2008-02-15, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
1 Korintierna 6:19: "Vet ni inte att er kropp är ett tempel för den heliga anden, som ni har fått från Gud? Ni tillhör inte er själva."
(bibeln.se)

Jag tror att det är detta bibelcitat JV brukar använda som argument mot tobaksrökning, användning av droger etc. Men i deras översättning står det något om att kroppen är ett tempel som inte får förorenas.

I översättningen du nämner står följande:
"Eller vet ni inte att er kropp är tempel åt den heliga anden, som är i er, och som ni har från Gud? Och ni tillhör inte er själva".
Ingenting om förorening som du säger. Tänk så lätt det kan bli fel och därmed förutfattade meningar....
2008-02-15, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a06
Tycker det låter som att det kunde vara en samvetsfråga då, är ju inte direkt glasklart. Sedan så är det ju dubbelmoral med tanke på att alkohol är ok. När ett JV får ont så kan väl denne använda morfin?

Om man ska bete sig på ett "heligt" sätt, och inte vara behärskad (= beroende?) av ngt, så tyder ju det på att man inte kan raggla omkring tokfull eller bete sig på andra mindre städade sätt med hjälp av droger.
Morfin är en smärtlindring vid medicinska tillfällen. Inte hemma på kammaren i syfte att sväva bort från verkligheten.
Medicinsk marijuana? Fet mat? Hur har det en relevans till detta?
2008-02-15, 16:06
Medlem
a06s avatar
Jag frågar om JV skulle få använda Medicink marijuan. Trodde man fick fråga sånt i denna tråden.

Jo fet mat är ju inge vidare bra för kroppen=förorening, man kan också bli beroende av fet mat. Varför står det inte bara: Ni skall inga rusmedel taga jämte alkoholen?
2008-02-15, 16:12
Medlem
Citat:
Jag frågar om JV skulle få använda Medicink marijuan. Trodde man fick fråga sånt i denna tråden.

Jo fet mat är ju inge vidare bra för kroppen=förorening, man kan också bli beroende av fet mat. Varför står det inte bara: Ni skall inga rusmedel taga jämte alkoholen?

Jag skrev väl inte att man inte får fråga...?

Det står som det står och då får man använda sitt sunda förnuft till att komma på vad som passar med vad bibeln menar att ett gudaktigt liv innebär. Det finns många principer som leder en till beslut. Principer, inte endast direkta förbud och lagar. Man behöver ha ett på bibeln övat samvete. Och inte ha en önskan att hela tiden leta kryphål för att man ska kunna befinna sig på gränsen till vad som är fel. Då kan man lika gärna leva ett annat liv.
2008-02-15, 16:25
Medlem
a06s avatar
Du har rätt mina frågor har ju inget med endast Jv att göra, har följt denna tråden bara så det blev här jag postade.

Man behöver väl inte ha en önskan att hela tiden leta efter kryphål. Du kanske rentav blir gudfruktigare av en joint. Man ragglar inte runt och beter sig som ett svin iaf..
2008-02-15, 17:19
Medlem
Citat:
Du har rätt mina frågor har ju inget med endast Jv att göra, har följt denna tråden bara så det blev här jag postade.

Man behöver väl inte ha en önskan att hela tiden leta efter kryphål. Du kanske rentav blir gudfruktigare av en joint. Man ragglar inte runt och beter sig som ett svin iaf..

Har ingen egen erfarenhet av just det då....
Men jag kan tänka mig att man inte tänker på samma "kloka" sätt som man ev gör i, på alla sätt, nyktert tillstånd. Bibeln vill att vi ska använda vårt förnuft och urskillningsförmåga och ha ett bra omdöme. Och vi ska inte skada våra kroppar på ngt sätt, inte avtrubba hjärnan...
Av alkohol ragglar man nog omkring...om man öser i sig...och risken för att man ska bete sig som ett svin ökar (för vissa) betydligt.
2008-02-15, 18:56
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Ja, kristendomen har mycket på sitt samvete. Men menar du att det innebär att JV är den rätta religionen?
--------------------------------------------------------------

Nej,det är inte vad jag påstår,och det är inte heller min avsikt att bedöma åt andra huruvida de är bättre eller sämre än andra religioner.Jag är inte heller något språkrör eller reklammakare för JV som är här för att "promota" deras kall. Däremot tycker jag att de får ta emot oförtjänt mycket skit utan att deras goda sidor kommer fram.Och jag vill bara belysa lite av deras positiva sidor,om inte annat för att få variation bland trådens negativa åsikter.

