem
[quote=tjackalen]
Citat:
Ursprungligen postat av tjackalen
Passande namn
Jag har föräldrar som är Jv och har själv vuxit upp inom organisationen.

Jag gillar Guds ord, men inte följa dem-
Lite som att säga att man gillar fotboll förutom den där biten där dom springer runt och sparkar på bollen.”
Senast redigerad av Flexbärt 2009-10-19 kl. 02:56.
2009-10-19, 09:15
Medlem
Citat:
Lite som att säga att man gillar fotboll förutom den där biten där dom springer runt och sparkar på bollen.”

Typ som du själv gör...du kollar på matchen och orkar på sin höjd kopiera
den hemma framför tvn.
Du hittar ngt stycke i Vt och för över den hit -som om det vore dina tankar. Enkelt, krävs mkt lite ansträngning.

Nej Flexbärt, att använda dina egna ben (din egen hjärna) att kuta efter bollen (att tänka ut svar med) e inget för dig.
2009-10-19, 15:42
Medlem
Citat:

Jag gillar fotboll men inte den där spelaren som hela tiden springer efter domaren och klagar på alla andra spelarna och kräver att de ska bli utvisade allihopa för att de vägrar att spela som han tycker att det gå till. Själv är han den värsta fuskaren av alla.
2009-10-19, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag gillar fotboll men inte den där spelaren som hela tiden springer efter domaren och klagar på alla andra spelarna och kräver att de ska bli utvisade allihopa för att de vägrar att spela som han tycker att det gå till. Själv är han den värsta fuskaren av alla.

Du är den spelaren
2009-10-19, 18:37
Medlem
Har funderat på hur vittnena tänker om Gud...

Gud har gett alla människor (och änglar) en fri vilja...och pga det kunde Satan, Adam och Eva ställa till det från början...

Den fria viljan är alltså ngt som Gud inte är och petar på när han väl skänkt den.

Idag väntar JV på Harmageddon.
Där är det meningen att miljontals människor ska dö. Enligt Guds vilja.
Varför?

Av olika orsaker...de har valt "fel" tro, de har klivit av "rätt" tro och en del tror inte alls.
Dessa som inte tror på Gud och religion i den vanliga organiserade formen...dessa som inte kan förmå sig att finna detta vettigt...var inte de med när den fria viljan delades ut?

Är den fria viljan bara ett påhitt?

Hur fri blir en vilja och ens egna val om resultatet av ett "felaktigt" val blir död? Speciellt då man innan blir varnad -väljer du så här får du leva och väljer du så där kommer du att dö.
Den som då kanske befinner sig i en osäker zon där tron inte känns helt ok för dennes inre...kan den välja med en gudagiven fri vilja och må bra med det?
Borde det inte vara så?

Varför vill Gud sätta oss i en sån rävsax?

Jag tror inte att han gör det. Jag är säker på att han håller sig så mkt högre i tankar och vad han vill med oss människor.
Det är människor som befattar sig med hot, hämnd och krav på dyrkan.
Inte den Gud som ÄR kärlek och liv.
2009-10-19, 19:48
Medlem
Citat:
Du är den spelaren

Stackars lille man, inte ens den enkla liknelsen kunde du förstå.
Inte så konstigt då att du inte kan förstå bibeln heller.
Jag tycker så synd om dig.
2009-10-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Har funderat på hur vittnena tänker om Gud...

Gud har gett alla människor (och änglar) en fri vilja...och pga det kunde Satan, Adam och Eva ställa till det från början...

Den fria viljan är alltså ngt som Gud inte är och petar på när han väl skänkt den.

Idag väntar JV på Harmageddon.
Där är det meningen att miljontals människor ska dö. Enligt Guds vilja.
Varför?

Av olika orsaker...de har valt "fel" tro, de har klivit av "rätt" tro och en del tror inte alls.
Dessa som inte tror på Gud och religion i den vanliga organiserade formen...dessa som inte kan förmå sig att finna detta vettigt...var inte de med när den fria viljan delades ut?

Är den fria viljan bara ett påhitt?

Hur fri blir en vilja och ens egna val om resultatet av ett "felaktigt" val blir död? Speciellt då man innan blir varnad -väljer du så här får du leva och väljer du så där kommer du att dö.
Den som då kanske befinner sig i en osäker zon där tron inte känns helt ok för dennes inre...kan den välja med en gudagiven fri vilja och må bra med det?
Borde det inte vara så?

Varför vill Gud sätta oss i en sån rävsax?

Jag tror inte att han gör det. Jag är säker på att han håller sig så mkt högre i tankar och vad han vill med oss människor.
Det är människor som befattar sig med hot, hämnd och krav på dyrkan.
Inte den Gud som ÄR kärlek och liv.

Jag har också tänkt jättemycket på det där och jag håller helt med dig.
Hur kan det kallas för ett fritt val när det ena alternativet är död?
Och det valet skulle sättas upp av en kärleksfull Gud?
Det verkar helt orimligt.

En annan sak som verkar orimligt är, varför skulle en Gud som vill alla människors bästa ge sin enda sanning till en liten grupp i New York som aldrig har haft rätt i sina förutsägelser?
Hur kan han vänta sig att människor ska förstå att den gruppen har rätt trots att alla kontrollerbara fakta talar mot det?
Finns det nåt som talar för att en kärleksfull och omtänksam Gud skulle göra så?
Jag kan inte kalla en sån Gud för god.
En sån Gud vill inte hjälpa alla till räddning.
En sån Gud vill göra det så svårt som möjligt för oss.
2009-10-19, 20:35
Medlem
Citat:
Jag har också tänkt jättemycket på det där och jag håller helt med dig.
Hur kan det kallas för ett fritt val när det ena alternativet är död?
Och det valet skulle sättas upp av en kärleksfull Gud?
Det verkar helt orimligt.

En annan sak som verkar orimligt är, varför skulle en Gud som vill alla människors bästa ge sin enda sanning till en liten grupp i New York som aldrig har haft rätt i sina förutsägelser?
Hur kan han vänta sig att människor ska förstå att den gruppen har rätt trots att alla kontrollerbara fakta talar mot det?
Finns det nåt som talar för att en kärleksfull och omtänksam Gud skulle göra så?
Jag kan inte kalla en sån Gud för god.
En sån Gud vill inte hjälpa alla till räddning.
En sån Gud vill göra det så svårt som möjligt för oss.

Jag tror inte (längre) att Gud öht har ngn speciell grupp "utvalda" människor.
Jag tror att alla människor har samma möjligheter till ett riktigt förhållande till honom.
Jag tror att människor är mer än det vi ser, att det finns större sammanhang i allt.
Att ngn grupp skulle vara speciellt utvald verkar så barnsligt och mänskligt...alla olika grupper säger sig vara denna grupp. Sandlådenivå.
2009-10-19, 20:38
Medlem
Citat:
Jag tycker så synd om dig.

För att jag har möjligheten att överleva

Människa vänd om i tid ......
http://www.demarketubbergen.nl/downloads/kids/i-like-you.swf

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto