Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
I den församling där jag var aktiv fanns det faktiskt två bröder som hade prydliga mustascher. Men det var ju extremt ovanligt, tror inte jag såg någon annan döpt broder med skägg eller mustasch.
Att en kvinna skulle ha annat än kjol eller klänning på möten eller i tjänsten har jag dock aldrig sett.
När jag skulle påmitt första möte gjorde jag bort mig rejält. Har redan berättat detta men kan ju dra det igen...
Jag hade studerat ett tag med en syster, vi kan kalla henne Rita. Nu var det dags att gå på mitt första möte i Rikets Sal. Rita hade inte sagt något om klädsel, men jag förstod ju att man måste vara lite "fin". Så jag tog mina finaste jeans och en jeansskjorta...
Rita satt barnvakt den här kvällen, och vi skulle åka till mötet med barnen. Gick hem till Rita, och möttes av det äldsta barnet, en kille i 6-årsåldern. Han stirrade storögt på mig och utbrast: "Ska du gå på mötet klädd
så där!?"
Minsta barn fattade tydligen att en tjej har kjol eller klänning i Rikets Sal...
Jag hade inte tid att byta, så det blev ju till att gå på möte i jeans. Visst, ingen sa något rakt ut, men man fick ju blickar...
Så att en kvinna skulle kunna ha byxor...nej, jag tror inte det. Men visst, det kan ju ha ändrats sedan början av 90-talet...
Har mycket släkt som är JV, och har periodvis gåt på i stort sett alla möten, har alltså massor av erfarenheter i dessa frågor.
I början på 70-talet kände jag en ung kvinna, gift och pionjär, som skaffade sig en snygg byxdress, och hade den på mötena ibland, när hon inte skulle fram på podiet.
Det kom snabbt tillsägelser från de äldste.
Jag kände till en enda broder som hade skägg, han hade efter en del turer fått tillstånd till detta, eftersom han hade eksem i ansiktet som förvärrades av rakning.
Omkring 1970- troligen några år tidigare, kom någon på att det inte räckte att man hade kjol, den skulle dessutom ha exakt rätt längd
Detta kollades genom att systern i fråga fick ställa sig på knä, då skulle klolen nå golvet, detta var den exakt rätta längden
Det fanns faktiskt vissa bröder, och framförallt systrar som gärna kollade tveksamma kjollängder. Tom en kretstjänare som var noga i denna fråga, och därför fick ett icke smickrande öknamn av ungdomarna i kretsen.
Två systrar jag kände väl kom i storbråk för att de hade kjolar som var ca 1dm för LÅNGA, det blev kollat och jodå kjolarna i fråga LÅG på golvet när systrarna var knästående. Det hade blivit modernt med sådana kjolarna, och systrarna hade svårt att inse att de inte fick ha dessa kjolar, de var ju i alla fall anständiga.