För visst måste det finnas något som är positivt med dem eftersom det uppenbarligen lockar människor till att bli JV. Många påstår t.ex. att alla medlemmar är hjärntvättade. Men ett flertal av de JV jag har känt har just varit fd katoliker och protestanter som av olika anledningar har känt att de inte har upplevt en riktig kristen livsföring.Utan en mer utvattnad,selektiv variant av kristen livsföring som ofta har krockat med bibelns budskaper och normer och som antingen har avhjäpts med att be några extra nattliga böner eller med att bekänna sina synder för en präst.Alldeles för många danser runt guldkalven så att säga.

Det som många däremot inte inser ,eller kanske inte vill kännas vid,
är att att vara kristen helt enkelt innebär att man måste lämna bakom sig ett liv av synder och att rätta sig efter bibliska regler, samt ständig föra en inre kamp för att undvika de frestelser som lockar den troende att hamna tillbaka till ruta ett.Och för att lyckas med detta krävs att man hänger sig till fullo åt ett liv med starka psykiska restriktioner för att tämja den fria viljan ,samtidigt är man ständigt omgiven av en "världslig" värld.Och just detta är vad de troende JV har lyckats bäst med. Rätt eller fel?Det avgör du själv.
Senast redigerad av Bingy Bunny 2008-02-15 kl. 19:03.
2008-02-15, 19:28
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:

----------------------------------
Problemet med att bara ta sig en joint ,"då och då ", är att det snabbt övergår till att bli ett sekundärt behov som slutar med att själva ruset får större betydelse än de andliga behov som är relevanta för en kristen.
2008-02-15, 20:42
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
Problemet med att bara ta sig en joint ,"då och då ", är att det snabbt övergår till att bli ett sekundärt behov som slutar med att själva ruset får större betydelse än de andliga behov som är relevanta för en kristen.

Förespråkar inte droger alls men hur är det med Rastafari? De lyckas väl kombinera religionen och jointarna tämligen väl vad jag förstår. Tar man sen indianer och vissa infödingstammar så har väl forskarna sett att där användes ibland olika droger i kombination med kontakt med andevärlden. Och deras kontakter med andevärlden var ju många gånger väldigt starka och påtagliga. Inte så som de upplevde det bara utan rent fysiskt. De hade enormt kraftfulla healers och kunde utföra mirakulösa operationer i människokroppen tex.

Det som påvisats är ju att när vi kan koppla bort tankarna och komma närmare vårt "jag" som i meditation tex , så får vi lättare att öppna upp till andevärlden. På liknande sätt kopplar drogerna bort våra yttre tankar och följdaktligen kan vi då komma närmare det andliga. Problemet är att drogerna försämrar minnet och förmågan till kommunikation så det i sig försvårar kontakten, men för infödödingarna funkade det ändå. Kanske för att de runt omkring också kunde uppfatta saker. Parallellen vid icke drogrelaterad andekontakt är trance, tungomålstal mm där personen själv inte förstår så mycket heller men de runt omkring.

För att föra tillbaka till ämnet...
Vad händer om ett döpt JV upptäcks med droger, vara drogpåverkad, alkoholist eller dylikt?
Senast redigerad av Streethouse 2008-02-15 kl. 21:15.
2008-02-15, 21:19
Medlem
a06s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny

Det är möjligt att det kan vara så, men då borde kristna inte heller dricka då det är mkt mer beroendeframkallande. Jag förstår inte varför det inte skulle kunna vara en samvetsfråga som med tatueringar tex. Jag tror att man kan vara ett gott JV om man brukar cannabis.

Tycker detta skriftställe stödjer min sak hehe. Man kan ju äta canabis med

1 Mos 1:29

Gud sade: "Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd
med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta.

1 Mos 1:30
Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt
som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta." Och det blev så
2008-02-15, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Förespråkar inte droger alls men hur är det med Rastafari? De lyckas väl kombinera religionen och jointarna tämligen väl vad jag förstår. Tar man sen indianer och vissa infödingstammar så har väl forskarna sett att där användes ibland olika droger i kombination med kontakt med andevärlden. Och deras kontakter med andevärlden var ju många gånger väldigt starka och påtagliga. Inte så som de upplevde det bara utan rent fysiskt. De hade enormt kraftfulla healers och kunde utföra mirakulösa operationer i människokroppen tex.

För att föra tillbaka till ämnet...
Vad händer om ett döpt JV upptäcks med droger, vara drogpåverkad, alkoholist eller dylikt?

Om brodern eller systern ifråga inte visar vilja att vänja sig av med sitt beroende KAN det i slutändan bli frågan om uteslutning.

Det sker dock INTE per automatik utan allstå först om personen i fråga inte vill göra sig fri från beroendet. OCH vi talar inte om en broder/syster som vid ett enstaka tillfälle fått "för mycket innanför västen"
2008-02-15, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
...undrar varför allt måste dras till sin spets åt ena eller andra hållet när det gäller JV...

Jag skulle ha skrivit: "Innebär detta att någon annan religion är den rätta", det var så jag menade egentligen. Men tråden handlar ju om JV.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in