2008-02-08, 00:07
Medlem
Att förneka förbud mot skägg/mustach är lika löjligt som förnekandet att kvinnor måste ha kjol i Rikets Sal.

Det kanske har blivit en uppmjukning på senare år, men det har definitivt varit så, för inte så länge sedan, att det inte sågs med blida ögon om en broder hade någon form av skägg. Eller om en kvinna hade långbyxor i Rikets Sal.

Jag har flera konkreta exempel på dessa saker.
2008-02-08, 09:08
Bannlyst
I den församling där jag var aktiv fanns det faktiskt två bröder som hade prydliga mustascher. Men det var ju extremt ovanligt, tror inte jag såg någon annan döpt broder med skägg eller mustasch.

Att en kvinna skulle ha annat än kjol eller klänning på möten eller i tjänsten har jag dock aldrig sett.
När jag skulle påmitt första möte gjorde jag bort mig rejält. Har redan berättat detta men kan ju dra det igen...

Jag hade studerat ett tag med en syster, vi kan kalla henne Rita. Nu var det dags att gå på mitt första möte i Rikets Sal. Rita hade inte sagt något om klädsel, men jag förstod ju att man måste vara lite "fin". Så jag tog mina finaste jeans och en jeansskjorta...

Rita satt barnvakt den här kvällen, och vi skulle åka till mötet med barnen. Gick hem till Rita, och möttes av det äldsta barnet, en kille i 6-årsåldern. Han stirrade storögt på mig och utbrast: "Ska du gå på mötet klädd så där!?"
Minsta barn fattade tydligen att en tjej har kjol eller klänning i Rikets Sal...

Jag hade inte tid att byta, så det blev ju till att gå på möte i jeans. Visst, ingen sa något rakt ut, men man fick ju blickar...

Så att en kvinna skulle kunna ha byxor...nej, jag tror inte det. Men visst, det kan ju ha ändrats sedan början av 90-talet...
2008-02-08, 09:54
Medlem
Streethouses avatar
Nu är det så här att "Gud" skapade oss och även skäggväxten. Jesus och de flesta profeter och lärljungar bar skägg. Nog begriper var och en att en futtig sak som skägg eller inte, onanera eller inte osv är inget som "Gud" bryr sig det minsta om. Han ser till vårt inre och viktigare saker.
Gud är ett metaforiskt uttryck för de högre energier som finns med oss och som besitter stora kunskaper och kraft och som i andra religioner kallas andra namn.
Senast redigerad av Streethouse 2008-02-08 kl. 10:03.
2008-02-08, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
I den församling där jag var aktiv fanns det faktiskt två bröder som hade prydliga mustascher. Men det var ju extremt ovanligt, tror inte jag såg någon annan döpt broder med skägg eller mustasch.

Att en kvinna skulle ha annat än kjol eller klänning på möten eller i tjänsten har jag dock aldrig sett.
När jag skulle påmitt första möte gjorde jag bort mig rejält. Har redan berättat detta men kan ju dra det igen...

Jag hade studerat ett tag med en syster, vi kan kalla henne Rita. Nu var det dags att gå på mitt första möte i Rikets Sal. Rita hade inte sagt något om klädsel, men jag förstod ju att man måste vara lite "fin". Så jag tog mina finaste jeans och en jeansskjorta...

Rita satt barnvakt den här kvällen, och vi skulle åka till mötet med barnen. Gick hem till Rita, och möttes av det äldsta barnet, en kille i 6-årsåldern. Han stirrade storögt på mig och utbrast: "Ska du gå på mötet klädd så där!?"
Minsta barn fattade tydligen att en tjej har kjol eller klänning i Rikets Sal...

Jag hade inte tid att byta, så det blev ju till att gå på möte i jeans. Visst, ingen sa något rakt ut, men man fick ju blickar...

