2008-05-13, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Och vaarfööör är det tokviktigt vilket rum man ligger i??
Mälarblick är för övrigt till för de som av olika orsaker har behov att bo nära sammankomsthallen.
Varför tror du att det är på det sättet förresten?

Vem har sagt att det är tokviktigt? Men att påstå att de ledande har det lika anspråkslöst som de "vanliga" på t.ex Betel visar att man inte vet vad man snackar om.

Just det, Mälarblick är till för de som pga av handikapp o annat har behov av att bo där. Varför går då de bästa och största rummen till höjdarna från Betel och områdestillsyningsmän och kretstillsyningsmän? Varför kan inte de bo på campingen t.ex?
2008-05-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Varför påstår du ngt sådant? Varför skulle man bry sig om att irritera sig på vissa religiösa mer än andra?

Jag känner att jag kan undra HUR du kan påstå ngt sånt. Jag antar att du ringt runt till alla 7 milj och frågat. Mig behöver du inte ringa, jag har svarat här ovan nånstans.
Så du har väl fel antar jag.

Har du aldrig kollat JV:s litteratur genom tiderna? De verkar nästan som att de varit lite besatta av att hacka på Katolska kyrkan. Mest beklämmande har varit allt hackande om pedofilfallen i Katolska när det inte är ett dugg bättre hos JV.
2008-05-13, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Tror det har ganska stor betydelse. Självklart ska Gud ha ett egennamn, i mina ögon är det helt naturligt och självklart.

Vad jag undrar är, om nu namnet är så viktigt varför förekommer det inte en enda gång i Nya Testamentet? JV har lagt till det helt självsvåldigt. Därmed har de ändrat i Bibeln.
2008-05-13, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Vill ha så mycket sagt att allt jag skriver blir så flummigt..

Skulle Jesus leva här på jorden nu... Skulle han sätta sig ner och äta med
syndare, kanske trotsa ett och annat skriftställe (som sabbaten) så skulle
han troligtsvis bli utesluten av Jehovas Vittnen..

För Jehovas Vittnen är det viktigare att hålla församlingen ren från synd
och syndare än det är att ha en "ren ledning". Följa paragraferna i bibeln
slaviskt, istället för en organisation som grundar sig på kärlek och omtanke
det är inte lika viktigt.

Att jesus budskap om att vara medmänniska, älska sin nästa som sig själv.
Gäller BARA om syndaren ångrar sig. Det avgör 3 Äldre män, om du har
ånger eller inte. Så Om jesus ångrar sig men fortsätter att "bota sjuka
på sabbaten skulle han bli utesluten". Efter att de skriftlärde har varnat
honom vid två tillfällen..

Men JV är ju lite humanare nu de "korsfäster" inte de uteslutna, även om det
i några fall ändå lett till döden.

Så det jag vill minnas var hur Jesus avskydde Fariseernas sätt att hykla
om skrifterna, precis vittnerna gör. De var väldigt noga med att andra
skulle följa skrifterna i Gamla testamentet så noga och om någon inte
gjorde det blev de helt till sig. Precis som vittnerna blir om man inte följer
skriftställerna slaviskt oavsett om de handlar kärleksfullt eller inte mot
en medmänniska.

JV liknar fariseerna så mycket att det blir otäckt. Fariseerna hade massor med regler om kläder och tofsar och Gud vet vad. JV har lika många regler om frisyrer, hårlängd, kjollängd, smycken, film, musik och massor med mer som jag inte ens orkar räkna upp. Jag tror att Jesus om han var på jorden idag skulle skälla ut JV på samma sätt som han skällde på fariseerna.

På senaste sammankomsten pratade områdestillsyningsmannen om kvinnornas urringningar, att det skulle vara typ knäppt upp till halsen. Urlöjligt! Det handlar ju om vuxna människor.
2008-05-13, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Vem har sagt att det är tokviktigt? Men att påstå att de ledande har det lika anspråkslöst som de "vanliga" på t.ex Betel visar att man inte vet vad man snackar om.

