2008-05-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Sanningen är att jag håller med dig i så mycket du skriver att det är sjukt,
men jag har en Gudsfruktan och måste förtrösta på honom att jag får hans
vägledning nu, då jag inte heller kan köpa treeninghetsläran till ex, jag kan
inte köpa alla tolkningar hit och dit, det enda jag vet att Jehova redan i
moseböckerna varnade för Jehovas Vittnen bland andra. Jehovas avsikt var
verkligen INTE att göra oss förvirrade med profetior hit och dit heller, kan
jag tycka. Hoppas att du förstår.

Jag har fått Jehovas hjälp och vägledning ur JV och han har gett mig styrka
och förståelse för att JV inte är hans sanna kristna. För mig har skriftstället
"Ty sanningen skola göra eder fria" haft en enorm betydelse för mig.

För mig betyder det att när jag fick reda på sanningen om JV så blev jag
fri att älska Jehova ännu mer och förstå hans budskap på ett nytt sätt.

Jag är fast övertygad om att jag måste förtrösta på honom i de sista dagarna.

Om JV hade haft fel i alla läror, vilket de inte har se bara;
Matt 7:15,16
Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt
inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man
kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar?

Du skriver om de sista dagarna...hur tänker du om dem? Vad tror du ska hända?
2008-05-23, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jo det finns det stöd för uteslutningar. Om någon t.ex håller på att förstöra en församling så måste den väck, det är ju inget konstigt med det. Och om någon bryter mot en massa regler bara för att få göra som den vill så kan det inte heller godkännas. Men vilken farlig synd som församlingen måste skyddas ifrån begår den som bara inte längre tror likadant? Att man inte ska tillhöra en församling som man inte tror på tycker jag är ganska självklart, men att man ska bli behandlad som en pestsmittad fattar jag inte. Enligt JV så kommer den som lämnar deras religion att dö i Harmageddon. Varför kan inte det räcka för dem? Varför måste de också sabba resten av den personens liv?

Familjer som fortsätter att hålla kontakt med en utesluten släkting går mot JV:s regler. Det kan leda till att den som är t.ex äldste inte får vara det längre bara därför. Det är det jag försöker visa. Organisationen ställer krav som även många medlemmar tycker är omänskliga och onaturliga. Den organisationen kallar sig själva för "Guds kärleksfulla organisation". Förklara gärna var kärleken syns i det här?

Jag försöker förstå hur du menar och till del kan jag göra det.

Orden "omänskliga och onaturliga" kan jag definitivt hålla med om även i situationer som inte handlar om uteslutningar.

Som jag skrev tidigare är det av ngn anledning mkt lätt att bli sån som vittne. Inte alla blir så men tillräckligt många, det är som om man tappar hjärnan nånstans (?!). Har personligen råkat ut för det den sista tiden. Blir så trött.
2008-05-24, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag instämmer. Jag är nog också en sökare. Jag tror på bibelns ord. Därför kan jag inte tro som JV. Det vore drömmen om det gick att bevisa JV som sanningen. Inget skulle gjort mig lyckligare.

Nu vet jag vad som inte är sant, men jag kan inte säga att jag har koll på vad som är sant, och det är otroligt jobbigt när jag så länge har varit trygg i det jag trodde var sanning.

Det är bökigt att gå från säker vetskap till...inga fler stensäkra svar. Jag vet.
2008-05-24, 16:43
Medlem
schabo-labos avatar
Alfapetattack

Hemska skitungar har varit i farten och kastat om bokstäverna för Rikets Sal till:
2008-05-25, 09:55
Medlem
Santadunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Hemska skitungar har varit i farten och kastat om bokstäverna för Rikets Sal till:

Haha, de där får man väl se som konstruktiv sabotage från skitungarna, bättre och roligare än att slå sönder lyktstolpar och liknande
2008-05-25, 20:07
Medlem
Hejsan trådskaparen! =)

Jag har en fråga om ang. tolkningen att själen endast finns i blodet. I jesaja 42:1-4 står det såhär: "Se, min tjänare, som jag uppehåller, min utkorade, till vilken min själ har behag, över honom har jag låtit min Ande komma. Han skall utbreda rätten bland folken." Här bekänner ju även JHWH att han själv har en själ. Hur förhåller sig ett vittne till detta stycke?

