Citat:
Ursprungligen postat av Sajkobeer
eftersom det finns flera miljoner Jehovas och bara 144.000 får komma till himmeln varför är det lönt att skaffa fler medlemmar?
Läs mitt inlägg på andra sidan, jag gick igenom himmel/jorden, för mer detaljer. Men som ett kort svar på din fråga:
Dem som -inte- har det himmelska hoppet, dem får "ärva jorden", som Jesus bla sa i Matteus 5:5. Dem som får leva på jorden omtalas som "en stor skara" dvs ett obestämt antal människor. Men bara en del av dessa får komma till himlen, medan resten får leva på jorden. Jesus sa i Johannes 10:16: "Och jag har andra får". Dessa "andra får" har hoppet att leva på jorden för alltid. Och Jesus sa att hela den bebodda jorden skulle bli predikat om dem goda nyheterna och sen kommer slutet, då förstår man att det skulle dras mer en bara 144.000.
Frågan är:
Måste man komma till himlen för att få en verklig lycklig framtid?
Svar:
Begrunda följande skriftställen:
Psalm 37:11: "Men de ödmjuka skall ta jorden i besittning och få njuta av stor frid."
Uppenbarelseboken 21:4: ": "Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik finnas mer. Det som en gång var är borta."
Mika 4:3, 4: "Nation skall inte lyfta svärd mot nation, och de skall inte mer lära sig att föra krig. Och de skall sitta, var och en under sin vinstock och under sitt fikonträd, och ingen skall skrämma dem; ty härarnas Jehovas mun har talat.
Jesaja 33:24: "Och ingen invånare skall säga: "Jag är sjuk."
Detta är bara några profetior som kommer att få sin fullständiga uppfyllelse under Gud kungarike. Alla som kommer att få överleva Guds stora dag kommer att få njuta av allt som Gud ger.
Det spelar ingen roll vilken belöning man får, om det är i himlen eller på jorden. Det viktigaste är, och som är poängen med hela bibeln, att ha gott förhållande till Gud. -Det- är det som är vikigaste, sen -var- man för utöva den, himlen eller på jorden, spelar inge roll alls. Gud lovar att ta hand om alla, personligen, vi ser den tanken i Matteus 10:30: "Men på er är till och med alla huvudhåren räknade." Att Gud har ett -personligt- intresse av alla människor.
För tänk så här: -Var- skapade Gud dem första människorna? På jorden. Och vad skulle dem göra? Uppfylla den och ta hand om jorden, för evigt. Så Guds vilja men jorden, från början, var att befolka den med människor och att dem skulle leva ett gott liv i samband med tillbedjan av Gud.