2008-03-14, 15:44
Medlem
schabo-labos avatar
bakob
Du är inte av "rätt virke" såsom de resonerar. Deras världsomfattande predikoarbete marscherar glatt vidare även fast du eller jag inte är med i tåget.
2008-03-14, 19:25
Medlem
lar_berts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Affären med Greber har kanske fått alltför stora proportioner på sina håll, men den är solklar. Jvs ledning citerade vad de visste var en översättning gjord av en spiritist eftersom översättningen på två ställen sammanföll med Jvs egen. De två texterna var Matt. 27:52,53 och Joh. 1:1. De hade kunnat citera även Upp. 3:14 men ser inte ut att ha gjort det. När det gäller frågan om de heligas uppståndelse enligt Matt. 27:52,53 ser det ut som om Jv haft stöd endast av Grebers översättning. Denna gjordes 1937 och skulle kunna ha funnits med i bilden just när det gäller Jvs översättning av denna text. När det gäller Joh. 1:1 torde man i stället ha förlitat sig på Diaglott, en översättning man hade fått förlagsrätten till.

Var och en som har tag i Grebers översättning ser direkt att det är en spiritistbibel. Så var det i den första upplagan från 1937 och så var det i den andra från 1980. Jvs ledning fick kalla fötter när kritiker utanför rörelsen riktade uppmärksamheten på detta. Man beslöt då visligen att sluta citera den. Och så skrev man i Vakttornet 1983 att man slutat använda översättningen pga att det stod i förordet till 1980 års upplaga att Greber leddes av andevärlden. Men exakt samma sak hade stått i förordet från 1937, och redan 1956 skrev man i Vakttornet att översättningen var spiritistisk. Det går därför inte att tro på att de inte visste innan. De måste de ha gjort.

Pingströrelsen har som du skriver också sina lik i garderoben. Ett groteskt exempel på detta är Lewi Pethrus klart uttalade sympatier för USAs napalmbombningar i Vietnam. I just den frågan är Jv föredömliga.

Oooh - det uttalandet hade jag glömt. En annan groda som lämnat Pethrus läppar är "man kan använda den ogudaktiga mammon" - vad jag skulle önska en fullständig dissekrering av detta uttalande gjord av Lewi. Vad menade karln egentligen?
2008-03-15, 00:21
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Eberhard

Citat:
Matt 20:28 .

Håller med här.
--------

Nej, jag är inte ute och cyklar. Jag sitter bekvämt här på min kära datastol. Att påstå att korset mellan år 33-ca 200 e. v. t var den vanligaste symbolen för den kristne känns däremot historieförvanskande, då de flesta forskare verkar vara överens om att korset kom att accepteras mer, ca ett par hundra år efter Jesus död och definitivt efter Konstantin den stores maktövertagande när han senare sammankallade konciliet i Nicaea år 325 ,efter att först bl a ha beskådat korset i himlen och hans mor råkade hitta det heliga korset i Palestina...(Att inte romarna för länge sedan hade använt det som kaffeved förblir en gåta gömd i en enigma) men att omvända romarna till att bli monoteister var något som inte visade sig bli så lätt då många inte ville överge sina hedniska traditioner .(Mithras-kulten var nära att bli statsreligionen)

Hur skulle nu Jupiter förvara Rom? Men detta löstes som bekant genom att, milt sagt, utan någon som helst biblisk förankring, införliva många av de hedniska seder med kristendomen, bl a firandet av Jesus födelse som kom att bli den 25 december, samma datum som det romerska firandet av solguden som hölls vid midvintern. Man bytte bort sabbaten mot söndagen som var solens dag. O.s.v. Denna process med att införliva hedendom med kristendom växte sig starkare i takt med att kristendomens spred sig i världen. I denna anda är det ju inte helt fel att använda sig av korset som amulett.

I och med att antisemitismen startades, påbörjades således även avståndstagandet av judiska religiösa uppfattningar för att särskilja kristendomen från judendomen. Man ville helt enkelt klippa bort Jesus pinsamma judiska rötter och göra honom till en gud som man bl a kunde fortsätta att använda sig av förbjudna hedniska tillbehör och seder för att tillbe, användas för att ena folket genom stat och kyrka och förstärka makten genom förvrängd andlighet samt gå ut i strid mot främmande hedningar i guds namn. Något som fram till nu fortfarande sker.

