2007-04-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajkobeer
eftersom det finns flera miljoner Jehovas och bara 144.000 får komma till himmeln varför är det lönt att skaffa fler medlemmar?

Läs mitt inlägg på andra sidan, jag gick igenom himmel/jorden, för mer detaljer. Men som ett kort svar på din fråga:
Dem som -inte- har det himmelska hoppet, dem får "ärva jorden", som Jesus bla sa i Matteus 5:5. Dem som får leva på jorden omtalas som "en stor skara" dvs ett obestämt antal människor. Men bara en del av dessa får komma till himlen, medan resten får leva på jorden. Jesus sa i Johannes 10:16: "Och jag har andra får". Dessa "andra får" har hoppet att leva på jorden för alltid. Och Jesus sa att hela den bebodda jorden skulle bli predikat om dem goda nyheterna och sen kommer slutet, då förstår man att det skulle dras mer en bara 144.000.

Frågan är:
Måste man komma till himlen för att få en verklig lycklig framtid?
Svar:
Begrunda följande skriftställen:
Psalm 37:11: "Men de ödmjuka skall ta jorden i besittning och få njuta av stor frid."
Uppenbarelseboken 21:4: ": "Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik finnas mer. Det som en gång var är borta."
Mika 4:3, 4: "Nation skall inte lyfta svärd mot nation, och de skall inte mer lära sig att föra krig. Och de skall sitta, var och en under sin vinstock och under sitt fikonträd, och ingen skall skrämma dem; ty härarnas Jehovas mun har talat.
Jesaja 33:24: "Och ingen invånare skall säga: "Jag är sjuk."

Detta är bara några profetior som kommer att få sin fullständiga uppfyllelse under Gud kungarike. Alla som kommer att få överleva Guds stora dag kommer att få njuta av allt som Gud ger.

Det spelar ingen roll vilken belöning man får, om det är i himlen eller på jorden. Det viktigaste är, och som är poängen med hela bibeln, att ha gott förhållande till Gud. -Det- är det som är vikigaste, sen -var- man för utöva den, himlen eller på jorden, spelar inge roll alls. Gud lovar att ta hand om alla, personligen, vi ser den tanken i Matteus 10:30: "Men på er är till och med alla huvudhåren räknade." Att Gud har ett -personligt- intresse av alla människor.

För tänk så här: -Var- skapade Gud dem första människorna? På jorden. Och vad skulle dem göra? Uppfylla den och ta hand om jorden, för evigt. Så Guds vilja men jorden, från början, var att befolka den med människor och att dem skulle leva ett gott liv i samband med tillbedjan av Gud.
2007-04-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Har du nån länk på dessa mötena? Låter faktiskt väldigt intressant, att dom går emot sin lära helt. Och att dom har en massa pengar, och man ska donera pengar ändå. Jag är också bitter, jag har i princip bara mina föräldar som jag kan prata med, övriga i släkten är deep in the shit också. Nu ska jag fira min första påsk! Ska bli väldigt skoj.

"""10. The following other non-governmental organizations were represented by observers: Adalah-Legal Center for Arab Minority Rights in Israel, African Americans in the United States of America, African Bureau of Educational Sciences, African Indigenous and Minority Peoples Organization, Ahmadiyya Muslim Association, American Friends Service Committee, Arab Association for Human Rights, Association culturelle berbere, Association of Jehovah's Witnesses, """ etc, etc...

http://www.unhchr.ch/huridocda/huridoca.nsf/0/66cf0523c6217c4b802567cc002f8b0e?OpenDocument

Att de ens deltar på sådana möten är helt emot deras egna regler och läror. JVs får ju inte ens fira födelsedag för att det är en sammankomst av folk i vanliga världen, men de själva smiter in på politiska möten utan de hjärntvättade fårens vetskap. Och de VET sen att de slipper ändå undan alla replissarier eftersom fåraskocken är så jävla hjärntvättade att de ändå inte kommer att undersöka och ifrågasätta!
2007-04-25, 17:00
Medlem
Ang. lögnen om blod och skyldig till tusentals människors grymma och onödiga död

"Albumin: Blod innehåller runt 2,2% albumin. Leukocyter, som vi vet är förbjudna, utgör runt 1% av
blodets volym. Många vittnen är fundersamma över det faktum att några större blodkomponenter är
tillåtna, samtidigt som mindre är förbjudna. Den röda blodcellstimulanten EPO är en albuminbaserad
blodprodukt.

