2009-06-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Detta är faktiskt sant.

Förnekar ni detta också?
Jesus gjorde sin Guds namn känt

Joh 17:26
”Och jag har gjort ditt namn känt* för dem och skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem och jag i gemenskap med dem#.”

*
5 Moseboken 32:3
”Ty jag skall förkunna Jehovas namn. Tillskriv vår Gud storhet!
Matteus 6:9
Så här skall ni alltså be: ’Vår Fader i himlarna, låt ditt namn bli helgat.
Johannes 17:6
”Jag har gjort ditt namn uppenbart för de människor som du har gett mig ur världen. De var dina, och du gav dem åt mig, och de har hållit ditt ord.

#
Johannes 15:9
”Alldeles som Fadern har älskat mig och jag har älskat er: förbli i min kärlek.
Romarna 8:39
”eller höjd eller djup eller något annat skapat skall kunna skilja oss från Guds kärlek som är i Kristus Jesus, vår Herre.
Efesierna 3:17
”att genom tro få Kristus att bo i era hjärtan med kärlek; så att ni kan vara rotade och befästa på grundvalen,
2009-06-28, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Eftersom Jv inte tror på vad de själva skriver om textens tillförlitlighet talar de med dubbel tunga.

Vi vet vad vi pratar om, men ni har kommit en bra bit från sanningen och det blir så när man lämnar den.
Så, nu kan ni börja yla igen, mig gör det inget. Det enda ni kan är att vara imit, men inte en enda av er kan komma med "de goga nyheterna som sk predikas" Matt 28:18-20; Mat 24:14.

Berömma sig om kunskap om Jehova

Jeremia 9:24
”Men den som berömmer sig, han skall berömma sig av detta: att han har insikt* och att han har kunskap om mig, att jag är Jehova,# den som verkar i kärleksfull omtanke, i rättvisa och rättfärdighet på jorden; ty däri finner jag verkligen behag”¤, lyder Jehovas uttalande.”

*
2 Kor 10:17
”Men den som berömmer sig, låt honom berömma sig av Jehova.” 18 Ty den som rekommenderar sig själv, denne är inte godkänd, utan den som Jehova rekommenderar.”

#
Psalm 91:14
”Eftersom han har fäst sig vid mig, för jag honom i säkerhet. Jag beskyddar honom, ty han känner mitt namn”.
Johannes 17:3
”Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.”
1 Korinthierna 1:31
”för att det skall vara alldeles som det står skrivet: ”Den som berömmer sig, låt honom berömma sig av Jehova.”

¤
Psalm 99:4
”Och med en kungs styrka älskar han det rätta. Du har fast grundat rättrådigheten. Rätt och rättfärdighet har du genomfört i Jakob.”
Hosea 6:6
”Ty i kärleksfull omtanke finner jag behag och inte i slaktoffer, och i kunskap om Gud mer än i helbrännoffer.”
Mika 6:8
”Han har talat om för dig, du jordemänniska, det som är gott. Och vad kräver Jehova i gengäld av dig annat än att du handlar rättvist och älskar kärleksfull omtanke och är blygsam, när du vandrar med din Gud?”
Mika 7:18
”Vem är en Gud som du, en som förlåter missgärning och överser med överträdelse hos sin arvedels kvarleva? Han håller inte fast vid sin vrede för evigt, ty han finner behag i kärleksfull omtanke.”
2009-06-28, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Safira
Hur vanligt är det att man går med, studerar och så småningom döper sig... utan att följa särskilt många av JV´s regler (skrivna eller oskrivna)? Med regler menar jag då ex. litteratur, fantasy är inte populärt (eller har jag fel där?), intimare umgänge med motsatt kön, rökning/snusning m.m.

Jag skulle gissa att det är mkt ovanligt. Skulle det vara så att man under tiden man studerar inte följer de krav som organisationen satt upp så får man ju inte bli ett JV. De jag träffat som kommit med i vuxen ålder har alla upplevts väldigt uppriktiga i sin trosutövning och jag har svårt att tänka mig att de skulle levt ett dubbelliv. Det känns ganska onödigt att gå med i en organisation som inte accepterar ett visst beteende för att sedan ägna sig åt just det beteendet. Eller?
2009-06-28, 12:55
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Just denna fråga, om Gudsnamnet i NT, är en typisk JV-fråga, och hör därför också hemma i den här tråden.

Aha, jag hade inte koll på detta, men då förstår jag.
2009-06-28, 13:17
Medlem
Du är helt ute på cykeln

Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vi vet vad vi pratar om, men ni har kommit en bra bit från sanningen och det blir så när man lämnar den.
Så, nu kan ni börja yla igen, mig gör det inget. Det enda ni kan är att vara imit, men inte en enda av er kan komma med "de goga nyheterna som sk predikas" Matt 28:18-20; Mat 24:14.

Berömma sig om kunskap om Jehova

Jeremia 9:24
”Men den som berömmer sig, han skall berömma sig av detta: att han har insikt* och att han har kunskap om mig, att jag är Jehova,# den som verkar i kärleksfull omtanke, i rättvisa och rättfärdighet på jorden; ty däri finner jag verkligen behag”¤, lyder Jehovas uttalande.”