Just det, Mälarblick är till för de som pga av handikapp o annat har behov av att bo där. Varför går då de bästa och största rummen till höjdarna från Betel och områdestillsyningsmän och kretstillsyningsmän? Varför kan inte de bo på campingen t.ex?

Ja en del bröder är mer jämlika än andra bröder. Det som är solklart för oss som betraktar sekten utifrån, är dessvärre svårt för en som är inne i den att reflektera över. När man går ur sekter och kommer till sans om verkligheten så blir många generade över att ha gått på smörjan. Jag har läst om åtskilliga fall på hjälpkällan.
2008-05-13, 17:58
Medlem
fotos avatar
Citat:
Vad jag undrar är, om nu namnet är så viktigt varför förekommer det inte en enda gång i Nya Testamentet? JV har lagt till det helt självsvåldigt. Därmed har de ändrat i Bibeln.

Ja, hade det varit viktigt så hade Jesus nämnt det.
2008-05-13, 20:59
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Det är en annan femma. Visst att det inte finns i NT så tror jag den ändå är "viktigt" för den allsmäktige Guden att han har ett namn. Att de lagt in namnet i NT var nytt för mig.

Citat:
JV liknar fariseerna så mycket att det blir otäckt. Fariseerna hade massor med regler om kläder och tofsar och Gud vet vad. JV har lika många regler om frisyrer, hårlängd, kjollängd, smycken, film, musik och massor med mer som jag inte ens orkar räkna upp. Jag tror att Jesus om han var på jorden idag skulle skälla ut JV på samma sätt som han skällde på fariseerna.

På senaste sammankomsten pratade områdestillsyningsmannen om kvinnornas urringningar, att det skulle vara typ knäppt upp till halsen. Urlöjligt! Det handlar ju om vuxna människor.
Bra poäng där med liknelsen JV och fariseerna.
2008-05-13, 21:00
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Ja, hade det varit viktigt så hade Jesus nämnt det.
Gjorde han inte det? Det stämmer nog.. och om det nu är så viktigt så borde han sagt något om det. Det enda jag minns är att han sa att "heligat vare Ditt namn" eller nått om sin Far.
2008-05-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ja en del bröder är mer jämlika än andra bröder. Det som är solklart för oss som betraktar sekten utifrån, är dessvärre svårt för en som är inne i den att reflektera över. När man går ur sekter och kommer till sans om verkligheten så blir många generade över att ha gått på smörjan. Jag har läst om åtskilliga fall på hjälpkällan.

Det där påminner om en gammal bok som jag inte kommer ihåg titeln på. "Alla är jämlika, men en del är mer jämlika än andra."

Det är lite svårare att vara generad över "smörjan" när man är född in i den. Vad ska man tycka när man är uppfostrad i den av välmenande föräldrar som gjort sitt bästa fast de inte begrep bättre? Svårt att vara förbannad på dem för det.
2008-05-13, 21:55
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Det där påminner om en gammal bok som jag inte kommer ihåg titeln på. "Alla är jämlika, men en del är mer jämlika än andra."

Det är lite svårare att vara generad över "smörjan" när man är född in i den. Vad ska man tycka när man är uppfostrad i den av välmenande föräldrar som gjort sitt bästa fast de inte begrep bättre? Svårt att vara förbannad på dem för det.

Animal farm, den handlar om kommunistiska grisar.
2008-05-13, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
Animal farm, den handlar om kommunistiska grisar.

Tack, den var det ja.
2008-05-13, 22:55
Medlem
1987s avatar
Jag håller på att skriva ett skolarbete om just Jehovas Vittnen och söker för tillfället personer som skulle kunna tänka sig att svara på några frågor. Vill helst intervjua både aktiva medlemmar samt avhoppare från trossamfundet. Har framställt ca. 10st frågeställningar som jag skulle vilja ha svar på.

Skicka ett PM till mig om du vill och kan ställa upp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in