2008-04-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Japp det är en viktig detalj i deras tro. Men skulle inte bli förvånad om de inte skyltar med det numera eftersom det visat sig hur fel de har.

Jag kan fortfarande inte förstå varför denna fråga är så otroligt vansinnigt jätteviktig??
Jag har, som sagt, fortfarande inte ansett mig fått ett slutgiltigt klart svar på detta inom org. Det är som att det hänger lite i luften och att det säkert var en påle men....vem vet?...Jag fattar inte heller varför det, om det nu var ett kors som användes, ska vara så omöjligt att säga att så var fallet om så var fallet.

2008-04-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jag har ingående läst "En Vandring i Tro", både den svenska och engelska upplagan. Boken är inte en helt öppenhjärtig skildrig. Bland annat ljuger Macmillan en hel del om händelserna 1917, när Rutherford tillvällade sig makten på ett otillbörligt sätt. Macmillan själv var insyltad i dess händelser på ett föga smickrande sätt. Enligt Sällskapets lagligen inregistrerade stadgar - de har publicerats i The Watch Tower - skulle styrelsen bestämma, inte presidenten. När styrelsen beslöt sig för att stadgarna skulle följas blev majoriteten utsparkad i strid med lagen. Redan vid Russells begravning hotade Macmillan dessa styrelsemedlemmar med att de skulle sparkas ut om de inte självmant sade upp sig. Men de fyra som sparkades ut var lagliga styrelseledamöter, valda på exakt det sätt som föreskrevs i de stadgar som myndigheterna godkänt. Och de hade haft Russells fulla förtroende. Hade de velat gå till domstol skulle Sällskapets historia sett helt annorlunda ut. Åtskilliga jurister uttalade sig om detta den gången, och det ventilerades också under rättegången 1918, som ledde till att Rutherford och andra dömdes till fängelse.

Skumraskhanteringen av detta pekar på att det var den vinnande falangen som var boven. Den ville inte böja sig för stadgarna eller Russells intentioner. Så om Jesus skulle utvälja någon 1919 skulle det inte kunna bli Rutherford-Macmillan-falangen. Senare har Sällskapet ljugit rent astronomiskt om denna episod, vilket lätt kan bevisas. Macmillan-falangen spelade också efteråt bort alla chanser att bli utvald genom att genomföra den världsvida förkunnelsen om att miljoner som levde då inte skulle dö, eftersom riket skulle vara i fuill kraft på jorden 1925. Det var en fullständigt falsk förkunnelse.

Det jag skriver om är inte osanningar eller halvsanningar. Jag har dokumentation och gedigen sådan. Men det är sant att en del människor sprider osanningar, tex att Russell var frimurare och att Sällskapets verkliga drivkraft är pengar. Så illa är det ändå inte. Men det är fruktansvärt illa att alla felsteg som gjorts i Jvs organisation bara betraktas som ofullkomlighet av människor - fastän rörelsen säger sig vara ledd av Gud - medan en så tolerant inställning aldrig finns när andra rörelser skall bedömas. Så Jv är de dubbla måttstockarnas religion.

Vad dum jag är...självklart så är ju boken som innehåller alla lögner "En vandring i tro" medans "Samvetskris" endast innehåller sanna fakta.
Naturligtvis är det så.
Du väljer oxå att tro på det som passar ditt öra bäst. Precis som jag antar att du tycker att jag och flera gör.
2008-04-15, 14:41
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vad dum jag är...självklart så är ju boken som innehåller alla lögner "En vandring i tro" medans "Samvetskris" endast innehåller sanna fakta.
Naturligtvis är det så.
Du väljer oxå att tro på det som passar ditt öra bäst. Precis som jag antar att du tycker att jag och flera gör.

Det är ganska intressant att Eberhard som du citerar har läst båda böckerna,
och du bara en av dem. Så logiskt sätt så ökar hans trovärdighet långt över
din. Läs Samvetskris så kanske man kan ha en sund debatt med dig.
Om inte för din egen skull så kan du göra det för att motbevisa Eberhard
eller oss andra.
2008-04-15, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Det är ganska intressant att Eberhard som du citerar har läst båda böckerna,
och du bara en av dem. Så logiskt sätt så ökar hans trovärdighet långt över
din. Läs Samvetskris så kanske man kan ha en sund debatt med dig.
Om inte för din egen skull så kan du göra det för att motbevisa Eberhard
eller oss andra.

Det var inte det jag menade.
2008-04-15, 15:22
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Det var inte det jag menade.

Vad menade du då? Jag tolkade det så att boken "samvetskris" var full med
lögner. Men det kan du ju inte veta förrän du har läst den tyckte jag.

Mvh
2008-04-15, 17:14
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Jag kan fortfarande inte förstå varför denna fråga är så otroligt vansinnigt jätteviktig??
Jag har, som sagt, fortfarande inte ansett mig fått ett slutgiltigt klart svar på detta inom org. Det är som att det hänger lite i luften och att det säkert var en påle men....vem vet?...Jag fattar inte heller varför det, om det nu var ett kors som användes, ska vara så omöjligt att säga att så var fallet om så var fallet.

