2007-04-24, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Ja säg det?? Helt obegriplig smörja som ändras när det passar!! Man kallar det nytt ljus när man plötsligt står inför faktum att jorden inte gick under som man profeterade om. Det mest komiska är logiken, Man varnar för falska profeter men misslyckas med sina egna profetior hela tiden hahaha.....

Rena skämtet faktiskt. Hur någon kan gå med i denna humbug är helt obegripligt!!

Har då aldrig sett en profetia om 1975. Kan du länka årgång, månad och sida? Är bara nyfiken...

Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Ja tyvärr skyddar man pedofiler men det stannar inte där. Inom hemmets väggar tillåts misshandel av barn, hustru ja allt möjligt. Och ofta är det dem "äldste" som är värst. Har läst hårresande berättelser på hjälpkällan från ex JV och sådana som håller på att lämna sekten.

Jag har aldrig hört eller sett, fått känslan av eller berättat för mig om något sådant. Att JV skyddar pedofiler är inte sant. Att misshandel inom hemmen förekommer inom hemmen är inte heller sant. Att äldste är "mer våldsamma" än de andra är inte heller sant.
Att detta skulle förekomma i någon familj, kan hända. Men att alla familjer håller på med sånt stämmer inte. Och om det händer i en familj, har det inget att göra med JV lära. JV säger själva att deras orginisation inte är helt fullkomlig. Alla människor i den är ju ofullkomliga.
Och även det som var på SVT en gång om pedofiler, stämde ju inte ens. Det visade sig ju vara fel, och de fick dra tillbaka sina anklagelser.

Nu kanske niundrar varför jag skriver så... Och ja, jag är ett vittne. Jag föddes i en familj som var JV. Men, min farsa hoppa av, pga tror ej på Gud. Så jag har haft möjlighet att välja "båda sidor".
2007-04-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viqqe
Varför har ingen ställt den givna frågan:

Varför envisas de med att knacka på hos folk och pracka på dem deras broshyrer? Tröttnar de inte på alla avfärdningar? Finns det i huvud taget folk som går med på detta sätt? Sammanfattningvis: VARFÖR?

Vi gör det därför att vi älskar Gud, och lyder honom. Och anledningen vi går och knackar är för att vi visar kärlek till människor. Jesus själv dessa 2 saker, som skulle vara -tydliga- kännetecken på dem sanna kristna: Att ha inbördes kärlek till varandra. (Johannes 13:35) Och att dem skulle predika över -hela- bebodda jorden. (Matteus 24:14)

Vilka andra kristna har tagit sitt personliga ansvar och gått och predikat jorden runt, träffat människor personligen? Jag har ALDRIG läst, t.ex. någon forum tråd som har hetat: "Dessa katoliker ringde på min dörr", inte heller har jag sett: "Hur bemöter ni protestanterna när dem ringer på er dörr?"
Däremot har jag sett detta: "Jehovas vittnen ringde på min dörr", etc...

Vi är övertygade om att vi har Guds stöd i detta.

Det är inte bara vi som tycker det. Det är intressant hur påven uttrycker sig.
Den nuvarande påven Benedictus, har sagt själv om Jehovas vittnen så här: "Ni utför det arbete [att predika] som vi borde göra". Han fortsätter: "Ni [Jehovas vittnen] har församlings lokaler som inte är så stora men alltid fyllda, vi har katedraler, kyrkor och kapeller men dem är alltid tomma". (The Canberra Times vol 21.08.2005)

-

Angående om detta "falskhet" som många har uppmärksammat.

Det som har blivit lite upp o ner med oss, är inte för att vi är äkta falska. Hur menar jag? Visst, vi är övertygade om att Gud använder oss som sin jordiska organisation, MEN eftersom vi människor är -ofullkomliga- så kan det hända att vissa saker styrs åt fel håll. Faktum är mera så här: Alla dessa saker som vi har sagt, men inte har hänt, grundar sig på bristande kunskap i bibeln. När vi började dyka upp i slutet av 1800 talet, så var inte Jehovas vittnen grundarna fullkomliga i bibelkunskapen, men Gud såg viljan och ansträngningen att förstå sanningen om Gud. Vi hade till en början korset som symbol, men efter flera år av forskande i bibel så blev korset borttaget, för det är inte en biblisk sanning.