Så att en kvinna skulle kunna ha byxor...nej, jag tror inte det. Men visst, det kan ju ha ändrats sedan början av 90-talet...

Har mycket släkt som är JV, och har periodvis gåt på i stort sett alla möten, har alltså massor av erfarenheter i dessa frågor.

I början på 70-talet kände jag en ung kvinna, gift och pionjär, som skaffade sig en snygg byxdress, och hade den på mötena ibland, när hon inte skulle fram på podiet.
Det kom snabbt tillsägelser från de äldste.

Jag kände till en enda broder som hade skägg, han hade efter en del turer fått tillstånd till detta, eftersom han hade eksem i ansiktet som förvärrades av rakning.

Omkring 1970- troligen några år tidigare, kom någon på att det inte räckte att man hade kjol, den skulle dessutom ha exakt rätt längd
Detta kollades genom att systern i fråga fick ställa sig på knä, då skulle klolen nå golvet, detta var den exakt rätta längden
Det fanns faktiskt vissa bröder, och framförallt systrar som gärna kollade tveksamma kjollängder. Tom en kretstjänare som var noga i denna fråga, och därför fick ett icke smickrande öknamn av ungdomarna i kretsen.
Två systrar jag kände väl kom i storbråk för att de hade kjolar som var ca 1dm för LÅNGA, det blev kollat och jodå kjolarna i fråga LÅG på golvet när systrarna var knästående. Det hade blivit modernt med sådana kjolarna, och systrarna hade svårt att inse att de inte fick ha dessa kjolar, de var ju i alla fall anständiga.
2008-02-08, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Nu är det så här att "Gud" skapade oss och även skäggväxten. Jesus och de flesta profeter och lärljungar bar skägg. Nog begriper var och en att en futtig sak som skägg eller inte, onanera eller inte osv är inget som "Gud" bryr sig det minsta om. Han ser till vårt inre och viktigare saker.
Gud är ett metaforiskt uttryck för de högre energier som finns med oss och som besitter stora kunskaper och kraft och som i andra religioner kallas andra namn.

Trots detta förbjöd JV, helt ologiskt, under lång tid sina medlemmar att ha skägg. Vet som sagt inte riktigt hur det är i dag.

När någon knarrig broder sa, ang att systrar gjorde hål i öronen, "om Jehova hade velat att kvinnor skulle ha hål i öronen, så hade han skapat henne sådan" så brukade jag alltid svara "Ja, och om han inte hade velat att män skulle ha skägg så hade han skapat dem utan skäggväxt"
De blev i allmänhet svarslösa, och väldigt sura

Kan också berätta när jag var på besök hemma hos en äldstefamilj, det tittades på TV, och när en skäggig man visade sig i rutan ställde mannen i familjen denna pedagogiska fråga till ett litet barn: "Kan du säga varför han inte hade fått komma fram på podiet" Barnet kunde sin läxa och svarade att det är för att han har skägg. Fick beröm för detta svar.
Men efter en stunds funderande sa barnet "Men då hade ju inte Jesus heller fått komma fram på podiet".
Nu lägrade sig en pinsam tystnad över rummet, ingen hade mer att säga i frågan.
2008-02-08, 14:42
Bannlyst
Ja, det är konstigt att Jesus alltid avbildas med skägg och mustasch, men att man "aldrig" ser en broder med dessa attribut.

Gitte, det där med kjollängden låter bekant. Har hört en syster prata om just det där "knätestet" en gång. Hon tyckte det var "lite fånigt", sa hon.

Man kan undra varför JV tillåter kvinnor att ha kort hår, apropå hår och längder osv? Står det inte i Bibeln att man inte ska klippa håret? Måste nog kolla upp det där!
2008-02-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Ja ni hävdar att man inte får ha skägg men på hjälpkällan säger man något annat! Varför skulle jag tro er mer än dem? Ni kan väl påtala för era gamla trosfränder att inte fara med osanning! Är det i så fall en vana från JV-tiden som hänger kvar?
Och så var vi där igen:
Hjälpkällan är FD JEHOVAS VITTNEN. Men visst lita du mer på dem än dom som är aktiva, och i mitt fall döpta, vittnen.

