2008-06-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Nej Jesus är Guds ord. Allting som Gud har sagt i Bibeln, kommer ifrån Jesus. Det var Faderns vilja från början, Jesus sade det som Gud fadern ville ha sagt, Jesus sade, Och den heliga Anden uppenbarade detta så att profeterna kunde ta emot det som Gud ville ha sagt och som Gud sade!

St. Irenaues som levde vid slutet utav 100 talet sade detta:

Vid tidernas ände har han på ett nytt sätt blivit utgjuten över mänskligheten för att över hela jorden förnya människan inför Gud.

Det låter så oorganiserat och rörigt att Gud inte blir betrodd av treenighetsanhängare att klara av något själv.
Det var Gud som gav profeterna syner och det står att skriften är "inspirerad av Gud".
Han har däremot använt Jesus, sin son, för att få ordet predikat på jorden och för lösenoffret -som Jesus frivilligt ställde upp på.
Jag kan inte se det allsmäktiga i att självaste Gud -Universums Skapare- skulle föra över sig själv till Marias livmoder för att födas som ett människobarn.
Det logiska är att han överförde sin skapade Sons liv till Maria. Och lät honom leva på jorden som människa, för att sedan vänta i himlen till den tredje dagen för att uppväcka honom.
Om det var Gud själv som dog på korset/pålen, då var alltså hela universum, hela alltet, utan Gud i tre dagar. Gud var alltså död och borta i tre dagar. Gud kan med andra ord avlida?
På slutet när Jesus hängde där på korset/pålen så undrade han varför Gud hade övergett honom...hade han övergett sig själv? Nej, Gud hade tagit ett steg tillbaka för att hans son ensam skulle få fullborda det han påbörjat. Han skulle offra sitt liv, av egen vilja och kraft. Inte med hjälp av Gud i det läget.

Vad St Irenaues har för trosuppfattningar spelar ingen större roll för mig, han var inte inspirerad av Gud. Det är bibeln som gäller.

Har personen Helig Ande blivit utgjuten?
Hur utgjuter man en person över mänskligheten?

Jag kan inte förstå HUR det går att få ihop Gud, Jesus och Anden i en och samma...inte person?...men samma Gud? Dessvärre ÄR ju Gud en person...då blir alltså personen Gud tre? Men ändå en? Var och en är en? Olika personer? Fast samma?
2008-06-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det låter så oorganiserat och rörigt att Gud inte blir betrodd av treenighetsanhängare att klara av något själv.
Det var Gud som gav profeterna syner och det står att skriften är "inspirerad av Gud".
Han har däremot använt Jesus, sin son, för att få ordet predikat på jorden och för lösenoffret -som Jesus frivilligt ställde upp på.
Jag kan inte se det allsmäktiga i att självaste Gud -Universums Skapare- skulle föra över sig själv till Marias livmoder för att födas som ett människobarn.
Det logiska är att han överförde sin skapade Sons liv till Maria. Och lät honom leva på jorden som människa, för att sedan vänta i himlen till den tredje dagen för att uppväcka honom.
Om det var Gud själv som dog på korset/pålen, då var alltså hela universum, hela alltet, utan Gud i tre dagar. Gud var alltså död och borta i tre dagar. Gud kan med andra ord avlida?
På slutet när Jesus hängde där på korset/pålen så undrade han varför Gud hade övergett honom...hade han övergett sig själv? Nej, Gud hade tagit ett steg tillbaka för att hans son ensam skulle få fullborda det han påbörjat. Han skulle offra sitt liv, av egen vilja och kraft. Inte med hjälp av Gud i det läget.

Vad St Irenaues har för trosuppfattningar spelar ingen större roll för mig, han var inte inspirerad av Gud. Det är bibeln som gäller.

Har personen Helig Ande blivit utgjuten?
Hur utgjuter man en person över mänskligheten?

Jag kan inte förstå HUR det går att få ihop Gud, Jesus och Anden i en och samma...inte person?...men samma Gud? Dessvärre ÄR ju Gud en person...då blir alltså personen Gud tre? Men ändå en? Var och en är en? Olika personer? Fast samma?

