Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Jag funderar fortfarande på vad Jehovas fick 144 000 ifrån?
Jag ska förklara så gott jag kan.
Första frågan som man bör ställas sig är: Gäller det hopp om himmelskt liv som framställs i "Nya testamentet" alla kristna?
Svar:
Johannes 14:2, 3: "I min Faders hus finns många boningar. Om det inte vore så, skulle jag har ha sagt er det, eftersom jag går bort för att bereda en plats åt er.
Och om jag går min väg och bereder en plats åt er, så skall jag komma igen och ta er hem till mig, för att ni skall vara där jag är." (Jesus visar här att hans trogna apostlar, -som han talade till-, så småningom skulle få komma till hans Faders "hus", till himlen, och vara tillsammans med Jesus. Men han sade inte i dessa verser hur många som skulle komma till himlen.)
Johannes 1:12, 13: "Men så många som tog emot honom, åt dem gav han myndighet att bli Guds barn, eftersom de utövade tro på hans namn; och de blev inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja, utan av Gud." (Lägg märke till att det i sammanhanget, i vers 11, talas om Jesu "eget folk", judarna. De judar som tog emot honom, när han kom till dem under det första århundradet, blev Guds barn med himmelskt liv i sikte. Verben i detta skriftställe står i imperfektum, vilket visar att detta skriftställe -inte- åsyftar alla människor som har blivit kristna sedan dess.)
Romarna 8:14, 16, 17: "Ty alla som leds av Guds ande är Guds söner. Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn. Om vi alltså är barn, är vi också arvingar: ja, Guds arvingar och Kristi medarvingar, förutsatt att vi lider tillsammans med honom för att också bli förhärligade tillsammans med honom." (Vid den tidpunkten då detta skrevs, var alla som var ledda av Guds ande Guds söner och hade hoppet om att bli förhärligade tillsammans med Kristus. Men så hade det inte alltid varit. I Lukas 1:15 sägs det att Johannes döparen skulle uppfyllas av helig ande, men i Matteus 11:11 klargörs det att han -inte- kommer att ha deli det himmelska kungarikets härlighet. Det skulle således också finnas andra som, efter det att arvingarna till det himmelska kungariket hade församlats, skulle tjäna Gud som efterföljare till hans Son utan fördenskull få del av himmelsk härlighet.)
Finns det några som får evigt liv på jorden i "Nya testamentet"?
Svar:
Matteus 5:5: "Lyckliga är de som är milda till sinnes, eftersom de skall ärva jorden."
Matteus 6:9, 10 så talas det bla om Guds vilja med jorden. Vad är Guds vilja med jorden? Vad står det i 1 Moseboken 1:28 och Jesaja 45:18?
Uppenbarelseboken 21:4: "Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik finnas mer. Det som en gång var är borta." Här beskrivs -mänskliga- egenskaper eller drag, och därmed så talas det om människor, inte andevarelser, för dessa har inga "tårar" som ett ex. som vi människor har.
Vi har alltså kommit fram till att det finns två utgångar. En del kristna får himmelsk liv, för evigt, och en del får jordiskt liv, för evigt.
Detta leder till frågan: Hur många har fått hoppet om himmelskt liv?
Svar:
Lukas 12:32: "Var inte rädd, du lilla hjord, eftersom det har behagat er Fader att ge er kungariket." Här ser vi att Jesus säger "lilla" hjord, dvs ett begränsat antal skulle få del av det himmelska härligheten. Hur många då? Uppenbarelseboken 14:1-3: "Och jag såg, och se, Lammet [Jesus Kristus] stod på Sions berg [i himlen; se Hebréerna 12:22-24] och tillsammans med det etthundrafyrtiofyra tusen, som hade dess namn och dess Faders namn skrivna på sina pannor. ... Och de sjunger liksom en ny sång ...; och ingen kunde lära sig behärska den sången utom de etthundrafyrtiofyra tusen, som har blivit köpta från jorden." Att 144.000 har blivit köpta från jorden. Inte från mängd olika samfund, nej, utan som bibeln säger i Efesierna 4:5 att det finns bara "en enda tro". Dessa 144.000 är den "lilla" hjord som Jesus talade om, just därför att 144.000 är ju en väldig liten del, jämfört hur många som kommer att få den jordiska hoppet om evigt liv.
Men är antalet 144.000 symboliskt?
Svar:
Låt oss se vad som står i Uppenbarelseboken 7:9: "Efter detta [Efter att Johannes fått förklarat antalet 144.000] såg jag, och se, [Efter dessa 144.000] en stor skara, som ingen kunde räkna [Medan man kunde räkna dem som får himmelsk belöning dvs dem 144.000] ur alla nationer."
Svaret framgår av det i Uppenbarelseboken 7:9, strax efter att det bestämda antalet 144.000 nämnts, talas om "en stor skara, som ingen kunde räkna". Om antalet 144.000 -inte- var bokstavligt, skulle det -inte- vara någon mening att sätta det i kontrast till den "stora skaran". Betraktar man antalet som bokstavligt, stämmer det med Jesu uttalande i Matteus 22:14 angående himlarnas kungarike, så här står det där: "Många är nämligen inbjudna men få utvalda." Här kommer det fram att "många" är inbjudna att få leva på jorden, dvs dem som är "stora skaran" i Uppenbarelseboken och dem som omtalas i Matteus 5:5, medan "få" dvs en grupp av antalet 144.000 får komma till himlen. "Många" får leva -under- Guds kungarike på jorden, men "få" från jorden får vara -i- Guds kungarike i himlen.
Vad ska dem 144.000 göra i himlen?
Svar:
Uppenbarelseboken 5:10: "Och du gjorde dem till ett kungarike och till präster åt vår Gud, och de skall härska som kungar över ["över". Grek.: epi, med genitiv.] jorden. (Samma grekiska ord och grammatiska konstruktion finner man i Uppenbarelseboken 11:6. Där återger 1917, Da, Gi, Åk etc. alla det med "över".)
Uppenbarelseboken 20:6: "De skall vara Guds och Kristi präster och skall härska som kungar tillsammans med honom de tusen åren."
Här ser vi alltså vilka uppgifter dem 144.000 får när dem tar sin plats i Guds kungarike: Dem skall härska som kungar och präster under dem 1.000 åren, över dem som lever på jorden, efter Guds ingripande mot ondskan på jorden.
Vem väljer ut dem som skall komma till himlen?
Svar:
Vi får svaret i 2 Thessalonikerna 2:13, 14 kommer det fram att det var "Gud som utvalde er" dvs dem 144.000.
Här ser vi att från "en enda tro" under en herde, dvs Jesus Kristus, så finns det en liten skara av människor som får himmelsk belöning, medan resten av Guds undersåtar får leva på jorden för alltid. Dem som kommer till himlen för sin uppgift att vara som kungar och präster under Jesus under dem 1.000 åren. Medan dem som lever på jorden får njuta av stor frid.
Hoppas att dessa skriftställen besvarar dina frågor.