Albumin används ofta för att behandla brännskador. En typisk behandling vid tredje gradens brännskador
(30-50%), kräver 600 gram albumin. Att framställa denna mängd kräver runt 45 liter helblod. Hur kan någon
kalla detta för "en liten del"?

Det är också uppenbart att blodet som används vid framställning av albumin inte "hälls ut", utan lagras,
något som är förbjudet vid en blodtransfusion, men tillåts i detta fall. Följande kommentarer från
Vakttornet är intressanta:

"Medans fysikerna argumenterar för användandet av vissa blodkomponenter, speciellt albumin, är dessa också
bannlysta enligt skrifterna..." Vakna!, 09/08/1956, sid 20.

Sällskapet ändrade i tysthet sin inställning till albumin år 1981, vilket fick ett stort antal vittnen
att undra över hurvida det tidigare förbudet kom från gud eller från människor. Andra blodprodukter som
ofta används av jehovas vittnen är:

Immunoglobulin: Resande får ofta en injektion med vaccin mot kolera, och jehovas vittnen accepterar denna.
En enda injektion kräver 3 liter helblod. Detta blod är, återigen, donerat, lagrat och behandlat för att
man ska kunna framställa bludprodukten som vakttornet godkänner.

Hepatit B Immunglobulin (HBIG): Används för att behandla, och förebygga Hepatit B.

Tetanus Immunglobulin: (Stelkramp)

Rabies Immunglobulin (RIG): Används för att förebygga rabies.

RhO Immunglobulin (RhoGam): Ges till Rh-negativa mödrar, för att förebygga "Hemolytic Disease" hos
nyfödda (en sjukdom som kan uppkomma till följd av graviditetsimmunisering).

Antithrombin III: Används för att behandla Antithrombin III defekter. (Antitrombin III är blodets
viktigaste ämne för att förhindra att blodet koagulerar på ett skadligt sätt och ges vid medfödd och
senare uppkommen brist på antitrombin).

Humant Immunglobulin (HIG): Används för att behandla och förebygga, bland annat, Hepatit A.

Preparat mot blödarsjuka (Factor VIII och IX): Effektiv behandling kräver ett preparat som kallas faktor
VIII, vilket hjälper till vid koagulering, och består av blod från många individer. Vakttornet har vid
ett flertal tillfällen hävdat att detta är små blodfraktioner. I verkligheten däremot, krävs det runt
9000kg helblod för att framställa en 0,1 gram dos av faktor VIII. En person som lider utav svår
blödarsjuka behöver i regel flera doser om året.

Mer än 250 000 donationer krävs årligen för att producera den faktor VIII, och faktor IX, som
konsumeras av Jehovas vittnen. Stora tankar skulle kunna fyllas med allt det blod som lagras och
hanteras för att kunna möta behovet hos Jehovas vittnen med blödarsjuka.

Sällskapet ignorerar dessa fakta när de förklarar varför de tillåter dessa "små fraktioner", men
cyniskt nog framhålls det när man använder AIDS som propagande mot blodtransusioner."

Tillägg: De blodkomponenter som sällskapet tillåter
tillhör de som överför AIDS.

http://www.ajwrb.org/science/allowed.shtml
2007-04-25, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Jag funderar fortfarande på vad Jehovas fick 144 000 ifrån?
SedanSå tycker jag Jehovas gör fel när dom ändrar i Bibeln.
Det gör ju alla religiösa inriktningar, så varför skulle Jehovas vara annorlunda?
2007-04-25, 17:42
Medlem
alice underlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kniebolo
JV är ju inte kristna i den bemärkelsen att de skriver under på den klassiska kristna trosbekännelsen. De är ju närmast arianister då de tex inte tror på Treenigheten. I stället för Treenighet där Kristus är sonen tror man att Ärkeängeln Mikael är den av Gud högst skapade varelsen och att det var Mikael som inkarnerade sig i Jesus. Var har man för stöd i Bibeln för detta?

Jag läste också nånstans i denna tråd att ett jehovas vittne kallar moses för en lögnhals.
Jag tror att de flesta tror att JV är en kristen organisation, men om man ej erkänner Moses som ju är en centralgestalt i kristendomen, ej erkänner trosbekännelsen och anser att Jesus är ängeln Mikael och inte guds son, då borde de ju inte alls definieras som kristna.
En mycket märklig lära.