*
2 Kor 10:17
”Men den som berömmer sig, låt honom berömma sig av Jehova.” 18 Ty den som rekommenderar sig själv, denne är inte godkänd, utan den som Jehova rekommenderar.”

#
Psalm 91:14
”Eftersom han har fäst sig vid mig, för jag honom i säkerhet. Jag beskyddar honom, ty han känner mitt namn”.
Johannes 17:3
”Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.”
1 Korinthierna 1:31
”för att det skall vara alldeles som det står skrivet: ”Den som berömmer sig, låt honom berömma sig av Jehova.”

¤
Psalm 99:4
”Och med en kungs styrka älskar han det rätta. Du har fast grundat rättrådigheten. Rätt och rättfärdighet har du genomfört i Jakob.”
Hosea 6:6
”Ty i kärleksfull omtanke finner jag behag och inte i slaktoffer, och i kunskap om Gud mer än i helbrännoffer.”
Mika 6:8
”Han har talat om för dig, du jordemänniska, det som är gott. Och vad kräver Jehova i gengäld av dig annat än att du handlar rättvist och älskar kärleksfull omtanke och är blygsam, när du vandrar med din Gud?”
Mika 7:18
”Vem är en Gud som du, en som förlåter missgärning och överser med överträdelse hos sin arvedels kvarleva? Han håller inte fast vid sin vrede för evigt, ty han finner behag i kärleksfull omtanke.”

Nej lille vän, jag har inte lämnat någon sanning! Men du och dina uppdragsgivare i Brooklyn förnekar det ni bekänner er tro på. Genom att påstå att Namnet har fuskats bort i avskrivningen av NT förnekar ni följande uttalande som ni publicerade 1999 och på svenska 2004:

"Visst är det förmätet att påstå att Guds böcker har förvanskats, som om Gud inte förmådde bevara dem! ....Men har de lyckats förvanska Guds ord? Skulle Gud tillåta dem att göra det? Nej! Skrifterna igenom försäkrar han att han skulle bevara sina ord. ...Mer än 13.000 handskrifter till de grekiska skrifterna sägs vara tilgängliga i våra dagar. Ett studium av dem visar att de grekiska skrifternas grundtext också har bevarats intakt." (VÄGLEDNING FRÅN GUD Vägen till paradiset, sv. 2004, s. 29,30)

Detta uttalande instämmer jag till fullo i och jag tror på det till 100%. Men Jv själva gör inte det! De säger att avskrivare fuskade bort Guds namn ur NTs grundtext, som om Gud inte förmådde bevara det. Vilket skrymteri! Vilket ärkebedrägeri!
2009-06-28, 13:20
Medlem
Ja,

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Eberhard...har du kommit fram till att Gud JHWH i GT är Jesus i NT?

det finns massor av texter som visar att Jesus är JHWH. Fadern är också JHWH och de är inte samma individ. Detta får jag återkomma till senare
2009-06-28, 13:26
Medlem
Citat:
Nej lille vän, jag har inte lämnat någon sanning! Men du och dina uppdragsgivare i Brooklyn förnekar det ni bekänner er tro på. Genom att påstå att Namnet har fuskats bort i avskrivningen av NT förnekar ni följande uttalande som ni publicerade 1999 och på svenska 2004:

"Visst är det förmätet att påstå att Guds böcker har förvanskats, som om Gud inte förmådde bevara dem! ....Men har de lyckats förvanska Guds ord? Skulle Gud tillåta dem att göra det? Nej! Skrifterna igenom försäkrar han att han skulle bevara sina ord. ...Mer än 13.000 handskrifter till de grekiska skrifterna sägs vara tilgängliga i våra dagar. Ett studium av dem visar att de grekiska skrifternas grundtext också har bevarats intakt." (VÄGLEDNING FRÅN GUD Vägen till paradiset, sv. 2004, s. 29,30)

Detta uttalande instämmer jag till fullo i och jag tror på det till 100%. Men Jv själva gör inte det! De säger att avskrivare fuskade bort Guds namn ur NTs grundtext, som om Gud inte förmådde bevara det. Vilket skrymteri! Vilket ärkebedrägeri!

Jag vill bara lägga till en mening från nämnda publikation.

"Alltså: varje försök att ändra Guds ord har misslyckats, därför att det är omöjligt att tänka sig att Gud skulle tillåta någon som helst manipulation av sina böcker."

Vägledning från Gud - vägen till paradiset (2004, s. 30)
Senast redigerad av UlphSwenson 2009-06-28 kl. 13:27. Anledning: glömde citationstecken
2009-06-28, 13:51
Medlem
Den djupare andliga betydelsen

Citat:
Förnekar ni detta också?

”Och jag har gjort ditt namn känt* för dem och skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem och jag i gemenskap med dem#.”

*
”Jag har gjort ditt namn uppenbart för de människor som du har gett mig ur världen. De var dina, och du gav dem åt mig, och de har hållit ditt ord.