Anledningen till att jag tog upp detta beror på blodtransfusionerna som vittnena vägrar ta, eftersom de tror att det är en synd att ge bort eller ta emot blod. Gud består ju inte utav materia, kött och blod, och även Gud säger att han har en själ, därför undrar jag över denna fråga, hur J.V. förhåller sig till stycket! =)
2008-05-25, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Hejsan trådskaparen! =)

Jag har en fråga om ang. tolkningen att själen endast finns i blodet. I jesaja 42:1-4 står det såhär: "Se, min tjänare, som jag uppehåller, min utkorade, till vilken min själ har behag, över honom har jag låtit min Ande komma. Han skall utbreda rätten bland folken." Här bekänner ju även JHWH att han själv har en själ. Hur förhåller sig ett vittne till detta stycke?

Anledningen till att jag tog upp detta beror på blodtransfusionerna som vittnena vägrar ta, eftersom de tror att det är en synd att ge bort eller ta emot blod. Gud består ju inte utav materia, kött och blod, och även Gud säger att han har en själ, därför undrar jag över denna fråga, hur J.V. förhåller sig till stycket! =)

Hej!
Suck...se nedan. Nu blev det dubbelskick igen. Fattar inte hur jag lyckas.
Senast redigerad av Leviticus 2008-05-25 kl. 21:55.
2008-05-25, 21:54
Medlem
Citat:
Hejsan trådskaparen! =)

Hej!
Tar mig friheten att försöka ge nåt litet svar...trots att jag inte är trådskaparen.
JV ser på själen på så sätt att den är själva kroppen, varelsen, personen, jaget etc.
Som i uttrycket "det fanns inte en levande själ på stranden" =det fanns inte en enda människa på stranden.
Detta kan ses i bibelversen 1 Mos 2:7 där det står att "människan blev en levande själ" =människan blev en levande varelse, människa.
Så Gud, som oxå är en person -om än andlig sådan, är oxå en själ, ett jag.
Att själen finns i blodet betyder väl helt enkelt att livet symboliskt finns där. Blod har ju genom historien med bibelns folk spelat en speciell, helig roll, i offer osv.
Så blodet ses fortfarande som ngt man inte...som man då tycker...använder hur som helst, respektlöst. JV menar att det enda blodet människan behöver för liv är det blod som Jesus offrade vid sin död. Även om man av ngn anledning dör nu, så finns, genom Jesu lösenoffer, hoppet om en uppståndelse.
2008-05-25, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hej!
Tar mig friheten att försöka ge nåt litet svar...trots att jag inte är trådskaparen.
JV ser på själen på så sätt att den är själva kroppen, varelsen, personen, jaget etc.
Som i uttrycket "det fanns inte en levande själ på stranden" =det fanns inte en enda människa på stranden.
Detta kan ses i bibelversen 1 Mos 2:7 där det står att "människan blev en levande själ" =människan blev en levande varelse, människa.
Så Gud, som oxå är en person -om än andlig sådan, är oxå en själ, ett jag.
Att själen finns i blodet betyder väl helt enkelt att livet symboliskt finns där. Blod har ju genom historien med bibelns folk spelat en speciell, helig roll, i offer osv.
Så blodet ses fortfarande som ngt man inte...som man då tycker...använder hur som helst, respektlöst. JV menar att det enda blodet människan behöver för liv är det blod som Jesus offrade vid sin död. Även om man av ngn anledning dör nu, så finns, genom Jesu lösenoffer, hoppet om en uppståndelse.

Hej vännen! Kul att du svarade! När det gäller Jesu offer blod så kan jag hålla med dig i detta. Jesus blod offrades för människans synder, och endast Jesus kan rädda oss, och ge oss evigt liv. Men det står inte att det är förbjudet att rädda andras liv, genom att skänka blod. Vad jag kommer ihåg så nämns blodet i Nya testamentet men då syftas blodet på Offerdjur. och det skulle man hålla sig undan, men det berodde ju på att Jesus redan hade offrats för oss, och vi behöver inga djuroffer för att bli räddade. Den nya lagen säger att vi skall handla i kärlek, och hjälpa varandra genom gärningar som grundas av kärleken. "Det du vill att andra skall göra för dig, skall du göra för dem" tex.

Det som jag personligen tycker är så hemskt, är att jättemånga människor har på sätt och vis blivit tvingade till att dö genom att vägra ta emot blodtransfusioner eftersom dem säkerligen kände att de inte hade något val.
Jag har ingenting emot människor som offrar sig för sin tro, det skulle jag själv "säkerligen" kunna göra om jag ställdes inför den sitsen då jag predikar evangeliet och Guds rike, men dessa människor vet vad som kommer hända om de tar emot blod för att rädda sig själv. Antingen så dör dem för denna lag för att följa denna lära eller så överlever dem och blir utkastade ur församlingen, och därmed förlorar en väldigt viktig gemenskap. Detta är jag personligen emot! Om en människa vill dö för sin tro så ska det inte ske genom tvång. Det skall inte ske genom ett ultimatum. Om en människa vill överleva genom att ta emot blod, så borde den personen bli förlåten av församlingen.

I Matteusevangeliet så frågar Petrus Jesus "Herre, hur ofta skall jag förlåta min broder, när han syndar mot mig? Är sju gånger nog?" Då svarade Jesus: "Jag säger dig: Inte sju gånger, utan sjuttiosju. gånger"

Här säger Jesus att man skall förlåta sitt syskon om han eller hon syndar. Om det nu skulle vara så att det är en synd att ta emot blod, så borde församlingen även kunna förlåta denna person som tar emot blod för att överleva. Om det är en synd att ta emot blod, så har även Jesus dött för denna syndare, något som vaktornet sorgligt nog verkar blunda för.

Du får ursäkta mig om jag kanske går på lite för hårt, jag ber om ursäkt isåfall!
2008-05-25, 23:21
Medlem
Citat:
Hej vännen! Kul att du svarade! När det gäller Jesu offer blod så kan jag hålla med dig i detta. Jesus blod offrades för människans synder, och endast Jesus kan rädda oss, och ge oss evigt liv. Men det står inte att det är förbjudet att rädda andras liv, genom att skänka blod. Vad jag kommer ihåg så nämns blodet i Nya testamentet men då syftas blodet på Offerdjur. och det skulle man hålla sig undan, men det berodde ju på att Jesus redan hade offrats för oss, och vi behöver inga djuroffer för att bli räddade. Den nya lagen säger att vi skall handla i kärlek, och hjälpa varandra genom gärningar som grundas av kärleken. "Det du vill att andra skall göra för dig, skall du göra för dem" tex.

Det som jag personligen tycker är så hemskt, är att jättemånga människor har på sätt och vis blivit tvingade till att dö genom att vägra ta emot blodtransfusioner eftersom dem säkerligen kände att de inte hade något val.
Jag har ingenting emot människor som offrar sig för sin tro, det skulle jag själv "säkerligen" kunna göra om jag ställdes inför den sitsen då jag predikar evangeliet och Guds rike, men dessa människor vet vad som kommer hända om de tar emot blod för att rädda sig själv. Antingen så dör dem för denna lag för att följa denna lära eller så överlever dem och blir utkastade ur församlingen, och därmed förlorar en väldigt viktig gemenskap. Detta är jag personligen emot! Om en människa vill dö för sin tro så ska det inte ske genom tvång. Det skall inte ske genom ett ultimatum. Om en människa vill överleva genom att ta emot blod, så borde den personen bli förlåten av församlingen.

I Matteusevangeliet så frågar Petrus Jesus "Herre, hur ofta skall jag förlåta min broder, när han syndar mot mig? Är sju gånger nog?" Då svarade Jesus: "Jag säger dig: Inte sju gånger, utan sjuttiosju. gånger"

Här säger Jesus att man skall förlåta sitt syskon om han eller hon syndar. Om det nu skulle vara så att det är en synd att ta emot blod, så borde församlingen även kunna förlåta denna person som tar emot blod för att överleva. Om det är en synd att ta emot blod, så har även Jesus dött för denna syndare, något som vaktornet sorgligt nog verkar blunda för.

Du får ursäkta mig om jag kanske går på lite för hårt, jag ber om ursäkt isåfall!

Jag förstår vad du menar och jag kan i mycket hålla med dig.
Har väl egentligen inte så mkt att kontra med känner jag....

Det är lugnt, du gick inte på för hårt. Du säger bara vad du tycker.
2008-05-26, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag förstår vad du menar och jag kan i mycket hålla med dig.
Har väl egentligen inte så mkt att kontra med känner jag....

Det är lugnt, du gick inte på för hårt. Du säger bara vad du tycker.

hehe så bra vännen! Mjoo det är hemskt att ställas inför ultimatum, dessutom så ser jag på Jesus. Jag tror personligen inte att Jesus ville att vi skulle låta en nära anhörig dö, då det finns hjälp att få. Jag tycker så otroligt synd om dessa människor, jag vet inte ens om jag kan föreställa mig hur dem känner det. Många av dem är uppvuxna inom vakttornets församling, alla människor som dem känner och har känt under hela sitt liv finns i församlingen. De blir skrämda till att tro, att världen utanför församlingen är onda och tillhör Antikrist, och att det bara skulle gå utför om dem inte tillhörde församlingen. På det sättet blir församlingen en trygghet för dessa arma människor. De vet om detta, att OM de blir utkastade från församlingen så blir de också utfrysta ifrån gemenskapen. Hela församlingen behandlar den utfrysta som luft, och alla vägrar prata med honom. Vissa mister hela sin familj, släkt och alla vänner som de har känt under livet, och eftersom världen där utanför är så ond, så har dem blivit tillsagda att inte skaffa vänner utanför församlingen. Enligt mig är inte detta Jesus lära! Enligt mig kommer inte denna lära ifrån en kärleksfull Gud.

Det handlar om kontroll, medlemarna får inte träffa människor utanför församlingen av en enda anledning. vakttornet vill förstöra så mkt som möjligt för denna medlem. Hela konceptet går helt enkelt ut på att tvinga människor att stanna kvar. Man tvingar dem att stanna kvar genom att skrämma dem, och låta dem känna hopplöshet och ensamhet utan församlingen. Om en medlem hade haft en kompis som stog utanför församlingen, så skulle den medlemen ha ett litet ljus och en vän att kunna gå till, om han miste sin gemenskap med Guds såkallade folk. Det hade varit lättare för denna medlem att lämna sin församling då, och detta kan inte vakttornet tolerera.

Det jag undrar över är detta: Hur många människor skulle egentligen lämna Jehovas vittnen om vakttornet tog bort regeln att man inte fick ha kontakt med sk. avfällingar? Hur många skulle egentligen stanna kvar om de visste att de inte skulle förlora kontakten med nära och kära om de hoppade av?

Jag personligen tror att många skulle lefta! Undrar vad Jesus kommer säga till dessa gubbarna i brooklyn? Och Gud vår Fader som är kärlek och ljus och som inte vill gå emot våran vilja, vad säger han om detta?

Jag tycker verkligen synd om j.v. medlemmarna, och för deras skull så både hoppas jag och tror att Jesus ser till deras hjärta och förlåter dem. Även om de så benhårt tror på sin tolkning utav bibeln!
2008-05-26, 01:05
Medlem
Dancerboys avatar
har bara en kort fråga. Varför försöker JV hela tiden pracka på folk deras tro?
Det är ju nästan att jämföra med en tiggare. (utom att tiggaren inte lever i villfarelsen att han kan rädda själarna hos människorna han tigger av)

vad skulle hända om man svarar att man har djävulen bakom sig och knappast vill börja tro på JV, när de galningarna plingar på dörren?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in