Jag tycker att det är intressant med religion,
och när Jv kommer och knackar på så tar jag glatt emot deras skrifter och har även bjudit in dem ett par ggr för att lyssna på deras pladder.
Jag är lite besviken att de aldrig kommer o knackar på där jag bor nu, ska kanske ringa o säga att jag är en sökande själ haha

Jag har massa gånger läst vakttornet och vakna mfl skrifter från JV.
Och jag måste säga att det är väldigt tafatta hopkok, upplägget är ALLTID som följer:
Man utgår från något , som de anser aktuellt "Problem" i samhället, exempelvis bråkiga tonåringar som dricker,det börjar ganska seriöst med en utläggning kring "problemet", sedan spårar det ur,
då kommer deras svar på hur problemet ska tacklas, som alltid är en vimsig sörja av olika bibelcitat , och som den stora finalen kommer detta: Hur vet vi då att det här är sant o rätt som vi rekomenderar? Jo för att det står i BIBELN.

Vilket galet cirkelresonemang, man menar att det som står i bibeln är sant för att det står i bibeln att det är sant.
Uppriktigt sagt så undrar jag vad det är för fåntrattar som köper detta barnsliga trams och verkligen tar det seriöst.

Min bror som är mycket klassiskt bildad(och definitivt ej troende)
fick besök av JV, han bjöd in dem för en stunds förströelse,
de började gå an om att djävulen hade tagit makten i världen, min bror sade då helt lugnt, "Ja det stämmer med Lucifers titel som världens prins".

De stackars obildade dumbommarna blev helt förvirrade av samtalet, och hur han höll med dem om en massa fast ur ett perspektiv som gick fullständigt över deras horisont , han bjöd dem att komma tillbaka men de kom aldrig igen.
2007-04-26, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alice underland
Jag läste också nånstans i denna tråd att ett jehovas vittne kallar moses för en lögnhals. Anser att Jesus är ängeln Mikael och inte guds son.
Ja det gjorde jag. Men det jag inte förstår är varför du rycker denna mening ur sitt sammanhang? Är det inte så rykten, skvaller börjar? Och det är inte våran "lära" att Moses ljög för israeliterna. Han sade att -han- skulle få vattnet forsa ut från klippan, han sa -inte- att det var Gud. Du kan läsa själv den bibliska redogörelsen från din bibel ifrån
4 Moseboken 20:1-13.

Vi ser Moses som en trogen tjänare åt Gud. Han nämns bla i "trons" kapitel i Hebréerna, dvs kapitel 11. Moses exempel är av stort värde. Som uppväxt i faraos hov så hade han allt. Men han lämnade allt för att följa Gud.

"Anser att Jesus är ängeln Mikael och inte Guds son"?
Vet inte riktigt var du har fått det här ifrån. Stämmer inte helt riktigt. Men ok; Ja: Jesus är Guds Son.
Ja: Jesus -är-, också, ärkeängeln Mikael.
2007-04-26, 16:45
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Hur resonerar ni JV kring följande bibelställen? Jag har lagt in min kommentarer.

a.
Citat:
2 Kor. 13:5 ”Undersök själva om ni har tro, pröva er själva. Märker ni inte att Kristus Jesus finns hos er? Eller är det så att ni inte består provet?”

Själv har jag tagit emot Jesus som min frälsare och herre, jag har sedan den dagen funnit en frid som är obeskrivlig. Jesus drar mig närmare sig dag för dag och han förändrar mig inifrån och ut, det får mer och mer genomslag på hur jag lever, är och tänker.

b.
Citat:
Apg. 4:11-12: ”Jesus är stenen som föraktades av er husbyggare men blev till en hörnsten. Hos ingen annan finns frälsningen, och ingenstans bland människor under himlen finns något annat namn som kan rädda oss.”

Enligt mitt sätt att se det finns frälsningen hos Jesus och ingen annan, inom JV verkar man ha gjort själva organisationen större och Jesus, det är viktigare att tillhöra den ”rätta församlingen Jehovas Vittnen” än att ha en frälsande, kärleksfull och utvecklande relation med Jesus.

c.
Citat:
Joh. 1:12 ”Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn,”

När vi tror på Jesus så blir vi Guds barn. I min relation till Jesus är jag fullständigt trygg inför Gud, trots mina fel och brister kan jag närma mig den helige och frimodigt kalla mig Guds barn, för detta krävs, enligt Bibeln att man har tagit emot Jesus.

