Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Nej Jesus är Guds ord. Allting som Gud har sagt i Bibeln, kommer ifrån Jesus. Det var Faderns vilja från början, Jesus sade det som Gud fadern ville ha sagt, Jesus sade, Och den heliga Anden uppenbarade detta så att profeterna kunde ta emot det som Gud ville ha sagt och som Gud sade!
St. Irenaues som levde vid slutet utav 100 talet sade detta:
Vid tidernas ände har han på ett nytt sätt blivit utgjuten över mänskligheten för att över hela jorden förnya människan inför Gud.
St. Irenaues som levde vid slutet utav 100 talet sade detta:
Vid tidernas ände har han på ett nytt sätt blivit utgjuten över mänskligheten för att över hela jorden förnya människan inför Gud.
Det låter så oorganiserat och rörigt att Gud inte blir betrodd av treenighetsanhängare att klara av något själv.
Det var Gud som gav profeterna syner och det står att skriften är "inspirerad av Gud".
Han har däremot använt Jesus, sin son, för att få ordet predikat på jorden och för lösenoffret -som Jesus frivilligt ställde upp på.
Jag kan inte se det allsmäktiga i att självaste Gud -Universums Skapare- skulle föra över sig själv till Marias livmoder för att födas som ett människobarn.
Det logiska är att han överförde sin skapade Sons liv till Maria. Och lät honom leva på jorden som människa, för att sedan vänta i himlen till den tredje dagen för att uppväcka honom.
Om det var Gud själv som dog på korset/pålen, då var alltså hela universum, hela alltet, utan Gud i tre dagar. Gud var alltså död och borta i tre dagar. Gud kan med andra ord avlida?
På slutet när Jesus hängde där på korset/pålen så undrade han varför Gud hade övergett honom...hade han övergett sig själv? Nej, Gud hade tagit ett steg tillbaka för att hans son ensam skulle få fullborda det han påbörjat. Han skulle offra sitt liv, av egen vilja och kraft. Inte med hjälp av Gud i det läget.
Vad St Irenaues har för trosuppfattningar spelar ingen större roll för mig, han var inte inspirerad av Gud. Det är bibeln som gäller.
Har personen Helig Ande blivit utgjuten?
Hur utgjuter man en person över mänskligheten?
Jag kan inte förstå HUR det går att få ihop Gud, Jesus och Anden i en och samma...inte person?...men samma Gud? Dessvärre ÄR ju Gud en person...då blir alltså personen Gud tre? Men ändå en? Var och en är en? Olika personer? Fast samma?