2007-04-03, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikappenknapp
Jehovas Vittnen 100% hjärntvätt sen födseln? får ju knappt nån egen vilja, tex att föräldrarna skiter i en om man lämnar det vid en tidig ålder?

Om man jämfär (lite försvar) med andra religioner så är Jehovas Vittnen inte så olika. Om du t.ex. är en muslim är det inte så lätt att gå ur, osv. Man får tänka det ur föräldrarnas perspektiv, de tror att de gör rätt. Men, det är svårt att umgås med sina släktingar, jag har knappt någon kontakt med mina.
2007-04-03, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ilprincipino
Jehovas Vittnen är för mig ondska/hjärntvätt/förtryck. Skulle du hålla med? Iof finns det väl fler exempel på religion där hjärntvätt och förtryck förekommer... Men vad jag menar att "sekter" såsom JV, Livets Ord, Knutby etc är farliga.

Jag är nog benägen att hålla med dig. Omedvetet så börjar man bryta alla sina bekantskaper och bara umgås med JV, och tillslut så har man bara vänner som är JV. Sedan, när man vill gå ur (vilket är väldigt enkelt, tro inget annat) så har man inga vänner som inte är JV. Men, så är det nog för många religioner, man umgås gärna med de som tror på samma sak.
2007-04-03, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Finns det bra saker att säga/fråga Vittnen som gör sig besväret att komma hem och knacka på min dörr? Jag menar att jag vill bli av med dom på ett aningens mer sofistikerat sätt än att bara be dom gå sin väg.

Fråga varför de tror att Ärkeängeln Mikael inkarnerade sig i Jesus, och fråga efter var de står i bibeln.

Fråga gärna också varför man inte får ha oralsex. Då kommer de nog aldrig mer.
2007-04-03, 13:56
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Fråga varför de tror att Ärkeängeln Mikael inkarnerade sig i Jesus, och fråga efter var de står i bibeln.

Fråga gärna också varför man inte får ha oralsex. Då kommer de nog aldrig mer.

Varför får man inte ha oralsex?
2007-04-03, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Varför får man inte ha oralsex?

Jag har faktiskt ingen aning. Jag frågade en äldste när jag var runt 13år, och det var strikt förbjudet. Kollade i litteraturen också, och det var också strikt förbjudet. Men det står ju ingestans i bibeln om oralsex, så jag vet inte riktigt var de har fått de ifrån.
2007-04-03, 14:06
Medlem
Herr Lindholms avatar
Finns det någon skriftlig urkund att tillgå?

MVH
/HL
2007-04-03, 14:24
Medlem
heases avatar
Vad händer?

Varför tvingas man bryta med släkt och vänner vid ett utträde ur församlingen? Vill de inte umgås med en längre, eller får de helt enkelt inte det utan att själv bli betraktade som förrädare?

Varför gick du ur Jehovas Vittnen? Vad har du för religiös livsåskådning idag?
2007-04-03, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Finns det någon skriftlig urkund att tillgå?

MVH
/HL

Ansvarig utgivare i Sverige är Bengt Hanson.
2007-04-03, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hease
Varför tvingas man bryta med släkt och vänner vid ett utträde ur församlingen? Vill de inte umgås med en längre, eller får de helt enkelt inte det utan att själv bli betraktade som förrädare?

Varför gick du ur Jehovas Vittnen? Vad har du för religiös livsåskådning idag?

Ma tvingas inte bryta med släkt, men det är en av normerna. "Man är inte en del av den här världen". Givetvis har jag kontakt med mina föräldrar, men mina övriga släktingar (alla är JV) har jag ingen kontakt med.

Jag gick ur rörelsen därför att jag hade frågor de inte kunde besvara. Dessutom gillade jag inte den falska atmosfären som var, det var sjukt mycket skvaller och man kunde inte säga någonting, för om man gjorde det visste alla om det. Svårt att förklara, men jag tror du förstår. Sedan ville jag umgås med kompisar i klassen, men de tyckte att jag skulle umgås med andra JV. Jag är väl kristen idag, och funderar på att döpa mig, till katolik.
2007-04-03, 16:47
Bannlyst
vad händer om man bruter en av jehovas regler tillexempel oralsex,,
och om något sånt sennare kommer ut?
2007-04-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Devil_
vad händer om man bruter en av jehovas regler tillexempel oralsex,,
och om något sånt sennare kommer ut?

Du kommer att kallas till ett möte/förhör med församlingsäldste. Om du inte går med på att "ångra dina synder" så blir du utesluten. Med utesluten menas att du kommer att betraktas som paria av alla JV, inklusive dina närmaste släktingar. Ingen som helst kontakt är tillåten med "avfällingar", såvida det inte handlar om att försöka få tillbaka dig till religionen.
2007-04-03, 19:30
Medlem
Grisons avatar
Jag har med blandade resultat försökt debattera med jehovavittnen, de är helt jävla inkrökta. Som att debattera med muslimer. Lika fanatiska.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in