Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Ja, kristendomen har mycket på sitt samvete. Men menar du att det innebär att JV är den rätta religionen?
--------------------------------------------------------------
Nej,det är inte vad jag påstår,och det är inte heller min avsikt att bedöma åt andra huruvida de är bättre eller sämre än andra religioner.Jag är inte heller något språkrör eller reklammakare för JV som är här för att "promota" deras kall. Däremot tycker jag att de får ta emot oförtjänt mycket skit utan att deras goda sidor kommer fram.Och jag vill bara belysa lite av deras positiva sidor,om inte annat för att få variation bland trådens negativa åsikter.
För visst måste det finnas något som är positivt med dem eftersom det uppenbarligen lockar människor till att bli JV. Många påstår t.ex. att alla medlemmar är hjärntvättade. Men ett flertal av de JV jag har känt har just varit fd katoliker och protestanter som av olika anledningar har känt att de inte har upplevt en riktig kristen livsföring.Utan en mer utvattnad,selektiv variant av kristen livsföring som ofta har krockat med bibelns budskaper och normer och som antingen har avhjäpts med att be några extra nattliga böner eller med att bekänna sina synder för en präst.Alldeles för många danser runt guldkalven så att säga.
Det som många däremot inte inser ,eller kanske inte vill kännas vid,
är att att vara kristen helt enkelt innebär att man måste lämna bakom sig ett liv av synder och att rätta sig efter bibliska regler, samt ständig föra en inre kamp för att undvika de frestelser som lockar den troende att hamna tillbaka till ruta ett.Och för att lyckas med detta krävs att man hänger sig till fullo åt ett liv med starka psykiska restriktioner för att tämja den fria viljan ,samtidigt är man ständigt omgiven av en "världslig" värld.Och just detta är vad de troende JV har lyckats bäst med. Rätt eller fel?Det avgör du själv.