2009-04-03, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Jag skulle aldrig ödsla tid på att stå och diskutera med en person som Gitte i tjänsten.

H*n har gjort sitt val...
Varför ska jag försöka tvinga någon på samma sätt som ni försöker tvinga mig? Näää, någon självkänsla har jag kvar!

Har hon gjort sitt val??

Angående vadå?

Hur kan du säga så?
2009-04-03, 16:40
Medlem
Citat:
Jag skulle aldrig ödsla tid på att stå och diskutera med en person som Gitte i tjänsten.

H*n har gjort sitt val...
Varför ska jag försöka tvinga någon på samma sätt som ni försöker tvinga mig? Näää, någon självkänsla har jag kvar!

Nehej, det säger ju en del.
Det enda jag vill när jag diskuterar är att få svar, logiska svar, på det jag frågar om.
Och jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, om jag blir övertygad.
Det har hänt mer än en gång.

Kan tom säga att om du hade presterat de bevis på, ja du vet ju , så hade jag tagit mitt ställningstagande under allvarlig omprövning.

Och jag kan inte se att någon här har försökt tvinga dig till att se saker på ett visst sätt.
Det är du som ilsknar till när du blir motsagd.
Medan du har bjäbbat emot oss hela tiden.

Varken jag, Kalten, Eberhard eller Leviticus har varit särskilt otrevliga mot dig.
Inte hälften så otrevliga som du har varit mot vissa av oss.

Tänk efter BattleBitch,
Det slutar ju så här i dina debatter varenda gång.
Det kan väl ändå inta bara vara alla andras fel, och inte alls ditt?
2009-04-03, 17:11
Medlem
Citat:
Läs igen tills du förstår... Tycker du att uppträdandet från Gitte & Kalten är OK så visar du vilken nivå du ligger på.

Men nu har jag fått nog!

Uppriktigt Battlebitch, tycker du att ditt eget uppträdande mot Kalten och mot mig är OK?

Du påstod tex envist att Kalten talade osanning, när det gällde insamlingar till sammankomsthallar mm.
Sedan hade han varit i en dålig församling om det var så där han hade varit!
Trots övertygande bevis på att HAN hade rätt, tom andra JV kom in och höll med honom, så kunde du inte ge dig!

Till mig skrev du att Jodå, det finns fler som tror på JV i, ja du vet ju vilken fråga.
Och lade till att det skulle jag ha vetat om jag hade studerat frågan!

Tycker du det var ett trevligt bemötande du gav mig då?

Jag kan tala om att jag har studerat denna fråga mycket grundligt, även om det är en del år sedan.
Och då menar jag studerat och undersökt, både JVs litteratur och annan litteratur.

Och då vill jag inte ha slängt i ansiktet av en som på sin höjd ar googlat lite att "det skulle jag ha visst om jag studerat ämnet"

Du påminner om grodan i brunnen som envist hävdar att den här brunnen är hela världen!
2009-04-03, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Hur tänker du då? Hur vet du att du har ångrat dig så uppriktigt inför Gud så att Han är nöjd?
Tänk på att Han ska döma dig efter vad som finns i ditt hjärta.

"1Kor 4:5 Fäll därför inte någon dom i förtid, innan Herren kommer. Han skall lysa upp det som mörkret döljer och avslöja hjärtats tankar och avsikter, och då skall var och en få sitt beröm av Gud."

Du vet med dig själv om du verkligen ångrar ngt du har gjort, och det är detta som gör avtyck i hjärtat som Jehova läser av.

Tex om du tillhört ett gäng som rånar äldre personer, och sedan får sanningen visar du din uppriktiga ånger genom bön till Jehova samt vänder gänget ryggen och visar genom ditt handlingssätt att du numera tar starkt avstånd från detta.

Om du alltså ber uppriktigt om ursäkt för ditt beetende i bön till Jehova, och sen genom ditt handlingssätt visar att du ändrat sinne så kan du vara säker på att Jehova förlåter dig.
2009-04-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
*** it-1 sid. 136 Ark ***(Insikt i skrifterna band 1)
Arken var 300 alnar lång, 50 alnar bred och 30 alnar hög. Räknar man med en aln på 44,5cm (en del menar dock att den gamla alnen var 56 eller 61cm) var arken 133,5m lång, 22,3m bred och 13,4m hög – ungefär hälften så lång som oceanångaren Queen Elizabeth II. Detta förhållande mellan längd och bredd (6 till 1) används även av skeppskonstruktörer i vår tid. Med dessa mått hade arken en total volym på ca 40.000m3. Man beräknar att en sådan farkost kan ha vägt nästan lika mycket som det 269m långa fartyget Titanic. Det fanns inget fraktfartyg i forntiden som var tillnärmelsevis så stort som arken. Arken var förstärkt invändigt med två extra däck och hade därför tre våningsplan med en sammanlagd golvyta på drygt 8.900m2.