Rent kort: På grund av bristande bibelkunskap, så drog Jehovas vittnen allt förhastade slutsatser om vissa saker. Men idag så har "ljuset" blivit all klarare.

Bara som en detalj i sammanhanget: Tänk på Moses. Han var den högsta andlige ledaren då under Guds nation på jorden. Han fick vara med om mycket bla underverk. Men han var fortfarande ofullkomlig, trots att han var ledaren för Guds folk. Han fick inte gå i det utlovade landet. Varför? Jo för han -ljög- för sina medtroende. Men bara för att han gjorde det, så slutade Gud -inte- att leda israeliterna.
Ungefär så är det med oss, visst, vi har dragit förhastade slutsatser, men Gud är ändå mer än nöjd med all den anstränging vi gör, att predika över hela jorden. Visst, vi har haft jul, korset, etc... Men tvärtemot hur kyrkorna är, så har vi tagit ett steg längre ut, genom att forska och inse att t.ex jul, korset etc... är obibliska sanningar och lämnat dessa, medan kyrkorna håller kvar dem, mest för pengarnas skull.

Guds dom över dessa som "kittlar" människors öron är -nära-.
2007-04-24, 20:15
Medlem
osiss avatar
Jehovas var hos mig i helgen. Dom kom när jag gick och bar på mina 17"-fälgar. En av dom sträckte till mig en broschyr och frågade vad jag hade för bil. Blev inget religionstjafs där inte. En annan gång skulle jag iväg och fiska. Då kom en annan jehovas-snubbe. Han gav mig lite fisketips och sa lycka till sen drog jag. Han nämnde inte gud han heller.
2007-04-24, 20:31
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukefalos
Har då aldrig sett en profetia om 1975. Kan du länka årgång, månad och sida? Är bara nyfiken...

http://www.flashback.org/showpost.php?p=6798461&postcount=112

Citat:
Och även det som var på SVT en gång om pedofiler, stämde ju inte ens. Det visade sig ju vara fel, och de fick dra tillbaka sina anklagelser.

Nej de fick inte dra tillbaka sina anklagelser, läs granskningsnämndens beslut. Det granskningsnämnden anmärkte på var att åldern på både förövare och offer inte klargjorts i ett av fallen som uppdrag granskning tog upp. I övrigt fann man inga felaktiga fakta i dom exempel på sexuella övergrepp mot barn som programmet handlade om.

http://www.grn.se/upload/PDF-filer/s...3/SB788-03.pdf.

Citat:
Ursprungligen postat av Namnlös
Rent kort: På grund av bristande bibelkunskap, så drog Jehovas vittnen allt förhastade slutsatser om vissa saker. Men idag så har "ljuset" blivit all klarare.

Men hur kan då Jehovas vittnen vara den enda sanna religionen?

Då borde alla andra samfund vara ”sanna” kristna, det Jv anmärker på i deras tro borde enligt det här resonemanget bero på förhastade slutsatser. Menar du att det inte spelar någon roll vilket samfund folk tillhör?
2007-04-24, 21:52
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:

Jag har aldrig hört eller sett, fått känslan av eller berättat för mig om något sådant. Att JV skyddar pedofiler är inte sant. Att misshandel inom hemmen förekommer inom hemmen är inte heller sant. Att äldste är "mer våldsamma" än de andra är inte heller sant.
Att detta skulle förekomma i någon familj, kan hända. Men att alla familjer håller på med sånt stämmer inte. Och om det händer i en familj, har det inget att göra med JV lära. JV säger själva att deras orginisation inte är helt fullkomlig. Alla människor i den är ju ofullkomliga.

Nu kanske niundrar varför jag skriver så... Och ja, jag är ett vittne. Jag föddes i en familj som var JV. Men, min farsa hoppa av, pga tror ej på Gud. Så jag har haft möjlighet att välja "båda sidor".