Vidare får man inte glömma att korsfästandet av människor fortsatte i flera hundra år efter att Jesus själv korsfästes och det är inte psykologiskt rimligt att människorna med vetskap om dess existens inte skulle gjort annat än känt avsky för själva avrättningsredskapet i sig, och åter igen, inte för själva avsikten för hans död som är det absolut väsentligaste för en troende. ( vet iofs att du håller med om detta)

Jag tror helt enkelt att det var mycket lättare för f.d. hedningar (i a f romare)än judekristna (som var de första kristna) att använda korset som symbol. Bl.a., både för vad GT säger samt att romare inte fick korsfästas och helt enkelt hade ett behov av att hålla i något som de kunde tillbe..
--------------------------------------

Citat:
Mark. 8:34 Matt. 10:38; 16:24 samt Luk. 9:23; 14:27

Dessa återupprepningar symboliserar väl snarare att den som följer Jesus läror måste vara beredd på att bli bannlyst av samhället eller i värsta fall få plikta med sitt eget liv. Att följeslagaren, även om denne lever som en fridfull god människa som tyr sig till den sanna tron och dess engagemang, kan ändå komma att bli utesluten av samhället, förföljd och hånad som en simpel brottsling som bär på sitt kors och får utstå spott och spe av människomassan under sin ”vandring” genom staden fram till avrättningsplatsen.

Med detta menade han väl varken att lärjungarna eller framtida följeslagare bokstavligen skulle korsfästas som honom. (Även om vissa nu blev det) Eller går in i snickarboden för att tälja sig ett kors för att tillbe/dyrka hans försoningsdöd. (Humor)

Ingenstans i bibeln uppmanar Jesus sina lärjungar att de eller andra judekristna ska använda sig av ett kors för att TRO på försoningsdöden. Och varför skulle han göra det? Han som redan som 12-åring var den som lärde de skriftlärda skulle väl aldrig gå emot de lagar som gällde för en god jude. Varför uppmana sina anhängare att börja med sitt kall i livet genom att gå emot en av de mest signifikanta regler som gällde inom judendomen?

-----------
Citat:
Luk. 22:20

...och att detta egendomligt nog även har resulterat i att människornas enfaldiga sökande efter den heliga bägaren liknar i allra högsta grad uppkomsten av korset som en helig symbol/amulett. Och som i grund och botten återger det gamla behovet hos de nyomvända ickejudiska hedningarna av att tillbe/dyrka sekundära ting som kunde kopplas med gud
Senast redigerad av Bingy Bunny 2008-03-15 kl. 00:25.
2008-03-15, 02:19
Medlem
temp0rarys avatar
Leviticus.

Leviticus.
Är du ett Jehovas vittne eller?

Har skummat igenom tråden och ser att det har blivit mycket predikande.
Räcker det inte med att läsa igenom och kolla in detta:

http://www.martinandersson.com/uttradesbrev/
http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/smallb/smallb1.htm
http://video.google.com/videoplay?docid=6861723185926041712

?
Ni har bara er syn på bibeln som alla andra, men ni tror också ni är dom enda som har hittat "sanningen" och rätt bibeltolkning. Endast jehovas vittnen. Er "kronologi" stämmer ju inte ens överens med bibeln.
Känns inte som du läst tråden i början ens? Testa kolla igenom alla inlägg i början.
mvh
2008-03-15, 02:44
Medlem
temp0rarys avatar
...

Och man kan visst kalla Jehovas vittnen en sekt. En manipulativ sekt. En skadlig sekt för många. Många som tagit självmord också.
Indoktrinering. Matade med samma saker flera dagar i veckan och allt. Det är som en klubb. Jehovas vittnen är en sekt enligt mig och många andra. Bara att ni inte förstår det själva, eller sett igenom allt.

www.google.com

Det är rädslan som styr och allt inom indoktrinerings processen. SATAN/DJÄVULEN/DEN HÄR VÄRLDEN, och vi. *Vi skyddar och isolerar oss från alla som ljuger, och vi vågar inte/får inte ta reda på saker själva.*

Dom flesta i min släkt/familj är Jehovas vittnen så jag vet. Men kritik splittrar bara tyvärr, och det är svårt att diskutera med jehovas vittnen om man inte har gåvan att tala och uttrycka sig bra. Genom text är det enklare och dom flesta förstår. Men hittils så finns det inget vittne som kunnat motbevisa kronologifrågan t.e.x...
Redan tagits upp i början av tråden.
2008-03-15, 12:47
Medlem
Myten om Konstantin

Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
Eberhard

Håller med här.
--------

Nej, jag är inte ute och cyklar. Jag sitter bekvämt här på min kära datastol. Att påstå att korset mellan år 33-ca 200 e. v. t var den vanligaste symbolen för den kristne känns däremot historieförvanskande, då de flesta forskare verkar vara överens om att korset kom att accepteras mer, ca ett par hundra år efter Jesus död och definitivt efter Konstantin den stores maktövertagande när han senare sammankallade konciliet i Nicaea år 325 ,efter att först bl a ha beskådat korset i himlen och hans mor råkade hitta det heliga korset i Palestina...(Att inte romarna för länge sedan hade använt det som kaffeved förblir en gåta gömd i en enigma) men att omvända romarna till att bli monoteister var något som inte visade sig bli så lätt då många inte ville överge sina hedniska traditioner .(Mithras-kulten var nära att bli statsreligionen)

Hur skulle nu Jupiter förvara Rom? Men detta löstes som bekant genom att, milt sagt, utan någon som helst biblisk förankring, införliva många av de hedniska seder med kristendomen, bl a firandet av Jesus födelse som kom att bli den 25 december, samma datum som det romerska firandet av solguden som hölls vid midvintern. Man bytte bort sabbaten mot söndagen som var solens dag. O.s.v. Denna process med att införliva hedendom med kristendom växte sig starkare i takt med att kristendomens spred sig i världen. I denna anda är det ju inte helt fel att använda sig av korset som amulett.

I och med att antisemitismen startades, påbörjades således även avståndstagandet av judiska religiösa uppfattningar för att särskilja kristendomen från judendomen. Man ville helt enkelt klippa bort Jesus pinsamma judiska rötter och göra honom till en gud som man bl a kunde fortsätta att använda sig av förbjudna hedniska tillbehör och seder för att tillbe, användas för att ena folket genom stat och kyrka och förstärka makten genom förvrängd andlighet samt gå ut i strid mot främmande hedningar i guds namn. Något som fram till nu fortfarande sker.

Vidare får man inte glömma att korsfästandet av människor fortsatte i flera hundra år efter att Jesus själv korsfästes och det är inte psykologiskt rimligt att människorna med vetskap om dess existens inte skulle gjort annat än känt avsky för själva avrättningsredskapet i sig, och åter igen, inte för själva avsikten för hans död som är det absolut väsentligaste för en troende. ( vet iofs att du håller med om detta)

Jag tror helt enkelt att det var mycket lättare för f.d. hedningar (i a f romare)än judekristna (som var de första kristna) att använda korset som symbol. Bl.a., både för vad GT säger samt att romare inte fick korsfästas och helt enkelt hade ett behov av att hålla i något som de kunde tillbe..
--------------------------------------

Dessa återupprepningar symboliserar väl snarare att den som följer Jesus läror måste vara beredd på att bli bannlyst av samhället eller i värsta fall få plikta med sitt eget liv. Att följeslagaren, även om denne lever som en fridfull god människa som tyr sig till den sanna tron och dess engagemang, kan ändå komma att bli utesluten av samhället, förföljd och hånad som en simpel brottsling som bär på sitt kors och får utstå spott och spe av människomassan under sin ”vandring” genom staden fram till avrättningsplatsen.

Med detta menade han väl varken att lärjungarna eller framtida följeslagare bokstavligen skulle korsfästas som honom. (Även om vissa nu blev det) Eller går in i snickarboden för att tälja sig ett kors för att tillbe/dyrka hans försoningsdöd. (Humor)

Ingenstans i bibeln uppmanar Jesus sina lärjungar att de eller andra judekristna ska använda sig av ett kors för att TRO på försoningsdöden. Och varför skulle han göra det? Han som redan som 12-åring var den som lärde de skriftlärda skulle väl aldrig gå emot de lagar som gällde för en god jude. Varför uppmana sina anhängare att börja med sitt kall i livet genom att gå emot en av de mest signifikanta regler som gällde inom judendomen?

-----------

...och att detta egendomligt nog även har resulterat i att människornas enfaldiga sökande efter den heliga bägaren liknar i allra högsta grad uppkomsten av korset som en helig symbol/amulett. Och som i grund och botten återger det gamla behovet hos de nyomvända ickejudiska hedningarna av att tillbe/dyrka sekundära ting som kunde kopplas med gud

Rikgtigt förankrad vid datorn är du nog inte. Jag tycker mig i, andanom, se dig ute på cykeln fortfarande.

Du rör dig nog mest med antikverade forskare när du vill bestrida att korset var en kristen symbol oerhört tidigt. Det är inte Konstantin som infört detta, och det är också osanning att söndagen vid denna sena tid kom in i stället för sabbaten, den sjunde dagen. Söndagen hade varit prominent från första stund och det finns flera tidiga vittnesbörd om det.