d.
Citat:
Gal. 4:6-7 Och eftersom ni är söner har Gud sänt sin sons ande in i vårt hjärta, och den ropar: ”Abba! Fader!” Alltså är du inte längre slav, utan son. Och är du son har Gud också gjort dig till arvtagare

Relationen till Gud blir genom Jesus så nära att jag kan kalla honom för pappa, jag behöver inga titlar som Jehova eller Herren. Jag är tillsammans med andra arvtagare, en son till den levande Guden och vår relation är nära och kärleksfull, i Jesu namn. Guds ande finns I mitt hjärta och leder mig närmare Gud.
2007-04-26, 20:50
Medlem
Diamantinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukefalos
Har då aldrig sett en profetia om 1975. Kan du länka årgång, månad och sida? Är bara nyfiken...

Vakttornet var fullt av insinuationer under 60 och 70-talet. Visst, man lovade inget, men det behövs knappast någon fantasi för att förstå hur dessa insinuationer var menade att uppfattas. Ett exempel följer här.

"När slutar de 6.000 åren?
Hur kan man räkna ut när de sex tusen åren av människans historia slutar?
Enligt tillförlitlig bibelkronologi skapades Adam och Eva år 4026 f.v.t. Detta skulle betyda att det nu, våren 1969, bara återstår sex och ett halvt år innan 6.000 år av människans historia är till ända. Denna period kommer tydligen att upphöra hösten 1975.

Innebär detta att den här angivna uträkningen definitivt pekar på året 1975 såsom den tidpunkt när den nuvarande tingens ordning når sitt fullständiga slut? Eftersom bibeln inte uttryckligen säger det, kan heller ingen människa säga det. Men vi skulle sannerligen inte bli förvånade, om Jehova Gud under 1970-talet ingriper och gör slut på denna korrumperade värld, som nu tydligt är på drift mot en slutlig katastrof.

Skillnaden
Det är sant att det i gången tid har funnits människor som förutsagt ”världens ände” och till och med fastställt ett visst datum. Somliga har samlats i skaror och flytt upp på berg eller dragit sig undan i sina hem i väntan på slutet. Men inget har hänt. ”Världens ände” kom inte. De profeterade falskt. Varför det? Vad var det som fattades?

Bevismaterialet var inte komplett. Alla de bevis som krävs för att bibelns profetior skall gå i uppfyllelse fanns inte. Dessa människor kände inte till Guds sanningar och saknade vittnesbörd om att Gud var med dem och brukade dem.

Men hur är det då i vår tid? Nu har vi alla bevis som behövs, ja, alla, och de är överväldigande! Nu ser vi verkligen de många, många dragen i det stora tecknet på de ”yttersta dagarna”, tillsammans med de vittnesbörd som vi har i bibelns kronologi."

Ur Vakna! april 1969

Läs mer här, den som är intresserad:
http://www.christerjohansson.se/JV/1975/innehall.htm

Citat:
Att JV skyddar pedofiler är inte sant.

Lite råd ur Vakttornet om hur man ska handskas med pedofiler i församlingen:

”Det sägs ingenstans i Bibeln att en vuxen kristen som utsätter ett barn för sexuellt övervåld – vare sig det är fråga om incest eller inte – inte kan få förlåtelse. Om han verkar vara ångerfull, kommer han att uppmuntras att göra andliga framsteg, ta del i tjänsten på fältet, vara med i skolan i teokratisk tjänst, och medverka i programpunkter på tjänstemötet.”

"Om det finns välgrundade skäl till att tro att den påstådde förövaren fortfarande begår övergrepp mot barn, måste nödvändiga åtgärder vidtas. Församlingsäldste kan ge viss hjälp i ett sådant fall. Men för övrigt, gör inte något förhastat. Så småningom kanske du nöjer dig med att låta det hela bero."

Och så lite välmenande råd till den som blivit drabbad:

"Hur är det då om den som lider beslutar sig för att framföra en anklagelse? Då kan de båda äldstebröderna ge honom rådet att han personligen bör ta kontakten med den anklagade och resonera om saken i linje med principen i Matt 18:15"

(Lina 7 år, ska alltså konfrontera Per-Olof 48 och resonera lite kring varför han känner sig nödgad att tafsa på henne? Nice...)

"Eller också kan den anklagade erkänna, och då kanske en försoning är möjlig. Vilken välsignelse det skulle vara."

Om han inte erkänner då?