#
”eller höjd eller djup eller något annat skapat skall kunna skilja oss från Guds kärlek som är i Kristus Jesus, vår Herre.
”att genom tro få Kristus att bo i era hjärtan med kärlek; så att ni kan vara rotade och befästa på grundvalen,

Här förnekas inte något som sägs i Bibeln. När Jesus säger att han uppenbarat sin Faders namn för lärjungarna innebär det att han uppenbarat den djupare andliga betydelsen av Namnet, och det gjorde han genom hela sitt sätt att vara, vad han sade och gjorde. Det handlar inte om att uppenbara ett uttal av tetragrammaton, för det behövdes inte. Det uttalades fortfarande av prästerna i templet vid denna tid, särskilt på den stora försoningsdagen. Därför var Namnet som sådant helt känt av fromma judar och behövde inte uppenbaras. Utanför templet fick det emellertid enligt judiskt synsätt inte uttalas.

Hade Jesus uttalat Namnet skulle det ha lett till rabalder i den religiösa omgivningen, och detta skulle ha noterats i evangelierna. Nu visar det sig i stället att Jesus använde ersättningsaord som t ex "Makten" (Mark. 14:62). Och fastän Jesus hade så mycket att anklaga sina religiösa motståndare för bland judarna, så anklagde han dem aldrig för att inte använda Namnet. Det skulle han ha gjort om han hade samma inställning som Jv har i dag!

I Vakttornet 1 september 1973 citerade Jv helt korrekt bibelforskaren Albert Barnes beträffande Joh. 17:6:

"Ordet n a m n (i Johannes 17) innefattar Guds egenskaper eller personlighet. Jesus hade kungjort hans personlighet, hans lag, hans vilja, hans barmhärtighetsplan. Eller med andra ord hade han uppenbarat Gud för dem. Ordet n a m n används ofta för att beteckna p e r s o n e n." (s. 387)

Till detta fogade Vakttornet på samma sida följande kommentar, som jag instämmer till fullo i:

"När alltså Jesus genom hela sitt eget fullkomliga levnadslopp på jorden kungjorde `vad Gud är´, kungjorde han i själva verket Guds n a m n. Han bevisade att han talade med Guds fulla stöd och bemyndigande. Jesus kunde därför säga: `Den som har sett mig, han har sett Fadern.´ Guds `namn´fick på så sätt en större innebörd för hans första efterföljare."

Det var denna "större innebörd" av Namnet som Jesus uppenbarade för sina lärjungar. Själva Namnet som ett ord med vissa bokstäver uttalade han emellertid inte. Han använde ersättningsord, som när han t ex. förkunnade om "Himlarnas rike" i stället för "Jehovas rike". Detta är faktum enligt texterna.
2009-06-28, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Jag vill bara lägga till en mening från nämnda publikation.

"Alltså: varje försök att ändra Guds ord har misslyckats, därför att det är omöjligt att tänka sig att Gud skulle tillåta någon som helst manipulation av sina böcker."

Vägledning från Gud - vägen till paradiset (2004, s. 30)

Utmärkt tillägg!
2009-06-28, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Safira
Har ägnat ett par veckor nu med att läsa igenom alla de 650 sidor med inlägg ni skrivit i den här tråden, mycket intressant läsning!

Funderar mycket på vad som egentligen får en människa att gå med i JV? Att det är "självklart" för många som är uppvuxna inom den tron kan jag förstå, då har man inget att jämföra med liksom, men för de som väljer att gå med som vuxna?

Hur vanligt är det att man går med, studerar och så småningom döper sig... utan att följa särskilt många av JV´s regler (skrivna eller oskrivna)? Med regler menar jag då ex. litteratur, fantasy är inte populärt (eller har jag fel där?), intimare umgänge med motsatt kön, rökning/snusning m.m.

Jag läser gärna alla enormt informativa inlägg om årtal, argument för kors/påle, Guds namn i NT m.m. och jag förstår att de är intressantare för er insatta, men jag skulle bli mycket tacksam för svar även på mina lite enklare frågor! Tack på förhand!!!

Hej,
du måste vara rejält intresserad av detta om du hankat dig igenom alla sidor!
Varför är du det?

Går man med som vuxen är man ju troligen en sökare.
JV har en väldigt enkel tolkning av bibeln, inget mystiskt, inget som inte går att förklara, så det tilltalar nog vissa.
Ett evigt liv på en paradisisk jord e nog oxå lockande.
Och förklaringarna till varför det finns ondska och förhållandena på jorden kan nog oxå kännas logiska.

För att bli få bli döpt måste man leva efter det som gäller. Gör man inte det brukar det rätt snabbt komma fram, medlemmarna i församlingen rapporterar felsteg de sett eller hört till de äldste hyfsat omgående.

Välkommen med fler frågor!
2009-06-28, 15:08
Medlem
Citat:
Förnekar ni detta också?

*

#

Jag förstår inte vad du svarade på Flexbärt....
2009-06-28, 15:11
Medlem
Citat:
det finns massor av texter som visar att Jesus är JHWH. Fadern är också JHWH och de är inte samma individ. Detta får jag återkomma till senare

....here we go again....

Bägge är samma JHWH men inte samma individ.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in