*** it-1 sid. 137 Ark ***(Insikt i skrifterna band 1)
Arkens passagerarlista var ganska imponerande. Förutom Noa, hans hustru, de tre sönerna och deras hustrur skulle levande skapelser ”av allt slags kött”, ”två av varje”, föras in i arken. ”Hane och hona skall det vara. Av de flygande skapelserna enligt deras arter och av husdjuren enligt deras arter, av alla andra djur som rör sig på marken enligt deras arter, skall två av varje gå dit in till dig för att bevaras vid liv.” Av de rena djuren och fåglarna skulle man ta med sju av varje ”art” (så som ordet används i skapelseberättelsen). Till alla dessa djur behövde man dessutom ta med stora mängder av olika slags foder som skulle räcka i över ett år. (1Mo 6:18–21; 7:2,*3)
De ”arter” av djur som valdes ut avser huvudgrupper med klara och oföränderliga gränser som Skaparen har satt; djuren kan bara fortplanta sig inom dessa gränser, ”enligt deras arter”. Somliga har beräknat att de hundratusentals djurarter som finns i dag kan reduceras till förhållandevis få av de grundläggande ”arter” eller familjer som skapades från början – exempelvis hästdjur och hunddjur, för att nämna bara två. De gränser som Jehova fastställde för ”artens” fortplantning kunde inte överskridas. Mot denna bakgrund har en del forskare sagt att om det så bara fanns 43 ”arter” däggdjur, 74 ”arter” fåglar och 10 ”arter” kräldjur i arken, kan dessa ha frambringat den artrikedom som finns i dag. Andra har beräknat att det som behövdes var 72 ”arter” fyrfotadjur och knappt 200 ”arter” fåglar. Något som stöder tanken att den stora variation av djurliv som finns i dag kan ha uppstått genom korsningar inom så få ”arter” efter den stora översvämningen är den oändliga variationen inom människosläktet – korta, långa, tjocka och smala människor med oräkneliga nyanser i hårfärg, ögonfärg och hudfärg härstammar alla från en enda familj, nämligen Noas.
En del menar att dessa beräkningar är för lågt hållna; i The Encyclopedia Americana anges det till exempel att det finns mer än 1*300*000 djurarter. (1977, bd*1, sid.*859–873) Över 60*procent av dessa är dock insekter. Av de resterande är 24*000 groddjur, kräldjur, fåglar och däggdjur, varav 10*000 är fåglar,*9*000 är kräldjur och groddjur (många av dessa kan ha överlevt utanför arken), och bara 5*000 är däggdjur (däribland valar, som också kunde överleva utanför arken). Andra forskare beräknar att det bland landlevande däggdjur bara finns omkring 290 arter som är större än får och omkring 1*360 som är mindre än råttor. (The Deluge Story in Stone, B.*C. Nelson, 1949, sid.*156; The Flood in the Light of the Bible, Geology, and Archaeology, A.*M. Rehwinkel, 1957, sid.*69) Även om man utgår från dessa större siffror, fanns det gott om plats i arken för ett par av varje djurart.

Hehe du glömmer en liten detalj bara! Varför märkte inte egyptierna av syndafloden? Deras historia är med den arkaiska tiden ca 7000år om inte längre. Man har en skriven historia som är ÄLDRE än din syndaflod och inte nämner man någon katastrof av det slaget. Rena nyset.....
2009-04-03, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Tack Malmohenke för Insight-inklippet har sökt det länge, finns Insight på nätet?

Tog friheten att kopiera det som jag finner intressant. Som vanligt återger Sällskapet ej namnen på dessa forskare, vilket är synd. Men de har två böcker som nämns och min spontana fråga är, är inte källorna lite för gamla, 40-50 och 70-talet? Men det är bara att ta fram räkneapparaten och börja kalkylerara om man kan klämma in dessa djur på 8900m2 + födan.

Det som stör mig är att dagens genetiker vet att det behövs ett stort antal individer av varje art, kanske tusentals, för att säkra populationernas långsiktiga överlevnad. Inavel har stor negativ inverkan. Hur får Sällskapet detta att gå ihop?