Det är troligt att den 25 December kom in i mitten på 300-talet, men helt säkert är det inte. Det är inte helt säkert att Jesus inte föddes på vintern och det är inte heller helt säkert att han inte föddes den 25 december.

Det är helt rätt att korsfästelse användes av romarna fram till Konstantins regering. Och det är en av anledningarna till att de kristna visste hur korset såg ut. De blev själva korsfästa ibland. Däremot är det inte korrekt att hedningarna hade lättare för korset i samanhanget än judarna. En korsfäst frälsare betraktades som en dårskap, som 1 Kor. 1:23 klart säger. Att kristna ändå hade en helt annan syn på korset, det framgår ju av NT och också av tidiga efterapostoliska skrifter. Så hedningar som tidigare avskytt korset kunde ändra sig när det gäller Jesu kors.

Och att Jesus räknade med att somliga lärjungar skulle korsfästas säger han själv i Matt. 23:34, så att somliga helt bokstavligt skulle få "bära sitt kors". Resten måste vara beredda på martyriet och lika lite kunna leva ett eget självständigt liv som en dödsdömd som bar sin stauros till avrättningsplatsen. Tanken på korset genomsyrar Jesu undervisning. Och det var jag visade. Korset är minst lika framträdande som någonsin fisken i Jesu värld.

Och när korset först användes som symbol var det alls inte fråga om någon tillbedjan. Avgudande av korset kom långt senare, då även Maria och mycket annat avgudades. Någon skyddande amulett blev korset som symbol inte förrän ganska sent.
2008-03-15, 13:15
Medlem
Lewi Pethrus

Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
Oooh - det uttalandet hade jag glömt. En annan groda som lämnat Pethrus läppar är "man kan använda den ogudaktiga mammon" - vad jag skulle önska en fullständig dissekrering av detta uttalande gjord av Lewi. Vad menade karln egentligen?

Det du skriver om är faktiskt ett uttalande av Jesus som finns i Luk. 16:9: "Skaffen eder vänner medelst den orättrådige Mamons goda". (1917)

Men Pethrus framfart var väl inte alltid den vackraste. Adrian Holmbergs bok från 1966 (239 sidor), "Utstött", är MINST lika skrämmande läsning för p-vänner som Raymond Franz böcker är för Jv.
2008-03-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hej!
"mr Jv", det va nåt nytt...
Bl a för att det för det första kommer från bibeln. Och Jesus talade om syndafloden. Det finns gamla berättelser, som är liknande bibelns berättelse (men som inte kommer från bibeln), från olika delar av världen som visar på att nånting hänt som ligger till grund för dessa.
Sen är det ju en del som knallat upp på Ararat och försökt hitta arken, men dom ev fynden kan jag inte säga ngt om, sånt kan ju förstoras beroende på hur gärna man vill finna den. Min tro på att översvämningen skett grundas inte på det.
Det finns en del andra intressanta tankar om detta med syndaflodshistoriens äkthet som man skulle kunna ta upp, men det är en annan historia.
Hurså förresten?

Det är därför jag icke kan tro på biblen ty det är omöjligt att det sulle vara en syndaflood för ca 4k år sedan som täckte de högsta bergen. Argumenten för detta är överväldigande ...

SÅ jag tänkte om du hade visste något som kunde få mig att ändra uppfattning ...
2008-03-15, 17:30
Medlem
Streethouses avatar
Det är ju överhuvudtaget svårt att tro på bibeln eftersom det bevisligen funnits människor före den tid som Adam och Eva påstås levt.
2008-03-15, 17:49
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Det är ju överhuvudtaget svårt att tro på bibeln eftersom det bevisligen funnits människor före den tid som Adam och Eva påstås levt.
Vittnenas argument emot detta är att kol 14 metoden inte fungerar pga att vattnet under syndafloden gör att det räknestättet blir felaktigt. Eftersom dagens arkeologer ej tar med vattnet i beräkningen blir alltså beräkningen fel.
2008-03-16, 15:42
Medlem
Nåd?

Jag vill fråga er Vittnen här i tråden hur ni ser på frälsningen.
Är det egna ansträngningar eller nåd som gäller inom er trosuppfattning?
2008-03-16, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Ursäkta att jag stör den intressanta diskussionen om korset, men jag skulle bli glad om något vittne ville ta en titt i den här tråden: http://www.flashback.org/showthread.php?t=637888

särskilt inlägg nr 12, och berätta vad vittnena anser i såna situationer.

Tack!

Jag kan inte ge dig ngn kommentar om detta...det är upp till föräldrarna hur man vill göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in