Är du ett yngre JV så förstår jag att du inte vet något om 1975. Om du vågar så gå in på följande sida www.hjälpkallan.org och läs om vad din tro sa om 1975.Där finns inskannat text från Vakna och Vakttornet som belyser detta faktum. Ja din religion har åtskilliga gånger profeterat om jordens undergång men varje gång har det uteblivit. Förstår att JV idag inte alls vill kännas vid 1975 för det var ett stort fiasko som ruinerade många människor och det blev många tragiska fall. Det som SVT och Josefsson hade i reportaget stämmer till hundra procent och det har inte dragits tillbaka några anklagelser. Är det vad du fått höra från JV så är det tyvärr ännu en i raden av lögner. FN som kallas den "store satan" har man också samröre med. En tro som kallar sig sanningen handskas väldigt vårdslöst med just sanningen.
2007-04-24, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ptolemy’s kanon
-
Claudius Ptolemy levde i det andra århundradet i Egypten. Det hade gått ca 600 år om det han sen skriver om. Han var inte historiker utan mer känd som astronom och geografiker.

Enligt denne så förstördes Jerusalem år 587 fvt. Men på vilka grunder kom han fram till dessa? Han använde astronomi. Inte historia. I boken The Mysterious Numbers of the Hebrew Kings, sidan 293, Professor E. R. Thiele så står det så här om Ptolemy:
“Ptolemy’s canon was prepared primarily for astronomical, not historical, purposes. It did not pretend to give a complete list of all the rulers of either Babylon or Persia, nor the exact month or day of the beginning of their reigns, but it was a device which made possible the correct allocation into a broad chronological scheme of certain astronomical data which were then available. Kings whose reigns were less than a year and which did not embrace the New Year’s day were not mentioned.”

Det är alltså mycket osäkert om Ptolemys beräkningar stämmer. Som ett exempel: Han angav att Evil-Merdodak var i styret 2 år medan Polyhistor (=googla om ni vill veta mer) säger 12 år. VAT 4956 är ett stöd som man menar på hjälper Ptolemys kanon. Men gör den det verkligen? Man har inte den originella texten och den man har hittat innehåller många luckor i texten. Vissa termer i den kan man inte ens förstå idag. Och man har hittat ett antal gånger ordet ”hi-bi” som betyder ”bryten av”, etc... Så den som kopierade hade redan en ofullständig text när han skrev ner detta.

Man kan fördjupa sig i en sjö med årtal/kungar. Men det ovan skrivna bör ändå väcka viss vägledning.

Mkt intressant! Det viktigaste för mig (nu när jag står i valet att kanske studera mer och ev ta upp ett bibelstudium) är att inte ta reda på all fakta, utan att få en egen tro. Jag har själv inte funnit något som är så bra som JV, goda människor som man kan lita på. Men, så ska man (som jag faller på) tro på Jehova.

Med allt som händer i världen så börjar jag tro på bibeln profetior mer och mer, med det allt mer ökade våldet, dyrkandet av mammon osv. Men jag vet inte vad jag ska tro på.
2007-04-24, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo

Men hur kan då Jehovas vittnen vara den enda sanna religionen?

Då borde alla andra samfund vara ”sanna” kristna, det Jv anmärker på i deras tro borde enligt det här resonemanget bero på förhastade slutsatser. Menar du att det inte spelar någon roll vilket samfund folk tillhör?

Jehovas vittnen har inte obibliska läror i tillbedjan. Jag vet att jag inte gav ett, kanske, så logiskt skrivet svar i förra inlägget. Man måste liksom vara insatt en hel del först, inte av rykten, utan av fakta.
Det som jag åsyftade på som förhastade slutsatser är i första hand dem domedags/världens undergång datumen, sånt som alla här tar upp. Jehovas vittnen har varit lite för ivriga, men -nu- så finns inga "datum" eller nåt sånt, eftersom bibeln säger att ingen vet när dagen kommer, och det har vi ödmjukt godtagit.

Det som är skillnaden är att andra samfund, dem har inte den hela bilden. Som ett ex., i nya testamentet står det ungefär: "Vi ska vara hos Jesus i himlen". Många kyrkor idag anser att ord som dessa angår -alla- kristna, antingen globalt eller bara i den grenen av kristenheten. Men om man forskar vidare, så finner man att det kommer även att finnas människor på jorden, för evigt, dvs trogna kristna. Men hur mycket hör man om det? Vissa säger att man ska först till himlen och sen ner på jorden, men detta stöder inte bibeln heller.

