Citat:
Ursprungligen postat av ev01ving
Frågan är bara hur man ska få vittnen att läsa kritik, och få dom att förstå att sällskapet har haft fel, och fortfarande kan "ha"/har fel i mycket idag...
Bra med internet, men man måste sprida information till så många människor som möjligt så det når fram till alla vittnen i tjänsten eller nått...
Jag skulle kunna samla ihop adresser till alla vittnen i stockholm genom min morbror och sen skicka ut fakta/information eller nått haha skoja
Vi på fb kan snickra ihop och trycka ut en ödmjuk broschyr, med bilder från british museeum osv...bevisföring om 586/587 vs 607;P
Hänvisningar så dom kan forska vidare. Eller så kan vi binda fast alla och låta dom lyssna på ett ljudband från samvetskris

Och sen bomba brooklyn?
Nä, bara inse att man inte kan göra så mycket förutom att berätta/diskutera med sina närmsta, släkt, vänner familj..
Sen ska man såklart respektera andras tro. Men sällskapet har lyckats skrämma upp dom bra med ord som avfällingar/satan/den här världen/lockar osv...oh well. Skönt att läsa om hur andra har lyckats tänka själva som sagt...
Och två av mina bästa polare har också växt upp inom jv, men fattat hur det ligger till. Bara den tredje som jag hade bäst kontakt med som "tyvärr" döpte sig, utan att forska. Men jag vill inte förstöra den kontakt vi byggt upp på sistonde med religions-prat. Känns som det bara kommer förstöra

Och han mår bra av att vara ett vittne. Brinner starkt för det..
Så det bästa kanske är att låta det vara. Prata om annat...Men man vill så gärna starta en diskussion om det här. Men jag vet inte. Nu babblar jag en massa, men vad tycker ni. Hur ska man gå tillväga? På bästa sätt.
Ptolemy’s kanon
-
Claudius Ptolemy levde i det andra århundradet i Egypten. Det hade gått ca 600 år om det han sen skriver om. Han var inte historiker utan mer känd som astronom och geografiker.
Enligt denne så förstördes Jerusalem år 587 fvt. Men på vilka grunder kom han fram till dessa? Han använde astronomi. Inte historia. I boken The Mysterious Numbers of the Hebrew Kings, sidan 293, Professor E. R. Thiele så står det så här om Ptolemy:
“Ptolemy’s canon was prepared primarily for astronomical, not historical, purposes. It did not pretend to give a complete list of all the rulers of either Babylon or Persia, nor the exact month or day of the beginning of their reigns, but it was a device which made possible the correct allocation into a broad chronological scheme of certain astronomical data which were then available. Kings whose reigns were less than a year and which did not embrace the New Year’s day were not mentioned.”
Det är alltså mycket osäkert om Ptolemys beräkningar stämmer. Som ett exempel: Han angav att Evil-Merdodak var i styret 2 år medan Polyhistor (=googla om ni vill veta mer) säger 12 år. VAT 4956 är ett stöd som man menar på hjälper Ptolemys kanon. Men gör den det verkligen? Man har inte den originella texten och den man har hittat innehåller många luckor i texten. Vissa termer i den kan man inte ens förstå idag. Och man har hittat ett antal gånger ordet ”hi-bi” som betyder ”bryten av”, etc... Så den som kopierade hade redan en ofullständig text när han skrev ner detta.
Man kan fördjupa sig i en sjö med årtal/kungar. Men det ovan skrivna bör ändå väcka viss vägledning.