"Om den anklagade tillbakavisar anklagelsen, bör äldstebröderna förklara för honom att inget mer kan göras i saken, och församlingen fortsätter att betrakta honom som oskyldig. I Bibeln sägs det att det måste finnas två eller tre vittnen innan man kan vidta några åtgärder."

(Kommentar överflödig?)

Vakttornet den 1 november 1995

Citat:
Att misshandel inom hemmen förekommer inom hemmen är inte heller sant. Och om det händer i en familj, har det inget att göra med JV lära.

Dessvärre har jag bara detta på danska, men man fattar ju ändå... Ur Vakttornet än en gång:

“Men indbefatter kærlig tugt at forældrene bruger det bogstavelige ris? Det kan det afgjort gøre, ifølge Guds ord, når afstraffelsen er et udtryk for kærlighed og gives i overens¬stem¬melse hermed. Læg mærke til disse vers fra den inspirerede Ordsprogenes bog:
“Dårskab er knyttet til ynglingens hjerte, tugtens ris skal fjerne den fra ham.” (22:15) “Spar ej drengen for tugt; når du slår ham med riset, undgår han døden; du slår ham vel med riset, men redder hans liv fra Dødsriget.” (23:13,14) “Hvo riset sparer, hader sin søn, den, der elsker ham, tugter i tide.” (13:24).

Selv om disse henvisninger til “riset” kan dække over adskillige former for tugt fra forældrenes side, er fysisk afstraffelse afgjort indbefattet. Hvad enten forældre bruger hånden, en trælineal eller et andet passende “ris”, har Gud bemyndiget dem til at bruge det bogstavelige ris når de tugter deres børn i kærlighed."

"Selv om en sådan tugt rent umiddelbart kan forekomme både barnet og forældrene ubehagelig, kan resultatet vise at den trods alt har været på sin plads. (Hebr. 12:11)"

"Overalt omkring os ser vi de sørgelige følger af en overdreven og forfejlet eftergivenhed. Vi må derfor erkende sandheden i den bibelske udtalelse om at “den, der elsker [sit barn], tugter i tide”. (Ordsp. 13:24)Den kortvarige smerte et barn erfarer når det afstraffes med en fast men ikke brutal hånd, er afgjort langt at foretrække for den sorg der bliver følgen hvis det ikke i teenageårene eller endnu senere har lært disse ting."

Och psykologer ger man som sagt inte mycket för...

"Mange børnepsykologer hævder at man aldrig må slå et barn. Tugt ville give barnet hæmninger og sinke dets udvikling, sagde psykologerne; og alene tanken om at slå et barn var efter deres mening forfærdende. Deres teorier var direkte i strid med Jehova Guds vejledning."

Artiklarna är visserligen från 80-talet, men förklarar väl varför man varit rätt frikostig med kroppsliga bestraffningar mot sina barn inom JV. För övrigt förbjöd man barnaga inom JV för ca 10 år sedan, så det borde vara lite bättre nu (ja, det är sant, Guds lag står ju över människornas, alltså gör man som "äldstena" säger, inte som Sveriges Rikes lag säger.....)

Citat:
Och även det som var på SVT en gång om pedofiler, stämde ju inte ens. Det visade sig ju vara fel, och de fick dra tillbaka sina anklagelser.

Läs om fallen här

http://www.hjalpkallan.org/overgrepp/anders.shtml

Uppdrag granskning är inte den enda dokumentär som gjorts om detta, det har gjorts i USA, Danmark och Norge bland annat, av samma orsak: att man "löser" sådana här saker internt i församlingarna utan att polisanmäla eller skaffa proffessionell hjälp.

Puh, det blev långt...
2007-04-26, 23:08
Medlem
BlackBeavers avatar
Lysande sammanfattning Diamantina!! Tänkte göra en själv men ser att det inte behövs nu. Tyvärr är det så att om man länkar till hjälpkällan så vågar många som är med i JV inte gå in på den sidan av förklarliga själ. Men som sagt hjärntvättade människor tänker inte rationellt oavsett hur mycket man än blir överbevisad.
2007-04-27, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren
Hur resonerar ni JV kring följande bibelställen? Jag har lagt in min kommentarer.

a.
2 Kor. 13:5 ”Undersök själva om ni har tro, pröva er själva. Märker ni inte att Kristus Jesus finns hos er? Eller är det så att ni inte består provet?”