Det som lyfts fram är att kyrkorna, som vi också hade, har bristande kunskap i bibeln... Men skillnaden är att vi nu, med Guds andes vägledning, ser över dessa misstag, bla därför har vi inte jul etc...

Problemet med kyrkans sätt att förklara bibeln är att man tolkar biblen -utifrån- in till församlingen. Medan vi tolkar bibeln -inifrån- till andra. Med andra ord: Vi låter bibeln tolka sig själv. Och då slipper man dem flesta problemen. Hur man jobbar fram är att man samlar på dem skriftställen som behandlar ämnet, läser igenom dem, analyserar dem, se nåt mönster, och då kommer man till en slutsats. Inte att man bara slår upp skriftställen 1, 2 stycken och stöder sin teori på det, nej, man måste få helhetsbilden klar först, och sen är det bara fortsätta därifrån. Man kan tänka på en bil, en fullständig bil har 4 hjul, ratt, etc... Om du skulle ta ratten bort. Skulle du kunna köra bra bilen? Nej, alltså man måste ha alla komponenterna, precis så som i bibeln. Det är det vi har som mål när vi studerar bibeln. Vi lär folk om bibeln, helt enkelt, precis som den är. Inga konstigheter egentligen.
2007-04-25, 09:19
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:
Jehovas vittnen har inte obibliska läror i tillbedjan.
Jo, det har ni eftersom era skrifter, vakttornet och vakna är tolkningsföreträdare som inte får sägas emot. De hålls lika högt som Bibeln i JV.

Citat:
Jehovas vittnen har varit lite för ivriga, men -nu- så finns inga "datum" eller nåt sånt, eftersom bibeln säger att ingen vet när dagen kommer, och det har vi ödmjukt godtagit
.
Ja, det blir lätt så när man följer falska profeter, Jesus sa tydligt att inte ens han vet när domedagen kommer, utan endast Fadern, JV har satt sig över Jesus.

Citat:
Vi lär folk om bibeln, helt enkelt, precis som den är. Inga konstigheter egentligen.
Ni lär folk om Bibeln som ni anser att den är, ni använder en förvanskad översättning för att få Bibeln att stämma med Vakttornet istället för att ändra i Vakttornet och få den att stämma med Bibeln.

Ta en titt på www.besked.se
2007-04-25, 09:51
Medlem
Relays avatar
Citat:
Jehovas vittnen har inte obibliska läror i tillbedjan. Jag vet att jag inte gav ett, kanske, så logiskt skrivet svar i förra inlägget. Man måste liksom vara insatt en hel del först, inte av rykten, utan av fakta.
Det som jag åsyftade på som förhastade slutsatser är i första hand dem domedags/världens undergång datumen, sånt som alla här tar upp. Jehovas vittnen har varit lite för ivriga, men -nu- så finns inga "datum" eller nåt sånt, eftersom bibeln säger att ingen vet när dagen kommer, och det har vi ödmjukt godtagit.
Jag funderar fortfarande på vad Jehovas fick 144 000 ifrån?
SedanSå tycker jag Jehovas gör fel när dom ändrar i Bibeln.
2007-04-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
SedanSå tycker jag Jehovas gör fel när dom ändrar i Bibeln.

Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren
ni använder en förvanskad översättning för att få Bibeln att stämma med Vakttornet istället för att ändra i Vakttornet och få den att stämma med Bibeln.

Det är lite märkligt. Ni tycker, av vissa skäl, att vi har ändrat bibeln. Men kyrkan då? Dem har ju inte tagit med Guds namn i deras biblar, om så, så bara på vissa ställen. Varför? En orsak är att det ligger på en tradition, som började med judarna, att använda sig av Guds namn. Man skrev Adonaj, dvs Herren. Guds namn förerkommer närmare 7.000 gånger i bibeln.

Vi har inte förvanskad bibeln alls. Tvärtom, vi har fått en stor bibel med massa hänvisningar till, ord och uttryck, till bibliska översättningar, hebreiska/grekiska/latinska ord etc... Detta för att styrka bibelns klara sken, inte för att fördunkla den.