Nu har du missuppfattat allt igen vännen! Gud Fadern var i Himlen då Jesus levde här på jorden. Jesus sade "Jag och Fadern är ett" "Jag är i Fadern och Fadern är i mig" vilket betyder att dem två är ett, men innan Jesus utgick ifrån fadern så var han i Guds gestalt och var även jämlik Gud. Bibeln säger att Jesus inte vakade över sin jämlikhet med Gud utan avstog från allt, då han antog en tjänares gestalt och blev som en av oss, när han till det yttre hade blivit människa! Jesus var sann Människa - Kroppen, känslor osv. Men han var också Sann Gud. När Jesus förlät synder så sade judarna "Vem kan förlåta synder, förutom Gud?" Jesus gjorde stora anspråk på sig själv - han ansåg sig vara den enda vägen till fadern. Han sade också "Jag är vägen, sanningen och livet" Han sade även detta "Jag är uppståndelsen och livet"

När Jesus levde här på jorden så sade han "Tro på mig och tro på Gud" "Den som har sett mig, har sett Fadern" "Den som inte ärar Sonen, ärar heller inte fadern" vad säger Gud om detta i GT? "Jag Herren, det är mitt namn, och jag ger inte min ära åt någon annan eller mitt lov åt gudabilder" (Jesaja 42:8)

Filipperbrevet 2:10 "för att alla knän skall böjas för Jesu namn, i Himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära"

När vi ärar Sonen, så ärar vi Fadern. Gud ger inte sin ära till någon annan, eftersom han är GUD! Men här märker vi att Fadern ger sonen ära, eftersom vi ärar fadern genom att knäböja inför Jesu namn och bekänna Jesus som vår Herre. Då ärar vi Gud Fadern! Det enda som kan låta begripligt är att Sonen faktiskt är Gud, annars är det motsägelsefullt. Gud säger också i Jesaja 43:11"Jag, Jag är herren och förutom mig så finns det ingen frälsaren" och i Jesaja 43:13 "ja, all framtid är jag densamme". När Jesus föds så säger en Ängel "idag har en frälsare fötts åt er i Davids stad, han är Messias, Herren" lukas 2:11

Då det kommer till Anden, så kan man utgjuta anden, eftersom det trots allt är en Ande utan begränsning. Bibeln säger att Anden har kraft, inte att Anden är nån Kraft! "du får rätta mig om jag har fel" Men då måste den kraften ha kraft isåfall! :P Och det låter väldigt skumt för mig! :P
Senast redigerad av Highness^^ 2008-06-11 kl. 20:04.
2008-06-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Åjo du har ingen aning om vidden av skattebedrägerier inom religiösa sekter så du ska nog inte yttra dig. Du ska ha klart för dig att du är med i en sekt som skyddar pedofiler och sysslar med tvivelaktiga fastighetsaffärer och annat. Ta du reda på var pengarna från försäljningen av anläggningen i Strängnäs tog vägen och meddela oss andra sen tack!!! Jag har inget behov att avreagera mig utan att sprida den riktiga sanningen om sekter av detta slag.

DU tycks ju ha klart för dig var pengarna från försäljningen av strängnäs tog vägen, så DU kan väl berätta för oss andra.

Du vet vi vittnen är ju så hjärntvättade så vi har ingen aaaaaaaaaaaaaaaning
2008-06-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Nu har du missuppfattat allt igen vännen! Gud Fadern var i Himlen då Jesus levde här på jorden. Jesus sade "Jag och Fadern är ett" "Jag är i Fadern och Fadern är i mig" vilket betyder att dem två är ett, men innan Jesus utgick ifrån fadern så var han i Guds gestalt och var även jämlik Gud. Bibeln säger att Jesus inte vakade över sin jämlikhet med Gud utan avstog från allt, då han antog en tjänares gestalt och blev som en av oss, när han till det yttre hade blivit människa! Jesus var sann Människa - Kroppen, känslor osv. Men han var också Sann Gud. När Jesus förlät synder så sade judarna "Vem kan förlåta synder, förutom Gud?" Jesus gjorde stora anspråk på sig själv - han ansåg sig vara den enda vägen till fadern. Han sade också "Jag är vägen, sanningen och livet" Han sade även detta "Jag är uppståndelsen och livet"

Men om jag nu har missuppfattat...varför är det du skriver precis det jag skriver? Du använder bara andra ord.

HUR kan Fadern ha varit kvar i himlen när Sonen var på jorden om de två är samma varelse???

Eller menar du att de är ett på symboliskt sätt?
Jesus sa även att han och hans lärjungar var ett. Utan att de var samma varelse.

Var han i Guds gestalt? Inuti Guds gestalt? Var de samma person då menar du? Men när Jesus skulle till jorden använde de sig av nån slags delning?

Hur kan han vara sann människa om han samtidigt är sann Gud?? Inget av tillstånden är ju då sanna. En sann människa, typ du och jag...är sanna människor -kött och blod, dödliga, utan xtra krafter och makter...Människor rakt igenom så att säga.
Vi som sanna människor är inte samtidigt sanna gudar. (?!)

Och Gud, som sann Gud, är Gud rakt igenom. Inga "skröpligheter" där.

Man kan inte vara både och!
2008-06-11, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
DU tycks ju ha klart för dig var pengarna från försäljningen av strängnäs tog vägen, så DU kan väl berätta för oss andra.