Joh 19:17
Han bar själv sitt kors ut till den plats som kallas Skallen, på hebreiska Golgota.
- Bibel 2000

Apg 5:30
Våra fäders Gud uppväckte Jesus, som ni hängde upp på en träpåle och mördade.
- Bibel 2000

Denna skillnad beror på att 2 olika grekiska ord används.
Det första kan betyda en påle eller ett kors medans det andra bara kan betyda en påle (därav översatt med påle).
Knappast någon viktig grej dock. Huvudsaken är väl att han mördades. Om det så var med en AK-47:a eller en påle kvittar väl...
2008-04-15, 17:18
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:

Den är viktig pga att det är så lätt att kolla upp detta. Om man nu genom sitt sökande kan komma fram till att Jesus dog på ett kors och påle-teorin är felaktig, är inte det ett fantastiskt argument att använda sig mot JV.
2008-04-15, 17:21
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Den är viktig pga att det är så lätt att kolla upp detta. Om man nu genom sitt sökande kan komma fram till att Jesus dog på ett kors och påle-teorin är felaktig, är inte det ett fantastiskt argument att använda sig mot JV.

Faller hela JV:s teologi och tro om det visar sig att de hade fel i denna detalj?
2008-04-15, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Hej Malmohenke!

Har du läst boken? Är nyfiken på vad du tyckte!

Har förlängt lånetiden på boken, då jag pga jobbet inte har hunnit komma igång ännu.

Men nu har det lugnat ner sig på den fronten så i slutet på nästa vecka lovar jag att komma med min recension
2008-04-15, 17:27
Medlem
Quartuss avatar
För den som vill läsa mer om de grekiska orden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cross_or_stake_as_gibbet_on_which_Jesus_died
2008-04-15, 22:12
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
Faller hela JV:s teologi och tro om det visar sig att de hade fel i denna detalj?
Det faller inte på en grej, men det har visat sig att de felar på andra punkter också.

Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Har förlängt lånetiden på boken, då jag pga jobbet inte har hunnit komma igång ännu.

Men nu har det lugnat ner sig på den fronten så i slutet på nästa vecka lovar jag att komma med min recension
Jag har också lånat den, kommit cirka åttio sidor av dessa många hundra. Men den är mycket intressant.
2008-04-15, 23:03
Medlem
Synd att du inte vet vad du pratar om

Citat:
Naturligtvis är det så.

Det märks att du är renons på kunskap i detta ämne. När det gäller händelserna 1917 finns det ett oerhört rikt samtida material, bl a två utgåvor av "Harvest Siftings" publicerade av Rutherford. Sällskapets stadgar publicerades också i The Watch Tower 1917. Jag har allt detta i stora stackar av kopior och trycksaker. Rättegångsprotokollet från 1918 har jag också, där det framkommer att ledande bibelforskare köpte krigsobligationer.

Jag har kollat och vägt allt som publicerades 1917. Hade Rutherfordfalangen haft rätt skulle jag ha erkänt det. Men den hade inte det. Boken "Jehovah´s Witnesses in the Divine Purpose" från 1959 liksom Yearbook 1975 ljuger som en häst travar om händelserna under Första världskriget. Det gör Macmillan också, hans roll var allt annat än hedrande. Han ljuger inte om allt, men om mycket.

Enligt Stadgarna skulle styrelsen bestämma, inte presidenten. Styrelsen var vald precis som det står i stadgarna. Den var inte bara "utsedd" av Russell, som ledningen säger idag. Och Rutherford var så fräck att han påstod att delar av stadgarna var olagliga, så att han kunde agera på egen hand. Det var stadgar som godkänts och inregistrerats av myndigheterna! Klart kriminellt handlat. Och det gjordes av personligt intresse. Det var tur för honom att hans motsåndare inte tog saken inför rätta.

Så vad som hände 1917 var en illegal statskupp som Macmillan hjälpte till med. Det var hans sätt att klamra sig fast vid prominensen, som han annars skulle ha försvunnit från.

När det gäller Ray Franz bok har jag inte sett något material som visar att den fuskar med fakta. En omfattande fotografisk dokumentation finns i boken, så den är trovärdig. Jag tror inte alls det jag vill. Jag kollar och väger. Men det gör de flesta Jv inte. Där läser man i verkligheten 1 Tess. 5:21 helt fel. Där står "Pröva allt och behåll vad gott är". Men Jv prövar inte allt från sin ledning. "Pröva ingenting, behåll allt" är vad som gäller.

Och bara för att visa att jag också kan ge Jvs ledning rätt när så är påkallat hänvisar jag dig till en tråd här om korstecknet i ordodoxa kyrkan. En skribent påstod där att Russell var ockult frimurare, och det motbevisade jag så effektivt att det blev helt tyst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in