Om man bortser med Guds namn borttagandet, så är våran bibel vs. kyrkans 99% identiska. Den sista % är nånting som vi kan ge svar med studium av bibel, för att avgöra, vilken översättning passar bäst med hur resten av bibel förklarar.

Kyrkan är inte så upplyst, t.ex med Jesus/jul... bara där ser man att nånting är fel... Men det ser man efter noggrann forskning från bibel. Jag har på egen hand gått igenom verser i bibeln, och insett att Jesus inte föddes vid december. Och när det gäller korset, så har jag läst lexikon (grek.och latin), jag har gått till bibliotek i stockholm, och även där så finns det stöd att Jesus dog på en påle.

Jag är inte "blind" och följer. Jag blir bara mer och mer förvånad positivt, efter det att jag har letat runt i andra källor (icke-vakttornets) och sett att våra förklaringar kopplas bäst till bibeln. Det är min egna erfarenhet.
2007-04-25, 13:03
Bannlyst
eftersom det finns flera miljoner Jehovas och bara 144.000 får komma till himmeln varför är det lönt att skaffa fler medlemmar?
2007-04-25, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Jag funderar fortfarande på vad Jehovas fick 144 000 ifrån?

Jag ska förklara så gott jag kan.

Första frågan som man bör ställas sig är: Gäller det hopp om himmelskt liv som framställs i "Nya testamentet" alla kristna?
Svar:
Johannes 14:2, 3: "I min Faders hus finns många boningar. Om det inte vore så, skulle jag har ha sagt er det, eftersom jag går bort för att bereda en plats åt er.
Och om jag går min väg och bereder en plats åt er, så skall jag komma igen och ta er hem till mig, för att ni skall vara där jag är." (Jesus visar här att hans trogna apostlar, -som han talade till-, så småningom skulle få komma till hans Faders "hus", till himlen, och vara tillsammans med Jesus. Men han sade inte i dessa verser hur många som skulle komma till himlen.)
Johannes 1:12, 13: "Men så många som tog emot honom, åt dem gav han myndighet att bli Guds barn, eftersom de utövade tro på hans namn; och de blev inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja, utan av Gud." (Lägg märke till att det i sammanhanget, i vers 11, talas om Jesu "eget folk", judarna. De judar som tog emot honom, när han kom till dem under det första århundradet, blev Guds barn med himmelskt liv i sikte. Verben i detta skriftställe står i imperfektum, vilket visar att detta skriftställe -inte- åsyftar alla människor som har blivit kristna sedan dess.)
Romarna 8:14, 16, 17: "Ty alla som leds av Guds ande är Guds söner. Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn. Om vi alltså är barn, är vi också arvingar: ja, Guds arvingar och Kristi medarvingar, förutsatt att vi lider tillsammans med honom för att också bli förhärligade tillsammans med honom." (Vid den tidpunkten då detta skrevs, var alla som var ledda av Guds ande Guds söner och hade hoppet om att bli förhärligade tillsammans med Kristus. Men så hade det inte alltid varit. I Lukas 1:15 sägs det att Johannes döparen skulle uppfyllas av helig ande, men i Matteus 11:11 klargörs det att han -inte- kommer att ha deli det himmelska kungarikets härlighet. Det skulle således också finnas andra som, efter det att arvingarna till det himmelska kungariket hade församlats, skulle tjäna Gud som efterföljare till hans Son utan fördenskull få del av himmelsk härlighet.)

Finns det några som får evigt liv på jorden i "Nya testamentet"?
Svar:
Matteus 5:5: "Lyckliga är de som är milda till sinnes, eftersom de skall ärva jorden."
Matteus 6:9, 10 så talas det bla om Guds vilja med jorden. Vad är Guds vilja med jorden? Vad står det i 1 Moseboken 1:28 och Jesaja 45:18?
Uppenbarelseboken 21:4: "Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik finnas mer. Det som en gång var är borta." Här beskrivs -mänskliga- egenskaper eller drag, och därmed så talas det om människor, inte andevarelser, för dessa har inga "tårar" som ett ex. som vi människor har.