Där är 4st döpta bröder i min föramling som har mustach och eller skägg. Skall genast tala om för dom äldste att detta är strikt förbjudet, helt enligt sanningsenlig information från hjälpkällan
2008-02-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Ja men ditt pucko hur ska du tillverka rakblad utan maskiner?
Och VEM har sagt att det inte skall finnas maskiner i paradiset.
2008-02-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Och så var vi där igen:
Hjälpkällan är FD JEHOVAS VITTNEN. Men visst lita du mer på dem än dom som är aktiva, och i mitt fall döpta, vittnen.

Där är 4st döpta bröder i min föramling som har mustach och eller skägg. Skall genast tala om för dom äldste att detta är strikt förbjudet, helt enligt sanningsenlig information från hjälpkällan

OK Malmohenke, ev har Vt-policyn ändrats på senare år.

Men under den tid jag var närmast JV, var skägg och mustach absolut tabu.
Det går inte att komma ifrån.
Man kan ju undra om det verkligen var Gud som ledde organisationen under de år när skägg-fobin var som störst.
Jag tror, tyvärr, att det var Brooklyn-gubbarna som ledde verket då.
2008-02-08, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Att förneka förbud mot skägg/mustach är lika löjligt som förnekandet att kvinnor måste ha kjol i Rikets Sal.

Det kanske har blivit en uppmjukning på senare år, men det har definitivt varit så, för inte så länge sedan, att det inte sågs med blida ögon om en broder hade någon form av skägg. Eller om en kvinna hade långbyxor i Rikets Sal.

Jag har flera konkreta exempel på dessa saker.

Jo men just det, påståendet som satte igång detta vansinnigt viktiga resonemang handlade, vad jag tyckte det såg ut som, om hur det är NU. Inte för några år sen. Och det är ang NUTID som jag svarat. Sluta tjafsa.
2008-02-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse

Håller delvis med om detta.
2008-02-08, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Har mycket släkt som är JV, och har periodvis gåt på i stort sett alla möten, har alltså massor av erfarenheter i dessa frågor.

I början på 70-talet kände jag en ung kvinna, gift och pionjär, som skaffade sig en snygg byxdress, och hade den på mötena ibland, när hon inte skulle fram på podiet.
Det kom snabbt tillsägelser från de äldste.

Jag kände till en enda broder som hade skägg, han hade efter en del turer fått tillstånd till detta, eftersom han hade eksem i ansiktet som förvärrades av rakning.

Omkring 1970- troligen några år tidigare, kom någon på att det inte räckte att man hade kjol, den skulle dessutom ha exakt rätt längd
Detta kollades genom att systern i fråga fick ställa sig på knä, då skulle klolen nå golvet, detta var den exakt rätta längden
Det fanns faktiskt vissa bröder, och framförallt systrar som gärna kollade tveksamma kjollängder. Tom en kretstjänare som var noga i denna fråga, och därför fick ett icke smickrande öknamn av ungdomarna i kretsen.
Två systrar jag kände väl kom i storbråk för att de hade kjolar som var ca 1dm för LÅNGA, det blev kollat och jodå kjolarna i fråga LÅG på golvet när systrarna var knästående. Det hade blivit modernt med sådana kjolarna, och systrarna hade svårt att inse att de inte fick ha dessa kjolar, de var ju i alla fall anständiga.

Varför är dina erfarenheter mer relevanta än mina erfarenheter? Du pratar ju om hur det var för flera år sen!
Tittar man bakåt ännu längre finns det säkerligen fler saker som ändrats, inte bara för JV utan ute i samhället oxå. Med mer tolerans på olika områden.
Vad är det stora problemet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in