Japp. Vi är monumentalt blåsta.
2008-06-11, 20:47
Medlem
Citat:
Men om jag nu har missuppfattat...varför är det du skriver precis det jag skriver? Du använder bara andra ord.

HUR kan Fadern ha varit kvar i himlen när Sonen var på jorden om de två är samma varelse???

Jesus sa även att han och hans lärjungar var ett. Utan att de var samma varelse.

Var han i Guds gestalt? Inuti Guds gestalt? Var de samma person då menar du? Men när Jesus skulle till jorden använde de sig av nån slags delning?

Hur kan han vara sann människa om han samtidigt är sann Gud?? Inget av tillstånden är ju då sanna. En sann människa, typ du och jag...är sanna människor -kött och blod, dödliga, utan xtra krafter och makter...Människor rakt igenom så att säga.

Det är just detta som gör Jesus till Jesus! Bibeln lär oss att Jesus innan sitt människoblivande ägde Guds gestalt och var jämlik med Gud. Jesus var Guds ord! När Kristus sedan blev människa - så blev han född av ljungfru Maria och genom Maria så blev Jesus sann människa. Men Jesus existerade ju till och med innan Abraham fanns till, Jesus sade i en bön till sin fader "Förhärliga nu mig hos dig fader, med den härlighet jag hade hos dig innan världen blev till" Jesus fanns alltså innan världen skapades, och bibeln lär oss att allting skapades genom Jesus och till Jesus. Bibeln lär oss också att Endast Gud, utan någons hjälp och helt ensamen skapade himmel och jord. Gud fadern säger sedan till Sonen efter han uppstått "Och: Du Herre, lade i tidens början jordens grund, och himlarna är dina händers verk" Det är så uppenbart att både Fadern och Sonen både var och är Gud, jag kan inte förstå hur vissa människor kan få Jesus till ärkeängeln Mikael, när Jesus skapade allting och Gud ensamen och utan någons hjälp skapade allting...Hur får ni ihop detta?

Fadern och Sonen var inte ett på ett symboliskt sätt. De var ETT! Fadern verkade genom Sonen, Jesus gjorde fantastiska under, och sedan uppstog han på den tredje dagen, med hjälp av Fadern. Det står i gamla testamentet att Herren skall utgjuta anden över alla människor, Jesus sade i Johannesevangeliet 15:26 "När hjälparen kommer, som JAG skall sända er från Fadern, sanningens ande, som utgår från fadern, då skall han vittna om mig" jesus säger även att Fadern skall sända Anden. Så både Fadern och Sonen sänder Anden till oss som tror på Jesus, Jesus sade också att både han och Fadern skall vara hos oss, eftersom dem två är ett!
2008-06-12, 01:53
Medlem
Citat:
Japp. Vi är monumentalt blåsta.

Ja du sa det själv....
2008-06-12, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke

Ja sorry men det är tyvärr så att ni inte vill se eller veta något. Hoppas ni en dag vaknar till och inser att ni blivit lurade. Jag har ingen insyn i vad Jv gör med pengarna men NI borde ta reda på det. Jag skiter i det men det borde inte ni göra så fråga gärna er ledning om det. Visst fortsätt att leva i er sagovärld så länge ni orkar....
2008-06-12, 08:29
Medlem
fotos avatar
Citat:
Vadå "utöver" hans vilja? Jag citerade från bibeln om du inte visste det.

Vad menar du med att man ska lära känna Gud men inte hans vilja?

Hur gör du? Och vad har du kommit fram till om Gud?
2008-06-12, 08:40
Medlem
fotos avatar
Citat:

Jag har aldrig träffat på nån som säger sig vara kristen som förminskar Gud så som du gör nu. Gud kan vara både och....
Det verkar som om Gud bara är ett namn för er jehovas.
2008-06-12, 16:31
Medlem
Citat:

Lol gud kan göra vad som helst? Jehovas; ni har verkligen alla egenskaper falska profeter ska ha.
2008-06-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Jag har aldrig träffat på nån som säger sig vara kristen som förminskar Gud så som du gör nu. Gud kan vara både och....
Det verkar som om Gud bara är ett namn för er jehovas.

Det är du/ni som förminskar denna Allsmäktige Ande som kallas Gud -han som har skapat oss och allt vi har runt oss- när ni påstår att Universums mäktigaste person har klivit omkring på sin egen skapelse som en människa.
Och därmed oxå visat sig vara dödlig. (!)
Och ni förminskar honom ytterligare, från en helhet till en tredjedel.
Enligt er behöver de vara tre för att få allt att funka.

Undrar vem som förminskar...

Och att Gud skulle vara treenig är faktiskt endast en i mängden av tolkningar. Dessutom en tolkning som vilar på orden "vi människor kan aldrig förstå detta". Så du kan kliva ner från din piedestal.
Senast redigerad av Leviticus 2008-06-12 kl. 19:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in