Vi har alltså kommit fram till att det finns två utgångar. En del kristna får himmelsk liv, för evigt, och en del får jordiskt liv, för evigt.

Detta leder till frågan: Hur många har fått hoppet om himmelskt liv?
Svar:
Lukas 12:32: "Var inte rädd, du lilla hjord, eftersom det har behagat er Fader att ge er kungariket." Här ser vi att Jesus säger "lilla" hjord, dvs ett begränsat antal skulle få del av det himmelska härligheten. Hur många då? Uppenbarelseboken 14:1-3: "Och jag såg, och se, Lammet [Jesus Kristus] stod på Sions berg [i himlen; se Hebréerna 12:22-24] och tillsammans med det etthundrafyrtiofyra tusen, som hade dess namn och dess Faders namn skrivna på sina pannor. ... Och de sjunger liksom en ny sång ...; och ingen kunde lära sig behärska den sången utom de etthundrafyrtiofyra tusen, som har blivit köpta från jorden." Att 144.000 har blivit köpta från jorden. Inte från mängd olika samfund, nej, utan som bibeln säger i Efesierna 4:5 att det finns bara "en enda tro". Dessa 144.000 är den "lilla" hjord som Jesus talade om, just därför att 144.000 är ju en väldig liten del, jämfört hur många som kommer att få den jordiska hoppet om evigt liv.

Men är antalet 144.000 symboliskt?
Svar:
Låt oss se vad som står i Uppenbarelseboken 7:9: "Efter detta [Efter att Johannes fått förklarat antalet 144.000] såg jag, och se, [Efter dessa 144.000] en stor skara, som ingen kunde räkna [Medan man kunde räkna dem som får himmelsk belöning dvs dem 144.000] ur alla nationer."
Svaret framgår av det i Uppenbarelseboken 7:9, strax efter att det bestämda antalet 144.000 nämnts, talas om "en stor skara, som ingen kunde räkna". Om antalet 144.000 -inte- var bokstavligt, skulle det -inte- vara någon mening att sätta det i kontrast till den "stora skaran". Betraktar man antalet som bokstavligt, stämmer det med Jesu uttalande i Matteus 22:14 angående himlarnas kungarike, så här står det där: "Många är nämligen inbjudna men få utvalda." Här kommer det fram att "många" är inbjudna att få leva på jorden, dvs dem som är "stora skaran" i Uppenbarelseboken och dem som omtalas i Matteus 5:5, medan "få" dvs en grupp av antalet 144.000 får komma till himlen. "Många" får leva -under- Guds kungarike på jorden, men "få" från jorden får vara -i- Guds kungarike i himlen.

Vad ska dem 144.000 göra i himlen?
Svar:
Uppenbarelseboken 5:10: "Och du gjorde dem till ett kungarike och till präster åt vår Gud, och de skall härska som kungar över ["över". Grek.: epi, med genitiv.] jorden. (Samma grekiska ord och grammatiska konstruktion finner man i Uppenbarelseboken 11:6. Där återger 1917, Da, Gi, Åk etc. alla det med "över".)
Uppenbarelseboken 20:6: "De skall vara Guds och Kristi präster och skall härska som kungar tillsammans med honom de tusen åren."
Här ser vi alltså vilka uppgifter dem 144.000 får när dem tar sin plats i Guds kungarike: Dem skall härska som kungar och präster under dem 1.000 åren, över dem som lever på jorden, efter Guds ingripande mot ondskan på jorden.

Vem väljer ut dem som skall komma till himlen?
Svar:
Vi får svaret i 2 Thessalonikerna 2:13, 14 kommer det fram att det var "Gud som utvalde er" dvs dem 144.000.

Här ser vi att från "en enda tro" under en herde, dvs Jesus Kristus, så finns det en liten skara av människor som får himmelsk belöning, medan resten av Guds undersåtar får leva på jorden för alltid. Dem som kommer till himlen för sin uppgift att vara som kungar och präster under Jesus under dem 1.000 åren. Medan dem som lever på jorden får njuta av stor frid.

Hoppas att dessa skriftställen besvarar dina frågor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in