Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vad dum jag är...självklart så är ju boken som innehåller alla lögner "En vandring i tro" medans "Samvetskris" endast innehåller sanna fakta.
Naturligtvis är det så.
Du väljer oxå att tro på det som passar ditt öra bäst. Precis som jag antar att du tycker att jag och flera gör.
Det märks att du är renons på kunskap i detta ämne. När det gäller händelserna 1917 finns det ett oerhört rikt samtida material, bl a två utgåvor av "Harvest Siftings" publicerade av Rutherford. Sällskapets stadgar publicerades också i The Watch Tower 1917. Jag har allt detta i stora stackar av kopior och trycksaker. Rättegångsprotokollet från 1918 har jag också, där det framkommer att ledande bibelforskare köpte krigsobligationer.
Jag har kollat och vägt allt som publicerades 1917. Hade Rutherfordfalangen haft rätt skulle jag ha erkänt det. Men den hade inte det. Boken "Jehovah´s Witnesses in the Divine Purpose" från 1959 liksom Yearbook 1975 ljuger som en häst travar om händelserna under Första världskriget. Det gör Macmillan också, hans roll var allt annat än hedrande. Han ljuger inte om allt, men om mycket.
Enligt Stadgarna skulle styrelsen bestämma, inte presidenten. Styrelsen var vald precis som det står i stadgarna. Den var inte bara "utsedd" av Russell, som ledningen säger idag. Och Rutherford var så fräck att han påstod att delar av stadgarna var olagliga, så att han kunde agera på egen hand. Det var stadgar som godkänts och inregistrerats av myndigheterna! Klart kriminellt handlat. Och det gjordes av personligt intresse. Det var tur för honom att hans motsåndare inte tog saken inför rätta.
Så vad som hände 1917 var en illegal statskupp som Macmillan hjälpte till med. Det var hans sätt att klamra sig fast vid prominensen, som han annars skulle ha försvunnit från.
När det gäller Ray Franz bok har jag inte sett något material som visar att den fuskar med fakta. En omfattande fotografisk dokumentation finns i boken, så den är trovärdig. Jag tror inte alls det jag vill. Jag kollar och väger. Men det gör de flesta Jv inte. Där läser man i verkligheten 1 Tess. 5:21 helt fel. Där står "Pröva allt och behåll vad gott är". Men Jv prövar inte allt från sin ledning. "Pröva ingenting, behåll allt" är vad som gäller.
Och bara för att visa att jag också kan ge Jvs ledning rätt när så är påkallat hänvisar jag dig till en tråd här om korstecknet i ordodoxa kyrkan. En skribent påstod där att Russell var ockult frimurare, och det motbevisade jag så effektivt att det blev helt tyst.