Själv har jag tagit emot Jesus som min frälsare och herre, jag har sedan den dagen funnit en frid som är obeskrivlig. Jesus drar mig närmare sig dag för dag och han förändrar mig inifrån och ut, det får mer och mer genomslag på hur jag lever, är och tänker.""

b.
Apg. 4:11-12: ”Jesus är stenen som föraktades av er husbyggare men blev till en hörnsten. Hos ingen annan finns frälsningen, och ingenstans bland människor under himlen finns något annat namn som kan rädda oss.”

Enligt mitt sätt att se det finns frälsningen hos Jesus och ingen annan, inom JV verkar man ha gjort själva organisationen större och Jesus, det är viktigare att tillhöra den ”rätta församlingen Jehovas Vittnen” än att ha en frälsande, kärleksfull och utvecklande relation med Jesus.

c.
Joh. 1:12 ”Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn,”

När vi tror på Jesus så blir vi Guds barn. I min relation till Jesus är jag fullständigt trygg inför Gud, trots mina fel och brister kan jag närma mig den helige och frimodigt kalla mig Guds barn, för detta krävs, enligt Bibeln att man har tagit emot Jesus.

d.
Gal. 4:6-7 Och eftersom ni är söner har Gud sänt sin sons ande in i vårt hjärta, och den ropar: ”Abba! Fader!” Alltså är du inte längre slav, utan son. Och är du son har Gud också gjort dig till arvtagare

Relationen till Gud blir genom Jesus så nära att jag kan kalla honom för pappa, jag behöver inga titlar som Jehova eller Herren. Jag är tillsammans med andra arvtagare, en son till den levande Guden och vår relation är nära och kärleksfull, i Jesu namn. Guds ande finns I mitt hjärta och leder mig närmare Gud.

a

Svar:
Detta är ett mycket bra skriftställe. Man ska -undersöka- och -pröva- sig själv i tillbedjan. Man kan fråga sig: Varför ska jag pröva mig själv?
En orsak: Vi föddes som syndare och därför kan känna svagt för missbruk av den fria viljan. En annan är att Satan styr den här världen och därför så måste man pröva sig, dvs rannsaka sig själv regelbundet.

b.

Svar:
Ok. Vårt mål är inte att "överstiga" Jesu position. Det står i bibeln att församligens huvud är Kristus, som det nämns i Kolosserna 1:18: "Och han är huvudet för kroppen, församlingen." Vi anser att det är viktigt att man har Jesus nära i sitt liv, men för att ha så, så följer bibelns ex. med att ha församlingar, dvs en plats där lika-troende samlas till tillbedjan av Gud. Dem första Kristna hade ju församlingar, det var inte som så att alla var hemma och tänkte på Jesus, nej, dem samlades i en grupp. Bibeln visar att de sanna kristna skulle vara ett organiserat folk. I Matteus 24:14 dvs att predika över hela den bebodda jorden. Hur ska de gå till, om det inte finns nåt som är organiserat? Likaså i Hebréerna 10:24, 25, dvs att man ska "församlas". Men vart skulle man leda de intresserade så att de kunde lyda denna befallning, om det inte fanns någon organisation som höll regelbundna möte, dit de kunde församlas? Detta -ingår- i att lyda Jesus.

c.

Svar:
Här så måste man ta hänsyn till en sak. Jag rekommenderar att du läser förra eller för förra sidan om mitt inlägg om "Himmelska hoppet". Men för at ge ett kort svar: Lägg märke till att det i sammanhanget, i vers 11, talas om Jesu "eget folk", judarna. De judar som tog emot honom, när han kom till dem under det första århundradet, blev Guds barn med himmelskt liv i sikte. Verben i detta skriftställe står i imperfektum, vilket visar att detta skriftställe -inte- åsyftar -alla- människor som har blivit kristna sedan dess.

d.

Svar:
Återigen så kommer vi till dessa som har det himmelska hoppet (se tidigare inlägg, 1, 2 sidor bakåt om Himmeskla hoppet). Dem som har blivit smorda av Guds heliga ande för ett odödligt himmelskt liv. Det är 144.000 som är antalet som är köpta på jorden till att vara i himlen och styra med Jesus. Dem som inte får himmelsk, men ändå bevisat sig vara trogna, för "ärva jorden" som Jesus sa i Matteus 5:5: "Lyckliga är de som är milda till sinnes, eftersom de skall ärva jorden."
2007-05-01, 13:16
Medlem
Diamantinas avatar
http://www.bengtsvittnen.nu/
2007-05-01, 14:59
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamantina
http://www.bengtsvittnen.nu/

Kul sida!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera