Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hej!
Tar mig friheten att försöka ge nåt litet svar...trots att jag inte är trådskaparen.
JV ser på själen på så sätt att den är själva kroppen, varelsen, personen, jaget etc.
Som i uttrycket "det fanns inte en levande själ på stranden" =det fanns inte en enda människa på stranden.
Detta kan ses i bibelversen 1 Mos 2:7 där det står att "människan blev en levande själ" =människan blev en levande varelse, människa.
Så Gud, som oxå är en person -om än andlig sådan, är oxå en själ, ett jag.
Att själen finns i blodet betyder väl helt enkelt att livet symboliskt finns där. Blod har ju genom historien med bibelns folk spelat en speciell, helig roll, i offer osv.
Så blodet ses fortfarande som ngt man inte...som man då tycker...använder hur som helst, respektlöst. JV menar att det enda blodet människan behöver för liv är det blod som Jesus offrade vid sin död. Även om man av ngn anledning dör nu, så finns, genom Jesu lösenoffer, hoppet om en uppståndelse.

Hej vännen! Kul att du svarade! När det gäller Jesu offer blod så kan jag hålla med dig i detta. Jesus blod offrades för människans synder, och endast Jesus kan rädda oss, och ge oss evigt liv. Men det står inte att det är förbjudet att rädda andras liv, genom att skänka blod. Vad jag kommer ihåg så nämns blodet i Nya testamentet men då syftas blodet på Offerdjur. och det skulle man hålla sig undan, men det berodde ju på att Jesus redan hade offrats för oss, och vi behöver inga djuroffer för att bli räddade. Den nya lagen säger att vi skall handla i kärlek, och hjälpa varandra genom gärningar som grundas av kärleken. "Det du vill att andra skall göra för dig, skall du göra för dem" tex.
Det som jag personligen tycker är så hemskt, är att jättemånga människor har på sätt och vis blivit tvingade till att dö genom att vägra ta emot blodtransfusioner eftersom dem säkerligen kände att de inte hade något val.
Jag har ingenting emot människor som offrar sig för sin tro, det skulle jag själv "säkerligen" kunna göra om jag ställdes inför den sitsen då jag predikar evangeliet och Guds rike, men dessa människor vet vad som kommer hända om de tar emot blod för att rädda sig själv. Antingen så dör dem för denna lag för att följa denna lära eller så överlever dem och blir utkastade ur församlingen, och därmed förlorar en väldigt viktig gemenskap. Detta är jag personligen emot! Om en människa vill dö för sin tro så ska det inte ske genom tvång. Det skall inte ske genom ett ultimatum. Om en människa vill överleva genom att ta emot blod, så borde den personen bli förlåten av församlingen.
I Matteusevangeliet så frågar Petrus Jesus "Herre, hur ofta skall jag förlåta min broder, när han syndar mot mig? Är sju gånger nog?" Då svarade Jesus: "Jag säger dig: Inte sju gånger, utan sjuttiosju. gånger"
Här säger Jesus att man skall förlåta sitt syskon om han eller hon syndar. Om det nu skulle vara så att det är en synd att ta emot blod, så borde församlingen även kunna förlåta denna person som tar emot blod för att överleva. Om det är en synd att ta emot blod, så har även Jesus dött för denna syndare, något som vaktornet sorgligt nog verkar blunda för.
Du får ursäkta mig om jag kanske går på lite för hårt, jag ber om ursäkt isåfall!