På så sätt har vi ju inavel bland människor också eftersom vi på lång sikt alla är släkt till Adam och Eva.

Nej, vad jag vet så finns inte Insight på nätet eftersom den inte är avsedd för allmän spridning. Men eftersom den även finns på CD-rom, så är det möjligt att någon lagt ut den på nätet för nedladdning.
2009-04-03, 18:32
Medlem
Citat:
Här var man trevligheten själv!

Det här är orsaken till att jag skiter i att ge er svar, varför offra dyrbar tid? Aldrig i livet! Häckla någon annan stackare om ni mår bra av det! Men mig lyckas ni inte med!

Verkar som du är frustrerad över att inte ha några bra svar.
2009-04-03, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
På så sätt har vi ju inavel bland människor också eftersom vi på lång sikt alla är släkt till Adam och Eva.

Nej, vad jag vet så finns inte Insight på nätet eftersom den inte är avsedd för allmän spridning. Men eftersom den även finns på CD-rom, så är det möjligt att någon lagt ut den på nätet för nedladdning.

Nä människan som art är ca 130.000 år enligt de senaste rönen från utgrävningar i Sydafrika. Man har hittat mängder med artefakter som kunnat dateras väldigt exakt med radiometriska mätningar. Så du kan nog glömma sagorna om Adam o Eva.
2009-04-03, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nä människan som art är ca 130.000 år enligt de senaste rönen från utgrävningar i Sydafrika. Man har hittat mängder med artefakter som kunnat dateras väldigt exakt med radiometriska mätningar. Så du kan nog glömma sagorna om Adam o Eva.

Men Benny då, människan är ju 6 000år gammal, inte 130 000år. Har du inte läst ditt vakttorn?
2009-04-03, 19:10
Medlem
Nja,

Citat:
Hehe du glömmer en liten detalj bara! Varför märkte inte egyptierna av syndafloden? Deras historia är med den arkaiska tiden ca 7000år om inte längre. Man har en skriven historia som är ÄLDRE än din syndaflod och inte nämner man någon katastrof av det slaget. Rena nyset.....

egyptisk histora är höljd i ett visst dunkel. Och ju längre tillbaka man går desto osäkrare blir tidsuppgifterna. Vi måste fram till 1000-talet f. Kr. för att vara säkra på den egyptiska kronologin. Det har skett en dramatisk revision av äldre egyptisk kronologi de senaste hundra åren.
2009-04-03, 19:16
Medlem
Gitte, slösa inte bort tiden

Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Uppriktigt Battlebitch, tycker du att ditt eget uppträdande mot Kalten och mot mig är OK?

Du påstod tex envist att Kalten talade osanning, när det gällde insamlingar till sammankomsthallar mm.
Sedan hade han varit i en dålig församling om det var så där han hade varit!
Trots övertygande bevis på att HAN hade rätt, tom andra JV kom in och höll med honom, så kunde du inte ge dig!

Till mig skrev du att Jodå, det finns fler som tror på JV i, ja du vet ju vilken fråga.
Och lade till att det skulle jag ha vetat om jag hade studerat frågan!

Tycker du det var ett trevligt bemötande du gav mig då?

Jag kan tala om att jag har studerat denna fråga mycket grundligt, även om det är en del år sedan.
Och då menar jag studerat och undersökt, både JVs litteratur och annan litteratur.

Och då vill jag inte ha slängt i ansiktet av en som på sin höjd ar googlat lite att "det skulle jag ha visst om jag studerat ämnet"

Du påminner om grodan i brunnen som envist hävdar att den här brunnen är hela världen!

Den person du försöker kommunicera med är ett halsstarrigt, hjärntvättat Jv som klart visat brist på ärlighet. Det finns ingen anledning att försöka diskutera med en sådan. Andra Jv här beter sig mycket mer civiliserat. Kommentera och vederlägg gärna vad denna envsa person presenterar, men spara mödan av en utdragen diskussion. En sådan är meningslöst. Och vederbörandes verkliga kunskaper om Jv är ibland skrämmande låga, som t ex. när ett längre citat påstods komma från "boken Ditt Ord är sanning", en bok som Jv aldrig gett ut.
2009-04-04, 00:12
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Du är verkligen ordentligt hjärntvättad ditt pucko! Klart som fan att dem slösar upp pengarna din idiot.....

Det är tur man inte hänger i den här tråden för ofta Du är nog inte den skarpaste kniven i lådan. Byt nick till Clown!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in